Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Hmm...dat is interessant.... Hier is de stempel op de buitenzijde van de kist en de kist zelf. Links staat een M en rechts V/2.
AfbeeldingAfbeelding
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Jaap van der Laan schreef:Hmm...dat is interessant.... Hier is de stempel op de buitenzijde van de kist en de kist zelf. Links staat een M en rechts V/2.
AfbeeldingAfbeelding

Ik heb het niet zo op afname stempels omdat de ervaring verteld dat na 1950 het stempelen is begonnen stempels worden op beursen aangeboden en daar begint het meestal. Enkel onder een microscoop kun je goed zien of het om een stempel gaat die recent gezet is of in de (2WO) en dat maakt een groot verschil .
Elke oorlog is er een teveel !
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Fahnenjunker »

Onder een microscoop, het moet niet gekker worden. En aangezien onze Oosterburen nogal dol waren op stempelen kun je dan je lol op. Maar goed. De getoonde stempel staat overigens ook twee maal aan de binnenkant op de twee houten panelen waar de gereedschappen inzitten. Ik wacht meer nieuws over de fake stempels af!
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

Custom - Viper 4 Dat is ook een mooie collectie voornamelijk van Duitse Wehrmacht lampen _/-\o_ _/-\o_ .Hoeveel lampen heb je al in verzameling?

Ciao.. :W
lijst
nr. 3 Hassia - nr. 1 Cobar - nr. 2 Zeiler - nr. 6 Pertrix - nr. 1 Triola - nr. 9 Daimon - nr. 2 (???) D.R.G.M.
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

Ciao..
battery found inside the flashlight Hassia from Germany
batterij gevonden in Zaklampe Hassia kwam uit Duitsland
batteria 006.jpg
batteria 006.jpg (76.91 KiB) 1687 keer bekeken
batteria 007.jpg
batteria 005.jpg
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Update JEAB PERTRIX model

Even terug komen op de Pertrix vanuit het Zweedse ‘’JEAB’’ model.De oplossing is nog niet rond maar ik heb het vermoeden dat deze lamp niet bij Pertrix is gemaakt maar wellicht onder licentie ergens in de jaren 50 in Noorwegen omdat daar veel van deze lampen worden aangeboden.het ‘’SF’’ logo op de linker lamp heeft wellicht de betekenis ‘’Sogn og Fjordane Norway’’. Het volgende is mij opgevallen aan deze lamp ''een vreemde pertrix logo'' die pertrix nimmer in gebruikt gehad op haar lampen,ik ken meer dan 50 verschillende pertrix lampen vanuit de 20e - 60 jaren maar het pertrix logo blijft in lettertype steeds het zelfde namelijk in ‘’old bookman style’’zie afb .Als ik de letters van de ‘’JEAB’’ pertrix bekijk zijn deze erg afwijkend en hebben een moderne Arial rechte stempel style . Mocht iemand meekijken die dit raadsel al kent dan horen wij dat graag informatie enkel voor je eigen houden kom je als verzamelaars nooit verder mee hopelijk denkt een ieder mee in dit raadsel die met regelmaat dit zaklampen topic bezoekt.

Wordt vervolgt!

Zie: enkele pertrix logo's uit div periode 30e 50 het eerste logo is van de JEAB - Pertrix in modern rechte Arial letter type.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 12 jan 2009, 13:11, 8 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

viper 4 schreef:Ciao..
battery found inside the flashlight Hassia from Germany
batterij gevonden in Zaklampe Hassia kwam uit Duitsland
batteria 006.jpg
batteria 007.jpg
batteria 005.jpg

@Viper
Dat is een mooie France batterij civiele uitvoering vanuit de 30e jaren.
Elke oorlog is er een teveel !
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

Grazie Custom.. _/-\o_
aanvraag :
when we use filters zaklampen ?.. red filter why ? green filter why ? blue filter ?..
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

viper 4 schreef:Grazie Custom.. _/-\o_
aanvraag :
when we use filters zaklampen ?.. red filter why ? green filter why ? blue filter ?..
Hi Viper4

Hopelijk hebben ze in Italie ook al verkeerslichten. _/-\o- .nou en de kleuren daaruit zijn de regels simpel toch enkel de kleur blauw was bedoelt als luchtbeschermingslicht..of hou je mij nu voor het lapje met die vraag> :lol:
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag Custom :wink:

dat is weer een zaak waar je ,je even in kunt verdiepen :)

myn kennis aangaande materialen waarvan de zaklampen zyn gemaakt is natuurlyk niet zo groot als die van u,maar ik denk dat je met het verschil in de letters van PERTRIX een groot punt hebt
ook vind ik het leder dat gebruikt is by de JEAB PERTRIX ook naoorlogs aanvoelen,maar dat is myn gevoel
PERTRIX had ook het model 679L waarvan we 100 procent zeker zyn dat het een oorlogse is,daarom zou het my verbazen dat ze een 2 de model zouden maken die soort gelyk is ongeveer van uitstraling
ook zie je een grote verschil tussen de 679 en de JEAB PERTRIX,productie gewys gezien is dit ook niet logisch waarom 2 mallen maken voor een soort gelyke lamp ?????????????????????

ik denk dat je gelyk hebt dat de PERTRIX JEAB gemaakt is naoorlogs in noorwegen,mischien omdat de pertrix fabrieken waren vernietigd in duitsland,maar waarom de fabriek JEAB de naam PERTRIX dan heeft gebruikt zou ik graag weten,ik heb gelezen dat JEAB al een paar keer is overgenomen de laatste jaren,zouden we niet contact kunnen opnemen met de fabriek voor meer info ??????????????????????????????????????


AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


groetjes bruno :wink:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Bedankt Bruno voor de moeite en het meedenken. :wink: Dit is trouwens een mooi duidelijk voorbeeld de Pertrix 679 L in vergelijking met de JEAB de kenmerken en constructie van deze lampen komen sterk met elkaar overeen, maar het zal zeker even tijd kosten om dit raadsel op te kunnen lossen ik doe mij best en hopelijk denken mede forum bezoekers met ons mee.De JEAB fabriek bestaat niet meer andere Zweedse bedrijven hebben deze in de 60e 80jaren overgenomen wellicht daar eens proberen.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier de meest bekendste Wehrmacht lamp de Daimon nr 2233 1936 in feldgrau deze is afwijkend aan het standaard (3) sein model deze was enkel voor gewoon wit licht en als luftschutz te gebruiken bezit verder geen rood en groen sein maar (3) oplopende blauw-filters .Maar die wel in lichtsterkte variëren, deze wijziging is enkel aan de buitenzijde te zien onder de filter schuifjes zitten 3 blauwe sleep plaatjes dan weet je gelijk waarop je moet letten bij aanschaf van zo'n lamp zijn verder geheel gelijk.Bijgaand mede afgebeeld de normale Daimon 2233 tevens in feldgrau met groen - rood en blauw filter ja ja zaklampen verzamel is zeker geen saaie hobby. :lol:

Daimon nr 2233 1936 ''luftschutz'' lampe in feldgrau

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 08 mar 2009, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
viper 4
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 nov 2008, 21:54

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door viper 4 »

Ciao.. :W
10 mini flashlight (h.5,5 cm x l. 5 cm.) pack purchased in Germany - no marks - :?:
10 mini Zaklampen gekocht in Duitsland - geen merken - :?:

Viper 4
taschenlampe 011.jpg
taschenlampe 013.jpg
taschenlampe 018.jpg
taschenlampe 020.jpg
taschenlampe 026.jpg
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hierbij nog enkele tips waarop je letten moet bij het aanschaffen van een Wehrmacht Daimon nr 2233 de zwarte lamp is gemaakt in DDR 1950 op de bovenzijde bij de draaischakelaar ontbreken de (2) nacht-markerings puntjes zie ook de pijl deze is vaag en anders van vorm,tevens zijn de Daimon letters bij deze DDR lamp van een groter lettertype .Bij de Wermacht lamp in felgrau is enkel de (D) ietsje groter de rest van de letters zijn iets kleiner en alles is ook strakker afgewerkt letters staan mooi recht. hopelijk koopt nu niemand meer een kat in de zak het leerwerk en montage aan de achterzijde heb ik al reeds besproken en is overduidelijk afwijkend t.o.v de Daimon Wehrmacht lamp.

Wehrmacht feldgrau 1936
Afbeelding

DDR - Daimon 1950
Afbeelding

Wehrmacht feldgrau 1936
Afbeelding

DDR - Daimon 1950
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi custom

dat heb je mooi opgemerkt van dat klein verschil tussen die beide lampen (daimon);en het klopt want ik heb het ook gaan controleren by men lampen _/-\o_

ik wou even terugkomen op de pagani lampen ik heb er ook 2 in myn bezit gestempeld pagani mendrisio 1938 en 1939
ik heb juist een elves 1939 op de kop getikt in mooie staat

als ik het goed begryp zyn de pagani lampen gemaakt in het zwitserse plaatsje mendrisio om zich zo te kunnen verzekeren van de leveringen omdat zwitserland neutraal was in de 2 de WO
in 1939 is daar het fabriek elves opgericht als voortzetting van de pagani fabriek ????????

als ik het dan goed heb is de elves lamp gestempeld 1939 ene van de eerste elves lampen en de pagani gestempeld 1939 mendrisio ene van de laatste lampen in die fabriek gemaakt

het enigste verschil dat ik zie tussen beide lampen is het bevestigings systeem van verduisterings kapje

ik hoop dat je aan men uitleg aan uit kunt en anders zal ik het wel lezen

grts bruno


AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie