Israël tegen Hamas

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Israël tegen Hamas

Bericht door Moengoman »

Deze draad heb ik niet geopend om te ruziën wie de good guys en wie de bad guys zijn, wie de slachtoffers, of de bombardementen gerechtvaardigd zijn of soortgelijke argumentaties. Er is elders op internet voldoende ruimte daarvoor.

Wat ik wil weten is dit.
Wat zijn precies de militaire en politieke doelen van Israël, gegeven het feit dat de vernietiging van de staat Israël het uiteindelijke doel van Hamas is?
Zullen de bombardementen en een eventueel grondoffensief de Israëlische doelen dichterbij brengen?
Als bijvoorbeeld de vernietiging of verzwakking van Hamas het doel is, is dit doel haalbaar met militaire middelen?
Als Hamas ook na de Israëlische militaire acties nog steeds bestaat, zoals Hezbollah, zal de positie van Hamas versterkt zijn?

Kortom, volgt de Israëlische regering een verstandige strategie in militair en politiek opzicht, ongeacht eventuele morele rechtvaardigingen?

Als zelfbenoemde experts :wink: in militaire zaken vind ik dat we het hier eens over moeten hebben.
Mijn voorlopige beoordeling: Israël zal verliezen. De steun voor Hamas zal alleen maar groter worden. De enige manier waarop Israël Hamas definitief kan verslaan is dmv genocide, want zelfs een overwinning zoals de Geallieerden op Duitsland hebben behaald zal Hamas niet wegvagen. En Israël kan zich niet veroorloven zo ver te gaan; ik geloof ook niet dat Israël daartoe bereid is.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door LEO »

Als het doel van Hamas de vernietiging van de staat Israël is klinkt dit in mijn oren als een onverkapte oorlogsverklaring. De staat Israël heeft dan ook de morele plicht zijn burgers te beschermen tegen wat je een buitenlandse agressie kan noemen.
Bombardementen en een grondoffensief gaan de doelen ( bescherming van de eigen bevolking) niet korter bij brengen. Indien Israël een veiligheidsperimeter wil bekomen om uit het bereik van de Hamas raketten ( 30 km) te blijven dienen ze de ganse Gaza-strook onder controle te krijgen. Dwz, doorstoten tot de stranden van de Middelandse Zee. Militair is dit haalbaar, maar een langdurige bezetting is uit den boze voor Israël. De economie zou er onder lijden wanneer de helft van het arbeiderspotentieel in Gaza rondloopt met bewakingsopdrachten. Zie de uitval naar Hezbollah in Libanon enkele jaren geleden. Veroveren is één zaak, bezet houden een andere.
Hamas zal misschien gehalveerd worden, en als de Palestijnen hun onderlinge twisten bijleggen, zelfs politiek sterker uit de hoek komen.
Persoonlijk kan ik geen symphatie opbrengen voor één van de strijdende partijen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door asjemenou »

Moengoman schreef:Wat ik wil weten is dit.
Wat zijn precies de militaire en politieke doelen van Israël, gegeven het feit dat de vernietiging van de staat Israël het uiteindelijke doel van Hamas is
Het doel van Israël is om Hamas te verzwakken dan wel uit te schakelen in de Gazastrook. Of ze dit ook zal lukken betwijfel ik. Ze zullen waarschijnlijk hun doel gedeeltelijk bereiken maar er zullen weer nieuwe Hamas sympathisanten/martelaars opstaan. Het trieste van dit hele conflict is dat geen van de partijen de eeuwigdurende geweldsspiraal weet te doorbreken. En zolang dat niet gebeurd zullen er aan beide zijden onschuldige slachtoffers blijven vallen.
Wie zijn nu de "good guys" en wie de "bad guys"?! Beide partijen hebben immers hun verhaal in dit conflict. De gehele regio zou er tenminste al bij gebaad zijn als men de staat Israël zou erkennen. Het mag toch voor een ieder langzaam aan wel duidelijk zijn dat de Israëlisch zich nooit en te nimmer de zee in laten drijven. Jammer genoeg is de Arabische wereld te verdeeld om onderling tot één gezamenlijk standpunt/mening te komen. De Israëlisch kunnen dan niets anders doen dan keihard van zich af te slaan al ze weer eens worden aangevallen. Het is blijkbaar een "never ending story".
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door jurgen »

Dit is een conflict dat volgens mij niet op te lossen is, 2 volkeren die om dezelfde grond ruzie maken, al 60 jaar kan niet zomaar opgelost worden.

