PVV boos over passage lesboek

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

PVV boos over passage lesboek

Bericht door merkloos »

PVV boos over passage lesboek

(Novum) - De PVV is woedend over een passage in een lesboek van de Stichting Dag van Respect, waarin de film 'Fitna' van partijleider Geert Wilders wordt vergeleken met 'Mein Kampf'. Tweede Kamerlid Martin Bosma eist dat het lesboek wordt teruggehaald.

In de gewraakte passage staat dat zowel 'Fitna' als het boek van Adolf Hitler gebaseerd is op eenzijdige denkbeelden. "Gelukkig zijn er ook veel boeken, musea en toneelvoorstellingen die juist respect tonen voor mensen die anders geloven, anders denken of er anders uitzien", luidt de volgende zin.

Bosma vindt het 'totaal verkeerd' dat kinderen van zo'n 10 jaar worden gebruikt voor 'politieke indoctrinatie'. Scholen moeten hiervan worden gevrijwaard en leraren moeten niet in de positie worden gesteld om de kinderen te kunnen indoctrineren, stelt de PVV'er. Ook de suggestie dat zijn partij mensen met een andere huidskleur niet zou respecteren, schiet Bosma in het verkeerde keelgat.

De PVV eist daarom dat de stichting het lesmateriaal, dat is verspreid op ruim tweeduizend scholen, terughaalt. Ook zou de stichting de gekregen rijkssubsidie moeten terugbetalen. Bosma eist dinsdag tijdens het vragenuurtje opheldering van minister van OCW Ronald Plasterk (PvdA).

Corinne Bierman van de stichting Dag van Respect betuigt in een reactie spijt. De passage is 'buitengewoon onhandig' geformuleerd, erkent ze. "Dat is niet zo bedoeld." Ook distantieert zij zich van de suggestie dat Wilders' antikoranfilm wordt vergeleken met Hitlers 'Mein Kampf'. Ze is echter niet van plan om de boeken terug te halen. De Dag van Respect, die in het leven werd geroepen na de moord op Theo van Gogh, wordt volgende week donderdag gehouden.

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... sboek.html
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door asjemenou »

Nederland op z'n smalst, denk ik dan maar weer. Niet dat ik een aanhanger ben van de PVV maar gaat de vergelijking van Geert Wilders "Fitna" met Adolf Hitlers "Mein Kampf" niet wat ver?!
Nu brengt de Stichting Dag van Respect een lesboek uit waarin staat dat "Fitna" en "Mein Kampf" zijn gebaseerd op eenzijdige denkbeelden. Deze Stichting Dag van Respect is toch in het leven geroepen na de moord op Theo van Gogh? Theo van Gogh heeft toch ook een film gemaakt die is gebaseerd op eenzijdige denkbeelden (Submission), vanuit het standpunt van sommige Islamitische groeperingen gezien dan?!
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door JimK »

Wel makkelijk om achteraf te zeggen dat het niet zo bedoeld was :?
Ik ben best benieuwd naar wat de vergelijking is, ik vind dat er toch nog wel verschil zit tussen de film en het boek. De film is als je hem bekeken hebt nou niet echt iets om je druk over te maken.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door okke »

Een merkwaardige cirkel: Wilders vergelijkt in zijn film de Koran met Mein Kampf en vervolgens wordt die film door anderen ook vergeleken met Mein Kampf. Ik denk dat Mein Kampf een slecht voorbeeld is voor beide vergelijkingen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door MARKET GARDEN »

Misschien is de vergelijking niet helemaal correct maar Wilders is ook niet altijd het toonbeeld van nuance.
Zo kan ik me herinneren dat hij uitspraken deed over de Koran waar stukken uitgescheurd moesten worden tot
er een boek ter grote van een Donald Duck overbleef.
(doe het even uit mijn hoofd, dus kan iets anders zijn geweest)

Ook voor Geert geld, wie met modder gooit krijgt zelf vieze handen :)
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Petrikov
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008, 18:12

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door Petrikov »

ik moet zeggen dat Geert Wilders wel lef heeft om zo zijn mening te zeggen terwijl heel veel mensen hem wel kunnen vermoorden om wat hij zegt. maar ik vind zijn mening nergens opslaan. in de tweede kamer zei hij een keer dat Wouter Bos buitenlanders binnenlaat onder de voorwaarde '' jij pvda stemmen jij verblijfsvergunning krijgen. door dat soort opmerkingen vind ik Geert gewoon een clown die aandacht wil hebben. Maar ik kan best begrijpen dat hij het niet leuk vind dat mensen Fitna en Mein Kampf vergelijken.
its better to die on your feet, then live on your knees
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door JimK »

Achter wat Wilders allemaal roept sta ik sowieso niet achter. Ik vind dat wanneer je een uitgesproken mening hebt, prima, maar weet die dan wel te onderbouwen. Bij hem is het nogal eens een hoop bombarie, maar ik vraag me af wat er van terecht zal komen als het puntje bij het paaltje komt. Maar ik denk dat er inderdaad geen vergelijkingen gemaakt moeten worden met Mein Kampf,

