Massagraf met Duitsers gevonden in Polen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Massagraf met Duitsers gevonden in Polen

Bericht door JimK »

Massagraf met Duitsers gevonden in Polen

Afbeelding

In het Poolse Malbork is een massagraf gevonden met de lichamen van 1800 mannen, vrouwen en kinderen. Het zijn waarschijnlijk de Duitse inwoners van de stad die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen.

Malbork lag tot het eind van de Tweede Wereldoorlog in Duitsland en heette Mariënburg. Na 1945 kwam het in Poolse handen.

De stad werd aan het einde van de Tweede Wereldoorlog geëvacueerd vanwege het oprukkende Rode Leger, maar niet alle Duitsers konden wegkomen. Na de vlucht van het Duitse leger kwamen zij achter de Russische linies terecht.

Geen kleren
In oktober werden er al enkele botten gevonden op de plek waar bouwvakkers bezig waren met een luxe hotel. De bouw werd tijdelijk stil gelegd voor onderzoek. Toen het werk weer werd hervat, ontdekte men het massagraf in een oude bomkrater.

Omdat in honderd schedels kogelgaten zijn aangetroffen, denken de onderzoekers dat sommige burgers zijn geëxecuteerd door de Sovjetsoldaten. Anderen zijn mogelijk om het leven gekomen bij de belegering van de stad of door de strenge winterkou.

Op de lijken werden geen persoonlijke bezittingen aangetroffen. “Geen kleding, geen schoenen, riemen of brillen. Nog geen kunstgebit”, aldus een woordvoerder.

Begraven
De skeletten zullen worden geborgen en worden begraven in Malbork of op een nabijgelegen Duitse militaire begraafplaats.
bron: http://www.nos.nl
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Massagraf met Duitsers gevonden in Polen

Bericht door LDO »

Omdat in honderd schedels kogelgaten zijn aangetroffen, denken de onderzoekers dat sommige burgers zijn geëxecuteerd door de Sovjetsoldaten.
De combinatie 100 schedels met kogelgaten en het woord sommige, vind ik op een macabere wijze grappig.
Creatief met getallen en rekenen.
Massamoord is massamoord, aan welke kant van de lijn dan ook uitgevoerd.

Interessant bericht, ik had het niet gelezen.
Dank voor het plaatsen!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Massagraf met Duitsers gevonden in Polen

Bericht door Moengoman »

Eveneens mijn dank, ik sluit mij bij de vorige poster aan. Mariënburg bestaat nog steeds onder deze naam, het is een dorp in Suriname en vroeger een plantage. Hier is geen sprake van toeval.
Melvin_
Lid
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jan 2009, 19:10

Re: Massagraf met Duitsers gevonden in Polen

Bericht door Melvin_ »

Heftig, ik heb het zelf niet gelezen dus bedankt voor het bericht :)
Er zal zich zeker wel het 1 en ander hebben afgespeelt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Massagraf met Duitsers gevonden in Polen

Bericht door asjemenou »

Op de lijken werden geen persoonlijke bezittingen aangetroffen. “Geen kleding, geen schoenen, riemen of brillen. Nog geen kunstgebit”, aldus een woordvoerder.
Niet dat ik de Sovjets zulke lieverdjes vind maar zou het hier ook om vermoorde krijgs- of politieke gevangen van de Duitsers kunnen gaan? Het is bekend dat de Sovjet soldaten van alles meenamen maar wat moet je met een kunstgebit van een ander wat jouw niet past? Of kledij wat mogelijk onder het bloed zit? Er is dus geen kleding of niets op de botten gevonden. Sommigen van hen zouden dan geëxecuteerd zijn (hoofdschot), anderen vermoedelijk omgekomen door gevechtshandelingen of door ontbering. Stel dat de lijken na de Sovjet verovering van Mariënburg (Malbork) zijn verzameld en begraven in een massagraf. Waarom zou je deze lijken dan ontdoen van kledij en mogelijke kunstgebitten?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Massagraf met Duitsers gevonden in Polen

