Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

marcel,
zeldzaam zijn ze zeker niet. je ziet ze wel vaker. ikzelf zou er niet meer als €75,- voor geven. was deze nog voor-oorlogs origineel geweest dan was de helm wel "zeldzamer" geweest. originele m27 helmen uit de periode 1930-1931, dus donker groen van kleur en een gladde structuur zijn moeilijk te vinden. deze mis ik om mijn serie m27 compleet te krijgen.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door christiaan1989 »

Hoi allemaal

hier de foto's van de helm, het is dus bekend dat deze in het verzet is gebruikt, is hier misschien wat meer informatie over bekend?
de betreffende persoon heette J.G. van der Velden en woonde in Delft. Het binnenwerk is gestempeld 1933

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bvd

mvgr Christiaan
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door JimK »

Er zit een NL schildje op (decal), aan de andere kant hoort het TENO schildje normaliter.
Dat is geen verzetscombinatie. :wink:
De decal en de helm zijn origineel.

Heb je geen foto van de andere kant?
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door christiaan1989 »

Hoi,

ik zal zsm een foto van de andere kant regelen, er zit daar trouwens geen decal.
bedankt gr Christiaan
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

apart dat er geen decal zit aan de andere zijde en zoals door Jim al aangegeven is dit een correcte TeNo schild.
naar mijn weten heeft het verzet nooit helmen gebruikt tijdens hun acties. wel werd de BS gevormd uit het verzet in 1944 en deze BS'ers droegen wel helmen. van alles werd gebruikt: m27, m34, m38, vz30, vz32, mkII, mkIII, zwart, groen, enz., enz. zelfs duitse buitgemaakte helmen werden gebruikt tot ongenoegen van de gealieerden.
vwb jou helm, angezien door jou aangegeven dat deze "verzet " is gebruikt ga ik ervan uit dat je deze info uit eerste hand hebt. hierover na denkend zou het volgende een mogelijkhied kunnen zijn.
jou helm zou een "buitgemaakte" helm kunnen zijn waarvan de TeNo embleem is verwijderd en het Nederlandse vlag erop werd gelaten. het wegkrassen van decals gebeurde ook bij in gebruik genomen Duitse helmen door de BS.
helm is trouwens een m27 van het 3de type. deze had oorspronkelijk(en nog te zien onder het zwarte verf) een gladde olijfgroene kleur. er zou een stempel moeten zijn aan de binnenzijde scherm of in de helmbol.

nette helm!!!

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Alex »

Hier de foto's van mijn TeNo helm. Ik heb er mijn twijfels bij...

Afbeelding
Afbeelding

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door christiaan1989 »

dutchhelmets,

Het lijkt erop dat er aan de andere kant een decal heeft gezeten, die lijkt weggekrast te zijn, (het is niet mijn helm ik plaats dit voor een neef dus ik kan het niet zelf beoordelen),

BS zou ook goed kunnen, de persoon praatte nooit echt veel over de oorlog, dus dat zal lastig blijven.

in ieder geval bedankt.

@Alex, hebben de decals niet teveel slijtage tov de rest van de helm, of ligt dit aan de foto?
als je bv kijkt naar de foto's van de helm die ik gepost heb, zijn de decals in goede staat, en de verf van de helm niet.
Ik weet niet of je dat zo mag beoordelen?
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door JimK »

@Alex, Plaats, model en verhouding van de decals zijn oke. Maar ik ben bang dat deze met afbijt is behandelt, weet niet hoe deze anders zo kapot gemaakt kunnen zijn, of met welk doel :? helaas.

@Christiaan, de helm zal waarschijnlijk BS gebruikt zijn, dat gebeurde heel veel zoals Dutchhelmets al aangeeft.
Verzet lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk :P anders maak je de kans op herkenning/ontdekking natuurlijk wel heel groot.

hier een voorbeeld van BS'ers met NL model helmen op;
Afbeelding
emileverbunt
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2007, 15:34
Locatie: Bloemendaal

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emileverbunt »

Als mijn bijdrage aan deze discussie hier een foto (NIOD of Beeldbank) van een NBS helm. Zo zullen er wel niet heel veel zijn geweest. Maar wel een mooie!

Groet,
Emile
M34 NBS
M34 NBS
emileverbunt
Lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2007, 15:34
Locatie: Bloemendaal

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door emileverbunt »

Van de Binnenlandse Strijdkrachten naar de Stoottroepen is een kleine stap.

Heeft iemand een verklaring voor de symbolen op deze M1?

Het lijkt me een helm gebruikt door de Limburgse Stoottroepen. De oranje leeuw is bekend. Meer weet ik er niet van.

Groet,
Emile
M1 Stoottr.Limb.
M1 Stoottr.Limb.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door JimK »

Mijn vader heeft een originele US helm door stoottroepen gebruikt met originele camo, helmnet en stoottroepen decal. Dat deze helm daar niet op lijkt is het enige dat ik er zeker van weet. Deze leeuw lijkt mij meer op de leeuwtjes zoals op PIB helmen te vinden is... het rode vlakje, kan dat geen infanterie zijn? 44/45 misschien.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Haplo »

Zou eventueel kunnen voor troepen richting ned. Indie?
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door dutchhelmets »

@Alex, jouw TeNo helm is absoluut ok. ik zie ze vaker waarbij de decals slecht zijn. ik heb er geen verklaring voor maar wllicht werden ze gemaakt van slechte kwaliteit materialen. een nette helm.....

@Emile, mooi hoor! heb je deze in bezit? ik denk niet dat deze in Indie is gebruikt. Enkel KNIL en Mariniers hadden US M1 helmen daar. Bij beide eenheden was het absoluut niet gebruikelijk om de helmen te voorzien van emblemen. Mijn vermoeden is inderdaad Stoottroepen die in Limburg werden gevormd. deze werden voorzien van US materiaal en het gebeurde vaker dat zij helmen voorzagen van emblemen.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door Alex »

Dat is dan toch iets anders wat ik verwacht had, mede omdat de decals ook niet recht op de helm zitten zeg maar. Toch bedankt voor jullie opinie!

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Nederlandse M27/M34 Helmen topic!

Bericht door christiaan1989 »

Jim,

Bedankt voor de foto, laat mooi het gebruik van helmen bij de bs zien.
Helmen in het gebruik van het verzet is inderdaad een beetje onwaarschijnlijk, wat me wel altijd opvalt is dat als mensen het over het verzet hebben ze vaak de BS bedoelen
Waarschijnlijk is het verhaal over de persoon achter de helm op deze manier tot stand gekomen.

gr chris
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Plaats reactie