Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door asjemenou »

Op Marktplaats, Ebay e.d. word niet alleen WOII militaria te koop aangeboden welke bedenkelijk is, maar ook met de naoorlogse militaria is het soms droevig gesteld.
Zo staat er op Marktplaats deze UNIFIL baret te koop;

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwsgierig als ik ben heb ik de verkoper om foto's van de binnenkant van de baret gevraagd. Hij stuurde mij o.a. de onderstaande foto;

Afbeelding

Hierop stuurde ik de verkoper de volgende e-mail; "Bedankt voor het opsturen van de foto's. De VN baret, welke jij te koop aanbiedt is niet het model welke door het UNIFIL detachement is gedragen. Deze had een blauw-grijze voering en geen zwarte."

Het antwoord van de verkoper hierop was; "Het is een Engelse geen Nederlandse, geeft niet hoor ben hem zo kwijt."

Wederom een e-mail van mijn kant; "Je maakt mij toch nieuwsgierig. Begrijp ik uit je reactie dat de Nederlandse UNIFIL militairen in Libanon een Nederlandse versie van de VN baret droegen?"

Een antwoord op mijn laatste vraag heb ik van de verkoper (nog) niet gekregen. Goed, het kan een VN baret zijn welke door een UNIFIL militair is gedragen maar waar blijkt dat uit dan? Hoe kan ik dan zien dat de baret Engels, Nederlands of weet ik waar vandaan komt? De baret heeft immers geen binnenvoering meer.
Mijn eerste vraag was natuurlijk ook niet helemaal duidelijk. Ik had het over het UNIFIL detachement. Ik bedoelde hier dan wel mee het Nederlandse UNIFIL detachement van 1979-1985. Tenslotte bestond (en bestaat) het UNIFIL detachement niet alleen uit Nederlanders.

Voor de geïnteresseerden. Onderstaand een foto van een VN baret zoals deze door de Nederlandse UNIFIL militairen in de periode van 1979-1985 is gedragen. Dit model baret word dus ook omschreven in het boek "Van grijsgroen naar camouflage" van M. Talens. Deze baret was overigens een USA verstrekking. Dus geen Nederlandse aanmaak.
Mocht je dus op zoek zijn naar een 100% VN baret zoals gedragen door de Nederlandse UNIFIL militairen dan moet je dus niet de baret kopen uit de advertentie op Marktplaats.

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door johan willaert »

OK, maar aangezien de helft van de Belgische militairen die ik ken dagdagelijks baretten van Duitse, Britse, Franse enz... makelij dragen ipv de Belgisch gemaakte; waarom zou een NL UNO soldaat dan geen Brits gemaakte blauwe baret kunnen gedragen hebben?
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

UNIFIL baret

Bericht door asjemenou »

Wat jij zegt klopt. Dit komt bij Nederlandse VN militairen ook voor. Zo ken ik het verhaal van een ex militair die deel heeft uitgemaakt van de Nederlandse VN missie op Cyprus (UNFICYP). Deze heeft zijn baret geruild tegen een Britse baret welke voorzien was van een stoffen VN embleem.
Zoiets kan ook in Libanon zijn gebeurd maar waaruit moet dan blijken dat deze baret juist door een UNIFIL militair is gedragen? Dit kan dan net zo goed een VN baret van een UNTAC of UNMEE militair zijn. Wie weet komt de verkoper nog met een goed onderbouwt verhaal. Waarschijnlijk heeft hij de baret een UNIFIL baret genoemd, omdat deze al wat oudere VN baret aardig een collectors item aan het worden is.
Ik hou mij toch liever aan de feiten. De Nederlandse UNIFIL militairen waren destijds voorzien van US baretten zoals het model op de onderste foto.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: UNIFIL baret

Bericht door racefiets »

asjemenou schreef:Waarschijnlijk heeft hij de baret een UNIFIL baret genoemd, omdat deze al wat oudere VN baret aardig een collectors item aan het worden is.
Wat wordt er dan ondertussen voor gevraagd? Heb er zelf ook 1tje liggen enkel gaat die nooit de deur uit. (hooguit voor een uitleen aan een veteraan die zijn baret niet meer heeft)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

VN baret

Bericht door asjemenou »

Het blijft natuurlijk altijd "wat de gek er voor geeft". Ik heb de baret ook al meerdere malen kunnen verkopen maar ook ik doe dit niet. Eén van de geïnteresseerden was een verzamelaar van Nederlandse militaria. Hij bood mij toen 100 Euro voor de baret. Zoals gezegd, de VN baret met de grijs-blauwe binnenvoering zie je niet zoveel. Degene die je te koop ziet op Marktplaats e.d. zijn de modernere varianten met de zwarte binnenvoering. De prijs van zo'n baret inclusief baretembleem ligt zo rond de 20 Euro.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door racefiets »

Die met de grijze voering heb ik zelf ook. Ik zal er enkel wel wat zuiniger op worden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

VN baret

Bericht door asjemenou »

Dat is nog niet zo'n gek idee van jou lijkt mij zo. Ik weet dat dit een WOII forum is met hoofdzakelijk WOII verzamelaars maar toch moet men sommige naoorlogse militaria qua waarde zeker niet onderschatten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door Auke »

Een vervalste Orde van Koetoezov 3e Klasse op eBay... Een onwetende bieder is voor 411 euro in de maling genomen.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0290538186

Afbeelding

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Orde van Kutuzov

Bericht door asjemenou »

Zou het niet zo kunnen zijn dat de bieder/koper zich tevreden stelt met een redelijke kopie (vervalsing) van deze orde? Wetende dat een originele Orde van Kutuzov 3e klasse toch niet te betalen is. Dit zie je wel meer verzamelaars doen. De verkoper van deze kopie is trouwens niet zeker van zijn zaak. Ik denk dat een nadenkend verzamelaar, dat wel is. 411 Euro is natuurlijk maar een schijntje vergeleken bij de prijs van dit exemplaar; http://www.collectrussia.com/DISPITEM.HTM?ITEM=19111 . Toegeven, CollectRussia is niet de goedkoopste maar het geeft wel aan wat een originele Orde van Kutuzov 3e klasse ongeveer moet kosten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door Haplo »

$22,000.00?????
Dat is een best bedrag.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Orde van Kutuzov

Bericht door asjemenou »

Het is dan ook een onderscheiding, die in vergelijking met sommige andere Sovjet onderscheidingen, niet bijzonder veel is verleend. Hij werd overigens ook alleen aan officieren verleend. Dit verklaard dan ook enigszins de waarde van deze orde.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door Doornewaard »

Dit is ook wel droevig, wat die gast allemaal wel niet verkoopt. En er klopt geen hol van.

http://link.marktplaats.nl/205852696
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door ammo »

Doornewaard schreef:Dit is ook wel droevig, wat die gast allemaal wel niet verkoopt. En er klopt geen hol van.

http://link.marktplaats.nl/205852696
Die gast verkoopt al jaren zooi op MP, laatste jaar niet gezien op MP, begint nu weer met de uitverkoop van zooi.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door iknowdintoo »

Zelfs een MG42 kist uit 1940.. Hoe verzin jet het _/-\o-
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Lachen / huilen met eBay en Marktplaats...

Bericht door Auke »

Haplo schreef:$22,000.00?????
Dat is een best bedrag.
Of wat dacht je van zijn Bogdan Chmelnitsky 1e Klasse voor $140.000... Of zijn Nachimov 2e Klasse voor $118.000...

Maar CollectRussia staat inderdaad bekend om haar hoge prijzen... De prijs van die Koetoezov kun je rustig door tweeën delen om een serieuze marktwaarde te krijgen.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie