Idee voor een game

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Wat vinden jullie het beste idee?

Game vanuit geallieerde zijde (SAS)
7
20%
Game vanuit Duitse zijde
26
74%
Ik heb geen specifieke voorkeur
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 35

Brick Top
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2008, 17:35

Idee voor een game

Bericht door Brick Top »

Beste,


Aangezien dit mijn eerste post is zal ik mij even kort voorstellen, altijd beleefd denk ik dan. Mijn naam is Vincent en ik ben 21 jaar oud. Momenteel woon ik nog steeds thuis, bij mijn ouders, in Turnhout (provincie Antwerpen, BE). Ik heb altijd een enorm grote interesse gehad is militaria en dan specifiek militaria uit de periode 40'-45' en de Vietnam-oorlog. Sinds een paar jaar verzamel ik ook gedemilitariseerde wapens maar dat zijn wel wapens van allen tijden (mijn 'pronkstuk' is mijn muur met 5 AK47's :P).

Een andere interesse (lees: passie) van mij zijn videogames. Ik studeer momenteel 3D design om zo ooit aan de slag te kunnen gaan in de game-industrie. Al jaren loop ik rond met het idee van een eigen game maar het is pas sinds een paar jaar dat ik de knowledge heb om zoiets daadwerkelijk ook op poten te zetten, en daar gaat mijn topic over. Aangezien WO2 mij enorm interesseert zou ik graag een game maken omtrent deze oorlog. Het zou gaan om een total modification voor het spel 'Operation Flashpoint 2' (release: eerste kwartaal 2009, hopelijk). Dat betekent dat het om een volledig nieuw spel gaat maar wel gebruik maakt van de engine van OFP2 (je zal dus ook OFP2 moeten bezitten om mijn game kunnen spelen).

Het genre dat ik op het oog heb is een tactical coop game voor maximaal 4 spelers. Tactical betekent dat het behoorlijk pittig wordt en dan je je stappen nauwgezet moet plannen. Call of Duty zullen sommigen onder jullie wel kennen maar dat wordt het dus niet (hoe goed dat spel ook mag zijn). In CoD is het kwestie van verstand op nul te zetten en te schieten op alles dat beweegt. Coop betekent dat je het spel samen (over LAN of Internet) zal kunnen spelen met maximaal drie vrienden. Je zal het dus samen moeten opnemen tegen een computer-gestuurde vijand. Uiteraard zou het spel zo ontworpen worden dat je elkaar écht nodig hebt. Daarover later meer. Het wordt een realistisch spel maar historisch misschien niet altijd even correct, en dan heb ik het voornamelijk over de missies. De reden daarvoor is dat het een game is en geen interactieve documentaire. Zo is het best mogelijk dat ik een missie maak waarbij je, samen met je teammembers, een Frans dorpje moet beschermen tegen een Duitse aanval (einde Saving Private Ryan, anyone?). Historisch misschien niet correct, maar qua gameplay levert dit zeer interessante zaken op en dat is het belangrijkste voor mij. Uiteraard zullen uniforms, wapens en voertuigen wél historisch correct zijn.

Aangezien het een spel wordt voor maximaal 4 spelers ben ik genoodzaakt mij te focussen op special forces, en dan kom ik al snel uit bij de Special Air Service (SAS). Eerlijk gezegd zou ik het liefst een spel maken vanuit Duitse zijde maar ik heb totaal geen weet van een 'Duitse tegenhanger' van de SAS. Hadden de Duitsers speciale eenheden die in kleine getallen achter vijandelijke linies vochten? Of heeft zoiets nooit bestaan? De mensen die bij mijn idee spontaan aan de game 'Hidden and Dangerous' denken, dat is inderdaad mijn favo game dus mijn spel wordt het soort 'ode' aan de H&D franchise. Ik vrees dat Illusion Softworks deze games niet gemakkelijk nieuw leven in gaat blazen dus moet iemand anders het maar doen! :P

Voorlopig ga ik het hierbij houden. Momenteel moet ik eerst beslissen of ik voor een game vanuit Britse/Amerikaanse zijde of, of één vanuit de Duitse zijde.

In a nutshell:
  • Hoe staan jullie tegenover videogames? Spelen jullie zelf videogames? Wat vinden de gamers onder jullie van mijn idee?
  • Kunnen jullie mij vertellen hoe ik zo'n spel vanuit Duitse zijde kan maken zonder de geschiedenis te verkrachten? Is er één of andere Duitse eenheid die hier voor in aanmerking komt?


Alvast enorm hard bedankt voor mogelijke antwoorden! Er zullen, indien dit topic geen probleem vormt voor jullie, zeker nog vragen volgen. Maar eerst ga ik is wat rondkijken want goede Nederlandstalige fora omtrent WO2 zijn zeldzaam. Nog een prettig weekend iedereen.


Vincent
Laatst gewijzigd door Brick Top op 22 dec 2008, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Idee voor een game

Bericht door Mr Mojo Risin »

Eerst en vooral welkom Vincent! :) Een mogelijk ideetje is misschien iets maken rond de commando's van Otto Skorzeny die tijdens het Ardennenoffensief achter de Geallieerde linies zijn gesprongen om daar aan sabotage te doen. Op internet zal je hier wel heel wat over vinden.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Idee voor een game

Bericht door iknowdintoo »

Eerst heet ik je ook even welkom, dus hierbij.
Een spel over de SAS, zoals H&D2? Count me in! Ik kan geen Duitse 'tegenhanger' bedenken van de SAS, maar ik zou toch liever hebben dat er weer zo'n juweeltje als H&D2 komt, en dan een nieuwere. Ik zou je eventueel wel kunnen helpen met de menu's/loadscreens (het grafische deel dan) of eventuele adviezen. De loadscreens en menu's van H&D2 vond ik namelijk ook erg bepalend voor de sfeer van het spel.. Ik heb toevallig wel een voorbeeldje van zo'n 'loadscreen' die ik zelf in elkaar geknutseld heb..
Als je toch een 'tegenhanger' tegenkomt, zou je natuurlijk ook een mod over beide zijden kunnen maken (alhoewel dat natuurlijk wel nóg meer werk is)
Ik zou zeggen succes!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Idee voor een game

Bericht door Ruimteaapje »

paratrooper schreef:Eerst en vooral welkom Vincent! :) Een mogelijk ideetje is misschien iets maken rond de commando's van Otto Skorzeny die tijdens het Ardennenoffensief achter de Geallieerde linies zijn gesprongen om daar aan sabotage te doen. Op internet zal je hier wel heel wat over vinden.
De mannen van Skorzeny "sprongen" niet en hun activiteiten zijn na de oorlog enorm overdreven.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Brick Top
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2008, 17:35

Re: Idee voor een game

Bericht door Brick Top »

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Heb net even gegoogled op 'Otto Skorzeny commando's' en dat is inderdaad erg interessant, ga ik zeker nog wat meer research overdoen! En ik ben blij om te horen dat er nog H&D-liefhebbers bestaan, heb altijd het gevoel gehad dat die game niet zo bekend was bij 'het grote publiek'. Maar mijn mod zou dus inderdaad volledig 'H&D ademen' ja. Uiteraard wel aangevuld met eigen ideeën en nieuwe mogelijkheden (de techniek staat ook niet stil en H&D zal ondertussen ook al weer bijna tien jaar oud zijn). Er zal meer de nadruk liggen op de rolverdeling bijvoorbeeld (De 'leader' die de anderen instructies/beven kan geven via een map en bijvoorbeeld ook een airstrike en/of artillerie kan inroepen, indien beschikbaar).

Een klein vraagje omtrent de SAS, gebruikte die tijdens WO2 enkel Britse wapens? Want als ik zo is wat foto's bekijken zie ik die Willy-jeep al regematig opduiken (en Willy is toch Amerikaans hé, correct?) en de Thompson heb ik ook al een paar keer zien passeren. Aanraders qua boeken/docu's zijn ook altijd welkom. Op Amazon vind ik wel een serieus aanbod aan boeken maar dat gaat dan vaak om SAS in het algemeen (dus niet erg WO2-specifiek) of SAS survival guids (en daar heb ik momenteel geen nood aan, haha).
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Idee voor een game

Bericht door iknowdintoo »

Britse, Amerikaanse, soms zelfs Duitse wapens werden gebruikt door de SAS (misschien nog wel van meer naties). De Jeeps die door de SAS werden gebruikt waren daartoe ook volledig uitgerust, de zgn. 'SAS Jeep' ( http://ourworld.compuserve.com/homepage ... asjeep.htm )
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Idee voor een game

Bericht door Jim »

Brick Top schreef:Eerlijk gezegd zou ik het liefst een spel maken vanuit Duitse zijde maar ik heb totaal geen weet van een 'Duitse tegenhanger' van de SAS. Hadden de Duitsers speciale eenheden die in kleine getallen achter vijandelijke linies vochten? Of heeft zoiets nooit bestaan?
Ja hebben bestaan. Niet helemaal identiek maar de Duitsers hadden o.a Brandenburgers. Deze waren al dan niet in (eigen Duits) uniform actief. Ook Duitse fallschirmjager hebben op kleine schaal vergelijkbare activiteiten gedaan.
(Het grote aandeel van de Luftwaffe in de bevrijding van Mussolinie is door Skorzeny geheel naar de achtergrond gedrukt.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Brandenburgers
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Samuel.
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:06

Re: Idee voor een game

Bericht door Samuel. »

Ik weet niet maar is de Abwehr ook niet zoiets?
Ze deden vooral met spionage.
Eigenlijk de Duitse inlichtingen dienst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abwehr
http://en.wikipedia.org/wiki/Abwehr
[Beschikbaar voor advertentie, bij interesse PB]
A lone wolf without a pack is either a survivor or a brute.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Idee voor een game

Bericht door Jim »

Samuel. schreef:Ik weet niet maar is de Abwehr ook niet zoiets?
Ze deden vooral met spionage. Eigenlijk de Duitse inlichtingen dienst.
Op deze link kan men zien dat de Brandenburgers onderdeel van de Abwehr waren:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brandenburgers
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Brick Top
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2008, 17:35

Re: Idee voor een game

Bericht door Brick Top »

Thanks voor de vele reacties heren. Ik heb ook een poll gestart op een echt games-forum en tot mijn grote verrassing kiezen de meesten toch voor het SAS idee (terwijl dat toch een pak minder origineel is dan het idee vanuit Duitse zijde). Volgens mij spelen de meesten nu eenmaal niet de kant van de 'verliezer'. Hoe cliché dat ook mag zijn... En persoonlijk gaat mijn voorkeur ook meer en meer uit naar een spel vanuit SAS-idee. Ondertussen toch al wat gelezen omtrent die Duitse special forces en ik vrees dat die zich toch niet écht goed lenen tot een game. Uiteraard kan ik alles naar mijn hand zetten maar het is nu ook weer niet de bedoeling om gans de geschiedenis te verkrachten.

Anyway, ik ga nu iets concreter beginnen nadenken en ook kijken of ik een team van enthousiaste game-modders kan samenstellen. Want uiteraard vergt zo'n project enorm veel werk en dat kan je onmogelijk in je eentje realiseren. Anyway, ik heb alvast een voorlopig lijstje van wapens opgesteld die zeker in de uiteindelijke release zullen/moeten zitten.

Allies

Fairbairn-Sykes dagger

Colt 1911
Enfield .38

De Lisle Commando Carbine
Lee-Enfield MK 4 (met of zonder scope)
M1 Garand
M1903A3/M1903A4 springfield (met of zonder scope)
M1 Carbine
M1 Thompson
Sten gun Mk. 2 (met of zonder geluidsdemper)

BAR
Bren Gun
M1 Bazooka

Browning M1919


AS

German Fighting Knife

Luger Parabellum P08

Karabiner 98K (met of zonder scope)
MP 40

MP44
Panzerfaust 60

MG-42


Zijn er mensen die dit lijstje even willen bekijken en me kunnen vertellen of dit enigszins realistisch is? Want die Browning M1919 is bijvoorbeeld een leuk wapen maar ik kan me voorstellen dat dit wapen tijdens WO2 nooit gebruikt is door SAS-leden, of vergis ik mij nu? Misschien nog andere wapens die zeker niet thuis horen in mijn lijstje? Of juist wapens die wél in mijn lijstje moeten staan maar momenteel nog niet te bespeuren zijn? Voor alle duidelijkheid: Het gaat hier om de Melee wapens (messen), pistolen, (sniper) rifles, submachine guns, zware machinegeweren, bazooka's en stationaire machinegeweren. Alle min of meer draagbare wapens dus. Nu heb ik nog een aantal specifieke vragen:
  • De Browning M1919 en de MG-42, werden die enkel gebruikt als stationaire wapens? Of werden die ook 'mobiel' gebruikt op het slagveld? Ik kan mij precies scenes herinneren uit Band of Brothers waar een soldaat zo'n Browning meezeult maar ik ben daar niet zeker van.
  • Verdient de De Lisle Commando Carbine een plaatsje in die lijst? Want ik vond het eerlijk gezegd maar een vreemd wapen en had er zelf ook nog nooit van gehoord. Maar blijkbaar werd dat wel gebruikt tijdens wereldoorlog 2.
  • Waar is de SAS actief geweest tijdens WO2? Van Afrika ben ik zeker en van Europa vrij zeker. Maar zijn die ooit in de Pacific geweest? In Hidden and Dangerous moest je zelfs missies op Antartica uitvoeren. Maar ik weet niet in welke mate dat historisch correct is. Op internet vond ik niet meteen iets van de SAS in de pacific dus ik vrees er een beetje voor.
Dit zijn voorlopig mijn vragen. De volgende stap is een lijstje maken van alle voertuigen, kanonnen, granaten, explosieven, etc. die in de game zullen zitten. Maar ik wil jullie niet bombarderen met 20 lijstjes, dus we doen het maar stap voor stap. :)

Vincent
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Idee voor een game

Bericht door de korte golf »

misschien kun je hier ook een poll starten, om te kijken wat iedereen hier vind. ik zelf vind de duitse zijde het beste idee
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
Brick Top
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2008, 17:35

Re: Idee voor een game

Bericht door Brick Top »

de korte golf schreef:misschien kun je hier ook een poll starten, om te kijken wat iedereen hier vind. ik zelf vind de duitse zijde het beste idee
Done.

Nu, ik heb er afgelopen nacht ook nog is over nagedacht en er is nog een optie natuurlijk. En dat is dat ik de geschiedenis wél een eigen twist geef. Dan zou ik er een eigen, persoonlijke draai aan geven. Hitler die halverwege de oorlog beslist om toch een geheime, elite-eenheid op te richten. Dan kan ik dat spel volledig naar mijn hand zetten en een even interessant concept bekomen.

Opinions?
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Idee voor een game

Bericht door Robbert A »

hallo,

ik vind dit wel een mooi idee, zelf wil ik wel eens een spel vanuit de Duitse zijde willen zien.
ook omdat er al vele verschillende spellen vanuit de geallieerde zijde is.

misschien nog een paar ideen:
spelen als Duitse sluipschutter in een franse stad/dorp, dat je dan de amerikanen buiten de deur moet houden.

of een brug moet beschermen, of zoiets als een soldaat op een van de stranden.

ach maar er zijn zoveel dingen die je nog kunt bedenken, vooral van Duitse zijde, hiervan ken ik maar 1 spel waarvan je ook van de Duitse zijde speelt en dat is Battlefield 1942.

daarom heb ik gestemd op de Duitsers.

groeten
Robbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Idee voor een game

Bericht door Frontovik »

Of de slag om Berlijn _/-\o_
Maar als het aan het Westfront moet zijn is het ook mooi om een verraste Duitse soldaat te zijn, die Britse parachutisten ziet neerkomen. Pegasus brug misschien?
Let wel op dat je sommige gevechten moet verliezen als Duitser, anders verander je de geschiedenis :wink:
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Brick Top
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2008, 17:35

Re: Idee voor een game

Bericht door Brick Top »

Mjah, als game-concept is dat niet erg interessant hé. Welk nut heeft het om tijd en moeite te investeren in een missie als je op voorhand al weet dat je ze onmogelijk kan winnen. Snap je wat ik bedoel? :P

Aan scherpschutters zal zeker aandacht besteed worden en er zullen ook missies zijn waar de sniper een centrale rol krijgt (bijvoorbeeld een stadsomgeving waar je een hoge officier moet omleggen en je vervolgens uit de voeten moet maken met gans je team). Maar een 'sniper-game' zal het zeker niet worden aangezien het een spel wordt voor vier spelers die samen moeten werken. En vier mensen die rondlopen met een sniper rifle, dat wordt sowieso een 'ieder-voor-zich- verhaal.

En er zijn wel veel meer games waar je met de Duitsers kan spelen hoor. Battlefield is er daar inderdaad eentje van. Maar je hebt ook nog Forgotten Hope, Day of Defeat, Red Orchestra,... Maar dat zijn multiplayer games waar Team 1 het moet opnemen tegen Team 2. Erg leuke games allemaal maar ze hebben totaal niet de diepgang van een singleplayer game (lees: de objectives zijn meestal vrij eenduidig) en een beetje diepgang zou ik wel graag zien.

Laat de ideeën en kritische opmerkingen maar komen. Hoe meer, hoe beter!
Plaats reactie