obushuls

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
WW2 historicus boy

obushuls

Bericht door WW2 historicus boy »

hallo ik heb hier een obushuls uit de 2 wereld oorlog met de tekst
Nederland is Herrezen 5 mei 1945

kan mij iemand vertellen hoe dit zit
ik ben erg benieuwt wat voor huls het is ( wat voor kanon is er gebruikt)
en waar het afgevuurt is de laatste schoten


alvast bedankt
vriendelijke gr

WW2 historicus boy
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: obushuls

Bericht door sniper snoop »

Dat is meer een werkje van een Nederlander. Staat dit op de bodem? Geef evt alles dat op de bodem staat (als het kan een scan) dan zullen er u zeker kunnen helpen.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: obushuls

Bericht door racefiets »

Dit is waarschijnlijk gedaan door een lokale smit om wat te verdienen aan het maken van een herinnering aan het einde van de oorlog. Afgeschoten hulzen waren immers ruimschoots voorhanden.
WW2 historicus boy

Re: obushuls

Bericht door WW2 historicus boy »

nee dit staat niet op de onderkant het staat aan de zijkant van de huls er is ook de NL leeuw in geslagen
ik noem effe alles op van de onderkant serie code

buitenste ring:
25Pr 2
LOT 313
RLB
vc 1944 C.F

binnenste ring:
N'1 2 SH&S
11/41
KBYI

ik heb nog geen scanner ik hoop dat ik genoeg geinformeert heb erover alvast bedankt
met vriendelijke groeten
WW2 Historicus Boy
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: obushuls

Bericht door sniper snoop »

Het gaat alvast om een granaat voor een 25 Pounder die in 1944 werd gefabriceerd. Brits granaat?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: obushuls

Bericht door iknowdintoo »

Volgens mij gebruikten andere naties de 25 pdr. niet, dus ik denk inderdaad Brits.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: obushuls

Bericht door racefiets »

Inderdaad een Engelse 25 Pdr huls. De gravering is in ieder geval na de oorlog gedaan. Ze noemen dit ook wel trech art hoewel het in dit geval zeer waarschijnlijk is gedaan door een lokale metaalbewerker/ smit. Het was eigenlijk een mogelijkheid om een extra centje te verdienen na de oorlog. Dit soort hulzen werd verkocht aan de lokale bevolking en aan eventuele buitenlandse troepen die een herinnering zochten om mee te nemen naar huis.
WW2 historicus boy

Re: obushuls

Bericht door WW2 historicus boy »

oke bedankt voor de informatie
ik dank jullie allen
met vriendelijke groeten

WW2 Historicusboy
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: obushuls

Bericht door sniper snoop »

iknowdintoo schreef:Volgens mij gebruikten andere naties de 25 pdr. niet, dus ik denk inderdaad Brits.
Enkel de Britten en de overige (wat normaal was) Commonwealth landen maakten gebruik van de Ordnance QF 25 pounder (QF = Quick Fire - Snel Vuren). Wie weet de Duitsers ook na het veroveren maar ik heb hiervan geen bronnen gevonden.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: obushuls

Bericht door ammo »

sniper snoop schreef:
iknowdintoo schreef:Volgens mij gebruikten andere naties de 25 pdr. niet, dus ik denk inderdaad Brits.
Enkel de Britten en de overige (wat normaal was) Commonwealth landen maakten gebruik van de Ordnance QF 25 pounder (QF = Quick Fire - Snel Vuren). Wie weet de Duitsers ook na het veroveren maar ik heb hiervan geen bronnen gevonden.

De duitsers ook ,( zgn Beute) en wel onder de naam,
F.K 280 (e)
F.K 281 (e)
F.K 281 (e)
Nemo Me Impune Lacessit
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Re: obushuls

Bericht door Telemark »

ammo schreef:
sniper snoop schreef:
iknowdintoo schreef:Volgens mij gebruikten andere naties de 25 pdr. niet, dus ik denk inderdaad Brits.
Enkel de Britten en de overige (wat normaal was) Commonwealth landen maakten gebruik van de Ordnance QF 25 pounder (QF = Quick Fire - Snel Vuren). Wie weet de Duitsers ook na het veroveren maar ik heb hiervan geen bronnen gevonden.

De duitsers ook ,( zgn Beute) en wel onder de naam,
F.K 280 (e)
F.K 281 (e)
F.K 281 (e)
Kan 25pr munitie ook verschoten worden door Duits geschut?
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: obushuls

Bericht door iknowdintoo »

Telemark schreef:
Kan 25pr munitie ook verschoten worden door Duits geschut?
Nee, dit werd gedaan met buitgemaakte Britse (of Commonwealth) geschut (Beutewaffen).
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Re: obushuls

Bericht door Telemark »

iknowdintoo schreef:
Telemark schreef:
Kan 25pr munitie ook verschoten worden door Duits geschut?
Nee, dit werd gedaan met buitgemaakte Britse (of Commonwealth) geschut (Beutewaffen).
Na mijn vraag is meer of het technisch mogelijk is om 25pr munitie te verschieten met Duits geschut. :wink:
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: obushuls

Bericht door sniper snoop »

Telemark, alles is mogelijk. Maar ik denk automatisch niet dat een 25 pounder granaat afgevuurd kan worden door een 88 mm geschut van de Duitsers (25 pounder is een kaliber 87.6 mm). Het zou zeer toevallig zijn dat de Britten granaten hebben ontwikkeld die, zonder enige link tussen beide legers, gebruikt kunnen worden door de Duitsers. Alles is wel mogelijk. Maar met zeer weinig kans. Het projectiel is niet het belangrijkste, maar de huls. Ooit eens opgemerkt dat er een versmalling zit onderaan de huls? Dit is meestal verschillend. Maar er zijn nog heel wat aandachtspunten. Mss dat er iemand anders een duidelijker antwoord kan geven. Maar ik ben er zeker van dat Britse granaten niet afgevuurd kunnen worden door Duitse geschut.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: obushuls

Bericht door sniper snoop »

sniper snoop schreef:Telemark, alles is mogelijk. Maar ik denk automatisch niet dat een 25 pounder granaat afgevuurd kan worden door een 88 mm geschut van de Duitsers (25 pounder is een kaliber 87.6 mm). Het zou zeer toevallig zijn dat de Britten granaten hebben ontwikkeld die, zonder enige link tussen beide legers, gebruikt kunnen worden door de Duitsers. Alles is wel mogelijk. Maar met zeer weinig kans. Het projectiel is niet het belangrijkste, maar de huls. Ooit eens opgemerkt dat er een versmalling zit onderaan de huls? Dit is meestal verschillend. Maar er zijn nog heel wat aandachtspunten. Mss dat er iemand anders een duidelijker antwoord kan geven. Maar ik ben er zeker van dat Britse granaten niet afgevuurd kunnen worden door Duitse geschut.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Plaats reactie