elite re-enactment

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
SJORS-SJORS
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:14
Locatie: Oudheusden

Re: elite re-enactment

Bericht door SJORS-SJORS »

Al LPLG lid jongens? Vast niet..


En waarom noem je het elite :bonk:
maar ga alsjeblieft iemand anders zn hobby verneuken :)
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Gebruikersavatar
Nuts44
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 dec 2006, 15:53

Re: elite re-enactment

Bericht door Nuts44 »

Ik wil me volledig aansluiten bij de mening van Sjors-Sjors.

Roy
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: elite re-enactment

Bericht door Ruimteaapje »

Ik begrijp dat ze (enkel?) aan evenementen in het buitenland (Tsjechië?) gaan deelnemen? Elite zal wel aansluiten bij de Duitse wetgeving: de naam "SS" vermijden door het "elite" te noemen. Maarja, whatever. Of misschien willen deze jongens zich graag "elite" voelen. Wat zou Freud daarover zeggen: compensatie? :wink:
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
SJORS-SJORS
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:14
Locatie: Oudheusden

Re: elite re-enactment

Bericht door SJORS-SJORS »

Ontstaan omdat de Amerikanen nogal wat tegenstand ondervonden toen ze tegen de Duitsers vochten.. noemde ze het maar elite.. ''kijk ons, we hebben een elite divisie verslagen''.. goed voor t moraal Waffen SS en elite?.. Waffen SS = tieners + kriegsmarine + luftwaffe personeel.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: elite re-enactment

Bericht door Ruimteaapje »

Klopt, kijk maar hoeveel Amerikanen prat gaan op het verslaan van de Leibstandarte (o.a. 30th ID bij Mortain en Stavelot) terwijl die divisie op dat moment nog maar een schim was van de eenheid zoals die bijvoorbeeld bij Charkow vocht. Doet niets af aan de individuele prestaties van de Amerikaanse soldaten maar "elite" was de SS op dat moment niet meer.

Maar ook het gevolg van propaganda tijdens en na de oorlog: als iedereen maar blijft herhalen dat de SS een elite was dan gaan mensen dat vanzelf geloven.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: elite re-enactment

Bericht door svdwal »

Nu hebben we in het verleden hier diverse discussies gevoerd over SS re-enactment in Nederland.
Ik ga deze niet herhalen, maar als de topique starter even teurgbladert en zoekt vindt hij vanzelf de voor en met name tegens op het gebied van elite re-enactment.
Het heeft mij en vele andere genoeg moeite gekost om wehrmacht in Nederland toelaatbaar te maken.

Lijkt me bijzonder naïef om te denken dat een dergelijke groep in Nederland enige kans van slagen heeft.

Uiteraard ben ik altijd bereidt om enig nadere uitleg te geven.

Met vriendelijke groet,

Sjoerd van de Wal
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
WanneSchlamm
Lid
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 sep 2008, 15:58

Re: elite re-enactment

Bericht door WanneSchlamm »

Hehehehe, dit is bijzonder grappig! :lol:
KS200
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2008, 12:01

Re: elite re-enactment

Bericht door KS200 »

Ik meen in deze "Rotte Führer" een ex-lid van onze vereniging te herkennen. Als dat inderdaad zo is ben ik blij dat hij inderdaad "ex" is. Mensen die dit soort gedachtegoed als re-enactmentwaardig uitdragen verdienen het op hun nummer gezet te worden.
Eventuele geinteresseerden in dit clubje (wat ik van mensen met een greintje fatsoen en gezond verstand niet verwacht) kunnen er vast rekening mee houden dat hun "Führer" heel erg veel moeite heeft met het nakomen van gedane beloften, geen auto wenst te gebruiken en daarom altijd wil meerijden, liefst zonder te delen in de kosten en op een forum vaak een erg "grote bek" heeft maar het niet aandurft iemand ergens in persoon op aan te spreken.
Wat betreft Legioen Nederland, noem eens 1 wapenfeit van deze landverraders op waaruit nog een greintje respekt zou moeten blijken en dat het inderdaad "elite" was?
Je zou je dood moeten schamen een dergelijke oproep op een nederlands forum te zetten!

KS200 :frownno:
SJORS-SJORS
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:14
Locatie: Oudheusden

Re: elite re-enactment

Bericht door SJORS-SJORS »

Wel beschouwd was het legioen een vrij goede eenheid en heeft zeer hard gevochten. Dit terzijde.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
KS200
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2008, 12:01

Re: elite re-enactment

Bericht door KS200 »

Welbeschouwd waren alle eenheden wel eens "goed" en op enig moment harde vechters. Rest nog een antwoord op mijn vraag: "Noem eens 1 wapenfeit waaruit je enig respect zou moeten kunnen genereren en waaruit zou moeten blijken dat het "elite" was?


KS200
Gebruikersavatar
Sturmkreuz
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 nov 2007, 20:12

Re: elite re-enactment

Bericht door Sturmkreuz »

KS200 schreef:Ik meen in deze "Rotte Führer" een ex-lid van onze vereniging te herkennen. Als dat inderdaad zo is ben ik blij dat hij inderdaad "ex" is. Mensen die dit soort gedachtegoed als re-enactmentwaardig uitdragen verdienen het op hun nummer gezet te worden.
Eventuele geinteresseerden in dit clubje (wat ik van mensen met een greintje fatsoen en gezond verstand niet verwacht) kunnen er vast rekening mee houden dat hun "Führer" heel erg veel moeite heeft met het nakomen van gedane beloften, geen auto wenst te gebruiken en daarom altijd wil meerijden, liefst zonder te delen in de kosten en op een forum vaak een erg "grote bek" heeft maar het niet aandurft iemand ergens in persoon op aan te spreken.
Wat betreft Legioen Nederland, noem eens 1 wapenfeit van deze landverraders op waaruit nog een greintje respekt zou moeten blijken en dat het inderdaad "elite" was?
Je zou je dood moeten schamen een dergelijke oproep op een nederlands forum te zetten!


KS200 :frownno:
Ben jij weer zo een typische communistische luidspreker? Deze mensen verdienen nog altijd respect, hetzelfde als alle soldaten. Ik vind het schandalig dat mensen nog altijd zo'n een gedacht hebben over de (Waffen)SS. De Waffen-SS was zelfs nog tot het einde van de oorlog toe "Elite". De canadezen met hun uitspraak, we staan tegenover een "baby divisie" of "melk divisie", ze hadden beter even gewacht voor zoiets te zeggen, want ze kregen daar wel letterlijk van deze "babies" naar hun kl....

We weten nog steeds dat de 'helden van de sovjet-unie' en de 'cowboys van de US' de overwinnaars zijn, maar draag nog steeds eens respect voor de Duitsers of voor jullie "Nazis".

Als we het over SS hebben, misschien eens aan de uitspraak van Jochen Peiper herluiden?
"History is always written by the victor, and the histories of the losing parties belong to the shrinking circle of those who were there."
Maar Jochen had gelijk:
"Wenn wir den Krieg verlieren, wird es uns wegen dieser Dinge ganz schön dreckig gehen"
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: elite re-enactment

Bericht door Ruimteaapje »

Bart, hoe je ook denkt over individuele SS'ers, hun motieven lid te worden en hun gedrag tijdens de oorlog, feit blijft dat de SS een misdadige organisatie was. Een politieke strijdmacht die voorop ging in ideologische aggressie tegen andere landen en volken, tot genocide aan toe. Vooral Jochen Peiper moet wat dat betreft niet klagen: als SS officier, fanatiek nazi, adjudant en intieme vriend van Himmler en andere hooggeplaatste nazi's, en vooral als getuige van de Holocaust, het T4 programma en veroordeelde oorlogsmisdadiger heeft hij gelijk als hij zegt dat "wenn wir den Krieg verlieren, wird es uns wegen dieser Dinge ganz schön dreckig gehen". Maar je mag rustig stellen dat hij daar zelf de grootste schuld aan heeft.

Zo ook de Nederlandse vrijwilligers van Legion Niederlande. Ze namen dienst en ongeacht hun motieven en prestaties, voor hun landgenoten die vijf jaar lang onder de nazistische terreur hebben geleden waren ze landverraders en zo worden ze nu nog gezien door een grote meerderheid. Vanuit dat oogpunt bezien is het reenacten van Niederlande naief, kortzichtig en vrijwel onmogelijk.

