Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

Ciao... :W
Fake :zapped: :zapped: :zapped: :zapped: Fake (model Pertrix post-war ??)
lykt.jpg
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

:wink: Hi Viper4

De foto van jou lamp is te slecht om goed te kunnen zien wat er op het logo staat.Maar ik denk dat het om een ''JEAB'' lamp gaat gemaakt in Zweden voor het Zweedse leger in de (2WO).Het Deutsche afname stempel op jou lamp is dan ook 100% Fake deze lampen zijn gemaakt in ca 1941.laat even horen of het ''JEAB'' stempel erop staat en geen Pertrix ..zou dat wel zo zijn maar wat ik betwijfel dan bezit je een zeer bijzondere Pertrix das zeker :shock: ...maar laat maar even horen ik hoop dat de boodschap goed overkomt als je deze door de vertaalmachine laat gaan. :lol:

NB: de drie kronen zijn het zweedse wapen.

JEAB Made in Sweden 1941
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 29 dec 2008, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

Grazie Custom _/-\o_

Pertrix :?: ??? 198 ???
lykt.jpg
Zaklampe Pertrix no. 585 kleur groen (informatie ?)
sp15.JPG
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Viper 4 De pertrix 585 is een normaal staaflampje uit de 1936 in Oliv grun of bruin..ook wel gebruik bij de HJ maar was dan in bruin.

Het andere ''JEAB'' model zaklamp met pertrix opdruk zoals je laat vermoeden heb ik nog nooit eerder gezien.ik weet wel dat Pertrix div fabrieken in Europa had waaronder ook in Zweden ..ect maar of zij dit model dan 100% gekopieerd hebben van de militaire Zweedse ''JEAB'' lamp kan ik vooralsnog niet beantwoorden.En nogmaals de foto is nog steeds erg onscherp om te kunnen beoordelen of daar werkelijk Pertrix op staat.En nog een belangrijk vraagje wat staat er onder de witte afname stempel? want dat is ook niet te zien..jammer van de taal barrière. :?
Elke oorlog is er een teveel !
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

GRAZIE Custom.. _/-\o_
Daimon Telko Trio - kleur zwart - werd gebruikt door wie ?..
ReichsBahn, modellen Zaklampen gebruikte ?..

Daimon TelKo Trio black - who used this model with this color ?
ReichsBahn, that models used flashlight ?

Ciao.. :)
Immagine 079.jpg
Immagine 079.jpg (34.64 KiB) 2335 keer bekeken
Zaklampe Daimon.. Fake ?.. Original ?..
k-PICT0676.jpg
k-PICT0678.jpg
k-PICT0677.jpg
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@ Viper 4 :wink:

1) Daimon Telko trio nr 2218/1936/1943 Wehrmacht SS-SA -Heer....
2) Daimon Nr 2233 1934 /1943 Wehrmacht SS-SA-Heer this WaA stamps its Fake remove this stamp.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

custom schreef:@ Viper 4 ..Ik ken deze Astra -dynamo niet maar het zal wellicht Duits kunnen zijn ik verzamel ook geen knijpkatten = dynamo''s ik verzamel enkel bloembollenteelt :lol: :lol:

@mgschutze" idd dat zou kunnen..ik zal het raadsel dan nu maar bekent maken. Deze afgebeelde Daimon heeft niets met de Wehrmacht van doen is gemaakt in ''Arnstadt'' voormalige DDR 1948/1953 daarna ''US'' zone .Ik heb deze info speciaal gepost om eens te kijken wie de kennis zou bezitten om deze DDR 50e jaren te kunnen onderschieden.I

Ik weet dat met dit type DDR-Daimon lampen al vele verzamelaars al de boot mee in zijn gegaan .. :bonk: maar er zijn nog meer gelijkende (Wehrmacht) ''DDR'' Daimon type als deze die ook met regelmaat op e-bay aangeboden worden als Wehrmacht lamp..deze heeft dan 2 uitgestanste rillen op de frontplaat tussen de filter - schuiven meestal zijn deze in appelgroen en of zwart. zodra deze rillen in het voorfront zitten is het 100% 50e jaren ''DDR'' meestal afkomstig van Artas ..zie onderstaande eertse afbeeldingen op links de DDR Artas lamp in zwart rechts de Wehrmacht lamp Feldgrau zijn voor 99% gelijk het kleine verschil zit hem in de leermontage op de achterzijde verder is alles gelijk ook de binnen zijde is 100% gelijk aan de Wehrmacht lamp.

Hoe dat kan zou je denken...wellicht zul je weten dat Daimon voor de oorlog al een onderkomen had in Arnstadt maar na de oorlog werd dat oost Berlijn DDR.in die jaren is het bedrijf door Artas beheerd geweest de lampen werden gewoon doorgemaakt waar Daimon was op gehouden tevens verkocht met het Daimon logo.Daimon heeft daar protest tegen gemaakt ,maar uiteindelijk is er toen een overeenkomst gesloten in de jaren 50/53 waaruit de oude naam Artas weer werd gebruikt.Vele lampen uit die periode bezitten de kenmerken van Daimon lampen die maar die eerts bij Daimon voor de Wehrmacht werden gemaakt , na de oorlog op div plaatsen zijn deze gewoon nog doorgemaakt met soms zeer kleine wijzigingen en als je deze niet kent zou je denken met oorlog materieel van doen te hebben.

De regio Bohemia in CZ is ook zo'n locatie waar veel van deze lampen gemaakt zijn waaronder ook Daimon en Bateria een aandeel in hadden..ik zal er niet al te diep op ingaan anders zou de verwarring nog maar groter worden en das niet de bedoeling .Als er vragen zijn stel ze dan gerust ik doe mij best deze zo goed meogelijk te beantwoorden.


Artas DDR 1948 /1953 Daimon 1936/1943
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hie nog div DRR lampen afkomstig veelal van Arnstadt en of CZ gemaakt na de oorlog jaren 50/60 jaren...maar let op!!!! deze worden met regelmaat op ebay aan geboden voor Wehrmacht lamp 80% van de verzamelaars heeft daar geen weet van, ik heb een gelijk proef op WAF gedaan en is niet anders hier.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingtinypic.com/iyihdl.jpg[/img]
Afbeelding
Afbeelding
Sorry dat ik er nog even laat op reageer, dacht dat het ook misschien een Wo2 was die DDR Daimon, toen ik hem kocht, dacht al op het eerste gezicht te zien dat een van leertjes anders bevestigt was ja, toen ik thuis kwam zag ik nog een leuk verschil met de originele Daimon Wo2. De letter D Is gelijk met de DDR Type Daimon. Terwijl bij de echte originele de Letter D iets groter is dan de rest van de letters D- AIMON! :wink:
maar toch een leuke zaklamp, kom ze niet veel tegen toch die DDR?! Daimon afgezien van de Tsjechische Diamon Type en de DDR Type met de rillen in het voorfront ja :wink: die je op vele militare beursen soms vaker aantreft. :/
PS: Mijn zaklampen let op de letter D!
Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Destruction
Beter laat dan nooit zeg ik dan maar. :wink: .het klopt idd wat je zegt de letters DAIMON op de ‘’DDR’’ lamp zien er geheel anders uit zijn wat lomper van vorm dan bij de Wehrmacht Daimon die zijn mooi strak en anders van vorm en ook ietsje kleiner..maar als je het niet weet ga je daar zeker het schip mee in.ik weet ook zeker dat er vele van deze lampen ergens op Wehrmacht poppen hangen zelfs wel in musea’s :shock:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

já Oké deze lamp vind ik opzich nog wel kunnen, al is het historisch niet corect nee, beter dan de Pertrix type 667 of de type 668!
Want dat kan echt niet meer nee :frownno:
Deze laatst aangekocht: Daimon type Militaire Duitse Rodekruis 1937.
Deutshe Rotes Kreuz Sanitäter Feldlazarett DRK WKII lamp
WEHRMACHTS SANITÄTSTRUPP.
Met het zeldzame hoofdlampje erbij om de handen vrij te hebben bij eerste verzorging.
PS Heb even geen betere foto's, en niet van de voorkant lamp, maar betreft met de kruis erop.
Heeft wat gekost, maar dan hebje ook wat denk ik :/
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@ Destruction
Een mooi setje hebt je daar gekocht idd 30e jaren..super aanwinst goed gedaan _/-\o_ .Enkel de batterij heb ik mij twijfels over maar de foto is van een te lage resolutie om dat goed te kunnen beoordelen. De hoofdlamp was in de 30e jaren al verkrijgbaar op de civiele markt die aangesloten kon worden op de fitting van een zaklamp met 4,5V voorziening ,de nazi's hebben in de 2WO daar natuurlijk ook gebruik van gemaakt.Ik ben wel nieuwsgierig naar de WH batterij kun je daar niet even een HR foto van maken enkel van de onder en bovenkant dan weet ik al voldoende.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Das een oude kartonen batterij met een nieuwe Kwaliteits wikkel er om heen :)
Moet hem nog verouderen en fletsig maken hehe.
De originele zijn mij even te prijzig als je er al aan komt.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Destruction schreef:Das een oude kartonen batterij met een nieuwe Kwaliteits wikkel er om heen :)
Moet hem nog verouderen en fletsig maken hehe.
De originele zijn mij even te prijzig als je er al aan komt.

Dat dacht ik al te zien want ik zocht er nog een voor een collega verzamelaar ze zijn zeer meoilijk te vinden en idd erg aan de prijs.Hier een gelijke batterij maar dan origineel WH de wikkel was van Daimon maar de code ''fef'' is Zeiler Berlijn die maakte voor de Werhmacht zowel zaklampen als batterijen zoals je wellicht zult weten.


Hier een civile Daimon model 30e jaren van waaruit de WH batterij is ontstaan.

Afbeelding
Dit is een nog ongeopende WH batterij met ''fef'' code = Zeiler 1936
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja mooi zo.Worden nog wel eens gevonden die batterijen vond ze zelf ook een keer in een duin put, heb ze niet meegenomen waren te verheen, was een voor mij onbekent merk voor zo ver ik het nog er iets kon op uit maken.
Hier leuk voorbeeld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Een mooie vondst. _/-\o_ .deze WH batterijen zijn er nog wel te vinden in mooie staat maar zitten dan veelal onder de verzamelaars en of in museums en zijn bijna net zo duur als een mooie zaklamp bv.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

kijk eens op e-bay naar deze aanbieding de verkoper bied overtuigend een Daimon 413 aan uit 1953 -1970 als zijnde Wehrmacht lamp ..zie ook de vraag en antwoorden onderaan in de advertentie..het blijft maar doorgaan zelfs een geintresseerde uit (NL) die denkt dat het om een 100%Wehrmacht lamp gaat. En deze verkoper doet er nog een schepje bovenop in zijn antwoord.. :bonk: .jammer dat er nog zo wenig kennis is in deze 2WO zaklampen materie de militaire zaklamp hangt er meestal als een stiefkindje bij,maar vergeet niet dat het was een belangrijk stukje 2WO materieel was bv voor het kaartlezen ...je persoonlijke spullen bij elkaar zoeken in je tentje...ect ect

270316883433
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie