Bodemvondsten-collectie, Polte.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door S1991 »

Nette vondsten Polte ! _/-\o_
Vooral die M1 Garands zijn gewoon sjiek om te vinden ! Al helemaal als ze uit het Hürtgenwald en de Eiffel komen.
Wel een voordeel deze Garands mag je dan gewoon thuis hebben of niet?
Maar die foto waar die man opstaat met de incomplete Garand mikkend op iets, wat is dat wat daar ligt eigenlijk? :bonk:
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

C-Scope660 en een XP ADX100.
Westwall schreef::shocked:
Ik heb tot nu toe alleen een paar granaatscherven en hulsjes uit de grond gehaald :P .
Wat voor metaaldetector gebruik je eigenlijk als ik vragen mag?
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

omgitsme schreef:Nette vondsten Polte ! _/-\o_
Vooral die M1 Garands zijn gewoon sjiek om te vinden ! Al helemaal als ze uit het Hürtgenwald en de Eiffel komen.
Wel een voordeel deze Garands mag je dan gewoon thuis hebben of niet?
Maar die foto waar die man opstaat met de incomplete Garand mikkend op iets, wat is dat wat daar ligt eigenlijk? :bonk:
Garands zijn semi-automatische wapens en dus helaas, ook in deze conditie verboden in Nederland, of je moet een verlof hebben. De Garands zijn dan spijtig genoeg ook niet meer in mijn bezit. De man ben ik, en waar hij op mikt is een dood zwijn.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door S1991 »

Polte schreef:
omgitsme schreef:Nette vondsten Polte ! _/-\o_
Vooral die M1 Garands zijn gewoon sjiek om te vinden ! Al helemaal als ze uit het Hürtgenwald en de Eiffel komen.
Wel een voordeel deze Garands mag je dan gewoon thuis hebben of niet?
Maar die foto waar die man opstaat met de incomplete Garand mikkend op iets, wat is dat wat daar ligt eigenlijk? :bonk:
Garands zijn semi-automatische wapens en dus helaas, ook in deze conditie verboden in Nederland, of je moet een verlof hebben. De Garands zijn dan spijtig genoeg ook niet meer in mijn bezit. De man ben ik, en waar hij op mikt is een dood zwijn.
Ah oke !
Bedankt voor de toelichting. Ik had eigenlijk wel gedacht dat je bodemvondsten mocht hebben. Blijkbaar niet dan.
In ieder geval, zeer nette vondsten ! Ben benieuwd naar je volgende vondsten.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

Ja de wet is inderdaad een beetje krom, maar wanneer spreek je over een bodemvondst? Iets wat 60 jaar in de grond heeft gelegen of maar 2 weken?... Vandaar.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door asjemenou »

Leuk dat je ook wat foto's van het Hürtgenwald zelf hebt geplaatst. Zo aan je foto's te zien zal het er wel erg mooi zijn in de herfst. Al denk ik wel dat jullie meer gaan voor de bodemvondsten dan voor het 'leafpeeping'. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

asjemenou schreef:Leuk dat je ook wat foto's van het Hürtgenwald zelf hebt geplaatst. Zo aan je foto's te zien zal het er wel erg mooi zijn in de herfst. Al denk ik wel dat jullie meer gaan voor de bodemvondsten dan voor het 'leafpeeping'. :wink:
Ik zoek voornamelijk veel daar omdat het een erg mooi en aangrijpend gebied is. Een aanrader om die regionen eens te bezoeken, ook zonder detector. Zoeken met de detector is voor mij altijd bijzaak, ookal is het mijn grootste hobby. Ik ga altijd nog voor het plezier weg, niet om persee iets te moeten vinden.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door asjemenou »

Polte schreef:Ik zoek voornamelijk veel daar omdat het een erg mooi en aangrijpend gebied is. Een aanrader om die regionen eens te bezoeken, ook zonder detector. Zoeken met de detector is voor mij altijd bijzaak, ookal is het mijn grootste hobby. Ik ga altijd nog voor het plezier weg, niet om persee iets te moeten vinden.
Goed om te vernemen dat je niet alleen naar de grond kijkt maar ook om je heen. Maar dat idee had ik al bij het zien van de foto's die je regelmatig plaatst. :) Het gebied lijkt mij zeker interessant alleen de tijd ontbreekt mij om dit te doen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

Hier nog een andere vondst, uit het Oost-front. Een schuttersput vol met allerlei spullen. 2 StG44 magazijnen, G43 magazijn, gasmasker + bus, 2 scheermesjes waarvan 1 van Franse makelij, Duits bestek, knopen, gespen, tentharingen, 2 bajonetschede's, K98 bajonet met bakelieten handgrepen, K98 loopdop, G43 kolfplaat, Nederlands muntje (25ct), HES flesjes, Duitse geweergranaat, K98 schoonmaaksetjes, Bosch gereedschapdoosje, Blendax tandenborstel, tube's tandpaste welke nog naar pepermint roken en noem maar op...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door asjemenou »

Het Nederlandse muntje is wel opmerkelijk. Vindt je daar ook wel eens Russisch spul?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

Russisch materiaal hebben we daar ook gevonden, voornamelijk munitie maar ik vond er ook 2 Russische veldflessen.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door Polte »

Hier de Russische veldflessen, de aluminium is helaas plat, dit was een oppervlakte vondst. De stalen lag samen in een put waar nog een haar kammetje uit kwam.
Ook nog wat leuke tubes uit het oostfront, geproduceerd in Holland.

Afbeelding

Afbeelding
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door S1991 »

Nette vondsten !
Vooral die StG44 magazijnen, die vind je eigenlijk niet echt zo veel of wel?
Is de gasmasker wat in de gasmaskerbus zat (mits hij er in zat) nog in degelijke staat? Niet helemaal verrot ofzo.
Zo ja stuur me maar een pb als je wil.

Grt
Silvano
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door jurgen »

Weer een mooie opgravingsbuit, dat zul je hier in het westen niet zomaar allemaal bijeen vinden...

Ik vraag me trouwens wel af waarom er zoveel bajonetten liggen, wierpen ze die af als men opruktte/terugtrektte?
Ik zie niet in waarom die er anders apart zouden liggen, met frog en al.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Bodemvondsten-collectie, Polte.

Bericht door asjemenou »

Polte schreef:Afbeelding
De linker aluminium veldfles is een Poolse wz.1931 veldfles. Staat er geen merktekentje (vaak een Poolse adelaar) op de veldfles? De rechter metalen veldfles kan ik even niet precies thuisbrengen maar ik vermoed dat deze ook Pools is.

Er bestaat wel een Russische WOI variant die enigszins op dit model lijkt maar daarbij is de flessenhals langer. Dit was het zogenaamde cavalerie model.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie