Slag om Duinkerke

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Slag om Duinkerke

Bericht door Gast »

Beste forumleden,

Ik ben nog steeds bezig met m'n profielwerkstuk over de rol van Engeland in WO2. Ik ben nu aangekomen bij de Slag om Duinkerke, en ik haal veel informatie van Wikipedia. Echter een aantal dingen in dit artikel zijn me niet helemaal duidelijk. Het komt namelijk net over alsof de Slag om Duinkerke alleen dreigde, en er nooit echt gevochten is. Kan iemand mij precies vertellen hoe of wat er wel gebeurde, eventueel met cijfers/verwijzingen naar websites.
Alvast hartelijk bedankt!

Lars
Gast

Re: Slag om Duinkerke

Bericht door Gast »

Om m'n eerdere post een beetje te verduidelijken hierbij een citaat van Wikipedia:

' Op de avond van de 24e mei beval Hitler echter halt te houden bij Grevelingen (Gravelines) op enkele kilometers ten zuidwesten van Duinkerken langs het riviertje de Aa. Deze beslissing zou bekend komen te staan als, in de woorden van Winston Churchill, het Wonder van Duinkerken. Hermann Goering had Hitler verzekerd dat de Luftwaffe iedere poging tot evacuatie zou kunnen verijdelen; Gerd von Rundstedt had gewaarschuwd dat de pantserdivisies na zoveel dagen inzet door vermoeidheid, uitval en tekorten aan brandstof en ammunitie zeer kwetsbaar waren. In feite was het ook Von Rundstedt geweest die al een dag eerder de opmars had laten stopzetten, toen hem bericht werd dat Grevelingen door een sterke Franse eenheid ter verdediging was ingericht. Hitler bevestigde dus alleen maar dit eerdere bevel. Het inzetten van tanks in stedelijke gebieden was volgens de officiële Duitse doctrine eigenlijk verboden en het nemen van risico's in een gewonnen situatie leek volkomen overbodig. Boulogne en Calais waren nauwelijks versterkt, maar konden slechts na felle strijd ingenomen worden en men wist niet precies hoeveel Britse troepen al in Duinkerken aanwezig waren. De pantsertroepen moesten weer snel op krachten komen voor de uitvoering van Fall Rot, de aanval op Frankrijk zelf. Hitler, zelf een veteraan van het slagveld van Vlaanderen in de Eerste Wereldoorlog, vreesde ook dat de polders daar door de modder ongeschikt waren voor de inzet van tanks. Niemand hield er serieus rekening mee dat meer dan een handjevol Britten zou kunnen ontsnappen. De voorstelling van zaken, die in de populaire literatuur wel gegeven wordt, dat het hier om een "onbegrijpelijke" beslissing zou gaan of een die zou getuigen van volslagen onbegrip voor moderne tactieken, wordt dus niet door de historische feiten ondersteund.'

Wat er nu precies gezegd word in dit stukje is mij niet helemaal duidelijk..

Lars
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Slag om Duinkerke

Bericht door sniper snoop »

Wat ik weet over de slag, dat de Britten het land (Ik dacht ook Frankrijk en Nederland? Iemand zal mij moeten corrigeren.) binnenvielen om zoveel mogelijk militairen (En burgers????) uit het land te halen. Ze trokken terug doorheen West-Vlaanderen (ik herinner mij zelfs nog de gevechten in Ieper, toen de Britten stand hielden vanaf het kanaal, langsheen de Vestingen en Menenpoort tot op de hoek van de Vestingen nabij de Rijselpoort, om vervolgens naar Frankrijk te lopen. Maar ook de schuur in St-Elooi die geraakt werd, waar je nog een spoor kan zien.) richting de kust. Met natuurlijk ook doden. De Meeste Wo2 doden op de Britse begraafplaatsen in de Westhoek, zijn van de slag. In Duinkerke wachten de Britse troepen voor een "pick up". Ondertussen werden ze aangevallen door de Luftwaffe. Maar niet door de tanks. Die werden door Hitler terug getrokken. Voor velen, ook voor mij, een grote blunder. Dit is wat ik ongeveer weet. Ik ben geen kenner in Wo2 slagen. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Slag om Duinkerke

Bericht door Ruimteaapje »

sniper snoop schreef:Wat ik weet over de slag, dat de Britten het land (Ik dacht ook Frankrijk en Nederland? Iemand zal mij moeten corrigeren.) binnenvielen om zoveel mogelijk militairen (En burgers????) uit het land te halen.
De Britten vielen Frankrijk en Nederland binnen? Het waren nog altijd de Duitsers die deze landen binnenvielen. De Britten stuurden een expeditieleger om de Fransen de helpen bij de verdediging.
sniper snoop schreef:Ze trokken terug doorheen West-Vlaanderen (ik herinner mij zelfs nog de gevechten in Ieper, toen de Britten stand hielden vanaf het kanaal, langsheen de Vestingen en Menenpoort tot op de hoek van de Vestingen nabij de Rijselpoort, om vervolgens naar Frankrijk te lopen. Maar ook de schuur in St-Elooi die geraakt werd, waar je nog een spoor kan zien.) richting de kust. Met natuurlijk ook doden. De Meeste Wo2 doden op de Britse begraafplaatsen in de Westhoek, zijn van de slag. In Duinkerke wachten de Britse troepen voor een "pick up". Ondertussen werden ze aangevallen door de Luftwaffe. Maar niet door de tanks. Die werden door Hitler terug getrokken. Voor velen, ook voor mij, een grote blunder. Dit is wat ik ongeveer weet. Ik ben geen kenner in Wo2 slagen. :wink:
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Jij herinnert je de gevechten in Ieper? Hoe oud was je ook alweer? :wink:

Je beschrijft een hele reeks onduidelijke, warrige zaken die irrelevant zijn voor de vraag. Niet om nou weer te gaan zeuren want werkelijk: iemand stelt vragen omdat hij een profielwerkstuk wil schrijven. Als je er helemaal niets van weet geef dan aub GEEN antwoord want op deze manier breng je de vraagsteller door een volstrekt onsamenhangende uitleg enkel maar in de war.

Lars, de slag om Duinkerken was feitelijk een serie gevechten tussen de oprukkende Duitsers en omsingelde Frans-Britse troepen. Het doel van de geallieerde troepen was om de Duitsers zo lang tegen te houden tot het grootste deel van de soldaten veilig over zee naar Engeland kon worden gebracht. Hierdoor kwam het tot een reeks kleinere gevechten maar de Duitsers drukte niet meteen door. Toen de Duitsers door kregen dat de geallieerden wilden ontsnappen begonnen zij op 26 mei hun grote aanval maar die werd nog tot 4 juni afgeslagen waardoor de meeste soldaten inderdaad konden ontsnappen. De reeks kleine en grote gevechten die de geallieerden tegen de Duitsers leverden zodat het leger kon ontsnappen kreeg de verzamelnaam "slag om Duinkerken".
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gast

Re: Slag om Duinkerke

Bericht door Gast »

Beste mensen,

Bedankt voor de reacties. Ik ga het verwerken! Mocht er iemand voorbij komen die nog meer feitelijke gegevens weet, ik hou me aanbevolen. Nogmaals bedankt!

Lars
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Slag om Duinkerke

Bericht door LEO »

Vermoedelijk wou Hitler zijn tankdivisies sparen voor de komende opmars. De doorbraak van oost naar west, zeg maar van Sedan naar Abbeville, was maar een onderdeel van de aanval. Frankrijk was nog niet verslagen en Hitler's troepen werden nu geconfronteerd met een frontlijn van Abbeville in het westen tot de Zwitserse grens in het oosten. Denkelijk speelde het gebluf van Göring ( dat de Luftwaffe het zaakje wel zou klaren ) een rol bij Hitlers beslissing om de pantsers pas op de plaats te laten maken.Tot grote ergernis van de tankcommandanten.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Slag om Duinkerke

Bericht door sniper snoop »

Ruimteaapje schreef:
sniper snoop schreef:Wat ik weet over de slag, dat de Britten het land (Ik dacht ook Frankrijk en Nederland? Iemand zal mij moeten corrigeren.) binnenvielen om zoveel mogelijk militairen (En burgers????) uit het land te halen.
De Britten vielen Frankrijk en Nederland binnen? Het waren nog altijd de Duitsers die deze landen binnenvielen. De Britten stuurden een expeditieleger om de Fransen de helpen bij de verdediging.
sniper snoop schreef:Ze trokken terug doorheen West-Vlaanderen (ik herinner mij zelfs nog de gevechten in Ieper, toen de Britten stand hielden vanaf het kanaal, langsheen de Vestingen en Menenpoort tot op de hoek van de Vestingen nabij de Rijselpoort, om vervolgens naar Frankrijk te lopen. Maar ook de schuur in St-Elooi die geraakt werd, waar je nog een spoor kan zien.) richting de kust. Met natuurlijk ook doden. De Meeste Wo2 doden op de Britse begraafplaatsen in de Westhoek, zijn van de slag. In Duinkerke wachten de Britse troepen voor een "pick up". Ondertussen werden ze aangevallen door de Luftwaffe. Maar niet door de tanks. Die werden door Hitler terug getrokken. Voor velen, ook voor mij, een grote blunder. Dit is wat ik ongeveer weet. Ik ben geen kenner in Wo2 slagen. :wink:
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Jij herinnert je de gevechten in Ieper? Hoe oud was je ook alweer? :wink:

Je beschrijft een hele reeks onduidelijke, warrige zaken die irrelevant zijn voor de vraag. Niet om nou weer te gaan zeuren want werkelijk: iemand stelt vragen omdat hij een profielwerkstuk wil schrijven. Als je er helemaal niets van weet geef dan aub GEEN antwoord want op deze manier breng je de vraagsteller door een volstrekt onsamenhangende uitleg enkel maar in de war.

Lars, de slag om Duinkerken was feitelijk een serie gevechten tussen de oprukkende Duitsers en omsingelde Frans-Britse troepen. Het doel van de geallieerde troepen was om de Duitsers zo lang tegen te houden tot het grootste deel van de soldaten veilig over zee naar Engeland kon worden gebracht. Hierdoor kwam het tot een reeks kleinere gevechten maar de Duitsers drukte niet meteen door. Toen de Duitsers door kregen dat de geallieerden wilden ontsnappen begonnen zij op 26 mei hun grote aanval maar die werd nog tot 4 juni afgeslagen waardoor de meeste soldaten inderdaad konden ontsnappen. De reeks kleine en grote gevechten die de geallieerden tegen de Duitsers leverden zodat het leger kon ontsnappen kreeg de verzamelnaam "slag om Duinkerken".
Ik ga wellicht hiervoor gestraft worden. Maar ik wil het toch eens zeggen. Hou uw fucking kop! Dit is een forum waar iedereen mag posten. Kenner of geen kenner. Maar jij moet alweer de "Dikke nek" uithangen door iemand de les te leren. Ik herinner de gevechten want mijn vader vocht erin! Duidelijk? Ik moet hiervoor geen 60 jaar te zijn, om het te weten.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: Slag om Duinkerke

Bericht door Ruimteaapje »

De vraag was...
Kan iemand mij precies vertellen hoe of wat er wel gebeurde, eventueel met cijfers/verwijzingen naar websites.
Dus hoe de slag om Duinkerken verliep. Hij vraagt niet om een warrig verhaal waarin je allerlei lokaties in West-Vlaanderen opsomt. Wat moet hij met al die onzin? Om nog te zwijgen over je gezwets over Engelsen die België, Frankrijk en Nederland binnenvielen om militairen weg te halen. Hou je aan de feiten: ze zijn die landen niet binnengevallen en al helemaal niet om militairen weg te halen. De BEF moest de Fransen en Belgen helpen omdat de Duitsers deze landen aanvielen. Toen dit niet lukte en de geallieerden werden teruggedrongen raakten de Britten samen met Franse eenheden in een omsingeling bij Duinkerken. Pas toen is besloten de ingesloten troepen te evacueren, om hen "weg te halen" zoals jij dat noemt. Dus niet troepen die aan land kwamen om andere soldaten weg te halen maar troepen die de Fransen moesten helpen en zelf weggehaald werden toen ze het verloren.

Dit alles heeft niets te maken met kenners en niet kenners die allemaal mogen posten maar alles met zinvolle hulp aan degene die hier een vraag stelt: als niemand jou corrigeert en Lars enkel op jouw krabbels afgaat ontstaat de indruk dat de Britten België aanvielen - en misschien ook Nederland en Frankrijk - om er soldaten weg te halen, waarna ze hard vochten bij Ieper om daarna naar Frankrijk te lopen (te lopen???) om opgehaald te worden. Zeg nou eens eerlijk en zonder je gebruikelijke blinde woede over al het "onrecht" dat ik jou aandoe: heeft Lars iets aan jouw uitleg? Het antwoord kan ik je vast geven: nee, Lars heeft geen reet aan wat jij hem vertelde. Dus toon een gezonde zelfreflectie voordat je weer in woede uitbarst.

Nu ga ik me trouwens registreren op een forum over caviaverzorging. Niet dat ik daar verstand van heb, maar ook daar mag ik posten wat ik wil! Dus hou je fucking kop! :wink:
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gast

Re: Slag om Duinkerke

Bericht door Gast »

Bedankt Ruimte aapje voor uw uitleg tot zover,

Weet u misschien nog ergens een (liefst Nederlandstalige) website met een volledige beschrijving van deze slag? Dan zou ik mijn stukje misschien nog aan kunnen vullen, van Wikipedia word ik niet zo gek veel wijzer, en op andere sites vond ik ook niet zoveel. Dank u wel!

Lars
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Slag om Duinkerke

Bericht door Moengoman »

Dit is wat je nodig hebt, vergeet Wikipedia:

http://www.go2war2.nl/artikel/1217/Oper ... kerken.htm

Wikipedia heeft wel een paar foto's:

http://commons.wikimedia.org/wiki/Categ ... uselang=de

De volgende keer dat je op internet zoekt moet je ook de Engelse en Duitse Wikipedia proberen. Zo vond ik de volgende link:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_depth/uk/ ... efault.stm

Succes!
Plaats reactie