nederlandse Mariniers bewapend met k98

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

nederlandse Mariniers bewapend met k98

Bericht door dutchhelmets »

ik wist niet precies waar ik deze moest posten, vandaar dat ik het hier maar doe.
een foto genomen te Volkel in 1947. het zijn nederlandse Mariniers bezig met exercitie lessen. het leuke is dat ze bewapend zijn met duitse geweren k98 die na de bevrijding zijn achtergebleven en verzameld door het nederlandse leger. dit gebeurde wel vaker. zo is het ook bekend dat sommige OVW'ers die naar indie gingen DAK uniformen uitgereikt kregen door gebrek aan tropen uniformen. de duitse emblemen werden onderweg aan boord eraf gehaald. ook werden k98 bajonetten en soms ook P08 pistolen gebruikt door de nederlanders in indie. waarschijnlijk werden deze prive meegenomen. mocht er iemand hier meer info over hebben dan houd ik mij aanbevolen.

Afbeelding

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
debora
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 dec 2008, 18:42

Re: nederlandse Mariniers bewapend met k98

Bericht door debora »

dit is het enige wat ik heb kunnen vinden:
Afbeelding
MARINIERS OP DE SCHIETBAAN
(Kralingen, 1939)

Toch redelijk zeldzaam deze foto van mariniers tijdens een oefening met een Lewismitrailleur op hun schietbaan in Kralingen (Rotterdam).

Ze dragen hier uiteraard hun opvallende donker(blauw)e veldjas en de platte pet met het mariniersembleem.

Afbeelding

voor de rest kan ik er niks van vinden.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: nederlandse Mariniers bewapend met k98

Bericht door racefiets »

Dat is een Nederlandse uitvoering van de LEwis. Dit wapen was onderdeel van de Nederlandse bewapening voor 1940.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: nederlandse Mariniers bewapend met k98

Bericht door Alex »

Leuke foto's!!
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: nederlandse Mariniers bewapend met k98

Bericht door asjemenou »

Gedurende de politionele acties in het naoorlogse Nederlands Indië werd door ons leger van alles gebruikt wat maar kon schieten. Dit varieerde van Lee Enfields (landmacht) en Garands (korps mariniers) tot aan Hembrug M95 geweren/karabijnen en Duitse K98's toe.
Wel apart dat de mariniers op de eerste foto (zeker de voorste man) uniformen lijken te dragen die zijn gebaseerd op het Britse WOII uniform. Het korps mariniers was juist gebaseerd op het WOII uniform van hun Amerikaanse collega mariniers. Dit gold ook voor hun bewapening.
Wat de Duitse K98’s betreft, deze zijn zelfs tot 1962 gebruikt in het toenmalige Nederlands Nieuw Guinea. En dan voornamelijk door de Algemene Politie. Zie; http://www.collectie.legermuseum.nl/str ... 03546.html .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: nederlandse Mariniers bewapend met k98

Bericht door dutchhelmets »

hey asjemenou,

Het was zeker niet vreemd om Mariniers te zien in battle dress. Vanaf oktober 1943 begon in Camp Lejeune de opleiding van de kernkadergroep. In de loop van 1943 en 1944 stroomde het kamp vol met Engelandvaarders.Ook een tweede kamp, Camp Davis, werd de verblijfplaats van de mariniers in opleiding. In de loop van 1945 werd er hard gewerkt aan het vertrek van de brigade naar Nederlands-Indië. Ruim 4000 mariniers inclusief materieel werden door experts ingedeeld in twee troepentransportschepen, de 'Noordam' en de 'Bloemfontein' en een aantal vrachtschepen. Deze Mariniers waren inderdaad uitgerust met USMC materiaal, soms zelfs met de EGA zichtbaar op uniformen en helmhoezen. Echter, direct na de bevrijding van Nederland werd ook hier de Mariniers weer her-opgericht. Deze mariniers werden uitgerust met Brits/Canadees materiaal. Het heeft toch enkele jaren geduurt voordat dit gelijk getrokken werd. Overigens was het zo dat zodra de Mariniers uit Nederland richting Indië gingen zij USMC werden uitgerust. Ik heb in mijn verzameling een nederlandse aanmaak battle dress uit 1946 wat door een korporaal der mariniers is gebruikt. Wat bijzonder is aan deze BD is dat pas vanaf 1949 oficieel de nederlandse aanmaak BD, namelijk model 49, in gebruik werd genomen. voor 1949 werd op zeer kleine schaal in nederland BD'en gemaakt ivm schaarste. Meestal werden britse of canadese uniformen gebruikt.
Wat ook noemenswaardig is, is dat bij het Princess Irene Brigade ongeveer 100 Mariniers waren ingedeeld. Deze jongens kwamen uit Camp Lejeune
om de PIB te versterken en hebben geurende de oorlog zij aan zij meegevochten. Ook zij waren brits/canadees uitgerust met als verschil dat zij hun korps embleem droegen aan de rechter boven mouw om zich te onderscheiden van de rest.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Nederlandse battledress

Bericht door asjemenou »

Interessante informatie welke je in je laatste reactie vermeld. Zo gaan we van de Duitse K98's over naar de Nederlandse vroeg naoorlogse battledresses. Het is net wat je al schrijft, in 1949 begon men in Nederland met het vervaardigen van het zogenaamde khaki-mêlé veldtenue M1949. In 1953 volgde een kleine wijziging in het veldtenue, dit gewijzigde veldtenue werd het khaki-mêlé veldtenue M1953. Het veldtenue M1949 en M1953 werden in oktober 1958 vervangen door het M1958 veldtenue. Tot 1963 werd het khaki-mêlé nog gedragen als dagelijks tenue (DT).
Wat jouw Nederlandse battledress uit 1946 betreft, kan dit een DT uniform zijn? Ik lees in het boek "Van grijsgroen naar camouflage - De (gevechts)kleding van de Koninklijke Landmacht 1912-2000" namelijk dat tijdens en kort na WOII alleen veldtenues werden gedragen van Britse en Canadese makelij. De eerste aanmaak van Nederlandse veldtenues is waarschijnlijk begonnen in 1949 (hun oudste bron).
Over het khaki-mêlé als Dagelijks Tenue vermeldt hetzelfde boek dat direct na de oorlog (militair) beroepspersoneel een DT op maat kon laten maken. Wel moest men hiervoor een speciaal aanvraagformulier invullen en deze naar het Ministerie van Oorlog opsturen. Deze gaf dan goedkeuring aan een eventuele verstrekking van stof voor het vervaardigen van een pet en een Dagelijks Tenue. Waarschijnlijk was zo'n goedkeuring nodig vanwege de materiaalschaarste die toen na de oorlog in Nederland heerste. Maar over deze schaarste schrijf jezelf ook al. Het is een bekend gegeven dat vele beroepsmilitairen hun kledij ook lieten vervaardigen in de overzeese gebiedsdelen. Dit gebeurde dan ook vaak bij particuliere kleermakers.
Nog even over de battledress. Begin jaren vijftig zouden de Britse en Canadese battledresses in het Nederlandse leger vervangen zijn door het Nederlandse veldtenue M1949 en M1953. Tenminste, zo vermeld het bovengenoemde boek. Zelf zet ik hier wat vraagtekens bij want in mijn militaria verzameling heb ik een Canadese WOII gedateerde battledress jacket, dat ook Nederlands is doorgedragen. In de jacket staan stempels van het Ministerie van Oorlog uit 1948 en 1956.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: nederlandse Mariniers bewapend met k98

Bericht door dutchhelmets »

asjemenou,

hier een aantal foto's van de BD. volgens mij gaat het om een veld tenue en niet om een DT. deze lijkt niet op de m49 en m53 maar heeft erg veel gelijkenis met de canadese model. ik heb er ook een overjas bij(overjas, jas en broek op dezelfde naam) en deze is ook van nederlandse aanmaak. vwb jou uitleg van nederlandse aanmaak DT na toestemming is nieuw voor mij. dit zou dan mogelijk de achtegrond kunnen zijn van deze set.
wat vind je er van?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Doorgedragen battledress

Bericht door asjemenou »

