volgende stam claims tegen de

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

volgende stam claims tegen de

Bericht door merkloos »

(Novum/AP) - Duitsland is naar het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag gestapt om Italiaanse rechtbanken ervan te weerhouden compensaties toe te kennen aan slachtoffers van oorlogsmisdaden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Volgens Duitsland hebben Italiaanse rechtbanken geen jurisdictie in zaken tegen Duitsland als soevereine staat.

In 2004 zou een Italiaanse rechtbank een persoon herstelbetalingen hebben toegezegd omdat hij tijdens de oorlog naar nazi-Duitsland was gedeporteerd om dwangarbeid te verrichten in de wapenindustrie. Die beslissing opende de weg voor meer schadeclaims. Duitsland vreest dat er nog eens honderden rechtszaken zullen volgen, waaronder zaken van Grieken die tussenkomst van Italiaanse rechtbanken zoeken.

Duitsland heeft het ICJ dinsdag verzocht dergelijke beslissingen van Italiaanse rechtbanken ongeldig en onuitvoerbaar te verklaren.


http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/artic ... d=12195925
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Paul Siemons »

Beginnen de Duitsers te zweten?


Mvg,

P.Siemons
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Ruimteaapje »

Hier bestaat al een topic over maar die zit op slot.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Moengoman »

Terecht, want niemand hoeft hier een mening over te hebben. Duitsland heeft evenveel recht om te proberen deze procedures te blokkeren als de slachtoffers om deze op te starten. De rechtspraak in Europa is zeer betrouwbaar.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Ruimteaapje »

Uiteraard mag iedereen hier een mening over hebben. Het alleen precies dat: een mening :)
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door merkloos »

nu maar wachten op de uit spraak
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Paul Siemons »

Moengoman schreef:Terecht, want niemand hoeft hier een mening over te hebben. Duitsland heeft evenveel recht om te proberen deze procedures te blokkeren als de slachtoffers om deze op te starten. De rechtspraak in Europa is zeer betrouwbaar.
Dan hoop ik dat Duitsland bot vangt!


Mvg,

P.Siemons
Gebruikersavatar
Bram.T.
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 jun 2007, 11:26
Locatie: Lokeren O-VL Belgie

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Bram.T. »

geld dit voor personen die het zelf meegemaakt hebben of familieleden?
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
Thom
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 dec 2008, 00:33
Locatie: Utrecht / Hamburg

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Thom »

Paul Siemons schreef:
Moengoman schreef:Terecht, want niemand hoeft hier een mening over te hebben. Duitsland heeft evenveel recht om te proberen deze procedures te blokkeren als de slachtoffers om deze op te starten. De rechtspraak in Europa is zeer betrouwbaar.
Dan hoop ik dat Duitsland bot vangt!


Mvg,

P.Siemons
Waarom dan wel?
Licht het eens toe a.u.b. .
Italië mag zich nooit laten lenen als doorgeefluik van ethische justitionele vraagstukken.
Laat staan voor zijn beurt praten. Anders wordt de pizza duur betaald, en niet alleen door Italië of Duitsland.
Het Vaticaan zal dit ook met argusogen volgen denk ik.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Moengoman »

Kurt Student schreef:Italië mag zich nooit laten lenen als doorgeefluik van ethische justitionele vraagstukken.
Laat staan voor zijn beurt praten. Anders wordt de pizza duur betaald, en niet alleen door Italië of Duitsland.
Het Vaticaan zal dit ook met argusogen volgen denk ik.
Waarom dan wel niet? En de pizza die ik hier op Moengo koop houdt dezelfde prijs wel. En wat het Vaticaan met of zonder argusogen volgt is nog onbelangrijker dan de prijs van de pizza.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Ruimteaapje »

Kurt Student schreef:Italië mag zich nooit laten lenen als doorgeefluik van ethische justitionele vraagstukken.
Laat staan voor zijn beurt praten. Anders wordt de pizza duur betaald, en niet alleen door Italië of Duitsland.
Het Vaticaan zal dit ook met argusogen volgen denk ik.
Het gaat om Italiaanse slachtoffers die bij de Italiaanse rechter een proces begonnen wegens de moorden die Duitse troepen pleegden in het Noord-Italiaanse stadje Civitella. Italiaanse slachtoffers, Italiaans proces. Waar, van wat en voor wie is Italië een doorgeefluik en wat heeft het Vaticaan ermee te maken?
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Thom
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 dec 2008, 00:33
Locatie: Utrecht / Hamburg

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Thom »

Moengoman schreef:
Kurt Student schreef:Italië mag zich nooit laten lenen als doorgeefluik van ethische justitionele vraagstukken.
Laat staan voor zijn beurt praten. Anders wordt de pizza duur betaald, en niet alleen door Italië of Duitsland.
Het Vaticaan zal dit ook met argusogen volgen denk ik.
Waarom dan wel niet? En de pizza die ik hier op Moengo koop houdt dezelfde prijs wel. En wat het Vaticaan met of zonder argusogen volgt is nog onbelangrijker dan de prijs van de pizza.
De pizza staat voor de gevolgen, en het Vaticaan is een variabel maar verwant voorbeeld voor hetgeen dat zich zelf ,mits een mensenhart aanwezig, achter de oren krapt. Natuurlijk is dit ook figuurlijk niet minder belangrijk dan Surinaamse pizza's, maar dit terzijde. Wanneer Duitsland nu in het ongelijk wordt gesteld, is de beer los, en kunnen onwelwillenden ,zoals de mensen die dezelfde inslag hebben als de "helden" van achter de val van Srebrenica,de rechtsgang binnen Europa over dit soort items sterk forceren. Hierin staat dit soort items voor ethnische conflicten.

Dit is niet enkel een kwestie voor Duitsland, het opent de weg voor alle landen om alle anderen landen aan te vallen via hun eigen rechtssysteem.
En de link tussen het Vaticaan, en etnische slachtoffers lijkt mij zeer helder. Al was het het alleen maar als voorbeeld. Beginnende met de Iberische conflicten, en de geseponeerde rechtszaken aldaar. Deze wending, en de link tussen de Grieken en de Italiaanse rechtbank maakt de urgentie voor Duitsland zo cruciaal.
Gebruikersavatar
Ruimteaapje
Lid
Lid
Berichten: 696
Lid geworden op: 16 mei 2008, 12:29

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Ruimteaapje »

Met alle respect, ik heb je motivatie nu driemaal gelezen en ik kan er geen touw aan vastknopen.
D'yer wanna be a spacemonkey and live in the sky?
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door Moengoman »

Kurt Student schreef:En de link tussen het Vaticaan, en etnische slachtoffers lijkt mij zeer helder.
Eeuuhhh, nee. En nu voel ik mij erg dom.
Zoals ik al schreef, de rechtsgang in Europa is zeer betrouwbaar. Dus ik zie niet hoe deze geforceerd kan worden door allerlei kwaadwillende elementen, ongeacht de uitspraak.
Als ik je goed begrijp ben je bang voor een vloedgolf aan claims. Ik niet. Rechtbanken in Europa maken korte metten met onzinnige claims; ze worden niet eens in behandeling genomen of de aanklagende partij kan de kosten betalen. Overduidelijke claims zijn ook het probleem niet. Die komen niet eens voor de rechter, omdat de aangeklaagde partij via onderhandelingen tot een akkoord over een schadevergoeding probeert te komen. Dat scheelt gezichtsverlies. Het zijn de grensgevallen die zo moeilijk zijn en daar zijn er ook weer niet zoveel van.
Begrijp mij goed, ik heb geen mening over deze zaak. Zoals ik hierboven al schreef vind ik dat ook niet nodig. Maar wat mij betreft wordt elk lidland van de EU
doorgeefluik van ethische justitiële vraagstukken.
Daar zijn rechtbanken voor en de rechtspraak op een intereuropees niveau brengen kan ik alleen maar toejuichen. Als een Italiaanse ingezetene denkt op één of andere manier benadeeld te worden door de Nederlandse overheid moet hij/zij niet helemaal naar Nederland hoeven te reizen om een zaak aanhangig te maken. Een andere vraag is welke rechtbank over deze zaak moet oordelen. Daar gaat het hier ook om - en zoals gezegd weet ik het antwoord niet.
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: volgende stam claims tegen de

Bericht door merkloos »

Kurt Student schreef:
Moengoman schreef:
Kurt Student schreef:Italië mag zich nooit laten lenen als doorgeefluik van ethische justitionele vraagstukken.
Laat staan voor zijn beurt praten. Anders wordt de pizza duur betaald, en niet alleen door Italië of Duitsland.
Het Vaticaan zal dit ook met argusogen volgen denk ik.
Waarom dan wel niet? En de pizza die ik hier op Moengo koop houdt dezelfde prijs wel. En wat het Vaticaan met of zonder argusogen volgt is nog onbelangrijker dan de prijs van de pizza.
De pizza staat voor de gevolgen, en het Vaticaan is een variabel maar verwant voorbeeld voor hetgeen dat zich zelf ,mits een mensenhart aanwezig, achter de oren krapt. Natuurlijk is dit ook figuurlijk niet minder belangrijk dan Surinaamse pizza's, maar dit terzijde. Wanneer Duitsland nu in het ongelijk wordt gesteld, is de beer los, en kunnen onwelwillenden ,zoals de mensen die dezelfde inslag hebben als de "helden" van achter de val van Srebrenica,de rechtsgang binnen Europa over dit soort items sterk forceren. Hierin staat dit soort items voor ethnische conflicten.

Dit is niet enkel een kwestie voor Duitsland, het opent de weg voor alle landen om alle anderen landen aan te vallen via hun eigen rechtssysteem.
En de link tussen het Vaticaan, en etnische slachtoffers lijkt mij zeer helder. Al was het het alleen maar als voorbeeld. Beginnende met de Iberische conflicten, en de geseponeerde rechtszaken aldaar. Deze wending, en de link tussen de Grieken en de Italiaanse rechtbank maakt de urgentie voor Duitsland zo cruciaal.

Bedoel je daar mee dat mensen nu achter af slachtoffertje kunnen gaan spelen?
Net zoals de mensen in Srebrenica nu de nederlanders aan klagen omdat wij
het niet hebben voorkomen?
Plaats reactie