Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Sovjet WOII gasmaskers

Bericht door asjemenou »

Robbert A schreef: maar dat die dingen zo duur zijn lijkt mij wel logisch wat alsjemenou gezegt heeft, ik zal hier goed over na gaan denken, en proberen uit ze zoeken wat het beste is.

groeten
robbert
Het is misschien als eens meer op het forum gezegd maar veel (beginnende) militariaverzamelaars kijken niet verder dan hun neus lang is. Je kunt je natuurlijk beperken tot het kopen van WOII militaria via zo'n online militariaverkoper maar dan betaal je meestal ook wel de hoofdprijs. De jongens van Espenlaub zijn op zich wel OK alleen zijn ze de laatste tijd wel erg met hun prijzen gestegen. Ik heb in het verleden nogal eens wat van ze gekocht voor dat ze met hun eigen online verkoopsite begonnen. Beperk je daarom niet alleen tot dit soort online verkoopsites. Buiten deze websites is er ook nog aan dit spul te komen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Robbert A »

ja dat weet ik.

ben vanmiddag toevallig nog een dumpshop binnen gelopen en zag daar toch een russische gasmasker, hetzelfde ding als die van de foto's op marktplaats, daarnaast lag er een engelse wo2 gasmasker en die heb ik wel meegenomen :wink:
die online site's zijn (als het waar is wat ze zeggen over orginaliteit) wel goede infobronnen, maar dat zijn boeken ook, maar die ben ik nog niet tegengekomen.
maar ik doe het wel rustig aan, dus ik heb de tijd.

groeten
RObbert
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door JimK »

Russisch Tweede Wereldoorlog handgranaat tasje.

Voor zover ik weet is dit een Russische granaat tas voor twee RGD-33 stokgranaten. Binnen in is plaats voor twee steel handgranaten en er is nog een klein vakje tussen beide stelen waar de ontstekers in kunnen.

Dat deze uit de Tweede Wereldoorlog komt weet ik zeker vanwege de herkomst.
Ik heb ook nog 5 verschillende granaat tasjes voor drie granaten, deze zal ik binnenkort ook even op de foto zetten.

Als een van onze Russische verzamelaars meer info heeft hoor ik dat graag. Ik heb verschillende boeken over Russische militaria, maar wat betreft uitrusting is het mij niet allemaal duidelijk. Veel staat niet in 'mijn' boeken.

Gr. Jim

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

RGD-33 handgranaattas

Bericht door asjemenou »

PB gestuurd aan mgschutze m.b.t. de RGD-33 handgranaattas.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Kopie medaille voor Moed

Bericht door asjemenou »

Onlangs heb ik een kopie van de Sovjet medaille voor Moed (Медаль "За отвагу"/Medal "Za otvagu") gekregen. De kopie is voor een verzamelaar gemakkelijk te herkennen. Voor de Sovjet WOII reenactor is deze kopie een leuk hebbedingetje wanneer deze liever niet met een originele medaille door de modder kruipt.

Afbeelding

Afbeelding

Links op de foto's de kopie en rechts de originele. Dat de kopie ook nog eens voorzien is van een verkeerd lint dat zal een toevalligheid zijn denk ik. De kopie heeft namelijk een lint welke behoort op de Orde van de rode banier voor arbeid. De aluminium hanger is wel goed.
Wat meteen opvalt bij de kopie is, dat het oppervlak van de medaille vrij oneffen is ten opzichte van de originele medaille. De verschillen tussen de afbeeldingen en letters van de medailles zijn ook duidelijk te zien. De kopie is overigens niet van zilver gemaakt, zoals de originele, maar vermoedelijk van Alpaca. Alpaca is een zilverkleurige metaallegering van koper, zink en nikkel en wordt veel gebruikt voor het maken van (goedkope) sieraden. Het verleningsnummer achterop de kopie is volgens mij ingeslagen. Ik weet niet of dat bij alle soortgelijke kopieën het verleningsnummer hetzelfde is. De kopie heeft dezelfde diameter als een originele medaille.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Auke »

Inderdaad een duidelijk herkenbare en lelijke vervalsing. Zelfs de afmetingen kloppen niet lijkt het.

De bijbehorende hanger heeft toch zo'n eenvoudige pinsluiting, waar de pin rechts onder een verticale uitstulping van de hanger vastzit? Deze variant hangers is vrij modern en is naar verluid nooit officieel uitgereikt. Een lading van deze hangers is gemaakt door de fabriek 'Vojentorg' en particulier te koop aangeboden aan veteranen die een vervangende hanger nodig hadden. Persoonlijk vind ik dit erg lelijke hangers met hun puntvormige onderkant.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Reproductie of vervalsing?

Bericht door asjemenou »

Is het nu een kopie of een vervalsing? Aan de afwerking ervan zou ik zeggen dat het eerder een kopie is. Elke verzamelaar van Sovjet medailles zal direct zien dat het geen originele Medaille voor Moed is en misschien is dat ook wel met opzet gedaan door de fabrikant van deze gereproduceerde medaille. Er worden immers genoeg (reenactment) reproducties te koop aangeboden als origineel zijnde. Dit kan je de producenten van dergelijke reproducties dan ook lang niet altijd aanrekenen. Best mogelijk dat deze gekopieerde medaille juist voor de reenactment markt is bedoelt. Niet elke kopie is ook een vervalsing.
De diameter van de kopie is toch wel hetzelfde als een origineel exemplaar. Ook qua dikte is hij nagenoeg hetzelfde. Het verschil zit 'm meer in de afwerking en het materiaal. Wat de hanger betreft, ik weet niet of dat deze ook zo bij de medaille geleverd word. Ik zou ook niet weten door wie of waar deze reproductie te koop word aangeboden.

Dat medailles en orden gereproduceerd worden dat heeft wel een reden. Sommige medailles en orden zijn nu eenmaal te kostbaar om mee te reenacten. Zo heb ik eens een Russische WOI reenactor geportretteerd die rondliep met een kopie van de Orde van St. George. Begrijpelijk dat hij niet een originele Orde van St. George op zijn uniform droeg.

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Auke »

Er is geen officiële omschrijving van wat nu precies een vervalsing en wat een kopie is, maar veel verzamelaars zijn toch wel van mening dat je verkeerd bezig bent als je een kopie / vervalsing gaat nummeren. Waarom doe je dat als de kopie alleen maar voor reenactment is? Maar goed, zolang dit soort kopieën niemand zullen bedriegen vind ik het wel best.

Mooie foto trouwens. Net echt.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Vervalsing of kopie?

Bericht door asjemenou »

Je hebt wel gelijk hoor. Wat is een kopie en wat is een vervalsing? Eerlijk gezegd is de bovenstaande kopie van de Medaille voor Moed ook de eerste kopie hiervan die ik in mijn handen heb gehad. Ik weet niet of dat bij alle soortgelijke kopieën van deze medaille ook het verleningnummer hetzelfde is. Vandaar dat ik dit verleningnummer op de medaille heb laten staan.
Tegen het reproduceren/kopiëren van medailles en militaria heb ik niets. Het probleem is alleen dat er mensen zijn die dergelijke kopieën voor origineel verkopen. Ik zou dit dan ook eerder oplichting willen noemen dan vervalsen. Vervalsen is in mijn ogen zoiets als wijzigingen aan iets of wijzigingen in iets aanbrengen zodat er gesuggereerd word dat het origineel is. Maar zoals je al aangeeft waar ligt deze grens.
Zo heb ik eens een "complete set" van de Sovjet Roemsorden (cavalier) kunnen kopen. Alle drie de medailles waren in werkelijkheid Roemsorden 3e klasse. De 3e klasse was in de originele staat, de "1e en 2e klasse" in de set waren gedeeltelijk en geheel verguld. De verkoper vertelde dit er ook bij. Het vergulden had hij laten doen in een praktijk voor gebitsprotheses. Dat het vervalsingen waren was o.a. aan de te hoge verleningnummers te zien. De prijs voor deze vervalste set Roemsorden was er dan ook naar maar ik heb ze niet gekocht. Het is een leuk alternatief natuurlijk maar wat moet je als verzamelaar met zo'n vervalste set? Je zult het er altijd bij moeten zeggen dat het vervalsingen zijn. Zo'n set is eigenlijk niets waard en het geeft ook geen meerwaarde aan je verzameling. Het is eigenlijk alleen maar zonde van de vergulde Roemsorden. In de originele staat zouden ze veel meer waarde hebben.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door seeadler »

Hallo ik volg zo'n nu en dan jou artikel en ik had ook wat Soviet-matriaal, ik heb meerdere foto's dus een extra reactie volgt,

Mvg, Mark.
Bijlagen
DSC01616.JPG
DSC01615.JPG
DSC01605.JPG
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door seeadler »

En de volgende foto's,

Mvg, Mark.
Bijlagen
DSC01619.JPG
DSC01618.JPG
DSC01617.JPG
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door seeadler »

Hallo nogmaals,

Zelf heb ik veel van deze spullen gehad en gezien, net na de val van de USSR.
In die tijd was er veel aanbod en goedkoop te verkrijgen.
Ook nog met Sail 1990 was het dolle pret, want zowat iedereen van de Marine, aan boord van de Toverich, (kameraad) en de koopvaardij en visserij school, aan boord van de Kruzenstern en sedof,(CEOB) verkochten complete uitrustingen en uniformen.

Mvg, Mark.
Gebruikersavatar
pacori
Lid
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:14

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door pacori »

Wat een geweldige thread is dit veel info en mooie spullen.
Пролетарии всех стран, соединяйтесь!
Gebruikersavatar
wo2maneke
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 aug 2009, 14:07

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door wo2maneke »

cool egt waar vet _/-\o_ _/-\o_ :lol: :D
yo ik hou van bodem vonsten van de oorlog en ik verzaamel het ook graag ik vind wel de bodem vonsten mooi als ze uit de wo1 of wo2 komen dit is een coole site
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Het verzamelen van Sovjetmilitaria

Bericht door Akko »

Heb namelijk dit al lang liggen.
Maar zou iemand kunnen helpen met de vertaling van de vaandel?
En weet iemand welke sterretjes fake zijn? En of ze van WO2 komen?

Thnx

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Plaats reactie