Het is in ieder geval een mooi uniform. Zeker als alle uniformstukken ook nog op één en dezelfde naam staan. Jouw battledress is geen Nederlandse M1949 of M1953 veldtenue. Dit is heel makkelijk te zien aan het rugpand van het jacket. De Nederlandse M1949 en M1953 jacket hebben een rugpand uit één stuk en hebben onderin 6 plooien. Jouw jacket heeft duidelijk een verticale middenrugnaad en ik tel in ieder geval al 8 plooien.
Ook hebben de Nederlandse M1949/1953 geen kraagsluiting doormiddel van 2 haken en ogen. Dit heeft jouw battledress jacket dus wel.
Zo aan jouw battledress jacket te zien gaat het om een Britse Battledress Blouse Serge M1940, early pattern (voor 1943). Deze wordt gekenmerkt door een zogenaamde blinde knoopsluiting. Dit wil zeggen dat als de blouse werd dichtgeknoopt dat de knopen niet zichtbaar zijn. De Britse battledress blouse van na 1943 heeft juist een open knoopsluiting. Bij het sluiten van dit model waren de knopen juist wel zichtbaar. Heeft jouw battledress blouse 1 of 2 binnenzakken? Ook onderling zitten er verschillen tussen de Britse battledresses. Ze werden dan ook bij meerdere confectiebedrijven gemaakt. Zover gaat mijn kennis eerlijk gezegd niet wat betreft deze verschillen maar misschien weet iemand anders op dit forum dit wel. Het kan in ieder geval een leuke aanvulling op deze topic zijn.
Normaal gesproken is zo’n Britse battledress blouse aan de binnenkant voorzien van een wit katoenen of linnen fabricage etiket. Ik neem aan dat deze niet meer aanwezig is in jouw battledress. Anders had je wel geweten of wat voor een battledress het precies geweest was. Het is heel goed mogelijk dat deze etiketten door het Nederlandse Ministerie van Oorlog werden verwijderd. De stempel op de foto kan ik helaas niet lezen. Kan jij deze wel lezen? Misschien kan je de tekst van de stempel dan in een volgende reactie opschrijven.
Over de bijbehorende battledress Trousers en de overjas kan ik zo weinig zeggen. Het is zelfs mogelijk dat één of beiden van Canadese makelij zijn. Britse en Canadese uniformstukken werden na de oorlog in het Nederlands leger gewoon door elkaar gebruikt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Doorgedragen battledress

Bericht door ammo »

asjemenou schreef:Het is in ieder geval een mooi uniform. Zeker als alle uniformstukken ook nog op één en dezelfde naam staan. Jouw battledress is geen Nederlandse M1949 of M1953 veldtenue. Dit is heel makkelijk te zien aan het rugpand van het jacket. De Nederlandse M1949 en M1953 jacket hebben een rugpand uit één stuk en hebben onderin 6 plooien. Jouw jacket heeft duidelijk een verticale middenrugnaad en ik tel in ieder geval al 8 plooien.
Ook hebben de Nederlandse M1949/1953 geen kraagsluiting doormiddel van 2 haken en ogen. Dit heeft jouw battledress jacket dus wel.
Zo aan jouw battledress jacket te zien gaat het om een Britse Battledress Blouse Serge M1940, early pattern (voor 1943). Deze wordt gekenmerkt door een zogenaamde blinde knoopsluiting. Dit wil zeggen dat als de blouse werd dichtgeknoopt dat de knopen niet zichtbaar zijn. De Britse battledress blouse van na 1943 heeft juist een open knoopsluiting. Bij het sluiten van dit model waren de knopen juist wel zichtbaar. Heeft jouw battledress blouse 1 of 2 binnenzakken? Ook onderling zitten er verschillen tussen de Britse battledresses. Ze werden dan ook bij meerdere confectiebedrijven gemaakt. Zover gaat mijn kennis eerlijk gezegd niet wat betreft deze verschillen maar misschien weet iemand anders op dit forum dit wel. Het kan in ieder geval een leuke aanvulling op deze topic zijn.
Normaal gesproken is zo’n Britse battledress blouse aan de binnenkant voorzien van een wit katoenen of linnen fabricage etiket. Ik neem aan dat deze niet meer aanwezig is in jouw battledress. Anders had je wel geweten of wat voor een battledress het precies geweest was. Het is heel goed mogelijk dat deze etiketten door het Nederlandse Ministerie van Oorlog werden verwijderd. De stempel op de foto kan ik helaas niet lezen. Kan jij deze wel lezen? Misschien kan je de tekst van de stempel dan in een volgende reactie opschrijven.
Over de bijbehorende battledress Trousers en de overjas kan ik zo weinig zeggen. Het is zelfs mogelijk dat één of beiden van Canadese makelij zijn. Britse en Canadese uniformstukken werden na de oorlog in het Nederlands leger gewoon door elkaar gebruikt.

