"Nazi"-student doodgeschoten

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

"Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door Ruimteaapje »

telegraaf.nl schreef:Een 22-jarige student die op een feestje in een Nazi-uniform uit de Tweede Wereldoorlog rondliep, is door de politie doodgeschoten...

Miles Murphy, een student Duitse literatuur uit Seattle, was geen Nazi maar wel geobsedeerd door de oorlog. Daarom besloot hij op een nieuwjaarsfeestje thuis in een Duits infanterie-uniform te verschijnen. Behalve het uniform droeg de jongen ook een wapen, meldt de Seattle Times.

Toen de politie een kijkje kwam nemen omdat buren beweerden dat er werd geschoten, troffen ze de student met het wapen aan. Miles kreeg het bevel zijn wapen neer te leggen, maar weigerde dat en hij richtte het wapen op de agenten. Dat heeft hij met de dood moeten bekopen...

De agenten vonden de situatie dermate bedreigend dat ze de student met zeven kogels doodschoten.

Het huis bleek afgeladen te zijn met alcohol, munitie en een grote hoeveelheid Duitse, Russische en Nazi-spullen.
komonews.com schreef:SEATTLE - Police say two officers had no choice when they opened fire on a University of Washington student who pointed a rifle and bayonet at them in the Thursday morning darkness.

On Friday, Seattle Police Chief Gil Kerlikowske defended that position - even while disclosing that a witness told the officers that the student, dressed in a German military uniform, had no live ammo in his rifle.

The witness talked to the officers before they opened fire, telling them that the student - later identified as UW German studies major Miles Murphy - only had blanks in his vintage rifle.

"Unfortunately, officers don't get the option - especially with a 4 1/2-foot rifle with a fixed bayonet - to believe everything they're told particularly by a witness," Kerlikowske said.

He said officers repeatedly asked Murphy to drop his gun, but he wouldn't do it. So they opened fire, critically wounding the 22-year-old student. He died hours later at Harborview Medical Center in Seattle.

Murphy's grief-stricken mother spoke with KOMO News on Friday and said she has questions about why her son was shot.

Meanwhile, friends and co-workers of Miles Murphy remember him as a free spirit who wasn't afraid to be himself. He was a history buff with an affinity for vintage clothing - especially World War II military gear.

"He was just fascinated with the past - it wasn't evil," says one co-worker.

Friends said Murphy liked to dress up in period costumes. Co-workers described a time when he came to work wearing lederhosen only to leave wearing a full-on Civil War uniform.

Police said Murphy was wearing a German Army uniform when they confronted him just after 2 a.m. on New Year's Day after a neighbor reported seeing him firing shots in the alley.

When officers arrived, they say Murphy met them holding the vintage infantry rifle and refused to drop it.

That's when the witness told the officers that Murphy's gun was loaded with blanks - not live ammunition.

And that's one thing that's confusing to Murphy's friends.

"It didn't make any sense ... to shoot someone seven times to try to disarm them for shooting blanks," says one distraught co-worker. "It makes no sense."

But Chief Kerlikowske says, "Your ability to shoot to wound or shoot a gun out of a hand is a myth. ... There's isn't another option available."

Murphy's MySpace account offered some chilling clues to his mindset before the shooting.

Asked what he was afraid of, he answered: "The police."

Asked what he liked to do for fun, he answered, "Shoot blanks." Asked if he has a lucky charm, he answered, "Mr. Bayonet" - a possible reference to his rifle.

Investigators found German World War II memorabilia and "lots of alcohol" inside Murphy's apartment after the shooting.

They think the combination of drinking and firearms may explain what happened.

Police also said Friday that this isn't first time they've been called to Murphy's home.

In 2006, officers responded to a call and took Murphy's rifle for "safekeeping," then returned it to his father about 2½ months later.

Officers involved in the shooting have been placed on paid administrative leave during the investigation as is standard such cases."
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
Von Pratt
Lid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 aug 2005, 16:09
Locatie: België
Contacteer:

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door Von Pratt »

Het aantal afgevuurde kogels is niet goed te keuren, maar ik geloof de verklaringen van de politie wel dat ze meermaals hebben gevraagd om het wapen neer te leggen.
Spijtige zaak, zeker voor de familie...
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door sniper snoop »

Brigadeführer Von Pratt schreef:Het aantal afgevuurde kogels is niet goed te keuren, maar ik geloof de verklaringen van de politie wel dat ze meermaals hebben gevraagd om het wapen neer te leggen.
Spijtige zaak, zeker voor de familie...
Seattle is de grootste stad van de staat Washington aan de westkust van de Verenigde Staten en is gelegen in King County.
Dat is VS. :wink: Btw, het nazi pak zou eigenlijk geen problemen mogen geven. Maar het wapen wel. De politie heeft de opdracht gekregen, om het vuur te openen wanneer de persoon een wapen bezit en die hij niet op de grond leggen wil (niet gooien)..................en nog eens gericht op de agenten. In Europa zijn het aantal kogels voor velen sterk overdreven, en dit is het ook. Maar we hebben niet over Europa, maar over de Verenigde Staten.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Von Pratt
Lid
Berichten: 1169
Lid geworden op: 12 aug 2005, 16:09
Locatie: België
Contacteer:

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door Von Pratt »

Ik wist wel dat het in Amerika was hoor.. :roll: :P
Maar het aantal kogels kan gewoon niet door de beugel, Amerika of niet. Destijds bij de terreur-aanslagen in Londen (bij mijn weten nog steeds in Europa) heeft de politie een onschuldige man gedood door hem meermaals in het hoofd te schieten.
Zo'n dingen zijn niet goed te keuren.
"War means tears to thousands of mothers eyes when their sons go to fight and lose their lives"
Voorheen bekend als "Brigadeführer Von Pratt" op dit forum.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door Ruimteaapje »

Overigens was de jongen lid van een reenactment vereniging.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door sniper snoop »

Ik begrijp het allemaal best.

1 Zoals ik al eerder heb vermeld, het is Amerika. Daar moogt de politie alles (bij wijze van spreken).
2 Ook al is hij van een reacting groep, de politie weet dit niet. Hij kan gewoon in een Nazi beweging behoren, zoals de agenten wellicht hebben gedacht. Natuurlijk geen reden om te vuren.
3 Ze worden gebeld voor verdachte schoten in een woning, treffen een kerel in Nazi pak met een wapen. Dit is al zeer verdacht voor de politie. De jongen kreeg het bevel om zijn wapen op de grond te leggen. Hij deed dit niet en richt naar de agenten. Dit is een bedreiging en dit heeft zijn leven gekost. Had de jongen zijn wapen neer gelegd, had alles anders afgelopen.

Naar de politie moet je luisteren, of het gaat u wat kosten. Uw geld, vrije avondjes en/of uw leven.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door Moengoman »

Ik heb weinig sympathie voor de Amerikaanse gedragslijnen voor politieagenten, maar een wapen richten op politieagenten of militairen lijkt mij waar dan ook erg onverstandig.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door JimK »

En ik vraag mij altijd af in hoeverre die politie verklaringen te geloven zijn, er zijn immers geen ongekleurde getuigen meer beschikbaar. De politie kan elk verhaal wel naar buiten brengen, we hebben het immers over de VS :wink:
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door sniper snoop »

Als hij op het feestje werd neer geschoten, dan moeten er toch getuigen zijn?
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door JimK »

sniper snoop schreef:Als hij op het feestje werd neer geschoten, dan moeten er toch getuigen zijn?
Als je de Engelstalige uitleg leest, dan zie je dat het niet op het feestje was... bij zijn appartement maak ik er uit op. Buurtbewoners tipten dat er geschoten werd. Ook lees je dat de politie door een getuige van te voren verteld is dat hij blanks had, en dus geen scherp, plus dat hij re-enactor is en het wapen een rifle with bajonet (K98 lijkt mij dan waarschijnlijk) was, snap ik niet wat de reden is om iemand met 7 kogels dood te schieten. :frownno: Er bestaat ook een optie om iemand in zijn arm of been te schieten, daarmee zou hij ook uitgeschakeld kunnen worden......
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door Doornewaard »

mgschutze schreef:
sniper snoop schreef:Als hij op het feestje werd neer geschoten, dan moeten er toch getuigen zijn?
Als je de Engelstalige uitleg leest, dan zie je dat het niet op het feestje was... bij zijn appartement maak ik er uit op. Buurtbewoners tipten dat er geschoten werd. Ook lees je dat de politie door een getuige van te voren verteld is dat hij blanks had, en dus geen scherp, plus dat hij re-enactor is en het wapen een rifle with bajonet (K98 lijkt mij dan waarschijnlijk) was, snap ik niet wat de reden is om iemand met 7 kogels dood te schieten. :frownno: Er bestaat ook een optie om iemand in zijn arm of been te schieten, daarmee zou hij ook uitgeschakeld kunnen worden......
Lijkt mij een vrij normale reactie van de politie. Als iemand een wapen op je richt kun jij niet zien of hij echt of nep is. Dan is het hij of ik, dan zou ik echt niet op benen of armen richten.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door johan willaert »

Re-enactment maar dan net echt.... 8)
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door Mr_Flibble »

Iemand die met een wapen naar de politie zwaait verdient alles wat hij krijgt.

En de combinatie Drank & Wapens kan niet door de beugel.
In Tabulas Argenteas Refero
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door LEO »

Ik sluit me aan bij het merendeel van de antwoorden.Wat gebeurt is,is spijtig. Maar uitgelokt. Het slachtoffer heeft zijn kansen gehad en niet waargenomen. Iemand die wapens hanteerd is gebonden aan bepaalde wetten.
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: "Nazi"-student doodgeschoten

Bericht door mtdr »

Jammer voor deze jongen, maar eigen schuld, hij richtte met dat wapen op de politie dan kun je zoiets verwachten...
Verzamel D-Day Soldbucher.
Plaats reactie