Het gaat hier tussen joden en moslims, joden zijn vaak helemaal vol van zichzelf en wijken geen duimbreed voor anderen. En moslims zijn vaak mensen die dan weer snel in conflict gaan met anderen, enkel dat al geeft al ontzettend veel wrevel.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door Moengoman »

jurgen schreef:Het gaat hier tussen joden en moslims, joden zijn vaak helemaal vol van zichzelf en wijken geen duimbreed voor anderen. En moslims zijn vaak mensen die dan weer snel in conflict gaan met anderen, enkel dat al geeft al ontzettend veel wrevel.
Dat is geen antwoord op mijn vragen. Het interesseert me hier niet hoe joden en moslims zijn, ik wil weten of de Israëlische regering een verstandige strategie volgt. Je eerste zin is wel een antwoord, zij het indirect.
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door koos24 »

Vraagje, kan iemand mij uitleggen waarom HAMAS raketten afschiet op Israel.
Ben de draad in het conflicht een beetje kwijtgeraakt maar neem aan dat HAMAS
een reden / doel heeft voor zijn aanvallen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door racefiets »

Het is voor HAMAS een mogelijkheid om terug te vechten op israelich grondgebied.
Of israel iets met deze acties gaat bereiken. Ik denk het niet. HAMAS wordt een paar jaar terug gezet en heeft weer tijd nodig om de organisatie weer op poten te krijgen maar ze zal weer net zo sterk terug komen. Met ruim voldoende nieuwe strijders. Nieuwe strijders die zijn opgeestaan na dit nieuwe conflict.
Internationaal zal er denk ik ook weinig gaan veranderen. Ze laten de Israel een tijdje haar gang gaan en gaan nadien de boel lopen veroordelen. Enkel op diplomatiek niveau maar verder niets. Heel misschien dat obama er iets van gaat zeggen. Dit hangt een beetje af van wie zijn geldschieters zijn in Amerika. Vaak zijn dit joden met veel geld en sterke banden met Israel. Tegen Israel ingaan betekend dat je eigen geldkraan dichtdraaid omdat de geldschieters zich dan terug trekken.
Heavy Fuel

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door Heavy Fuel »

De Palestijnen( de Filistijnen in de Bijbel) zijn van oorsprong een nomadenvolk. Er is geen enkel arabisch land dat hen op wil nemen. Aangezien Israel in een zeer kort tijdsbestek uitgegroeid is tot een welvarend land. Wekt dat afgunst op in de regio. Schiet eens elke dag 5 a 6 raketten af op je buurman vanuit dorpjes en stadjes. Moet je dan dank je wel zeggen? Als er dan terug geschoten word,vallen er inderdaad burger slachtoffers. Maar is dat dan niet de intentie? Zo kan je weer wapperen met je vinger naar Israel. Volgens mij zijn we weer New York,Londen en Madrid weer vergeten.
Mvg
Willem
Gebruikersavatar
Von Pratt
Lid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 aug 2005, 16:09
Locatie: België
Contacteer:

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door Von Pratt »

Heavy Fuel schreef:...
Volgens mij zijn we weer New York,Londen en Madrid weer vergeten
...
Wat heeft dat nu weer te maken met de Palestijnen ?
Je moet nu ook weer niet iedere moslim over dezelfde kam scheren hé...
Het zijn niet allemaal terroristen, net zoals niet elke Amerikaan schietgraag of dom is, of elke Jood gierig zou zijn of elke Duitser een nazi...
:roll:
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Heavy Fuel

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door Heavy Fuel »

Hamas heeft geen regulier militair leger,maar profileert zich door terrorristche acties. New York,Londen en Madrid was als voorbeeld waar toe dat kan leiden.En dat geld niet voor alle Moslims,maar dat heb ik ook niet gezegd :wink:
Mvg
Willem
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door racefiets »

Hamas is de democratisch gekozen regering en heeft als zodanig een politie, een veiligheidsdienst een overheidsorgaan en nog meer officiele diensten. Tenminste dat had ze.........
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door LEO »

Hamas maakt samen met Al Fatah deel uit van de overkoepelende "Palestijnse regering van Nationale Eenheid" onder president Mahmoed Abbas.
Hamas is dus maar een onderdeel van een erkende regering. Onderlinge twisten (en gevechten) zijn schering en inslag. Hamas heeft door het verbreken van de vredesbepalingen opnieuw het vuur aan de lont gestoken.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door LEO »

Wat me in dit conflict het meest tegen de borst stoot is de onwil van de Verenigde Naties. Deze organisatie is in het leven geroepen om wereldse conflicten via overleg op te lossen. De grote droom van Amerika's president Roosevelt.
Met alle respect, maar na Korea in 1952 hebben ze er niets meer van gebakken. Dit geldverslindend monster is anno 2009 alleen nog bekwaam om via zijn Secretaris-Generaal te roepen dat het doden van burgers moet stoppen. En dat is het dan.
Zojuist vernomen dat België 500.000 € gaat uittrekken om het leed in Gaza te lenigen. Mooi initiatief, daar niets van. Maar trek er eerst de onkosten van de vernielingen aangebracht door de pro-Hamas betoging in Antwerpen ervan af. Je gaat niet betogen voor vrede met molotovcoctails in je zakken, je vernield geen bushokjes uit vredelievendheid. Je brengt geen schade toe aan politievoertuigen en je tracht zeker geen brand te stichten.
Daar de topic-opener er op aandrong om geen Good- of Bad boys te vernoemen ga ik met de laatste alinea wel off- topic, waarvoor mijn verontschuldigingen. Maar zo is het.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door asjemenou »

LEO schreef:Wat me in dit conflict het meest tegen de borst stoot is de onwil van de Verenigde Naties. Deze organisatie is in het leven geroepen om wereldse conflicten via overleg op te lossen. De grote droom van Amerika's president Roosevelt.
De Verenigde Naties houdt zich niet alleen bezig met het oplossen van conflicten tussen strijdende partijen, door er een VN detachement tussen te stationeren. De VN doet meer. Denk maar UNESCO, UNIDO of aan UNICEF.
Een voorwaarde voor het stationeren van een VN detachement is dat beide strijdende partijen wel akkoord moeten gaan met het stationeren van zo'n VN detachement. Zover ik weet heeft Israël altijd VN militairen op haar eigen grondgebied geweigerd.
Een oplossing voor het Joods-Palestijnse conflict lijkt mij niet een VN optreden zoals destijds in Korea. Ik vrees dat het conflict hierdoor alleen maar verder zal escaleren.
Het vredesproces zoals dat destijds was opgestart was toch wel een goed initiatief. Je moet de strijdende partijen zover krijgen dat ze met elkaar willen gaan praten (lees samenwerken). Beide partijen moeten toch een keer gaan inzien dat geweld geen oplossing voor dit conflict is. Vergelijk de situatie maar met Europa in 1945. Wij konden de Duitsers na 1945 wel blijven haten en straffen maar dat was ook geen oplossing.
Zonder hiermee de kant van de Israëlisch te kiezen, het probleem begint al met de verdeeldheid van de Palestijnen onderling. Wil men met ze gaan onderhandelen dan zal men ze toch op één lijn moeten zien te krijgen. Het heeft weinig zin om met de één te gaan praten terwijl de ander raketten op Israël blijft afvuren.
Wat mij persoonlijk nog het meeste stoort is of hoe men de publieke opinie in dit conflict wil beïnvloeden. Als ik de TV beelden moet geloven dan gooit Israël alleen maar bommen op ziekenhuizen en scholen. Hoe vaak krijg je dan geen beelden van gewonde of gedode kinderen op TV te zien?! Wat ze er echter niet bij vertellen is dat de Palestijnen, Hamas of weet ik veel wie, munitie, wapens e.d. opslaan in dit soort gebouwen. Of in de directe nabijheid ervan. Logisch dat deze gebouwen door de Israëlische luchtmacht gebombardeerd worden.
Aan de andere kant, Israël blijft ondanks internationale druk landmijnen en clusterbommen gebruiken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door Dean- »

asjemenou schreef:Wat mij persoonlijk nog het meeste stoort is of hoe men de publieke opinie in dit conflict wil beïnvloeden. Als ik de TV beelden moet geloven dan gooit Israël alleen maar bommen op ziekenhuizen en scholen. Hoe vaak krijg je dan geen beelden van gewonde of gedode kinderen op TV te zien?! Wat ze er echter niet bij vertellen is dat de Palestijnen, Hamas of weet ik veel wie, munitie, wapens e.d. opslaan in dit soort gebouwen. Of in de directe nabijheid ervan. Logisch dat deze gebouwen door de Israëlische luchtmacht gebombardeerd worden.
Aan de andere kant, Israël blijft ondanks internationale druk landmijnen en clusterbommen gebruiken.
Dat je alleen die beelden te zien krijgt heeft ermee te maken dat alle ''Westerse'' journalisten de toegang tot de gazastrook geweigerd word.
Khaled werkt voor Ramattan News Agency (RNA), een soort van Palestijnse ANP, dat strijdt voor een onafhankelijk Palestina.
RNA is gewoon een hele frisse club, die verder helemaal niet bevooroordeeld verslag doet van het gewapende conflict op dit moment. En aangezien RNA als enige -westerse journalisten worden tot op heden geweerd- verslag doet vanuit Gaza, is iets voor de actualiteitenrubrieken op het Mediapark altijd beter dan niets
Als je van zulke bedrijven -voor een onafhankelijk Palestina- foto's afneemt, die dus tegen deze oorlog en de Israelis zijn, dan krijg je inderdaad alleen deze kant van de oorlog te zien!
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Plaats reactie