Dit stond vanochtend nog in de krant, de kamer is het er ook niet helemaal mee eens:
Dag van Respect rectificeert lesboek
Den Haag- de Stichting Dag van Respect gaat het lesboek waarin de film Fitna van Geert Wilders wordt vergeleken met Hitlers Mein Kampf rectificeren. Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs gisteren in de Tweede Kamer. Basisscholen die het boek hebben ontvangen, krijgen een brief met de oproep het lesmateriaal niet in deze vorm te gebruiken. Dijksma noemde de vergelijking tussen Fitna en Mein Kampf 'onaceptabel'. ''In dit lesmateriaal is een grens overschreden.''
Na klachten van Wilders' Partij voor de vrijheid over de zinsnede hield de Dag van Respect het bij excuses voor de ongelukkige zin. Dijksma nam geen genoegen met deze reactie en vroeg de stichting om de rectificatie. Bijna de volledige Kamer sprak gisteren schande over de zinsnede.
Bron; De Gelderlander
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door merkloos »

MARKET GARDEN schreef:Misschien is de vergelijking niet helemaal correct maar Wilders is ook niet altijd het toonbeeld van nuance.
Zo kan ik me herinneren dat hij uitspraken deed over de Koran waar stukken uitgescheurd moesten worden tot
er een boek ter grote van een Donald Duck overbleef.
(doe het even uit mijn hoofd, dus kan iets anders zijn geweest)

Ook voor Geert geld, wie met modder gooit krijgt zelf vieze handen :)
Dat was als alle haat dragend en discrimineerde opmerkingen er uit
gingen dan bleef er nog iets over zo dik als de donald duck.
Maar je heb wel gelijk ;)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door jurgen »

ik moet zeggen dat Geert Wilders wel lef heeft om zo zijn mening te zeggen terwijl heel veel mensen hem wel kunnen vermoorden om wat hij zegt.
Zeg het me als ik deze zin verkeerd begrijp, maar ik leid hier uit af dat als iemand je wel kan vermoorden om wat je zegt (in welke context dan ook) dat je vind dat je het er dan maar beter niet meer over kan hebben.
Bovendien gaat het mijn inziens in dit bericht niet op. Als wilders het niet vind kunnen dat zijn film vergeleken wordt met mein kampf (wat ik wel kan begrijpen want die vergelijking gaat nu eenmaal niet op) dan moet die dat kunnen zeggen, dat is nu eenmaal vrije meningsuiting.

Nu heeft die al veel ergere dingen gezegd dan dit vind ik persoonlijk, dat de koran verbrand en verscheurd zou moeten worden vind ik vele malen erger.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door Ruimteaapje »

Nee, hij zegt dat hij vindt dat Wilders lef (moed) toont door gewoon te zeggen wat hij vindt ondanks dat sommige mensen hem met de dood bedreigen vanwege zijn opvattingen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door asjemenou »

Geert Wilders z'n gedachtegoed is niet de mijne maar lef heeft hij wel. Welke politicus zou zo ver willen gaan voor het standpunt van z'n partij, dat hij er zijn (bewegings)vrijheid voor op zo willen geven?! En dan moet je partij nog Partij voor de Vrijheid heten ook.
Figuren als een Geert Wilders hebben we al meer in de 2e kamer gehad. Shockeren is voor dit soort mensen nu eenmaal een vorm van beleid voeren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Petrikov
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008, 18:12

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door Petrikov »

Ruimteaapje schreef:Nee, hij zegt dat hij vindt dat Wilders lef (moed) toont door gewoon te zeggen wat hij vindt ondanks dat sommige mensen hem met de dood bedreigen vanwege zijn opvattingen.
inderdaad
its better to die on your feet, then live on your knees
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door sobel »

mgschutze schreef:Achter wat Wilders allemaal roept sta ik sowieso niet achter. Ik vind dat wanneer je een uitgesproken mening hebt, prima, maar weet die dan wel te onderbouwen. Bij hem is het nogal eens een hoop bombarie, maar ik vraag me af wat er van terecht zal komen als het puntje bij het paaltje komt. Maar ik denk dat er inderdaad geen vergelijkingen gemaakt moeten worden met Mein Kampf,

Dit stond vanochtend nog in de krant, de kamer is het er ook niet helemaal mee eens:
Dag van Respect rectificeert lesboek
Den Haag- de Stichting Dag van Respect gaat het lesboek waarin de film Fitna van Geert Wilders wordt vergeleken met Hitlers Mein Kampf rectificeren. Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs gisteren in de Tweede Kamer. Basisscholen die het boek hebben ontvangen, krijgen een brief met de oproep het lesmateriaal niet in deze vorm te gebruiken. Dijksma noemde de vergelijking tussen Fitna en Mein Kampf 'onaceptabel'. ''In dit lesmateriaal is een grens overschreden.''
Na klachten van Wilders' Partij voor de vrijheid over de zinsnede hield de Dag van Respect het bij excuses voor de ongelukkige zin. Dijksma nam geen genoegen met deze reactie en vroeg de stichting om de rectificatie. Bijna de volledige Kamer sprak gisteren schande over de zinsnede.
Bron; De Gelderlander

Ik vind dat geert wilders (ondanks dat ik niet op hem stem en dus ook geen voorstander van zijn ideeen ben) een van de betere sprekers is in debatten. Ik zie en mevrouw vogelaar nog niet zo grondig op onderwerpen ingaan. en dat er dan soms maffe uitspraken komen oké, dat is dan maar zo.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Petrikov
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008, 18:12

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door Petrikov »

Zo zie je maar weer dat nog steeds een idioot in de politiek kan komen.
its better to die on your feet, then live on your knees
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: PVV boos over passage lesboek

Bericht door Ruimteaapje »

Wie heb je dan liever:

- een gevaarlijk politicus die goed kan debaten
- een intelligent politica die niet goed kan debaten

En van wie van deze twee zijn "maffe uitspraken" gevaarlijker: de stuntelige debater of de scherpe debater
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gesloten