Russische riem, nu met fotovraag

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Russische riem, nu met fotovraag

Bericht door michiel01 »

Heren,

Onderstaande riem heb ik door een beetje verrote deal binnengekregen uit Duitsland, niet wat ik besteld had maar heb nu uiteiendelijk en m'n geld en de riem terug.
Nu ben ik wel benieuwd wat voor Nationaliteit ik aan deze riem moet verbinden en welke tijdsperiode. Ik zat zelf in de hoek, Belgisch Frans te denken, wie kan dit bevestigen of ontkennen?

Ik hoor het graag, hier wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door michiel01 op 31 okt 2008, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Riem, maar wat voor land?

Bericht door asjemenou »

Heb je wat meer details van de gesp?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Riem, maar wat voor land?

Bericht door michiel01 »

detailfoto's?

gesp is van koper of een legering, 2 los van elkaar bewegende pinnetjes.

Ik zal voor foto's zorgen.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Riem, maar wat voor land?

Bericht door Auke »

Is een Sovjet-M1943-riem. Gebruikt op het parade- en dienstuniform.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Riem, maar wat voor land?

Bericht door michiel01 »

ok, thanx!!Wat doet zo'n ding qua prijs?

Eén van jullie interesse toevallig?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Riem, maar wat voor land?

Bericht door Auke »

Is ongeveer 30 euro waard. Ik heb er al meer dan dat ik uniformen heb, dus ik bedankt. :wink:
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Riem, maar wat voor land?

Bericht door michiel01 »

Nee jij bedankt voor de info! _/-\o_
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Riem, maar wat voor land?

Bericht door michiel01 »

Afbeelding

Dragen zij dezelfde riem, of is dit een ander model?
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Russische riem, nu met fotovraag

Bericht door Auke »

Zou kunnen, maar is niet met zekerheid te zeggen. Meerdere landen hadden een soortgelijke riem. Hetzelfde geldt voor de dwarsriemen die de mannen helemaal links en helemaal rechts hebben; het model lijkt veel op het model dat de Sovjets hadden en zou het kunnen zijn. Weet je toevallig wie er op de foto staan? Oostelijke vrijwilligers in Duitse dienst ofzo?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Russische riem, nu met fotovraag

Bericht door michiel01 »

Dankje Auke, Het zijn Don of Kuban Kosakken (te zien aan het speldje op de muts onder de adelaar) in Duitse dienst.

Ik heb deze foto gekocht (mogelijk een nadruk maar dat vind ik prima als referentiemateriaal) en zal wel even een scherpere scan maken als ik hem binnen heb, mocht je daarin geinteresseerd zijn (ik heb nog een paar meer uit deze serie, zgn fotoarchief uit Ukraine oid.)
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Russische riem, nu met fotovraag

Bericht door Auke »

Een goede scan is altijd welkom, maar ik betwijfel of die zekerheid kan geven. De Sovjets hadden meerdere varianten van deze riem en ook andere landen gebruikten riemen die hier veel op leken.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Riem, maar wat voor land?

Bericht door asjemenou »

asjemenou schreef:Heb je wat meer details van de gesp?
Vandaar mijn eerder gestelde vraag, heb je wat detailfoto's van de gesp. Mogelijk staat er ook nog een klein merktekentje op de achterkant. Misschien staat er ergens nog wel een stempeltje o.i.d op de riem zelf. Zoals al eerder opgemerkt bestaan er nogal wat (naoorlogse) varianten van deze riem.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Russische riem, nu met fotovraag

Bericht door michiel01 »

Asjemenou, de riem had ik al verkocht binnen zeer korte termijn was deze afgehaald en zat net zonder camera. Van de bewuste riem heb ik dus geen foto's meer kunnen maken.

Mede daarom mijn frustratie toen ik deze foto zag, anders was de riem uitermate geschikt geweest voor mijn eigen uniform.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Russische riem, nu met fotovraag

Bericht door asjemenou »

michiel01 schreef:Asjemenou, de riem had ik al verkocht binnen zeer korte termijn was deze afgehaald en zat net zonder camera. Van de bewuste riem heb ik dus geen foto's meer kunnen maken.

Mede daarom mijn frustratie toen ik deze foto zag, anders was de riem uitermate geschikt geweest voor mijn eigen uniform.
Eén raad van mijn kant. Verkoop nooit iets voordat je zeker weet of wat je nu verkoopt. Dit model riem wordt regelmatig te koop aangeboden. Het overgrote deel daarvan is echter naoorlogs. Ook voor dit model riem geldt, de oorlogsgedateerde zijn nagenoeg opgebruikt. Een WOII uitgave in zeer mooie staat vind je dus bijna niet. Vandaar dat ik toch wel het vermoeden heb dat jouw riem een naoorlogse variant is geweest maar... dat kan ik vanaf de foto's niet met 100% zekerheid zeggen.
Zoals Auke ook al eerder schrijft, er bestaan nogal verschillende varianten van dit model officiersriem. Zo werden vlak na de oorlog dergelijke officiersriemen voor het Sovjet bezettingsleger in Oost-Duitsland vervaardigd. En niet alleen officiersriemen. Zo zijn er bijvoorbeeld uniformen, schouderstukken en knopen voor het Sovjet bezettingsleger vervaardigt uit overgebleven partijen stof/kledij voor het Duitse leger. Alles netjes "RZM" gemarkeerd en dit zijn geen vervalsingen. Dit spul is dus vrij zeldzaam! Ik heb zelf zo'n Sovjet officiersriem die kort na de oorlog in Oost-Duitsland is vervaardigd. Weliswaar niet "RZM" gemarkeerd maar wel vrij zeldzaam en ook meer dan 30 Euro waard. Toen ik in jouw openingsreactie las dat de riem uit Duitsland kwam, kreeg ik het idee dat dit misschien ook wel zo'n riem zou kunnen zijn. Vandaar mijn vraag om foto's van de gesp. Helaas, de riem heb je inmiddels al verkocht.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Russische riem, nu met fotovraag

Bericht door michiel01 »

Je hebt helemaal gelijk vwb mijn haast met verkopen, ik kon het geld (overigens meer dan 30 euro uiteindelijk) ernstig goed gebruiken voor een andere aankoop, dus zodoende. daar staat wel tegenover dat Ik de riem en gesp volledig heb gecontroleerd op stempeling en eventuele markeringen. Echter was de riem volledig clean.
Plaats reactie