Wat boeit je het minst aan WO2?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door broeloe »

Welke gebeurtenis (kan van alles zijn) dat te maken heeft met WO2 boeit je weinig, of weet je juist weinig vanaf? (volgens mij is er een verband tussen die twee).

Persoonlijk denk ik aan:
- gevechten in Birma.
Fall Weiss Fall Gelb (aanval op Polen en Nederland)
hongerwinter.
re-enactment
troepen uit de Britse kolonies: Indiërs, Afrikanen etc.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door sniper snoop »

Alles buiten Afrika en West-Europa. Alhoewel ik toch slagen buiten Afrika en West-Europa ken. Maar ook slagen in Afrika en West-Europa die ik niet ken. Met andere woorden, ik ben jong en moet nog veel leren. Heel veel. Het is onmogelijk om alles te weten. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door mtdr »

Er is niks wat me niet boeit in de tweede wereldoorlog, maar ik denk dat ik toch het minst weet wat er zich allemaal in Azië heeft afgespeelt.
Verzamel D-Day Soldbucher.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door Veltro »

@sniper snoop; ligt je interesse in Noord Afrika, of in Oost Afrika (dat laatste met betrekking tot de Belgische strijdkrachten)?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door Moengoman »

Met uitzondering van Market Garden vind ik eigenlijk alle operaties na de Slag om Kursk oninteressant en dan met name het Ardennenoffensief. Als ik daarover lees is me bij de inleiding al duidelijk wat een hopeloze onderneming dat was. Hetzelfde geldt voor operaties als Nordwind en Lente-ontwaken. Ook de verschillende geallieerde operaties van 1945 kunnen me niet boeien. De reden is steeds dezelfde: de uitslag stond van te voren al vast en zelfs als de uitslag anders was geweest, dan had het voor de oorlog als geheel toch niet uitgemaakt.
Idem dito voor alle zeeslagen en de meeste eilandveroveringen in het oosten na Guadalcanal.

Waar ik graag meer van wil weten is:
- het Russische tegenoffensief van december 1941-januari 1942;
- de gevechtshandelingen rond Leningrad na september 1941 (volgens Wikipedia zijn bij Volchov eerst Russische eenheden letterlijk uitgehongerd en een jaar later Duitse);
- de Koerland-pocket van 1944-45;
- de Povlakte 1944-45, want ik neem toch niet aan de de film Salo maatgevend is. Heb je die gezien, Veltro?
- de Griekse burgeroorlog;
- het anti-communistische verzet in de Oekraïne. Deze laatste twee zijn uitvloeisels van WO-2.

De gebeurtenissen in West-Europa zijn daarentegen goed gedocumenteerd.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door sniper snoop »

Veltro schreef:@sniper snoop; ligt je interesse in Noord Afrika, of in Oost Afrika (dat laatste met betrekking tot de Belgische strijdkrachten)?

Veltro
Noord en Oost interesseren me. In feite heb ik interesse in alle slagen. Maar zoals ik al zei, veel te veel. Zeker voor mij, want ik doe nog eens Eerste Wereldoorlog.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door Veltro »

@sniper snoop; De campagnes in Oost Afrika beginnen mij ook steeds meer te boeien. Het is alleen zo jammer dat er zo weinig boeken over te vinden zijn en die er zijn, zijn meestal enkel vanuit Brits perspectief.
Er komt een nieuw boek uit over de luchtcampagne in dit gebied welke ik zeker ga bestellen: http://www.amazon.co.uk/Air-War-East-Af ... 1844158160
Misschien ook interresant voor jou.

@Moengoman; ik ken de film Salo niet. Ben niet zo filmliefhebber mbt WO2.
Er zijn redelijk wat boeken over die periode. Standaard werk: War in Italy 1943-1945; A Brutal Story van Richard Lamb.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door coco »

Eingelijk vind ik alles wel interresant, maar als ik dan toch iets moet noemen zijn het Amerikaanse eenheden, dat interreseert me echt helemaal niets, geen idee waarom.

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door jurgen »

Hetgeen het minst mijn interesse wegdraagt is al wat er zich in Azië heeft afgespeeld en alles wat met marine/duikboten te maken heeft, dat zegt me niks.
Airborne101
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 dec 2008, 22:21

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door Airborne101 »

wat mij niet zo boeit is het afrikaanse gebeuren in wo2,
en in die buurt, ook japan boeit mij niet erg veel.. maar toch is het wel interessant.
wat mij boeit is echt de slagen in Europa.

Gr Dion
in peace sons bury their fathers,, in war fathers bury their sons,
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door coco »

Ik was Azië ook helemaal vergeten te melden, vind dat ook niet interresant.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door Frontovik »

Duitse eenheden en uniformen boeien mijn absoluut niets.
Ook Azië en de slag op de Atlantische oceaan boeien mij niets.
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door S1991 »

Mij boeit het Noord-Afrika gebeuren niet zoveel, Pacific ook niet echt.
Maar het is best wel interessant om daar documentaires over te zien, zou het totaal geen probleem vinden om daar mijn verzamelrichting van te maken. Want het is opzicht wel interessant als je bekijkt dat de US Marines met LVT's de stranden moesten gaan bestormen en dan daar Jappen zaten in hun MG-bunkers en met hun Banzai aanvallen:lol:
Maar als ik zou moeten kiezen tussen landen wat mij het minst boeit is het wel Rusland qua uitrusting en uniformen (qua veldslagen en tanks juist niet) en de Britse uniformen en uitrusting, maar ik mag wel niet vergeten wat voor offers hun hebben gebracht voor de bevrijding van ons land en Europa ;)
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door broeloe »

Wat me opvalt is dat hoe verder het gebied hoe minder mensen er in geïnteresseerd zijn.
Azië staat toch wel bovenaan hier.
Ben ik in de minderheid als ik zeg dat het Nederlandse gebeuren in WO2 mij heel weinig interesseert?
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wat boeit je het minst aan WO2?

Bericht door jurgen »

broeloe schreef:Wat me opvalt is dat hoe verder het gebied hoe minder mensen er in geïnteresseerd zijn.
Azië staat toch wel bovenaan hier.
Ben ik in de minderheid als ik zeg dat het Nederlandse gebeuren in WO2 mij heel weinig interesseert?
Er is dan ook bar weinig gebeurd, Nederland heeft 5 of 6 dagen stand gehouden als ik me niet vergis, België 18 dagen.
Ik zeg niet dat ik geen respect heb voor die mensen ofzo he, maar het hoe en wat van die korte verzetshaarden interesseert me eigenlijk ook niet echt.
Plaats reactie