Sovjet PPSH tassen, I need a little help

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Sovjet PPSH tassen, I need a little help

Bericht door michiel01 »

Gentlemen,

Ik heb voor m'n ROA uniform een PPSH magazijn tasje gekocht en door een gelukkige samenloop van omstandigheden werden het er gelijk twee. Wel twee verschillenden dat vind ik echter geen bezwaar, juist wel interessant voor wat research en mogelijk dat ik er 1 op een ander uniform zet. Maar das allemaal minder belangrijk.
Waar ik een beetje mee zit is de stempeling, los van het feit dat cyrilisch (lastig woord voor een dislect) en dat de stempels wat vaag zijn, zijn ze ook beide anders. Ik heb wel wat referentie materiaal gezien en daar voldoet 1 van de 2 stempels aan. Maar wat kan ik nu uit de andere stempel halen? En komt dat overeen met het aanzien van de tasjes?

Afbeelding
Afbeelding

En tasje 2.
Afbeelding
Afbeelding

En nu de stempels, duidelijk zijn er de rechthoekige vakjes met wat nummers boven en onder. Van het nummer rechtsonder heb ik begrepen dat dit het jaartal moet zijn. Nu is op het ene tasje dit nummer duidelijk te lezen, maar op de andere niet , dit is waarschijnlijk 1943 de 3 is namelijk nog enigzins te zien (op de foto lijkt het een 6 of een 8 maar het is echt een drie)
Hierop is wel het linker nummer te lezen, waar staat dat tweede nummer voor? Want het zou niet het jaartal moeten zijn.... althans dat hoop ik bevestigd te krijgen.
tasje 1:
Afbeelding

tasje2:
Afbeelding

Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen?

Als het interessant is (bedenk ik me nu) om dit in het Sovjetmilitaria topic te plakken dan is dat geen bezwaar natuurlijk.

alvast bedankt.

Edit: foto's aangepast qua formaat
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Sovjet PPSH tassen, I need a little help

Bericht door Auke »

Ik heb me blind gestaard op de eerste twee stempels, maar ik kan er niets uit opmaken. Ik moet ook zeggen dat ik nog niet echt ervaren ben met stempels, maar wat je omcirkeld hebt lijken me inderdaad de jaartallen te zijn. Helaas hebben de gegevens op zo'n stempel geen vaste locatie. De naam van de fabriek staat wel meestal bovenaan en het jaartal staat meestal rechtsonder of midden rechts. Het jaartal heeft soms vier cijfers, soms twee en heeft soms 'г.' erna. Verder hebben stempels vaak een kwaliteitsnummer (een 'С' met een 1, 2, 3 of 4) en een maat (een 'Р' met een 1, 2, 3 of 4). Nogmaals, ik kan niets ontwaren, maar misschien herken je met de tasjes in je hand een van deze symbolen.

Misschien heeft asjemenou nog een idee?
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Sovjet PPSH tassen, I need a little help

Bericht door JimK »

Hey Michiel,

Ik heb net vorige week 1500 originele wo2 F1 handgranaat tasjes uit zitten zoeken, en heb daarbij dus veel verschillende stempels en fabricages door mijn vingers gehad. Stempels zijn werkelijk heel erg verschillend. Jaartallen staan in deze vierkante/rechthoekige stempels vaak rechts onder inderdaad. Hoewel alle vroegere stempels zonder omlijning waren. Kijken naar de fabricage van het eerste tasje twijfel ik bij die een beetje of die niet van de eind jaren 40 begin 50 is. De ander is sowieso wel op de oorlogse manier gemaakt. We hebben waar ik werk namelijk heel veel russisch materiaal, en ik vind het eerste exemplaar een beetje vroeg na oorlogs over komen. Maar het is russisch, en lastig te zeggen.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

PPsH-41 trommelmagazijntas

Bericht door asjemenou »

Afbeelding

Het klopt dat er vele varianten van de PPsH-41 trommelmagazijntas bestaan. De PPsH-41 trommelmagazijntas op de bovenstaande foto is naar mijn idee wel goed. Dit is een zogenaamde vroeg oorlogse "D-ring" variant. Aan het metalen D-ringetje op de achterkant van de magazijntas kon het Y-vormige draagstel of het vroege model 1936 rugzak worden bevestigd. Later in de oorlog werd deze vooroorlogse rugzak vervangen door de meer eenvoudigere M41 rugzak. Hierdoor werd het D-ringetje op de magazijntas overbodig en bestond de bevestiging nog maar uit 2 ophanglussen die aan één kant werden vastgenaaid aan de achterkant van de magazijntas. Zeg maar op de manier zoals bij het andere model magazijntas.
Wat dit andere model PPsH-41 magazijntas betreft, ik moet dit even goed nakijken. Ik twijfel namelijk over de stempel of dat deze wel Sovjet-Russisch is. Naast de getoonde stempel op de foto staat blijkbaar nog een stempel. Heb je hier ook een foto van?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Sovjet PPSH tassen, I need a little help

Bericht door michiel01 »

Ik kreeg van de verkoper van de eerste tas, zijnde Espenlaub militaria gister nog de informatie dat het draagstel achterop inerdaad ten behoeve van een draagstel was. En dat zij met zekerheid de datering aanhouden van 1941.

Ik heb van de andere tas, welke niet bij dezelfde dealer vandan komt, nog een foto van de andere stempels gemaakt:
Afbeelding

Het forum beperkt de grote van de foto nogal, dus als je (of iemand anders) de foto gemailt wil hebben dan is dat ook mogelijk, dat geeft net wat meer detail.

alvast bedankt aan allen,

Michiel


edit: de verkopers van espenlaub wilden ook graag een blik werpen op de stempels en de tas dus heb ik daar een afschriftje van de foto's heengestuurd, hopelijk kunnen zij ook nog wat extra informatie geven.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

PPsH-41 trommelmagazijntas

Bericht door asjemenou »

Leuk onderwerp. De eerste PPsH-41 trommelmagazijntas, de " D-ring" variant, daar was ik eigenlijk wel zeker van dat deze goed was. Aan de andere trommelmagazijntas daar twijfel ik nog wel over maar ik denk toch dat deze van naoorlogse Sovjet makelij is. Onderstaand een foto van een naoorlogs Sovjet pistoolholster met dezelfde stempels. In de stempels zijn toch Cyrillische lettertekens te lezen. Dit zegt eigenlijk al genoeg. De twijfel over de stempels komt bij mij omdat ik deze ook eens in vroeg naoorlogse uitrustingsstukken van het Tsjecho-Slowaakse leger heb zien staan. Deze uitrustingsstukken konden natuurlijk door de Tsjecho-Slowaken zijn door gebruikt. Daarnaast waren de Sovjets ook niet de enige die PPsH-41 trommelmagazijntassen hebben gemaakt.
Een vuistregel waaraan je Sovjet PPsH-41 trommelmagazijntassen zou kunnen herkennen is, dat de Sovjet PPsH-41 trommelmagazijntassen ophanglussen hebben welke bestaan uit een dubbelgevouwen band die vervolgens aan één kant (onderkant) is vastgenaaid aan de tas. Dus zeg maar op de manier zoals bij jouw model tas. Ik heb namelijk wel eens modellen gezien waarbij de ophanglus bestond uit een band die aan beide zijden op de tas was genaaid. Dit is dan geen Sovjet model. Laat in ieder geval even weten als je meer over de PPsH-41 trommelmagazijntas/stempels te weten komt. Dit is altijd interessant om te weten.

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Sovjet PPSH tassen, I need a little help

Bericht door michiel01 »

Nou ik heb net een mailtje terug en het is niet geheel conclusive zeg maar.

Het is mogelijk een re-issue want het is een goed russisch model en de meerdere stempels duiden op een (her)uitgave in 1950 de andere stempels konden ze geen wijs uit worden en dus geen zeker antwoord op geven, het kunnen depot/opslag stempels zijn.

Iemand nog ideeën over een forum waar ik ze eventueel kan posten voor meer informatie, van WAf heb ik voor alles wat niet Duits of US is niet zo'n hoge pet op namelijk.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Sovjet PPSH tassen, I need a little help

Bericht door racefiets »

Je zou het AK forum eens kunnen proberen.
http://www.theakforum.net/phpBB2/

Het hoofd onderwerp is de Kalashnikov maar uitrustingstukken en stempels daarop komen daar ook vaak genoeg voorbij.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: Sovjet PPSH tassen, I need a little help

Bericht door Auke »

Het WAF kun je inderdaad wel vergeten, daar weten ze niet veel op dit gebied. Je zou het Soviet Awards Forum kunnen proberen, daar lopen ook heel wat kenners rond:

- http://www.soviet-awards.com/forum/index.php
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Sovjet PPSh-41 trommelmagazijntas

Bericht door asjemenou »

michiel01 schreef:Het is mogelijk een re-issue want het is een goed russisch model en de meerdere stempels duiden op een (her)uitgave in 1950 de andere stempels konden ze geen wijs uit worden en dus geen zeker antwoord op geven, het kunnen depot/opslag stempels zijn.
Er zijn al meerdere discussies gevoerd over Sovjet depot-, opslag- of foerierstempels. De één bevestigt het bestaan ervan, de ander ontkent juist dat dit gedaan werd. Daarom wil ik het bestaan van dergelijke stempels noch bevestigen, noch ontkennen. Het enige voorbeeld wat ik ken van doorgebruikt Sovjet (WOII) materiaal wat is overgestempeld, is het door de Finnen doorgebruikte materiaal. Zij voorzagen dit materiaal meestal van het rechthoekige "SA" stempel. Zover ik weet werden Sovjet uitrustingsstukken alleen gestempeld bij uitgave en niet bij een heruitgave o.i.d. Je kunt je foto's van de PPSh-41 trommelmagazijntas uiteraard op een ander forum plaatsen maar ik denk dat ook daar de discussie uit zal draaien op een welles nietes verhaal.
De door mij geplaatste foto van het naoorlogse Sovjet pistoolholster heeft dezelfde stempels als jouw PPSh-41 trommelmagazijntas. Je kunt hier eigenlijk al een conclusie uit trekken.

Eind jaren veertig deed de AK-47 zijn intrede in het Sovjet leger. Het was de vervanger van de standaard infanteriewapens zoals de Mosin Nagant, PPSh-41 en SKS. Ondanks de intrede van de AK-47 bleven toch veel van dit soort oudere dienstwapens in gebruik bij de Sovjets. Ook exporteerden ze veel van dit soort wapens naar de overige Warschau Pactlanden. Om bepaalde "veiligheidsredenen" deed de AK-47 zijn intrede pas veel later in deze landen.
We kennen allemaal wel de foto's van de Hongaarse opstandelingen in 1956 of de Oost-Duitse grenswachten in 1961, welke bewapend zijn met PPSh-41 machinepistolen. Daarbij zullen zij ook vast de PPSh-41 trommelmagazijntassen hebben gebruikt.

Afbeelding

Budapest 1956. Het Hongaarse leger kiest de kant van het volk. De soldaten op het voertuig zijn bewapend met PPSh-41 machinepistolen.

Afbeelding

Berlijn augustus 1961. De Oost-Duitse grenswachter Conrad Schuman vlucht in de Bernauerstrasse naar het westen. Daarbij werpt hij zijn PPSh-41 machinepistool van zich af.

Afbeelding

Nog een foto uit Berlijn van augustus 1961. Rechts op de foto een Oost-Duitse grenswachter welke bewapend is met een PPSh-41 pistoolmitrailleur. Aan zijn riem draagt hij duidelijk een PPSh-41 trommelmagazijntas en een M56 Stahlhelm.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Sovjet PPSH tassen, I need a little help

Bericht door michiel01 »

Ja inderdaad, ik ga wel even een poging op een ander forum wagen, maar meer ter info, ik heb al wat zoekwerk gedaan de afgelopen tijd en tot de conclusie gekomen dat het met hele grote zekerheid een 1950 uitgave/aanmaak is.

Daar hou ik het voor deze tas dan ook bij, ik ga gewoon weer verder opzoek naar een oorlogs gedateerd exemplaar :) deze gaat de verkoop in.

bedankt voor de hulp!
Plaats reactie