"De Waffen-SS" was geen elite, en al helemaal niet tot het einde van de oorlog. Daarvoor bestond een te groot deel uit doorsnee, tweederangs en zelfs waardeloze troepen. Een klein aantal Waffen-SS eenheden was elite tijdens een korte periode uit hun bestaan. Legion Niederlande behoorde daar niet toe. De Milch Division Hitlerjugend ook niet (hoe graag hun al even onervaren geallieerde tegenstanders dat ook willen geloven). Daar staat tegenover dat het reguliere Duitse leger ook elite eenheden kende. Naar het einde van de oorlog kon geen enkele "elite" eenheid van de Duitsers die naam naam nog waarmaken. Als we toch officieren van de Leibstandarte gaan citeren dan heb ik er hier eentje van wijlen Obersturmführer Hans-Martin Leidreiter, die ik goed gekend heb...
Eine Vorausabteilung oder Schnelle Gruppe, wie man uns später nannte, das muß mindestens ein wenig so etwas sein, wie eine Meute fiebernder Jagdhunde, hoch trainiert. Mindestanforderungen an Ausbildung und Ausrüstung aber auch an Einsatzgeist und Mut, jeder Gruppe, jeder Zug, jeder Kompanie fest in der Hand ihrer Führer…So, wie wir vielleicht noch in der Offensive von Kursk und Bjelgorod antraten. Da waren wir noch die LAH. Aber als wir dann dort in dem unwahrscheinlich tiefen Stellungsystem, in den Großen Panzerschlachten der russischen Führung und ihren tapfer kämpfenden Soldaten mehr oder weniger ins offene Messer liefen, da war das doch so etwa wie unser Stalingrad. Und jetzt in Dezember 1944 hatten wir die Invasion hinter uns. Wir kamen aus dem Kessel von Falaise und Argentan. Wir hatten die zerbombten deutschen Städte gesehen, den Bombenangriff auf Düren miterlebt. Im Herbst 1944 waren die Russen in meiner ostpreußischen Heimat zum ersten Mal auf deutschen Boden. Man brauchte nicht der größte Feldherr aller Zeiten zu sein, um sagen zu müssen, daß eine neue russische Großoffensive unmittelbar bevorstand. Bei uns herrschten Wut und Verzweiflung; wenn wir weiter dachten, als an der nächsten Tag - was wir nach Möglichkeit vermieden - dann hatten die Alliierten dafür gesorgt, daß wir an unser armes Deutschland und die geforderte bedingungslose Kapitulation denken Mußten. Von der Division stammte die Information, daß das, was wir an Material während der Aufstellung erhielten, das letzte sei, was das deutsche Reich und unser Volk produzieren konnte. Das glaubten wir, wir mußten es leider glauben. Aber ob es ein gute Motivation war?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
marinus vd Waal
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 nov 2008, 10:47

Re: elite re-enactment

Bericht door marinus vd Waal »

KS200 schreef:Ik meen in deze "Rotte Führer" een ex-lid van onze vereniging te herkennen. Als dat inderdaad zo is ben ik blij dat hij inderdaad "ex" is. Mensen die dit soort gedachtegoed als re-enactmentwaardig uitdragen verdienen het op hun nummer gezet te worden.
Eventuele geinteresseerden in dit clubje (wat ik van mensen met een greintje fatsoen en gezond verstand niet verwacht) kunnen er vast rekening mee houden dat hun "Führer" heel erg veel moeite heeft met het nakomen van gedane beloften, geen auto wenst te gebruiken en daarom altijd wil meerijden, liefst zonder te delen in de kosten en op een forum vaak een erg "grote bek" heeft maar het niet aandurft iemand ergens in persoon op aan te spreken.

KS200 :frownno:
Ik vroeg me al af hoe zou het met die oude stadswacht gaan ?very old soldiers never die....... :lol:
fallschirmjager
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 jan 2008, 18:11
Locatie: Lokeren Oost-vlaanderen

Re: elite re-enactment

Bericht door fallschirmjager »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
LEO schreef:Voetbal Hooligans Uit Nederland ???? :?

Komaan ga je nu nog over de brug komen voor wat VHUN staat !!!
Joey-Pegasus
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mar 2007, 14:44

Re: elite re-enactment

Bericht door Joey-Pegasus »

Oppaken en in de cel gooien meneer de Rote Führer, hoe kom je er in godsnaam bij in je hoofd om dit als Nederlander uit te gaan beelden.
Each year on September 17th they will be patrolling places in the dark with grimy, dirty faces, but grinning to each other, for it is theirs, all theirs - forever Arnhem.

Albert Blockwell, 7th King's Own Scottish Borderers
Gesloten