Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Axis vs Allied
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 mar 2007, 13:23
Locatie: Friesland

Bericht door Axis vs Allied »

Wat een waanzinnig mooie verzameling :shock: Mag ik weten hoe lang u hierover hebt gedaan?
[Gezocht]: Heer uitrusting
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Verzamelen

Bericht door asjemenou »

Axis vs Allied schreef:Wat een waanzinnig mooie verzameling :shock: Mag ik weten hoe lang u hierover hebt gedaan?
Bedankt voor je compliment. Mag ik aannemen dat je hiermee mijn Sovjet WOII verzameling bedoelt? Ik verzamel dit nu zo'n 5 jaar denk ik. WOII militaria verzamelen doe ik al zo'n 30 jaar.
Sovjet WOII verzamelen is erg interessant maar het is niet echt het makkelijkste verzamelgebied. Onderscheidingen worden inmiddels veel nagemaakt of vervalst. De stempels in de uitrustingsstukken zijn vaak vervaagd dus dan moet je de WOII uitgaven leren herkennen aan hun details. Dit alles houdt het verzamelen een beetje spannend.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

@ asjemenou
Hierbij even snel een foto gemaakt van een SVT-40 met een paar verschillende riemen.

Afbeelding

De riem aan de SVT-40 is geen originele. Deze riem heb ik zelf gemaakt van een Mosin Nagant riem die ik flink aangepast heb. De maten komen overeen met de riem waar ik aan gemeten heb om deze na te maken. (indertijd was het heel moeilijk om een riem te pakken te krijgen)
De eerste riem onder de SVT-40 is een originele riem.
De volgende riem is een riem (volgens mij) voor de M44 en de PPSH
De laatste riem is volgens mij een finse riem voor de suomi alleen is het model ook in rusland gebruikt. De manier van vastbinden van de riempjes werd voorheen ook gebruikt bij de Mosin Nagant riemen. Later in de oorlog zie je dit model ook weer opduiken, of dit hergebruik is van oude riemen of nieuwe snelle en goedkopere aanmaak weet ik niet.

De bovenste en de onderste riemen zijn niet gestempeld. De middelste is gestempeld op het leren riempje maar is helaas onleesbaar.

Afbeelding

ps. Er komen nog een keertje meer foto's van mijn Tokarevs alleen moet ik een keertje de tijd hebben om op het gemakje een paar foto's en er een stukje text bij te maken.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant wapenriemen

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor je reactie Racefiets. Mooie SVT-40 heb je daar. Daar kan ik alleen maar van dromen. Je plaatst terzijnertijd toch wel enkele detailfoto's mag ik hopen? Ik heb wel meer van (Amerikaanse) wapenverzamelaars gehoord dat die SVT wapenriemen en bajonetten niet makkelijk te vinden zijn. De middelste wapenriem op je foto zou inderdaad wel een PPSh-41 wapenriem kunnen zijn. Officieel was dit dan niet de draagriem voor de Mosin Nagant M44 karabijn maar als ik de foto's uit WOII moet geloven werd deze draagriem wel veel op de M44 karabijn gedragen.

Afbeelding

Op bovenstaande foto een M38 karabijn met een M38 karabijnriem. Dit model wapenriem zou dus ook op de M44 karabijn behoren.

Afbeelding

Ik ben nog steeds geen M38 karabijnriem tegen gekomen. Daarom voorzie ik mijn M44 karabijn zolang van een Mosin Nagant geweerriem. De riem is overigens wel Russisch. IK heb 'm gekocht van een handelaar in Rusland. Historisch gezien is deze combinatie niet fout. De M44 karabijn heeft tenslotte ook een naoorlogse geschiedenis. Ik heb vijftiger jaren foto's gezien van DDR soldaten met M44 karabijnen voorzien van Mosin Nagant geweerriemen. Ook is deze combinatie te zien op foto's ten tijde van de Hongaarse opstand.
Zoals Racefiets al verteld is er ook een model Mosin Nagant wapenriem welke voorzien is van veters. Ik durf niet te zeggen of dat dit model wapenriem Fins of Russisch is. Ook niet of het oorlogse dan wel vooroorlogse aanmaak is.

Afbeelding

De partizaan rechts heeft een Mosin Nagant M1891/30 welke is voorzien van zo'n wapenriem met veters.

Afbeelding

Over wapenriemen gesproken, er is mij al enkele malen gevraagd of wat voor een wapenriem er nu hoort op de oudere Mosin Nagant M1891. Zover ik weet werd op het vroege model van de M1891 een wapenriem gedragen welke bevestigd werd met schroefklemmen. Deze wapenriem was ook smaller dan het bekende model met de leren riempjes.
Mijn M1891 is afkomstig uit 1925 en behoort dus tot de laatst gefabriceerde M1891's. Dit is o.a. te zien aan de klemmen van de handbeschermer. In deze periode zou men het model wapenriem met de leren riempjes al hebben ingevoerd. De M1891 werd naast de M1891/30 nog volop door de Sovjets in WOII gebruikt.

Afbeelding

Sovjet soldaten bewapend met M1891 geweren. Dit is o.a. te zien aan de 1e model bajonetten. Het 1e model bajonet, met de schroefklem, past namelijk niet op het M1891/30 geweer. Ook zijn de geweren voorzien van draagriemen met leren riempjes.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Bericht door racefiets »

De m38 riem kom je op zich nog wel eens tegen. Ik heb zelf (toen ik de riem voor mijn SVT ging maken) een paar riemen uit Amerika laten komen. Daar zaten toen 2 verschillende lengtes tussen. De kortere was dus een M38 riem.

De riembevestiging met schroefklemmen ken ik eigenlijk alleen van de finse Mosin Nagants. Tenminste als je de draad bevestiging bedoeld die met een schroef vastgezet wordt in de riemgleuf in de kolf.

Mocht je trouwens interesse hebben in een SVT-40 bayonet dan moet je eens op http://www.egun.de kijken. Daar worden er momenteel een paar aangeboden. (goedkoper dan in Amerika)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Statieportret Stalin

Bericht door asjemenou »

Afbeelding

Enige tijd geleden heb ik een origineel portret van Jozef Stalin aangekocht. Het portret is afkomstig uit het voormalige Tsjecho-Slowakije. Op het portret staat het onderschrift; Ministerstvo informací 20020/45, Tištěno Neubertovým ofsetem, Josef Stalin Maršál Sovětského svazu a předseda rady lidových komisařú. Dit betekent zoiets als; Ministerie van Informatie (decreet) 20020/(19)45, gedrukt door Neubert offset, Jozef Stalin – Maarschalk der Sovjet Unie en voorzitter der volksraad van commissarissen.
Het Ministerie van Informatie werd in april 1945 (nog voor het einde van de oorlog) opgericht door de toenmalige Tsjechoslowaakse president Edvard Beneš. Dit ministerie had als taak alles te controleren wat te maken had met cultuur, media en propaganda. Beneš sloot al in 1943 in Moskou een politiek niet-inmengingverdrag met de Sovjet Unie.
Hoewel Beneš na de oorlog een democratisch Tsjecho-Slowakije voor ogen had, kon hij weinig tegen de communisten inbrengen. Het land was immers al bezet door Sovjet troepen. Om de communisten te vriend te houden gaf Beneš zijn Ministerie van Informatie in 1945 opdracht een decreet uit te geven voor het vervaardigen van statieportretten van Jozef Stalin. Deze portretten werden gedrukt door de offsetdrukkerij van Vaclav Neubert in Praag. De drukkerij van Vaclav Neubert was in die dagen een zeer belangrijke offsetdrukkerij in Tsjecho-Slowakije. In deze drukkerij werden onder andere ook kunstdrukwerken gedrukt. Vandaag de dag zijn deze kunstdrukwerken van Vaclav Neubert nog steeds populair bij kunstliefhebbers. Hoeveel statieportretten van Stalin er destijds gedrukt zijn is niet bekend. Waarschijnlijk gaat het wel om een flinke oplage. De foto op het portret van Stalin is een reproductie van een foto uit 1936.
Na de machtsovername van de communisten in februari 1948 kwam er een einde aan de democratische republiek Tsjecho-Slowakije van president Edvard Beneš. Zijn regering en dus ook het Ministerie van Informatie vielen bij de communisten in ongenade.
Jozef Stalin zelf viel 3 jaar na zijn dood in 1956 ook in ongenade. Daarmee zouden waarschijnlijk al veel van zijn portretten in Tsjecho-Slowakije zijn verdwenen.
Een Tsjechische militariaverzamelaar die mij deze informatie verschafte vond het opmerkelijk dat het portret de tijd overleeft had. Hiermee doelde hij op de Praagse lente van 1968 en de val van het communisme in 1989. Volgens zijn zeggen zijn er in deze twee perioden heel wat van dit soort communistische statieportretten kapot geslagen.

Afbeelding

Bij het statieportret zat ook een klein katoenen Sovjet vlaggetje. Wanneer dit vlaggetje is gemaakt weet ik niet. Opmerkelijk is wel dat het precies over de bajonet van een Mosin Nagant geweer past.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 02 jun 2009, 01:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door Erik S. »

Heel mooi weer !
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door Dirty harrY »

Mmmmm, misschien moet ik ook maar wat bijbehorend russisch gaan verzamelen.
Na de aanschaf van de Garand heb ik dat wel gedaan iedergeval..

This is mine... (op verlof)
Afbeelding

Hier nog wat nuttige info over de Mosin Nagant: http://7.62x54r.net/
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant Snaiper

Bericht door asjemenou »

Dat ziet er mooi uit, zo'n Mosin Nagant Snaiper. Op verlof, dus nog helemaal intact. Is het ook een Russische?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door JimK »

Erg mooie foto met die kaart eronder! Zo'n portret en vlaggetje zijn echt leuke dingen :wink:

Dat vlaggetje kwam van dezelfde plek als het portret.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Portret van Stalin

Bericht door asjemenou »

mgschutze schreef:Erg mooie foto met die kaart eronder! Zo'n portret en vlaggetje zijn echt leuke dingen :wink:

Dat vlaggetje kwam van dezelfde plek als het portret.

Gr. Jim
Bedankt voor het compliment wat betreft de foto. Fotografie is nu eenmaal een grote liefhebberij van mij. Ik vind het leuk om mijn hobby’s te combineren, vandaar dat ik regelmatig mijn verzamelobjecten op zo'n manier fotografeer. De kaart op de achtergrond is een kaart van de Sovjet Unie zoals deze werd gevormd op 30 december 1922.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
EdwinKGH
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2009, 16:55

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door EdwinKGH »

super vette collectie gast _/-\o_
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Compliment

Bericht door asjemenou »

EdwinKGH schreef:super vette collectie gast _/-\o_
Bedankt voor je compliment in ieder geval en welkom op het WOII forum. Als ik tijd heb dan zal ik mijn verzameltopic eens opwaarderen. Er zijn inmiddels weer enkele mooie objecten aan mijn Sovjet WOII verzameling toegevoegd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door iknowdintoo »

Ik zie dat ik hier nog niet gereageerd heb. Zeer mooie collectie! Ik vind het M43 uniform en de M44 karabijn zelf erg mooi, alhoewel ik hem beter tot zijn recht komen met uitgeklapte bajonet. Voor de rest ook super, ga zo door :) !
Gebruikersavatar
JelleVD
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:02

Re: Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Bericht door JelleVD »

Hele mooie verzameling Asjemenou. Ziet er echt top uit :) !

Ik ben zelf ook van plan om binnenkort een Mosin - Nagant te kopen

groet,

JelleVD
Plaats reactie