Het bovenstaande BD jas is van nederlandse nederlandese makelei, ik heb er zelf ook een met hetzelfde stempel, ik denk zelf een vroeg,
naoorlogs jasje, En wat betreft de britse bd jasjes , De zgn p37 had een blinde knoopsluiting ,De britse p40 had een open knoopsluiting.
En de kleur van de britse bd,s is anders , De nederlandse bd,s leken kwa kleur het meeste op de canadese.


Dit staat er waarschijnlijk op het stempel

D.G.K codenummer
706.49
Model C.K.A
wetzels heerlen
maat 48
Laatst gewijzigd door ammo op 21 dec 2008, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Doorgedragen battledress

Bericht door asjemenou »

ammo schreef:Het bovenstaande BD jas is van nederlandse nederlandese makelei, ik heb er zelf ook een met hetzelfde stempel, ik denk zelf een vroeg,
naoorlogs jasje, En wat betreft de britse bd jasjes , De zgn p37 had een blinde knoopsluiting ,De britse p40 had een open knoopsluiting.
En de kleur van de britse bd,s is anders , De nederlandse bd,s leken kwa kleur het meeste op de canadese.


Dit staat er waarschijnlijk op het stempel

D.G.K codenummer
706.49
Model C.K.A
wetzels heek en
maat 48
De stempel klinkt in ieder geval Nederlands. Mij zegt het niet zoveel maar ik ken iemand die dit vast wel weet. Dit heeft even tijd nodig want ik moet bij deze persoon langs.
Wat de benamingen van de Britse battledresses betreft, hier heb je gelijk in. Je hebt inderdaad het 1937 en 1940 pattern. Wel bestaan er nogal wat verschillen onderling. Die battledresses werden in meerdere Gemenebest landen gemaakt en ook werd de productie ervan nogal eens gewijzigd. Meestal om economische redenen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: nederlandse Mariniers bewapend met k98

Bericht door koen »

Heb zelf ook een nederlandse aanmaak BD, helaas is mijn camera leeg, maar de stempeling is:

D.K.G codenummer
4021402.46.1
Model C.K.A.
Wetzels Heerlen
Maar 48 K
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: nederlandse Mariniers bewapend met k98

Bericht door ammo »

koen schreef:Heb zelf ook een nederlandse aanmaak BD, helaas is mijn camera leeg, maar de stempeling is:

D.K.G codenummer
4021402.46.1
Model C.K.A.
Wetzels Heerlen
Maar 48 K
Bij de mijne kon ik het niet goed lezen, maar het moet idd Heerlen zijn, ik heb het inmiddels aangepast.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
killingspree
Lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 21 nov 2004, 18:19
Locatie: None

Re: nederlandse Mariniers bewapend met k98

Bericht door killingspree »

het gebeurde heel vaak dat na de oorlog materieel en wapens in gezet werden bij eenheden.
zo zijn er ook foto's uit nederlands indië bekend van soldaten met MP40's !
Dit heb ik tevens van een oud indië strijder te horen gekregen.
Hij zat bij de Militaire Politie en droeg een MP40, en was hier behoorlijk trots op :D
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: nederlandse Mariniers bewapend met k98

Bericht door JimK »

De BD is inderdaad gewoon een normale NL aanmaak zoals direct na wo2 is opgestart.
Fabrieken van de DKG kom je tegen in meerdere steden, waaronder Heerlen. Deze produceerden zeker al vanaf 46, misschien zelfs wel eerder.
Ik heb zelf ook eenzelfde set van een marinier (Indië) twee jassen een broek en nog een soort vest, van een staff sergeant. Ook DKG aanmaak van 47.
Leuk jasje!

In Indië is inderdaad wel meer gebruik gemaakt van Duitse wapens, waaronder Lugers, en ik ken van een oud indieganger dat hij een Duitse browning Hipower in Duits holster mee had als persoonlijk wapen. Zo zullen velen vanuit het verzet Duitse wapens meegenomen hebben.

Groet Jim
Plaats reactie