Forumlayout en kleuren - gesplitst uit slowchat topic dl.17

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Slowchat topic - deel 17

Bericht door iknowdintoo »

Auke schreef:Waarom niet gewoon wat serieuzere kleuren in plaats van deze paarse / roze / violet / lila / pubermeisjes / paarden / barbies-achtige pasteltinten? Wat is er mis met een mannelijke kleur als (licht)blauw, rood of groen?
:yes:
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Kleurwijziging forum

Bericht door Proos »

asjemenou schreef:De basiskleur van het forum heeft inderdaad een paars/lilakleurige uitstraling (Mijn beeldschermen zijn toch echt wel gekalibreerd). Waarschijnlijk heeft dit te maken met de kleurinstelling van je beeldscherm. Deze moet wel afgestemd zijn met het bewerkingsprogramma waarin je de kleur aanpast. Zo aan de Color Picker te zien gebruik je hiervoor Photoshop. Heb je Photoshop, gebruik dan het Adobe RGB kleurprofiel. Gebruik dit kleurprofiel ook voor je beeldscherminstelling.
Ik zeg ook niet dat er geen paarse kleuren zijn. Wat ik wel zeg is dat er volgens mij geen roze is; en dat laat ik zien door de kleur op code te laten zien in een grafisch bewerkingsprogramma: je kunt zien wat de naaste kleuren zijn, zodat duidelijker is wat voor kleur het echt is. De kleuren werden verder nooit op die manier andersom aangebracht. Verder kun je kalibreren wat je wilt, maar het ene scherm is het andere niet!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Kleurwijziging forum

Bericht door asjemenou »

De basiskleur van het forum is inderdaad niet roze, dat is waar en hopelijk zie je mijn reactie niet teveel als een kritiek. Het is waar dat er geen twee beeldschermen gelijk zijn qua kleurweergave. Branduren (leeftijd), kwaliteit van het scherm, grafische kaart e.d. spelen allemaal mee maar kalibreren heeft wel degelijk zin. Zeker als je veel aan fotobewerking en grafisch ontwerpen doet. Tenslotte moet je je kleuren toch goed kunnen overbrengen naar anderen.
Wat de waarden in de Photoshop Picker betreft, deze zijn nooit optimaal. Zet zo'n kleur maar eens om van RGB/CMYK naar een PMS (RAL) kleur dan heb je vaak al verschil. Mensen die in de grafische sector werkzaam zijn zullen begrijpen wat ik bedoel. Ik wil hier geen technisch verhaal op gaan hangen maar kleurmanagement is een ingewikkelde materie en er worden veel discussies over gevoerd. Het mag dan ook duidelijk zijn waarom grafische bedrijven/reclamebureau's een kleurprofiel aan hun documenten (certified PDF) toekennen.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is, als het beeldscherm niet goed staat afgesteld dan kan het gebeuren dat jouw gekozen kleur blauw bij een ander (gekalibreerd) beeldscherm wordt weergegeven als paars/lila. Kijk maar eens wat er gebeurt als je in de RGB waarden de waarde van rood (R) vermindert of in CMYK de waarde van magenta (M).
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Slowchat topic - deel 17

Bericht door Proos »

Dank je voor de toevoeging. Mijn opmerking was meer bedoeld in de zin dat er een zeer beperkt percentage internetgebruikers gekalibreerde schermen gebruikt. Dus kalibreren, zoals je zegt, heeft alleen zin als de ander ook kalibreert. En daar gaat het mis. Het publiek op deze site is zo divers dat als ik de kleuren op het forum op mijn gekalibreerde scherm thuis ga instellen, ik dat misschien toch beter op de brakke pc op mijn werk had kunnen doen: omdat het gros van de internetgebruikers een gemiddeld flets scherm gebruikt. Het grijs in Ms Word is op mijn werk zelfs roze.

Dus ik snap Auke wel, en ik wil daar aan tegemoet komen door de kleur wat donkerder te maken; als het gros van de internetgebruikers het als roze ziet. Ik heb daarbij een overzicht van de naaste kleuren laten zien zodat duidelijk zichtbaar is dat 't een kleur is die eerder bij blauw ligt dan bij rood, los van of het al-dan-niet gekalibreerd is.

Verder sta ik natuurlijk altijd open voor nieuwe kleuren. En ik wil ook best experimenteren. De zachte kleuren zullen vrees ik echter verplicht blijven: puur omwille van de leesbaarheid en het contrast. Daarnaast moet het geheel ook een beetje bij elkaar passen en een serieuze indruk maken.

In ieder geval is de blauwgrijze balk wat extra grijs gemaakt - zie een paar berichten terug - en ik ben benieuwd of Auke daar nu nog steeds roze in ziet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Kleurprofielen

Bericht door asjemenou »

Het gros van de bezoekers van dit forum mag dan misschien een ouder of minder kwalitatief beeldscherm hebben. En waarschijnlijk ook het nut van kalibreren niet inzien maar dan nog zal over het algemeen een kleur blauw als blauw worden weergegeven. Als dit niet zo is dan zal men inderdaad met een beeldscherm te maken hebben dat een flinke kleurafwijking heeft en dus niet helemaal meer in orde is.
Wanneer men Windows XP of Vista op de computer installeert dan wordt de kleurinstelling automatisch op sRGB (IEC61966-2.1) gezet. De meeste computergebruikers kijken niet eens naar deze instelling en voor de meeste is deze instelling ook wel voldoende. Tenslotte maakt de kleurinstelling niet uit als je een brief opstelt in Word of als je je digitale foto's bekijkt in de Windows viewer. Als men deze kleurinstelling dus niet verandert dan zal de kleur blauw op bijvoorbeeld een foto toch echt wel bij elk ander beeldscherm met deze kleurinstelling ook blauw zijn. De kleur blauw kan wat lichter/donkerder, fletser of voller zijn maar toch echt wel blauw.
Ik weet uit ervaring dat mijn foto's, gemaakt en bijgewerkt in het kleurprofiel Adobe RGB, nagenoeg hetzelfde eruit zien als op een Windows computer welke is ingesteld op sRGB (IEC61966-2.1).
Het verschil tussen deze 2 kleurprofielen is dat Adobe RGB een grotere kleurruimte heeft dan sRGB (IEC61966-2.1). Er bestaan nog betere kleurprofielen maar daar zal ik het hier maar niet over hebben.
Proos schreef:Ik heb daarbij een overzicht van de naaste kleuren laten zien zodat duidelijk zichtbaar is dat 't een kleur is die eerder bij blauw ligt dan bij rood, los van of het al-dan-niet gekalibreerd is.
Bij deze bewering moet ik als graficus toch even slikken want zo moet de Photoshop Color Picker (Kleurkiezer) niet worden gebruikt. De waarden in de Color Picker geven slechts percentage's aan waaruit een bepaalde kleur bestaat. Deze informatie is bijvoorbeeld belangrijk wanneer men kleuren (drukinkten) moet gaan aanmaken. De kleur uit jouw voorbeeld heeft de verhouding Cyaan (C) 11%, Magenta (M) 9%, Geel (Y) 2 % en Zwart (K) 0 %. Dit is dus een verhouding om een bepaalde kleur te krijgen. Ik gebruik expres de waarden RGB niet. RGB is een vertaling naar de kleuropbouw van je beeldscherm en moet je dan ook niet gebruiken. Als je de paarse/lila tint uit je kleur wilt halen dan kan je beter de Magenta (M) kleur wat verminderen en bijvoorbeeld de Cyaan (C) wat opvoeren. Maar goed hier moet je zelf wat mee spelen. Tenslotte maak je donkerblauwe verf ook niet lichtblauw door er alleen witte verf aan toe te voegen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Forumlayout en kleuren - gesplitst uit slowchat topic dl.17

Bericht door Jurrie »

Je kan zeggen wat je wil maar de kleuren zijn anders dan pak em beet een week terug. Toen was alles blauw. Nu is alles tegen paars aan en de mouse-over bij categorieen is geel

Niet in lijn met het logo bovenaan de site...weet niet waarom het uberhaupt is veranderd. Als je het aan mij zou vragen: zet het svp terug, want de site is nu niet 1 geheel. Heeft niets met schermen te maken (heb er meerdere), de kleuren zelf zijn gewoon gewijzigd :(. Ik vind het ook erg onprofessioneel staan. En zo ie zo kan ik er wat over zeggen aangezien ik voor de kost nog wel eens een website ontwerp, dus weet iets van kleuren e.d. ;).

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Forumlayout en kleuren - gesplitst uit slowchat topic dl.17

Bericht door Charly1975 »

Het blauwe en gele vind ik eigenlijk nog best makkelijk en mooi. De rand bovenin (Forumoverzicht < WO2.nl < Opmerkingen & Suggesties) kan m.i. wat aangepast worden, naar hetzelfde blauw als in de topicoverzichten.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Re: Forumlayout en kleuren

Bericht door asjemenou »

Jurrie schreef:Heeft niets met schermen te maken (heb er meerdere), de kleuren zelf zijn gewoon gewijzigd :(.
Zelf heb ik ook meerdere beeldschermen en deze laten ook allemaal een paars/lila kleur zien. De kleur is gewijzigd, dat is zeker.Ik haalde de beeldscherminstelling er alleen maar bij omdat mijn eerste gedachte was dat Proos zijn beeldscherm misschien niet goed zou zijn afgesteld. Dit probleem kom ik in de praktijk nog wel eens tegen. Het is namelijk een klassiek probleem waardoor kleurverschillen nogal eens ontstaan doordat een beeldscherm, in combinatie met meerdere gebruikte kleurprofielen, niet goed is afgesteld.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Forumlayout en kleuren - gesplitst uit slowchat topic dl.17

Bericht door Charly1975 »

Het lijkt er op dat het iedere dag paarser wordt trouwens. Of ligt dat echt aan mijn ogen ??
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Forumlayout en kleuren - gesplitst uit slowchat topic dl.17

Bericht door sobel »

ik heb er geen problemen mee, gaat uiteindelijk toch om de inhoud :) entja ik mag zowiso niet zeuren aangezien ik nu ook weer niet zo extreem vaak op het forum zit
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Forumlayout en kleuren - gesplitst uit slowchat topic dl.17

Bericht door Proos »

Niet schrikken, maar ik had een kwartiertje over: heb de balk bovenin en de randen van de foralijst en onderwerpenlijst aangepast.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Forumlayout en kleuren - gesplitst uit slowchat topic dl.17

Bericht door okke »

Wat is het verschil? Er was mij niets opgevallen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Forumlayout en kleuren - gesplitst uit slowchat topic dl.17

Bericht door iknowdintoo »

Volgens mij is het weer lichter geworden..
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Forumlayout en kleuren - gesplitst uit slowchat topic dl.17

Bericht door rutger »

Bij mij is alles nu in het lichtblauw.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Forumlayout en kleuren - gesplitst uit slowchat topic dl.17

Bericht door Auke »

Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik blijf nog even zeuren... Het contrast van het lichtblauw met de witte letters is te klein. Waarom gebruik je niet dezelfde lichtblauw met donkerblauwe letters als bovenin (bij Forumoverzicht)?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie