Foto's die indruk maken

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Gesloten
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Het blijft indrukwekkend als je over een militaire begraafplaats loopt...Deze foto's heb ik pasgeleden gemaakt op de Amerikaanse begraafplaats te Sandweiler, heb ook de Duitse begraafplaats bezocht, maar dat maakte een veel minder indruk..
Afbeelding

Afbeelding

Rick
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Als je ze wilt zien kopieër alles dan maar even in je browser venster wil met niet echt lukken :$

Rick
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Inderdaad, die lange rechte rijen witte kruisen, mij zijn deze beelden ook altijd bijgebleven van de kerkhoven die ik bezocht.
Gebruikersavatar
={ivo}=
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 07 mar 2004, 17:15
Locatie: Delft

Bericht door ={ivo}= »

Afbeelding
Afbeelding
dit blijft 1 van de mooieren dit is het einde van het gruwelijke tijdperk van de nazi,s
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

={ivo}= schreef: dit blijft 1 van de mooieren dit is het einde van het gruwelijke tijdperk van de nazi,s
En het begin van de DDR. De dictatuur werd voortegezet.

Waar is die eerste foto trouwens getrokken? (Amerikaanse luchtafweer)
Gebruikersavatar
={ivo}=
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 07 mar 2004, 17:15
Locatie: Delft

Bericht door ={ivo}= »

Waar is die eerste foto trouwens getrokken? (Amerikaanse luchtafweer)
ik weet het niet precies welk land dat is[/quote]
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Brianlinden@leiden schreef:hebben jullie foto's die een diepe indruk maak op je. Ik heb er pas weer 1 die 1000 woorden omschrijft.

Afbeelding

Een TE jonge soldaat die van angst gewoon in zijn broek heeft geplast, hier is de staat van het duitse leger wel te zien !
Ik vertrouw de foto ook niet helemaal ook al is ie inderdaad indrukwekkend.
Oorlogsfotograven mochten over het algemeen fotos maken van alles wat ze maar wilde, maar daarnaa ging het de cencuur in en deze zou er niet doorgekomen zijn.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Sjoerd schreef:
Robert Capa van het tijdschrift 'Life' ging met de tweede aanvalsgolf naar de kust in de sector Easy Red van Omaha Beach. Hij landde samen met de E-compagnie van het 16de Regiment, maakte 106 foto's en keerde 's avonds terug naar Portsmouth. Daar nam hij de trein naar Londen en leverde de film in om hem te laten ontwikkelen. De doka-assistent was zo benieuwd om de foto's te zien dat hij de negatieven veel te warm droogde, waardoor de emulsielaag smolt. Slechts acht foto's bleven behouden.
Bron: D-Day van Stephen E. Ambrose ISBN:9045303337
Het mooiste detail is dat Capa zijn eerste reactie was dat de assistent niet ontslagen mocht worden, hij nam het gelijk op voor de arme knul.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Timo Worst schreef:Das een foto gemaakt door de beroemde Amerikaanse oorlogsfotograaf Robert Capa (die ook de bekende aktiefoto's op Omaha beach maakte). Die foto uit de burgeroorlog is helaas in scene gezet. Dezelfde soldaat loopt op latere foto's gewoon weer rond.
Dat die foto in scene is gezet is nog steeds een punt van discussie.

Hier is een bijzonder interessant stuk over deze foto;

http://www.pbs.org/wnet/americanmasters ... apa_r.html

Met andere woorden, het is nog steeds onzeker.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Anzac16 schreef:Ik doe ook ff mee
heb er wel een paar die veel indruk maken
Afbeelding
Deze is vrijwel zeker in scene gezet, net als heel erg veel wo1 fotos.
Een foto maken was nogal een klus met een behoorlijk grote camera op een driepoot.
Om deze foto te maken is de fotograaf dus op een heuveltje geklommen en kijkt vervolgens naar een groep aanvallende soldaten die op hem afstormen...
De kogels zouden gehakt van hem gemaakt hebben.
Probeer bij iedere foto uit te zoeken waar de fotograaf stond, meestal stonden ze zoo ver mogelijk weg van het vechten toendertijd.
In ieder geval niet in het schootsveld!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

ironmarc schreef:dat geloof ik ook wel alleen valt het me dus op dat je meer verminkingen uit wo1 ziet maar dat zal idd wel met de tijd te maken hebben
Er werd toen bijzonder veel onderzoek naar gedaan, het was het begin van plastische chirurgie op grote schaal.
En bovendien was fotografie nog redelijk nieuw.
Daarom werden er erg veel fotos gemaakt van verminkingen, voor later onderzoek ed.
Trouwens ook filmbeelden, de beelden van jongens in shellshock zijn gruwelijk.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

antwerpx schreef:
={ivo}= schreef: dit blijft 1 van de mooieren dit is het einde van het gruwelijke tijdperk van de nazi,s
En het begin van de DDR. De dictatuur werd voortegezet.

Waar is die eerste foto trouwens getrokken? (Amerikaanse luchtafweer)
leef een miljoen keer liever onder de DDR dan in nazi duitsland...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Dit ik vind ook een beetje aangrijpend.Let vooral op het gezicht van de generaal.

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=45509

greetz
gilles
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

marloes schreef:En het begin van de DDR. De dictatuur werd voortegezet.
leef een miljoen keer liever onder de DDR dan in nazi duitsland...[/quote]

Ik weet het niet. Ik heb geen van beide als Oost-Duitser meegemaakt. Jij wel leid ik af uit je reactie?
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

[offtopic]Gefeliciteerd met nummertje 1700 Peter :wink:[/offtopic]
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gesloten