Bericht door JimK »

asjemenou schreef: Stel dat de lijken na de Sovjet verovering van Mariënburg (Malbork) zijn verzameld en begraven in een massagraf. Waarom zou je deze lijken dan ontdoen van kledij en mogelijke kunstgebitten?
Ik denk eerder dat executies plaats zullen hebben gevonden na de Sovjet verovering, dit maakt mijn verklaring voor de kale lijken plausibel. Ik denk namelijk dat op deze manier, dus zonder ook maar enige vorm van persoonlijk eigendom de anonimiteit van de lijken zo groot mogelijk werd gemaakt om in de toekomst te voorkomen dat er gegevens of wat ook ontdekt zouden kunnen worden. De russen waren er toen natuurlijk niet van op de hoogte of ze er wel of niet de baas zouden blijven..... dat is het enigste wat ik mij bij deze werkwijze kan bedenken.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Massagraf Mariënburg

Bericht door asjemenou »

mgschutze schreef:Ik denk eerder dat executies plaats zullen hebben gevonden na de Sovjet verovering, dit maakt mijn verklaring voor de kale lijken plausibel. Ik denk namelijk dat op deze manier, dus zonder ook maar enige vorm van persoonlijk eigendom de anonimiteit van de lijken zo groot mogelijk werd gemaakt om in de toekomst te voorkomen dat er gegevens of wat ook ontdekt zouden kunnen worden.
Het blijft lastig om aan de hand van je eerder geplaatste artikel een schuldige aan te wijzen. Gezien het feit dat er in het massagraf ook vrouwen en kinderen zijn gevonden, zal het dus wel om Duitse burgers gaan. In januari/februari 1945 zal de stad Mariënburg waarschijnlijk omsingeld zijn geweest door het 2e stoottroepenleger, behorende tot Rokossovky's 2e Witrussische Front. De burgers in de stad konden toen eigenlijk geen kan meer op. Het klinkt aannemelijk dat een deel van de gevonden lichamen om het leven zullen zijn gekomen door gevechtshandelingen en door ontberingen. Wat de honderd geëxecuteerde lijken betreft, het is mogelijk dat deze mensen het slachtoffer zijn geworden van de zogenaamde Duitse "vliegende krijgsraden". Het is bekend dat deze "vliegende krijgsraden" door de Duitsers werden toegepast op hun eigen mensen. Onder het mom van gebrek aan discipline of lafheid in het zicht van de vijand werden zij ter dood veroordeeld.
In het artikel wordt gesuggereerd dat deze honderd mensen door Sovjetsoldaten om het leven kunnen zijn gebracht doormiddel van een hoofdschot. Uiteraard is dit mogelijk maar alle lichamen zijn ontdaan van persoonlijke bezittingen. Waarschijnlijk inderdaad bedoelt om de identiteit van de slachtoffers zoveel mogelijk te verhullen. Deze methode vind ik niet typisch voor de Sovjets. Er zijn diverse massagraven gevonden van slachtoffers van het Sovjet (Stalin) systeem maar daarin zijn wel persoonlijke bezittingen/kledingresten gevonden. Zie; http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_grave ... viet_Union . Ook is het zo dat de Sovjets niet erg netjes omgingen met de stoffelijke overschotten van gesneuvelde soldaten en burgers. Niet met de Duitse slachtoffers maar ook niet met de eigen omgekomen mensen. Men liet de stoffelijke overschotten soms dagenlang onbegraven achter. Naar Sovjet gebruik werden de stoffelijke overschotten dan vervolgens begraven in een massagraf. Het liefst op de plek waar de mensen waren gedood. Dit is bijvoorbeeld ook de reden waarom er in het oosten van Duitsland zoveel Sovjet (massagraf) begraafplaatsen zijn. Onderzoek zal uitwijzen wie de 1800 mensen bij Mariënburg (Malbork) heeft vermoord.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Re: Massagraf met Duitsers gevonden in Polen

Bericht door koos24 »

Lijkt een beetje op Katyn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Katyn

Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen, er zal wel een onderzoek volgen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Nemmersdorf

Bericht door asjemenou »

En op de gebeurtenis in Nemmersdorf in Oost-Pruisen. Zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Majakovskoje .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie