Kosakken? Vrijwilligers?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Kosakken? Vrijwilligers?

Bericht door jeroen wo2 »

Hallo,

Ik heb een tijdje terug deze foto gekocht en ik vraag me af wat voor soort manschappen dit zijn.
Ik denk dat het Kosakken zijn die voor de Duitsers vechten maar ik weet het niet zeker.
Kan iemand mij vertellen wat voor soort troepen dit zijn ?

Groetjes, jeroen.

Afbeelding
Never Back Down
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Kosakken? Vrijwilligers?

Bericht door JimK »

Het is zeker een of andere groep vrijwilligers. Deze bontmutsen werden gedragen door o.a.
Don Kosakken, Terek en andere kosakken vrijwilligers, zijn er vrij veel.
Ook droegen Bergkaukasien vrijwilligers deze mutsen.

En er zijn er vast meer, maar deze weet ik het van.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Kosakken? Vrijwilligers?

Bericht door michiel01 »

Het lijken mij, bergkaukasiers. De typische kosakkenmuts was van een wat lager profiel, ook het ontbreken van de kraagspiegels doet dit vermoeden aansterken. Echter kwam het bij manschappen wel vaker voor dat zij deze niet droegen op de overjas, maar toch.

Wat ik tevens erg opvallend vindt zijn de koppelsloten, ze lijken vanaf de foto helemaal vlak. De 2e rangstroepen, zeker de kosakken, droegen vaak de standaard Heer uitvoering. Dit neigt mijner inziens naar strafbataljon of buitenlandse koppelsloten, mogelijk russisch? Ook de veldfles (voor de kijkers rechts) lijkt mij een Russisch exemplaar. (mogelijk dat Auke of Asjemenou (of een andere kenner op Russisch gebied) daar meer info over heeft)
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Kosakken? Vrijwilligers?

Bericht door iknowdintoo »

Misschien helpt het om het bord op de achtergrond rechtsboven te ontcijferen.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Kosakken? Vrijwilligers?

Bericht door michiel01 »

Na een tweede wat grondigere check wil ik ook niet uitsluiten dat dit krijgsgevangenen zijn. Ik dacht in eerste instantie dat de uitstekende loop door 1 van de heren op de voorgrond gedragen werd. Echter qua diepte kan dit ook iemand zijn die er achter staat.
Tevens zijn de jassen die ze dragen mogelijk helemaal geen duitse overjassen, de jassen hebben allemaal 2 rijen van 4 knopen. Dat is niet echt gebruikelijk voor Duitse overjassen.
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kosakken? Vrijwilligers?

Bericht door jeroen wo2 »

Het lijken mij geen krijgsgevangenen aangezien er een een geweer op zijn rug heeft.
Never Back Down
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Kosakken? Vrijwilligers?

Bericht door JimK »

jeroen wo2 schreef:Het lijken mij geen krijgsgevangenen aangezien er een een geweer op zijn rug heeft.
En daarbij liepen krijgsgevangenen er over het algemeen niet zo bij, de handschoenen waren dan al door de Duitsers ingenomen. Die hadden het ook koud, en handschoenen hadden ze lang niet allemaal.
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kosakken? Vrijwilligers?

Bericht door jeroen wo2 »

Uiteindelijk gevonden, Roemeens leger.

http://images.google.com/hosted/life/l? ... a%3DN&um=1

Iniedergeval bedankt voor jullie reactie's!
Never Back Down
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Roemeense soldaten

Bericht door asjemenou »

Beetje late reactie van mijn kant maar mijn vermoeden ging ook al uit naar Roemeense soldaten. Het type muts die de soldaten dragen vindt je overigens niet alleen in Rusland maar ook op de Balkan. Ik heb met enige interesse naar de foto gekeken en had al het vermoeden dat het geen Sovjet militairen waren. Dit vanwege de koppelriem (met slotplaat) en de overjassen. De veldfles zou ik dan nog buiten beschouwing hebben gelaten want het zou ook nog een buitgemaakt exemplaar kunen zijn.
Ook de man uiterst links op de foto (naast de schaduw van de lantaarnpaal) vind ik interessant. Het lijkt mij zelfs een burger. Ook zijn kledij ziet er niet echt Russisch uit. Toch nog een vraag over de foto. Wat voor teksten of plaatsnamen staan er op de bewijzering achter de soldaten?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie