Israël tegen Hamas

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door JimK »

okke schreef:
LEO schreef:En bij wie zou nu volgens jullie de fout liggen ? De Arabieren ?, de Palestijnen ?, de Joden ?, de Britten ?, de Volkenbond ?, de VN ?.
Bij hen allen ligt (een deel van) de oorzaak.
En zo valt er niemand te beschuldigen, en zal dit conflict voorlopig nog wel even duren......
dvaupell schreef:Als je zoiets beweert heb je echt nul-komma-nul kennis van wat er in WO2 is gebeurt.
Dat is jouw mening
dvaupell schreef:Ik stel voor dat je deze opmerking nuanceert, mgschuze...
Dat is gebeurd :wink:
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door okke »

mgschutze schreef:
okke schreef:Bij hen allen ligt (een deel van) de oorzaak.
En zo valt er niemand te beschuldigen, en zal dit conflict voorlopig nog wel even duren...
Zolang ieder van hen zoekt naar de schuldige en niet ieder zijn eigen verantwoordelijkheid en aandeel erkent, zal het inderdaad voorlopig nog wel duren. Dat ieder een aandeel heeft, houdt niet in dat niemand schuldig is, maar juist dat ieder schuldig is.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door dvaupell »

Het is volgens mij véél te laat om nog naar schuld/onschuld te zoeken.

Er wordt hier in deze discussie wel genoemd dat Balfour het Brits mandaatgebied aanwees als thuishaven voor joden, maar wat daar aan voorafging (ca. 2000 jaar antisemitisme (vervolging, disctriminatie etc.)) wordt hier volledig buiten beschouwing gelaten.
Dat de Palestijnen ondertussen ook wel rechten hadden in dat gebied bestrijd ik ook niet.

Daarnaast is er al sinds het bestaan van de Islam een conflict gaande tussen joden/christenen en islamieten.

We praten echt over 2000 jaar ontwikkelingen met als absoluut dieptepunt WO2.

Laten we wat dit conflict (Israël vs. Hamas) ook niet vergeten dat wij "Westerlingen" hier ook een belang in hebben omdat we met z'n allen vrezen voor de narigheid die we van bijjvoorbeeld Iran kunnen verwachten.

De oplossing moet gezocht worden in de toekomst, niet in het verleden.

Dit is veel te gecompliceerd voor eenvoudige oordelen..
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door Veltro »

De genoemde 2000 jaar doet niet terzake, omdat dit geen lineaire lijn is.
Elke “tegenstander” van het Joodse volk had zijn eigen redenen en na de verschillende “verwijderingen” uit het beloofde land was er ook geen sprake meer van 1 Joods volk. Met de vorming van de staat Israel in 1948 bestaat er nu een Israeli, volger van het Joodse geloof. En deze Israeli is 1 partij in het huidige conflict. Het begin van het huidige conflict moet dus inderdaad gezocht worden bij de opzet van het Britse Mandaat over Palestina.

Hoofdschuldige bij het huidige conflict: De Britten

Oplossing: een volgende grote oorlog met als waarschijnlijke winnaar Israel.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door LEO »

Israël kan zich geen lang conflict veroorloven. Het inzetten van reservisten gaat ten koste van de Israëlische economie. Daarom ook de harde aanpak.
Het moet kort en hevig zijn.

Het zou me niet verbazen dat de oplossing komt voor 20 januari. En dat de laatste dagen het ergste zullen zijn.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door okke »

Ik volg het nieuws over deze vergelding/bezetting/bevrijding/antiterrorismestrijd niet echt goed, maar zijn de Palestijnse Autoriteiten al eens in de media aan het woord geweest? Het stukje land dat zij besturen wordt onder de voet gelopen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door JimK »

okke schreef:Ik volg het nieuws over deze vergelding/bezetting/bevrijding/antiterrorismestrijd niet echt goed, maar zijn de Palestijnse Autoriteiten al eens in de media aan het woord geweest? Het stukje land dat zij besturen wordt onder de voet gelopen.
Dat is de reden dat ze niet akkoord gaan met VN resoluties of een bestand. Er wordt aan hun geen vragen gesteld, en dat terwijl zij behoren tot de hoofd spelers in het conflict. Hamas heeft gisteren wel een videobericht in de media gebracht.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door Moengoman »

koos24 schreef:Vraagje, kan iemand mij uitleggen waarom HAMAS raketten afschiet op Israel.
Ben de draad in het conflicht een beetje kwijtgeraakt maar neem aan dat HAMAS
een reden / doel heeft voor zijn aanvallen.
Goede vraag en mijn poging tot beantwoording zou wel eens tot grote onzin kunnen leiden. Toch probeer ik het. Hamas heeft als doel de vernietiging van de staat Israël. Dat is de Arabische landen in een serie directe oorlogen niet gelukt. Daarom zijn Hamas en Hezbollah overgegaan tot een strategie die in de tijd van de kruistochten en de christelijke staatjes ook succesvol was. H en H oefenen geduld, delen speldeprikjes uit, tergen Israël en vooral maken het leven van de Israëlische burgers zuur. Die strategie is succesvol als we kijken naar de Israëlische emigratiecijfers van de laatste 30 jaar. Op lange termijn moet Israël verzwakt worden tot de tijd rijp is voor een succesvolle aanval. Daarom is mijn stelling dat Hamas wint, want zoals eerder gesteld zal Hamas reorganiseren en sterker dan ooit terugkomen. Intussen is de positie van Israël verzwakt, omdat het land veel internationale sympathie verspeeld heeft.
Wij zullen het niet meemaken, maar als Israël geen afdoende overlevingsstrategie ontwikkelt ziet het er voor het land op heel lange termijn niet goed uit. Merkloos zit volgens mij in de goede richting: Israël moet een verdeel- en heerspolitiek formuleren en uitvoeren. Wil Israël goed uit deze oorlog komen dan moet het een eenzijdige concessie richting El Fatah doen en wel zo snel mogelijk en tegen zo laag mogelijke prijs. Een mogelijkheid is het bevel van het Israëlisch Hooggerechtshof uitvoeren en de Muur flink verplaatsen.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door okke »

okke schreef:Ik volg het nieuws over deze vergelding/bezetting/bevrijding/antiterrorismestrijd niet echt goed, maar zijn de Palestijnse Autoriteiten al eens in de media aan het woord geweest? Het stukje land dat zij besturen wordt onder de voet gelopen.
Een correctie op mijn bericht. Ik weet duidelijk te weinig van de situatie door naar de Palestijnse Autoriteiten te vragen. Deze hebben geen bestuurlijke macht in Gaza sinds Hamas daar het bestuur opeisde.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door merkloos »

Vergeet niet dat israel voor ons een belangrijke stabilisator tegen over iran en de rest. Want als je kijk wat ze in het verleden hebben gedaan.

Operation Orchard
Bombarderen van kern reactor in Syrië.
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Orchard

Operation Opera
Bombarderen van kern reactor in irak
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Opera

Israel schrik niet snel af en als het in het belang is van eigen burgers dan zal israel van alles doen ook voor bevriende landen. Persoonlijk vind ik israel een beetje een schurken staat maar ik ben blij om ze te hebben als bondgenoot. Want als iran iets stoms in zijn hoofd haald dan weet ik zeker dat er binnen een dag nog een heel luchtmacht afdeling op iran afvliegt om ze te bombarderen. Israel heeft een enorme wapen industrie die werkelijk van alles bouwt en een ook enorm pantser leger. Om een beeld te krijgen wat voor bewapening israel heeft http://www.israeli-weapons.com/. Israel zal de komende 20 jaar niet omvallen of er moet iets ergs gaan gebeuren.

was ff off topic. Maar ik kan je garanderen dat de wereld er anders uit zou zien voor de wereld en dat in het nadeel voor ons.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door LEO »

@ Moengoman,
Zoals ik reeds schreef op 13 januari zou het stoppen op 20 januari. Israël heeft zijn troepen teruggetrokken. Grote delen van Gaza liggen plat. De media maken ons wel duidelijk wat er gebeurt is. En nu ?
Is Hamas verslagen ? Nee. Is de staat Israël veilig nu ? Nee.
Beide partijen houden zich op de vlakte, ze hebben laten zien wat ze kunnen. Wie nu (na de machtswissel in de VS) als eerste de trekker overhaalt haalt de verdoemenis van de ganse wereld over zich.
Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Israël tegen Hamas

Bericht door Jan Klaassen »

Nu is er een wapenstilstand. Beide partijen hebben al aangegeven dit bestand letterlijk of figuurlijk direct aan flarden te schieten op moment van nieuw gekibbel...Israël, moeten we toegeven, heeft hier in west-Europa en in de VS veel steun op politiek gebied. HAMAS heeft steun van het Midden-Oosten.
Dus of de verdoemenis van de wereld op 1 bepaald land zal vallen? Dat denk ik niet. Ik denk dat er dan weer allerlei vingertjes alle kanten op wijzen over wie nou eigenlijk de schuldige is. En dan weer zijn de burgers van beide kanten de sigaar.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie