Identificatieplicht

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Identificatieplicht

Bericht door Skylighter »

Eerst Kamer akkoord met identificatieplicht

DEN HAAG - Een meerderheid van de Eerste Kamer gaat akkoord met een uitgebreide identificatieplicht. Dat houdt in dat vanaf 1 januari 2005 iedereen vanaf veertien jaar zich moet kunnen legitimeren in de openbare ruimte, als de politie, opsporingsambtenaren of toezichthouders hen daarom vragen. Doen zij dat niet, dan riskeren zij een boete van maximaal 2250 euro.

De Eerste Kamer zal pas volgende week stemmen over het wetsvoorstel van minister Donner van Justitie. De PvdA weet nog niet of ze het steunt. De SP is tegen, omdat ze de maatregel buiten proportie vindt. Ook de jonge leeftijd waarop kinderen een identiteitskaart moet hebben, zit SP-senator Kox dwars.

Goede redenen

In de Tweede Kamer stemde de PvdA afgelopen december wel voor de wet. Maar de PvdA-senatoren hebben echter moeite met een aantal gevolgen van de wet. Zo vindt de PvdA-fractie onder meer dat de politie altijd goede redenen moet hebben om mensen om hun identiteit te vragen. Westerveld (PvdA) wilde dat dit in de wet of in ambtsinstructies voor de politie zou worden vastgelegd.

Donner gaat ervan uit dat de politie een gegronde reden heeft. Hij weigert dit te regelen in de bevoegdheden, omdat hij wil voorkomen dat mensen op straat eerst in discussie gaan met de politie voordat ze hun identiteit kenbaar maken. Donner meent dat interne gedragscodes voor politiemensen voldoen.

Toonplicht

Verder hield Donner vast aan een toonplicht en geen draagplicht, zoals CDA en VVD in de Eerste Kamer hadden geopperd. Dat betekent dat mensen niet verplicht zijn om een identiteitsbewijs op zak te hebben. Maar ze zijn wel verplicht dat bewijs te tonen als daarom gevraagd wordt. Het niet bij je hebben, is dus het risico dat de betrokkene neemt. Na drie jaar wordt de nieuwe wet geëvalueerd.


Wat vinden jullie een identificatieplicht?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De normaalste zaak van de wereld, hier kennen wij het al jaren :)
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Tjonge tjonge jonge een boete van 2250,- euro voor een pasje niet bij je te hebben.Ze stelen gewoon mensen hun geld.
Overigens,tot je een pasje bij je moet hebben kan ik begrijpen,maar als je het perongeluk vergeet of heel snel wegmoet naar het ziekenhuis en je raakt het kwijt? Dan ben jij 2250, euro kwijt.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

robin.h schreef:Tjonge tjonge jonge een boete van 2250,- euro voor een pasje niet bij je te hebben.Ze stelen gewoon mensen hun geld.
Maximaal hé, hoeft dus niet te betekenen wanneer je hem niet bij je hebt gelijk de volle 2250,- krijgt. Zullen vast wel aparte regeltjes enz. voor zijn om de hoogte te bepalen
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Als het echt bijdraagt aan meer veiligheid op straat, wat ik betwijfel, dan vindt ik het niet erg om me te identificeren. Want het is zeker niet zo dat op elke hoek een politie-agent staat die iedereen controleert. Ze zullen het alleen doen wanneer je er verdacht bij loopt. Ik vind het trouwens wel een goede zaak dat de politie tegenwoordig zwaar optreedt tegen "vrijstaatjes".
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

de ernstige man schreef:Want het is zeker niet zo dat op elke hoek een politie-agent staat die iedereen controleert. Ze zullen het alleen doen wanneer je er verdacht bij loopt.
Dat weet ik nog eens niet ernstige man,misschiens staan ze wel voor de deur van een winkelcentrum waar je je legitimatie moeten laten zien.
Ze willen trouwens ook toch een regel in gaan stellen tot de politie iedereen mag fouillieeren.Veel mensen vinden het ok,maar als je iedere keer als je aan het winkelen bent of gewoon over straat gefoullieerd word,dan denken ze wel anders.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

robin.h schreef:
de ernstige man schreef:Want het is zeker niet zo dat op elke hoek een politie-agent staat die iedereen controleert. Ze zullen het alleen doen wanneer je er verdacht bij loopt.
Dat weet ik nog eens niet ernstige man,misschiens staan ze wel voor de deur van een winkelcentrum waar je je legitimatie moeten laten zien.
Ze willen trouwens ook toch een regel in gaan stellen tot de politie iedereen mag fouillieeren.Veel mensen vinden het ok,maar als je iedere keer als je aan het winkelen bent of gewoon over straat gefoullieerd word,dan denken ze wel anders.
Zolang je niks te verbergen hebt is het toch geen probleem lijkt me....
En het probleem dat je aan het winkelen bent en elke keer gefouilleerd wordt vind ik beetje erg overdreven. Ze zullen je vast en zeker niet gaan fouilleren als je de winkel uitkomt.
Denk eerder dat ze deze maatregel ingesteld hebben voor de zogenaamde "probleem"wijken en 's avonds in het uitgaansgebied, dit bevorderd de veiligheid wel lijkt me. Kijk maar eens naar die preventieve fouilleringsactie's in de grote steden, wat ze toen allemaal niet tegenkwamen van wapens e.d.
Kortom: ik vind het een goed idee

Rick
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Kom, kom. Jullie vergeten misschien dat we hier in West-Europa wonen, de DDR is al een tijdje gevallen hoor :)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik heb zowel met de identificatieplicht als het verplicht en vaker preventief fouilleren geen problemen. De identificatieplicht vind ik een normale regeling en eigenlijk ook best logisch. En Nederland kennende zullen ze hier niet al te flauw over doen.

Het preventief fouilleren draagt zeker bij aan de veiligheid in o.a. uitgaansgebieden. Van mij mag het elke week gebeuren voordat mensen het Stratums Eind (uitgaansgebied in Eindhoven) opmogen!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Ja precies, ik vind het ook een goede zaak, en zo vaak zal er ook weer niet gevraagd worden om identificatie, ze hebben wel wat anders te doen. Maar ik vraag me af of het werkt, ik kan niet voor me zien hoe een politie-agent een groep "allochtonen" om identificatie vraagt. Haha, dat zou ik wel eens willen zien. Bovendien zal die boete afhangen van wat je te verbergen hebt, of niet. Maar wat voor nut heeft het eigenlijk, wat willen ze ermee bereiken? Wat voor pasje moet je omhoog houden, zomaar iets waar een foto en een naam bij staat, dat heeft natuurlijk geen zin. Stel dat de politie iemand aanhoudt die illegaal in NL is, die gast die houd gewoon een een of ander bieb-pasje omhoog en er is niks aan de hand.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Het moet een paspoort zijn of ID heb ik gelezen ik vind het een goede zaak, aanpakken die gasten die zich crimineel bezighouden en die allochtonen die een uitkering trekken en de hele dag onder hun auto leggen mogen ze ook wel een X aanpakken.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

klote zooi
ik vind niet dat ze recht hebben om je een boete te geven voor een pasje vergeten
Waarom willen ze je pasje zien?
ik vind het echt ongein
Starting up again
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Bij ons is er ook identificatieplicht, dat is bij ons heel normaal. Als de politie je controleert moeten ze toch kunnen checken wie je bent ?
Maar àls je je pasje niet bij hebt bij ons, wordt dat wel getolereerd en geen zware boete voor uitgeschreven.
Gebruikersavatar
de ernstige man
Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 08 jun 2004, 14:19
Locatie: Haarlem

Bericht door de ernstige man »

Ja inderdaad, regels zijn regels maar of ze daar nou erg moeilijk over doen als je het vergeten bent. Dat lijkt me sterk
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Martijn schreef:Ik heb zowel met de identificatieplicht als het verplicht en vaker preventief fouilleren geen problemen. De identificatieplicht vind ik een normale regeling en eigenlijk ook best logisch. En Nederland kennende zullen ze hier niet al te flauw over doen.

Het preventief fouilleren draagt zeker bij aan de veiligheid in o.a. uitgaansgebieden. Van mij mag het elke week gebeuren voordat mensen het Stratums Eind (uitgaansgebied in Eindhoven) opmogen!
Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat ik vertel wie ik ben als dat anderen aangaat. Dat is niet voor iedereen zo en daarom vind ik een identificatieplicht geen slecht idee. Onder welke omstandigheden welke personen bevoegd zijn om identificatie te vragen moet helder zijn; evenals de situaties dat identificatie niet verplicht is.

Prefentief fouilleren vind ik geen goede zaak; het is niet vanzelfsprekend en normaal dat mensen met wapens rondlopen en door willekeurige voorbijgangers op wapens te controlleren zorg je dat het juist wel vanzelfsprekend wordt. Ook door media-aandacht aan geweldsdelicten en roekeloos rijgedrag, vaak in entertainment achtige tv-shows, wordt de abnormaliteit van geweld en agressie normaal gemaakt.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Plaats reactie