Vlaams belang / blok

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door LEO »

De malaise in de automobielsector zat er al langer aan te komen, reeds van toen de brandstofprijzen de pan uit rezen. Die markt is trouwens verzadigd. Vele mensen, vooral de ouderen (de vergrijzing) houden hun karretje een jaartje langer.
Over de vergrijzing gesproken. Het is populair om de vergrijzing te noemen in verband met de gezondheidszorg en de levensstandaard van de ouderen. Feit is dat van de "Babyboomers" van na de Tweede Wereldoorlog hun ganse leven hun bijdragen geïnd werdt op hun loon en dat nu de spaarpot hiervan leeggeroofd is door de opéénvolgende regeringen om de status van het land kunstmatig hoog te houden. Dit resulteert in twee problemen. 1) De jongeren zullen moeten bijpassen ten koste van hun eigen welvaart en 2) De ouderen zullen de riem moeten aanhalen na een leven van werken. Dank U, politiekers !!!
Dat zijn de huidige resultaten van een land dat decennia boven zijn stand heeft geleefd. Een land dat een topzware (politiek benoemde) administratie moet rechtvaardigen en een overbevolkte postjes-regering in leven moet houden. Zoiets kan alleen in een dictatuur, dacht ik :shock:
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door HMS Renown »

Die postjes enz daar zit de verzuiling van de 19de eeuw voor een groot stuk tussen volgens mij.
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door Shifty »

De verzuiling van de 19de eeuw en de postjespolitiek .. leg dat eens verder uit. Ik zie de link niet meteen.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door HMS Renown »

Shifty schreef:De verzuiling van de 19de eeuw en de postjespolitiek .. leg dat eens verder uit. Ik zie de link niet meteen.
Als de directeur van een bedrijf bijvoorbeeld socialist is en hij kan kiezen tussen 2 bekwame werknemers: eentje is ook socialist de andere is liberaal kiest hij volgens mij de socialist.

De basis van de huidige politieke partijen is toch gelegd in de 19de eeuw meen ik? En ik heb altijd geleerd dat bij deze politieke partijen ook vrijetijdsvereningen werden opgericht en dat zo een hele verzuiling ontstond. Een van de gevolgen volgens mij ook dat mensen die mensen kennen binnen de partij die wat hoger staan en hen wel is kon helpen.
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door Shifty »

Ja wat 'verzuiling' is weet ik ook wel. Maar om dat nu in direct verband te brengen met postjespolitiek?
De term 'postjespolitiek' moet je meer kaderen in het feit dat politici hun postje willen behouden dan in het krijgen van een postje. Bovendien is het niet aan de formateur om zo maar postjes uit te delen aan zijn kennissen en partijgenoten. Hij moet nog altijd de verkiezingsuitslag respecteren.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door HMS Renown »

Shifty schreef:Ja wat 'verzuiling' is weet ik ook wel. Maar om dat nu in direct verband te brengen met postjespolitiek?
De term 'postjespolitiek' moet je meer kaderen in het feit dat politici hun postje willen behouden dan in het krijgen van een postje. Bovendien is het niet aan de formateur om zo maar postjes uit te delen aan zijn kennissen en partijgenoten. Hij moet nog altijd de verkiezingsuitslag respecteren.
Ik heb het niet alleen over het hoogste niveau. Benoemingen dankzij de partij vind je overal terug. In raden van beheer van ziekenhuizen, gemeenteraden,...

Trouwens je post behouden kan ook gaan via iemand die je kent.
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door Shifty »

Maar dit topic draait toch om de hogere niveaus (partijen, ministers, ..) ? Wie de voorzitter van het OCMW is op een bepaalde plaats raakt mijn koude kleren niet.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door HMS Renown »

Shifty schreef:Maar dit topic draait toch om de hogere niveaus (partijen, ministers, ..) ? Wie de voorzitter van het OCMW is op een bepaalde plaats raakt mijn koude kleren niet.
Inderdaad daar gaat de topic niet over.

Maar om daar even op te reageren: als die mens geld verduisterd tegen de sterren op en daardoor verschillende mensen voor liegt moet hij niet blijven zitten.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door LEO »

Eén van de meest begeerde benoemingen in de streekpolitiek. Wie voorzitter wordt van het OCMW is de tweede man in de stad of gemeente. Bijna steeds iemand die de burgemeester gesteund heeft tijdens de verkiezingen en van dezelfde strekking.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door willysproject »

Westwall schreef: Of kijk naar Filip Dewinter hij ging bloemen leggen op de begraafplaats in Stekene waar honderden Vlaamse SS-leden van Langemarc liggen begraven.

-Dus daar uit leid je af dat F. Dewinter de holocaust ontkent? :bonk:
Met enige kwaadwilligheid kan men dat zelfs laster noemen...

- Waar baseer je je op dat de Vlaamse SS-leden van Langemarc - ik denk dat je hiermee "de" vrijwilligers van de 'Langemarck' bedoelt - voor, tijdens, of na de oorlog medeplichtig (of voorstandander) waren van de Holocaust, de geörganiseerde fysieke uitroeiing van de Joden? (Ja, ik formuleer er een verduidelijking bij, voor de zekerheid dat iemand die zo'n onzin uitkraamt zeker snapt waarover we het eigenlijk juist hebben). Ik weet er bij mijn weten maar 2 die nadien de Holocoust expliciet ontkenden, hoewel ze er nooit bij waren of het hebben gezien, en dus niet echt een recht van spreken hebben omtrent deze feiten...

- Als ik je stelling van uit het ongerijmde beschouw, hoe kan het dat "de" vrijwilligers van de 'Langemarck' de holocaust ontkennen, terwijl je ze tezelfdertijd beschuldigt van medeplichtigheid, of er voorstander er van te zijn (geweest)? Er klopt iets niet in je (simpele) redenering... Tezelfdertijd merk ik dat de ganse kern van het probleem je eigenlijk niet echt raakt, noch dat je er ooit al eens grondig over hebt nagedacht: "Vl. Blok/Belang en Filip Dewinter zijn racisten en ontkennen de Holocaust. Punt en gedaan, en nu vlug terug zappen naar MTV, TMF of JIM."

- Ik kan me tevens terugvinden in de reeds gemaakte opmerking dat deze analyses aangekweekt worden in ons onderwijssysteem: dergelijke gesimplifieerde neigingen worden namelijk aangemoedigd, en zo wordt het uit onwetendheid voortgekomen fanatisme impliciet bevorderd. De geschiedenis wordt vervolgens gereduceerd tot mythes, en als het ook enigzins in een actueel kader van indoctrinatie past, tot zekere vormen van zelfhaat: "Alles wat Vlaams is, is per definitie racistisch -dus slecht / Alles wat Belgisch klinkt, is per definitie niet racistisch -dus goed."
Bijkomend wordt dit geheel dan gepresenteerd als een stukje 'opvoeding': "Jongeren moeten immers gewaarschuwd worden, zodat ze er niet opnieuw in zouden trappen" (dixit de -nu- ex-minister van Binnenlandse Zaken). Deze waarschuwingen gelden echter maar voor een selectie uit de geschiedenis. Eerst moet al het andere omzichtig worden weggewerkt.

Ik blijf er bij dat geschiedenis uitsluitend 'om zichzelf' moet worden bestudeerd, en dat dat los moet gebeuren van alle ideologische, emotionele, laat staan 'pedagogische' vooroordelen. Deze leiden immers noodgedwongen tot niet ter zake doende waarde-oordelen, vervolgens tot selectiveit, en in een verder staduim tot vervalsing. Waarde-oordelen maken deel uit van de morale wetenschappen. Niet van de geschiedeniswetenschap.

Mensen angst aanjagen is altijd al een uitstekende manier geweest om er voor te zorgen dat diezelfde mensen niet warm beginnen lopen voor bepaalde ideeën. Dat wist Lenin al. Als de (de facto) machthebbers van een land de bestaande onefficiënte -laat staan- onrechtvaardige structuur van dat land in stand kunnen gehouden door de logge, onwetende, en onverschillige lompe massa van het volk te doen geloven dat bepaalde ideeën of hervormingen -tegen alle ontegensprekelijk wetenschappelijke en correcte analyses en studies in- gelijk staan met onheil, fascisme, anti-democratisme en racisme, dan zullen die machtshebbers dat niet nalaten. Zelfs al moet men daarvoor methodes toepassen die behoren tot het repertorium van juist datgene waarvoor men het volk (zogezegd) wil waarschuwen... (boycot, censuur, samenscholingsverbod, demonstratieverbod, scheiding der machten niet respecteren, afrekeningen, enz...) Dit alles tot meerdere eer en glorie van "de democratie".

MvG,
Gerd V
Laatst gewijzigd door willysproject op 01 jan 2009, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door HMS Renown »

willysproject schreef:
Westwall schreef: Of kijk naar Filip Dewinter hij ging bloemen leggen op de begraafplaats in Stekene waar honderden Vlaamse SS-leden van Langemarc liggen begraven.

-Dus daar uit leid je af dat F. Dewinter de holocaust ontkent? :bonk:
Met enige kwaadwilligheid kan men dat zelfs laster noemen...

- Waar baseer je je op dat de Vlaamse SS-leden van Langemarc - ik denk dat je hiermee "de" vrijwilligers van de 'Langemarck' bedoelt - voor, tijdens, of na de oorlog medeplichtig (of voorstandander) waren van de Holocaust, de geörganiseerde fysieke uitroeiing van de Joden? (Ja, ik formuleer er een verduidelijking bij, voor de zekerheid dat iemand die zo'n onzin uitkraamt zeker snapt waarover we het eigenlijk juist hebben). Ik weet er bij mijn weten maar 2 die nadien de Holocoust expliciet ontkenden, hoewel ze er nooit bij waren of het hebben gezien, en dus niet echt een recht van spreken hebben omtrent deze feiten...

- Als ik je stelling van uit het ongerijmde beschouw, hoe kan het dat "de" vrijwilligers van de 'Langemarck' de holocaust ontkennen, terwijl je ze tezelfdertijd beschuldigt van medeplichtigheid, of er voorstander er van te zijn (geweest)? Er klopt iets niet in je (simpele) redenering... Tezelfdertijd merk ik dat de ganse kern van het probleem je eigenlijk niet echt raakt, noch dat je er ooit al eens grondig over hebt nagedacht: "Vl. Blok/Belang en Filip Dewinter zijn racisten en ontkennen de Holocaust. Punt en gedaan, en nu vlug terug zappen naar MTV, TMF of JIM."

- Ik kan me tevens terugvinden in de reeds gemaakte opmerking dat deze analyses aangekweekt worden in ons onderwijssysteem: dergelijke gesimplifieerde neigingen worden namelijk aangemoedigd, en zo wordt het uit onwetendheid voortgekomen fanatisme impliciet bevorderd. De geschiedenis wordt vervolgens gereduceerd tot mythes, en als het ook enigzins in een actueel kader van indoctrinatie past, tot zekere vormen van zelfhaat: "Alles wat Vlaams is, is per definitie racistisch -dus slecht / Alles wat Belgisch klinkt, is per definitie niet racistisch -dus goed."
Bijkomend wordt dit geheel dan gepresenteerd als een stukje 'opvoeding': "Jongeren moet immers gewaarschuwd worden zodat ze er niet opnieuw in zouden trappen" (dixit de -nu- ex-minister van Binnenlandse Zaken). Deze waarschuwingen gelden echter maar voor een selectie uit de geschiedenis. Eerst moet al het andere omzichtig worden weggewerkt.

Ik blijf er bij dat geschiedenis uitsluitend 'om zichzelf' moet worden bestudeerd, en dat dat los moet gebeuren van alle ideologische, emotionele, laat staan 'pedagogische' vooroordelen. Deze leiden immers noodgedwongen tot niet ter zake doende waarde-oordelen, vervolgens tot selectiveit, en in een verder staduim tot vervalsing. Waarde-oordelen maken deel uit van de morale wetenschappen. Niet van de geschiedeniswetenschap.

Mensen angst aanjagen is altijd al een uitstekende manier geweest om er voor te zorgen dat diezelfde mensen niet warm beginnen lopen voor bepaalde ideeën. Dat wist Lenin al. Als de (de facto) machthebbers van een land de bestaande onefficiënte -laat staan- onrechtvaardige structuur van dat land in stand kunnen gehouden door de logge, onwetende, en onverschillige lompe massa van het volk te doen geloven dat bepaalde ideeën of hervormingen -tegen alle ontegensprekelijk wetenschappelijke en correcte analyses en studies in- gelijk staan met onheil, fascisme, anti-democratisme en racisme, dan zullen die machtshebbers dat niet nalaten. Zelfs al moet men daarvoor methodes toepassen die behoren tot het repertorium van juist datgene waarvoor men het volk (zogezegd) wil waarschuwen... (boycot, censuur, samenscholingsverbod, demonstratieverbod, scheiding der machten niet respecteren, afrekeningen, enz...) Dit alles tot meerdere eer en glorie van "de democratie".

MvG,
Gerd V
Hoe wil jij dat een leerkracht geschiedenis op 1 uur dat hij/zij heeft de gehele Tweede Wereldoorlog van naadje tot draadje uitlegt?

Op school zijn er nog wel dingen die vrij belangrijk zijn om te weten. Daarom bestaan er dingen als leerplannen die ons de info mee geeft die belangrijk is. Het is in mijn ogen belachelijk om 5 uur geschiedenis te gaan geven ten koste van Frans of Wiskunde ( ook al heb ik een bloedhekel aan Wiskunde en zou ik veel liever Geschiedenis hebben. ) Maar dat is nu eenmaal zo. Dat hoort bij de vorming van iemand.

En om het te hebben om het volledig los te bestuderen, dat is zo goed als onmogelijk. Je vormt automatisch een mening als je leest over feiten, dat is omdat je mens bent. Geschiedenis wordt in het onderwijs gegeven en ik citeer mijn leerkracht geschiedenis: "Om ons te doen leren uit onze fouten." En ik haal er nog een vrij bekende uitspraak bij: "Wie zijn geschiedenis niet kent zal onder ogen moeten zien dat deze zich herhaalt." Voor mij is het nut van geschiedenis in het onderwijs vrij duidelijk namelijk ons laten inzien dat het in het verleden vaak is fout gelopen en dat wij dat in ons achterhoofd moeten houden ook al weten veel mensen er niet veel van. Mijn leerkracht geschiedenis is enorm tegen Vlaams Belang gekant omdat hij vindt dat, dat een neonazistische partij is. Dat maakt hij ons ook allemaal serieus duidelijk. Achteraan in de klas hangt bijvoorbeeld een artikel heel groot op dat Hitler maar 1 teelbal gehad zou hebben.

Ik vind dat er zekere risico's zijn verbonden om mensen zonder vooroordeel, geschiedenis te laten bestuderen. Die leg ik hier onder uit maar hier voor zou ik graag willen zeggen dat ik deze hier absoluut niet akkoord mee ben.

Het risico is, vind ik vaak dat als mensen zonder vooroordelen aan het bestuderen van geschiedenis is ( met vooroordelen bedoel ik haat tegen extreem rechts of links voor ze er iets van weten. ) dat ze de methodes van dictators als Hitler gaan goedkeuren en zeggen dat ze gelijk hadden. Want eigenlijk als je het idee puur en alleen bekijkt een bevolkingsgroep is ons ten laste is ze uitroeien. Met gehandicapten juist hetzelfde. De mens is het enigste levende wezen dat voor de zwakkere zorgt, die zwakkere kost ons veel dus maken we ze maar af.
Gebruikersavatar
willysproject
Lid
Berichten: 716
Lid geworden op: 24 feb 2005, 23:20

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door willysproject »

Juist, maar je zou moeten stellen: "die ons de info geeft die als belangrijk moet worden geacht."

Maar door wie?

En juist over de info en over die als belangrijk moet worden geacht gaat het hem.

Op welke wijze worden volgende gebeurtenissen bijvoorbeeld voorgesteld of gekleurd in 'de boekjes' of 'door de leerplannen' of zelfs door 'de lesgevers'?
- de opstand van (hoofdzakelijk) franssprekende separatisten in Brussel in 1830, en de afscheuring van de Zuidelijke Nederlanden;
- het verschijnsel van de culturele "Vlaamse Beweging" vlak na de onafhankelijkheid, en reactie hier op;
- de situatie van de Vlaamse soldaten aan de IJzer tijdens '14-'18;
- de collaboratie in Vlaanderen en in Wallonië tijdens de Tweede Wereldoorlog;

Denk je dat Waalse jongeren te horen krijgen dat bijvoorbeeld die fransprekende separatisten in 1830 ook geen Nederlands wilden praten? In welk kader wordt de Vlaamse Beweging geplaatst aan de overkant van de taalgrens? (Vlaamse Beweging en Vlaamse collaboratie zijn daar synoniemen). Denk je dat men daar spreekt over de taaltoestanden aan het IJzerfront? (Men heeft het enkel over de heldhaftige weerstand van het Belgisch leger aan het IJzerfront...) In franstalig België heerst zelfs de overtuiging dat er in Wallonië haast nooit gecollaborteerd is. (Dat was aldus hen: "Enkel bij de racistische en fascistische Vlamingen, en ze hebben het zelfs nog niet afgeleerd: zie Vlaams Belang".) Rex en het Waals Legioen zijn zelfs geweerd uit de Encyclopedie van de Waalse Beweging. Daarin is geen sprake van enige Waalse Collaboratie...

De leerboekjes en lesplannen worden nog steeds opgemaakt door individuen. En elk individu heeft zijn eigen kijk op de gebeurtenissen, en een eigen agenda m.b.t. die gebeurtenissen.

MvG,
Gerd V
HMS Renown schreef:Daarom bestaan er dingen als leerplannen die ons de info mee geeft die belangrijk is.
Laatst gewijzigd door willysproject op 01 jan 2009, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door jurgen »

En om het te hebben om het volledig los te bestuderen, dat is zo goed als onmogelijk. Je vormt automatisch een mening als je leest over feiten, dat is omdat je mens bent. Geschiedenis wordt in het onderwijs gegeven en ik citeer mijn leerkracht geschiedenis: "Om ons te doen leren uit onze fouten." En ik haal er nog een vrij bekende uitspraak bij: "Wie zijn geschiedenis niet kent zal onder ogen moeten zien dat deze zich herhaalt." Voor MIJ is het nut van geschiedenis in het onderwijs vrij duidelijk namelijk ons laten inzien dat het in het verleden vaak is fout gelopen en dat wij dat in ons achterhoofd moeten houden ook al weten veel mensen er niet veel van. Mijn leerkracht geschiedenis is enorm tegen Vlaams Belang gekant omdat hij vindt dat, dat een neonazistische partij is. Dat maakt hij ons ook allemaal serieus duidelijk. Achteraan in de klas hangt bijvoorbeeld een artikel heel groot op dat Hitler maar 1 teelbal gehad zou hebben.
Dus jij vind dat het doel van onderwijs is om jongeren duidelijk te maken dat het Vlaams Belang een neonazistische partij is en dat je er dus zeker niet op mag stemmen. Dat is tenminste wat ik opmaak uit wat jij schrijft.
Zo een leerkracht had ik in het 3de middelbaar ook, dat was echt de grootste kl**tzak die ik ooit als leerkracht heb gehad (was wel een vrouw voor de duidelijkheid).
Wie denkt een leerkracht dat die is, om zomaar even te zeggen op wie je wel en niet moet stemmen, dat is een aantasting van de democratie en die mogen ze van mij ook onmiddelijk ontslaan of tenminste terechtwijzen.
De leerboekjes en lesplannen worden nog steeds opgemaakt door individuen. En elk individu heeft zijn eigen kijk op de gebeurtenissen, en een eigen agenda m.b.t. die gebeurtenissen.
Ik weet er het fijne niet van maar volgens mij worden die leerplannen nog altijd goed gekeurd door de ministers, en ministers zijn altijd van linkse of centrale partijen, door het cordon sanitaire. Dus zul je niet snel proVlaamse werken terugvinden in leerboeken. Ik verschoot er al van dat er in onze geschiedenis handboek de brief van de Vlaamse frontbeweging aan de koning stond. (Natuurlijk wel daarnaast het Belgisch volkslied, hoera... :bonk: )
Laatst gewijzigd door jurgen op 01 jan 2009, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door HMS Renown »

willysproject schreef:Juist, maar je zou moeten stellen: "die ons de info geeft die als belangrijk moet worden geacht."

Maar door wie?

En juist over de info en over die als belangrijk moet worden geacht gaat het hem.

Op welke wijze worden volgende gebeurtenissen bijvoorbeeld voorgesteld of gekleurd in 'de boekjes' of 'door de leerplannen' of zelfs door 'de lesgevers'?
- de opstand van (hoofdzakelijke) franssprekende separatisten in Brussel in 1830, en de afscheuring van de Zuidelijke Nederlanden;
- het verschijnsel van de culturele "Vlaamse Beweging" vlak na de onafhankelijkheid, en reactie hier op;
- de situatie van de Vlaamse soldaten aan de IJzer tijdens '14-'18;
- de collaboratie in Vlaanderen en in Wallonië tijdens de Tweede Wereldoorlog;

Denk je dat Waalse jongeren te horen krijgen dat bijvoorbeeld die fransprekende separatisten in 1830 ook geen Nederlands wilden praten? In welk kader wordt de Vlaamse Beweging geplaats aan de overkant van de taalgrens? (Vlaamse Beweging en Vlaamse collaboratie zijn daar synoniemen). Denk je dat men daar spreekt over de taaltoestanden aan het IJzerfront? (Men heeft het enkel over de heldhaftige weerstand van het Belgisch leger aan het IJzerfront...) In franstalig België heerst zelfs de overtuiging dat er in Wallonië haast nooit gecollaborteerd is. (Dat was aldus hen: "Enkel bij de racistische en fascistische Vlamingen, en ze hebben het zelfs nog niet afgeleerd: zie Vlaams Belang".) Rex en het Waals Legioen zijn zelfs geweerd uit de Encyclopedie van de Waalse Beweging. Daarin is geen sprake van enige Waalse Collaboratie...

De leerboekjes en lesplannen worden nog steeds opgemaakt door individuen. En elk individu heeft zijn eigen kijk op de gebeurtenissen, en een eigen agenda m.b.t. die gebeurtenissen.

MvG,
Gerd V
HMS Renown schreef:Daarom bestaan er dingen als leerplannen die ons de info mee geeft die belangrijk is.
Zoals ik al in mijn eerdere post schreef: mijn leerkracht geschiedenis geeft 1 uur les aan mij per week. Ik kan hier pas op reageren als ik bij dat onderdeel kom. Ik vind ook dat wij meer moeten leren over de gruwelijkheden die wij Belgen in Congo begaan hebben tijdens de kolonisatie. Maar dat gebeurd ook niet. Waarom niet? Ik ben slechts een individu die dat vindt.
jurgen schreef:
En om het te hebben om het volledig los te bestuderen, dat is zo goed als onmogelijk. Je vormt automatisch een mening als je leest over feiten, dat is omdat je mens bent. Geschiedenis wordt in het onderwijs gegeven en ik citeer mijn leerkracht geschiedenis: "Om ons te doen leren uit onze fouten." En ik haal er nog een vrij bekende uitspraak bij: "Wie zijn geschiedenis niet kent zal onder ogen moeten zien dat deze zich herhaalt." Voor mij is het nut van geschiedenis in het onderwijs vrij duidelijk namelijk ons laten inzien dat het in het verleden vaak is fout gelopen en dat wij dat in ons achterhoofd moeten houden ook al weten veel mensen er niet veel van. Mijn leerkracht geschiedenis is enorm tegen Vlaams Belang gekant omdat hij vindt dat, dat een neonazistische partij is. Dat maakt hij ons ook allemaal serieus duidelijk. Achteraan in de klas hangt bijvoorbeeld een artikel heel groot op dat Hitler maar 1 teelbal gehad zou hebben.
Dus jij vind dat het doel van onderwijs is om jongeren duidelijk te maken dat het Vlaams Belang een neonazistische partij is en dat je er dus zeker niet op mag stemmen. Dat is tenminste wat ik opmaak uit wat jij schrijft.
Zo een leerkracht had ik in het 3de middelbaar ook, dat was echt de grootste kl**tzak die ik ooit als leerkracht heb gehad (was wel een vrouw voor de duidelijkheid).
Wie denkt een leerkracht dat die is, om zomaar even te zeggen op wie je wel en niet moet stemmen, dat is een aantasting van de democratie en die mogen ze van mij ook onmiddelijk ontslaan of tenminste terechtwijzen.
De leerboekjes en lesplannen worden nog steeds opgemaakt door individuen. En elk individu heeft zijn eigen kijk op de gebeurtenissen, en een eigen agenda m.b.t. die gebeurtenissen.
Ik weet er het fijne niet van maar volgens mij worden die leerplannen nog altijd goed gekeurd door de ministers, en ministers zijn altijd van linkse of centrale partijen, door het cordon sanitaire. Dus zul je niet snel proVlaamse werken terugvinden in leerboeken. Ik verschoot er al van dat er in onze geschiedenis handboek de brief van de Vlaamse frontbeweging aan de koning stond. (Natuurlijk wel daarnaast het Belgisch volkslied, hoera... :bonk: )
Dan maak je dat verkeerd op want ik vind dat niet en ik zeg het ook niet. Het is niet dat ik nooit op het Vlaams Belang zou stemmen dat anderen dat niet mogen.

Dat concludeer jij maar op basis van zo een vage kennis? Vlaams Belang zit in de oppositie dat is logisch dat zij geen ministers leveren. Je hebt in een handboek geschiedenis voor scholen dan die brief terug gevonden waarin de brief aan de koning stond van de Vlaamse frontbeweging. Uit het zien van 1 handboek geschiedenis kan jij concluderen dat het Belgische onderwijs anti-Vlaams is. Je zegt zelf dat je kennis daar over vaag is en toch heb je er al een oordeel over zo versta ik het toch tenminste. Ze zeggen trouwens zelf dat het Vlaamse onderwijs bij de beste ter wereld hoort http://www.vlaamsbelang.org/0/96/ ( Voor alle duidelijkheid ik heb het ook over het Vlaamse ik weet niets van het Waalse dus ik heb er mijn conclusies of vooroordelen ook niet over. ) Nog een leuk detail misschien. Het artikel dateert van 7/12 2004. Vanaf 23/6/2004 is Frank Vandenbroucke Vlaams minister van onderwijs: een socialist.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Vlaams belang / blok

Bericht door jurgen »

Dan maak je dat verkeerd op want ik vind dat niet en ik zeg het ook niet. Het is niet dat ik nooit op het Vlaams Belang zou stemmen dat anderen dat niet mogen.
Ik zal even in de quote van mijn vorig bericht in het vet aanduiden waarom ik dat dacht.

Het kan aan mij liggen maar ik vind je post een beetje verwarrend en onsamenhangend, ik zal alleszins zo goed mogelijk proberen te antwoorden.

Ik zeg toch net dat net doordat het VB niet mag meedoen ze nog nooit ministers hebben geleverd, jij herhaalt dit en daarna beweer je dat ik slechts één handboek heb gezien en ik voorbarige conclusies trek. Ik zit al heel wat jaren op de schoolbanken, en heb dus al heel wat boeken voorbij zien komen, eveneens die van mijn broers die andere richtingen volgen dus baseer ik me niet op één handboek dat ik ooit is bekeken heb. Ik wil zeggen dat proVlaams tegenwoordig al snel geassocieerd wordt met racistisch en ook wel met het VB en daarom niet zo snel in schoolhandboeken opgenomen wordt, omdat het onderwijs en de regering nu net tegen het eerdergenoemde wil ingaan.
Dat het Vlaams onderwijs tot de besten ter wereld behoort is een feit maar heeft niet met het voorgaande te maken volgens mij.
Plaats reactie