Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag Viper

mooie lamp heb je daar spytig dat de schuifschakelaar ontbreekt,komt wel meer voor

ik heb een foto bygeplaatst van men naoorlogse daimon zaklampen,de meeste worden als 2 de wereldoorlog verkocht,maar ik denk aan niemand niet meer die deze topic volgt

Afbeelding

verzamel groeten bruno :) :) :)
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag

hier nog een originele postkaart 1 st WO met zaklamp

grts bruno

Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@ Bruno,mooie foto heb je daar ..de lamp die op dit (IWO) uniform hangt is een Hassia met blind kap zeldzaam ding die ik niet in mij verzamel hebt deze zie je bijna nooit enkel met bolle domlensjes.Dit kun je zien aan de constructie van het batterijen dekseltje het gebogen haakslotje daarop is typisch Hassia. SP/1914...nu nog op zoek naar deze fraaie lamp dan heb je een mooie vangst.. :wink:

NB: zie foto van een Hassia uit mij verzameling maar dan zonder verduisteringkap maar verder gelijk aan deze militairia /SP Hassia 1914 uitvoering ....let maar op! de draaischakelaar op rechts is op beiden lampen gelijk.

Hassia lamp 1914 type militaria

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 08 mar 2009, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

Zoals altijd .. Dankzij Pertrix
Bruno bedankt .. ook je hebt prachtige bollen DaiMon
Ik kan net de anderen in mijn bezit.. Ciao Viper 4
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier een volgende generatie Hassia's 1920/1940 deze waren veel in gebruik bij de Wehrmacht als luftschutz lampe.

Hassia 1920/1940 wehrmacht luftschutz lampe
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hello viper 4 Italy, :)
Ik heb hier een lamp uit Italy de ''Vigila'' van Fratelli Pagani Elettrotecnica Milaan het is een militaire lamp ..heb jij informatie over deze lamp moet gemaakt zijn vanaf 1938/1945 deze fabriek maakte ook batterijen.

Vigila van Fratelli Pagani Elettrotecnica Milaan 1938/1945Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

In the'30s, de broers' CEV Pagani, een grote boerderij productie lampen en verlichting, vestigt zich in Varesina (Milan Italy).
Adres - CEV Fratelli Pagani, via Varesina 124, 20156 Milano. Tel. 02/38001475
Vandaag toonaangevende fabrikant van apparatuur en verlichting van het CEV - Pagani Brothers SpA, telt onder zijn klanten de meest belangrijke zaak motorfiets: Aprilia, Ducati, KTM, Malaguti, BMW, Honda, Yamaha.
Ciao Viper 4
LINK
http://www.bergamaschi.com/index.php?op ... &Itemid=33
http://www.bergamaschi.com/index.php?op ... &Itemid=18
CEV.JPG
CEV.JPG (27.53 KiB) 2507 keer bekeken
schakelaar verlichting 60s (motorfiets)
schakelaar verlichting 60s (motorfiets)
CEV1.JPG (11.49 KiB) 2507 keer bekeken
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

Ik stuurde een mail naar het bedrijf voor meer informatie zie wat ik reageren... Ciao Viper 4
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

viper 4 schreef:Ik stuurde een mail naar het bedrijf voor meer informatie zie wat ik reageren... Ciao Viper 4

Viper 4...Dat is super _/-\o_ ik ben benieuwd of zij nog Archief informatie bezitten van deze oude militaire lampen waarvan meerdere modellen van bestaan met diverse namen zoals Vigila - Zenit - Iride -Vilaba.

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

he VIPER
ik ben benieuwd of je reactie krygt op je mail,ik hoop het :) :)
dat zyn mooie italiaanse lampen custom,is wel moeilyk aan te geraken,zie je weinig liggen op de beurzen

grts bruno :)
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Dat klopt Bruno, Maar de meningen zijn verdeelt over deze Pagani lampen of ze werkelijk wel uit de oorlog periode komen....het ljkt mij van wel maar heb daar ook geen bewijzen voor.maar wellciht komt Viper daarmee en dat zou Super zijn ....de tijd zal het ons leren.
Elke oorlog is er een teveel !
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

Ik heb een e-mail informatie die de CEV en markeer "werd gekocht door het bedrijf Zadi spa Carpi (Modena Italy) - Ik stuurde een mail naar de ZADI bedrijf - zodra ik er ben zal ik antwoord leren
Ciao Viper 4
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

viper 4 schreef:Ik heb een e-mail informatie die de CEV en markeer "werd gekocht door het bedrijf Zadi spa Carpi (Modena Italy) - Ik stuurde een mail naar de ZADI bedrijf - zodra ik er ben zal ik antwoord leren
Ciao Viper 4

Ok Viper 4 Thanks......!!! :)

Hier nog 2 Daimon zaklampen model Contact focus uitvoering 1934 matzwart huls nikkel afgewerkt zeer fraaie lampen beiden focus verstelbaar tevens met (D) contact (dwz) de batterij kan er dan zo in geschoven worden en men behoefde geen rekening meer te houden met het lang en korte lipje van de batterij omdat er dubbel-contacten in de huls zitten ..Deze lampen zijn beide in nieuwstaat en ongebruikt onlangs gekocht in Duitsland bij een zolderopruiming vanuit een oude rijwielenzaak.

Deze firma was een destijds Daimon Dealer geweest ik heb dan ook mij ogen daar uitgekeken :shock: op dat donkere zoldertje stonden tig dozen onder het stof vol Daimon lampen baterijen reclame van dat merk onderdelen bv zoals lampjes halbopal - Flachkugel - kugel mat luftschutz mat blauw ....ect alle van het merk Daimon + Osram vanaf 1934 alles nog ongeopend.

Het bestaat dus nog echt..maar je moet het eerst zelf zien anders kun je het niet bevatten dat dit nog bestaat kan ..en na ruim 70 j weer het daglicht kan zien..En dit alles zal ik voor gaan zorgdragen dat het bewaard zal gaan worden voor een volgende nieuwe verzamelgeneratie, want je kunt immers straks niets meer meenemen :idea: je hebt alles maar even in bruikleen zo ook je verzameling ''en dat vergeten wel eens heel veel verzamelaars!!!!...maar toch gaat hier elk verzamelhart sneller van kloppen dat kan ik je verzekeren.



Dainom Contact 1934 (D) 1538
AfbeeldingAfbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Veltro »

@Viper 4; het is misschien handiger om contact op te nemen met het desbetreffende bedrijf zelf, inplaats van met het moederbedrijf.
De website van CEV Fratelli Pagani = Velamp: http://www.velamp.it/ Je vind daar ook een link voor een contactpersoon.

Toch blijf ik sceptisch, zie bijvoorbeeld onderstaand stuk:

" Una storia iniziata nel lontano 1906 quando Ercole Pagani fonda a Milano la prima fabbrica italiana di pile. Nel primo dopoguerra inizia la produzione delle lampade portatili e degli accessori per biciclette e motociclette, in particolare fanaleria e strumentazione. Nel 1937 in seguito all'apertura della sede di Venegono Superiore (Va) nasce il marchio Cev (Costruzioni Elettromeccaniche Venegonesi) per la produzione di strumentazioni di bordo per usi aeronautici. Negli anni 50 a Milano cessa la produzione di batterie e gli sforzi della produzione si concentrano sulla realizzazione di torce e lampade. A Venegono, invece, prosegue la produzione della strumentazione e della fanaleria per il mercato motociclistico.'

Dit sluit niet uit dat men voor de jaren 50 geen lampen maakte, maar ik vraag het me toch ernstig af gezien de oorlogssituatie. Ik zie de fabricage van lampen meer een slim alternatief om het hoofd boven water te houden na de oorlog. En wat is makkelijker dan een buitenlands (Zwitsers) ontwerp in productie te nemen..

Mar goed, we wachten de reactie af.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Veltro...Zoals je wellicht zult weten zijn de Elves ‘’SA’’ zaklampen gemaakt in Mendrisio Zwitserse karton .De eigenaar van deze onderneming was Pagani.. het is ook overduidelijk te zien dat deze lampen klonen van elkander zijn..en dat Pagani al vanaf 1916 zaklampen heeft verkocht((gemaakt) is ook geen nieuws…maar de uiteindelijke vraag blijft nog steeds open staan, voor welk onderdeel was deze Vigila bedoelt...voor het Zwistserse leger? of toch Duits en of het Italiaanse leger in de (2WO) wie zal het zeggen...hopelijk komt Viper 4 met het antwoord.....ik heb Velamp . it tevens een mail gestuurd eens kijken wat er gebeurt en wie het snelst is. :)

NB: dat deze lamp uit genoemde (2WO) periode komt is mij al geheel duidelijk.
Laatst gewijzigd door custom op 13 nov 2008, 22:38, 5 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie