Sovjet ster

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DBloc
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 feb 2008, 22:10
Locatie: Leeuwarden

Sovjet ster

Bericht door DBloc »

Als eerst, mijn excusses dat ik dit hier plaats, in het topic gezocht zag ik geen link staan naar het "plaats nieuw onderwerp"

Ik ben op zoek naar zon sovjet ster:

Afbeelding

Weet niet hoe die heet, en of hij makkelijk te krijgen is.
Misschien heeft iemand hem hier nog liggen?
Het liefst uit WO2.

Heb er zelf ook een alleen is deze versleten, en het pinnetje mist om hem vast te maken. ( volgens mij repro?)

BvD,

Sylvester.
101st Airborne Division A.K.A “Screaming Eagles”
No Retreat!! COWARDS WILL BE SHOT!!
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Sovjet ster

Bericht door Frontovik »

Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Sovjet ster

Bericht door S1991 »

Ahhh Laurens!!!
Sorry voor off-topic.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Sovjet ster

Bericht door Auke »

Ik heb verschillende van deze naoorlogse petinsignes (zoals op de foto) met bevestigingspinnetje voor 2,50 per stuk. PB me even als je geïnteresseerd bent. Varianten uit de oorlog hebben de hammer en sikkel apart aan de ondergrond bevestigd en hebben heet emaille en gaan voor minstens 25-30 euro weg. Bij de naoorlogse heb je weer verschil tussen vroegere exemplaren van messing en latere exemplaren van aluminium en ook heb je verschillende maten.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
DBloc
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 feb 2008, 22:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Sovjet ster

Bericht door DBloc »

Heb je dan de maat voor op het schuitje?

en zou je dan een foto kunnen plaatsen van de hamer en sikkel apart?

mvg, Sylvester
101st Airborne Division A.K.A “Screaming Eagles”
No Retreat!! COWARDS WILL BE SHOT!!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Sovjet ster

Bericht door Auke »

Here you go. Ik haal trouwens twee dingen door elkaar want dit grotere model (hamer en sikkel apart, en vanaf 1943 uit één stuk) werd alleen op petten gebruikt en niet op schuitjes (pilotka's). Het formaat van een pilotka-insigne is ongeveer 12 mm van sterpunt naar midden en was altijd uit één stuk gemaakt. De grotere insignes waren ongeveer 17 mm van sterpunt naar midden. Voor alle insignes geldt dat eind jaren '40 werd overgestapt van messing naar aluminium en van heet naar koud emaille.

Afbeelding
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Sovjet ster

Bericht door asjemenou »

De grotere 17 mm. ster werd ook op de M40 Shapka Ushanka (bontmuts) gedragen. Voor- en vroegoorlogse sterinsignes kunnen ook met rode verf zijn ingekleurd. Ook bestaat er een groen gedekte variant van zowel de 12 als de 17 mm. sterinsigne. Deze werd op het hoofddeksel in het veld gedragen. Officieel behoort er op de Pilotka (kwartiermuts), zoals Auke al zegt, een 12 mm. sterinsigne. Het typische van het Sovjet WOII leger is weer dat men van alles op de Pilotka droeg wat sterinsignes aanging.

Afbeelding

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
DBloc
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 feb 2008, 22:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Sovjet ster

Bericht door DBloc »

Wat is Heet Emaille?

Mooi plaatje hoor Auke :)

O en Asjemenou, niet de bovenste maar de middelste en de onderste vindt ik prachtig. alleen zou ik toch voor de middelste gaan.

@ Auke: verkoop je ook de sterren vannuit de oorlog of niet?
101st Airborne Division A.K.A “Screaming Eagles”
No Retreat!! COWARDS WILL BE SHOT!!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Sovjet ster

Bericht door asjemenou »

DBloc schreef:Wat is Heet Emaille?
Emaille is een soort glaspoeder. Door verhitting wordt het glaspoeder omgevormd tot een vaste (glas)laag. Dit procedé werd vroeger ook op gasfornuizen, kookpannen e.d. toegepast. De modernere Sovjet sterinsignes werden ingelegd met rode kunsthars. Dit is één of andere synthetische hars.
DBloc schreef:O en Asjemenou, niet de bovenste maar de middelste en de onderste vindt ik prachtig. alleen zou ik toch voor de middelste gaan.
De bovenste is dus een vooroorlogse sterinsigne. Misschien vindt je deze iets minder mooi maar zo'n met verf ingekleurde sterinsigne is wel gegarandeerd WOII.
De middelste sterinsigne kan WOII zijn maar kan ook vroeg naoorlogs zijn. Dit is dus zo'n geëmailleerde sterinsigne.
De onderste is het model sterinsigne welke tot 1991 is gefabriceerd en is ingelegd met kunsthars. Vaak wordt deze sterinsigne omschreven als zijnde gemaakt van aluminium maar dit materiaal mag de naam aluminium niet eens dragen. Het is inoxaal (stay bright). Inoxaal is meen ik een legering van antimoon, zink en tin. Het is ook niet te lassen. Aluminium dus wel.
De gedekte sterinsigne is van groen geverfd metaal. Deze is tot aan 1991 vrijwel ongewijzigd gebleven.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Sovjet ster

Bericht door Auke »

Heet emaille is glas dat in poedervorm op het oppervlak wordt gestrooid dat je wilt emailleren. De orde wordt vervolgens verhit tot ongeveer 800°C, waarbij de orde niet smelt, maar het glas wel, dat een mooie egale emaillelaag vormt. Heet emaille heeft een warme, zachte, diepe kleur. Dit proces is echter nogal complex, en heet emaille is niet flexibel en erg gevoelig voor temperatuurwisselingen. Barsten is dus een reëel gevaar. Kunnen veel verzamelaars helaas over meepraten...

Koud emaille wordt gemaakt van een soortgelijk glaspoeder, maar dit wordt gemengd met epoxylijm. Dit mengsel wordt koud op het te emailleren oppervlak gesmeerd en als dat opgedroogd is, is het emaille klaar. Het is een eenvoudiger proces, maar het eindresultaat is minder mooi. Koud emaille heeft een koude, ruwe, oppervlakkige kleur.
DBloc schreef:@ Auke: verkoop je ook de sterren vannuit de oorlog of niet?
Nee, helaas niet.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie