Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door coco »

Beste Mede-verzamelaars,

Mij lijkt het wel interesant om te weten wat er in jullie stad of dorp gebeurt is gedurende de Mobilisatie/tweede wereld oorlog, wat van (groot) belang was voor de streek of zelfs voor het hele land!

Nu is er in ons dorp (Werkendam) niet echt veel gebeurt, kerken opgeblazen en de molen, maar niet echt van belang.
Wat overigens wel van belang geweest is voor de Nederlandse (oorlogs) geschiedenis is de geboorte van Anton Adriaan Mussert, hier in het dorp.
Deze 'bekende Nederlander' was bijna nooit bekend geworden het verhaal is alsvolgt:

Het gezin Mussert woonde nabij het Kerkewiel (een binnenwatertje in Werkendam), Anton zal ongeveer zes jaar zijn geweest toen hij het pas bevroren water van het wiel opliep.
Hij zakte door het ijs, maar bakker Arie Brienen die juist voorbij kwam heeft hem moet moeite uit het water kunnen krijgen. Van een wisse verdrinkings dood werd hij gered.
Bakker Brienen moet tijdens de oorlogs jaren nog ontelbare keren hebben verzucht: 'had ik hem maar laten verzuipen'
Bron: Werkendam in oorlogs tijd 1940-1945

Ik hoop dat er nog meer verhalen volgen.

mvg,
coco
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door sniper snoop »

In Ieper is er ook weinig gebeurd. De heropbouw van de Eerste Wereldoorlog vond op bepaalde plaatsen nog, zoals de Lakenhallen. Rond Ieper werden eind Wo2 voorzien met lanceerbasisen voor V1 bommen. Maar de meeste werden nooit verder geraakt dan de funderingen. Dit is het ongeveer.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door iknowdintoo »

Bij ons in het dorp is een sluis gebombardeerd, maar hij viel gewoon om en daarom konden de Duitsers gewoon doorvaren.. Er is nog elk jaar een herdenking van de doden die vielen daar.
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door Richard1976 »

In de vroege uren van 10 mei 1940 viel in mijn woonplaats het eerste schot in de oorlog tussen Duitsland en Nederland. Op m'n website is o.a. meer informatie hierover te vinden.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door sniper snoop »

sniper snoop schreef:In Ieper is er ook weinig gebeurd. De heropbouw van de Eerste Wereldoorlog vond op bepaalde plaatsen nog, zoals de Lakenhallen. Rond Ieper werden eind Wo2 voorzien met lanceerbasisen voor V1 bommen. Maar de meeste werden nooit verder geraakt dan de funderingen. Dit is het ongeveer.
Bij Hill 60, in deelgemeente Zillebeke, gebeurde nog iets verschrikkelijk. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Hill 60 reeds een herdenkingplaats. De Duitse manschappen waren gekazerneerd in Ieper en Poperinge. Per trein uit Kortrijk richting Poperinge werden gevangenen en materialen getransporteerd. De trein viel bij Hill 60, op de grens Zillebeke-Hollebeke, stil en moest zoals gewoonlijk op een tweede locomotief die extra trekkracht kon leveren wachten. Twee Franse militairen die gevangen zaten in een van de goederenwagons, werden doodgeschoten door de Duitsers. Omwonenden hoorden een paar schoten en 200 meter verderop lagen twee levenloze lichamen. Het ging om Pierre Marchant en Lucien Olivier, die later tot het Franse verzet bleken te behoren. Beide Fransen waren in hun woonplaats La Madeleine bij het station opgepakt, toen er een trein met SS'ers het station binnenreed. Vermoedelijk verdacht van een aanslag, werden ze omsingeld en gevangen genomen en per trein naar België, naar Ieper vervoerd. Werden ze uit de trein gesleurd en geëxecuteerd of waren ze ontsnapt en op de vlucht geslagen toen de trein stond te wachten en neergeschoten? Wat die dag gebeurde zal wellicht altijd een raadsel blijven. De twee Fransen werden voorlopig begraven in het dorp Zillebeke. Later werden ze in hun woonplaats herbegraven. In 1969 werd op voorstel van Imosphinx Academy Belgium een gedenksteen onthuld die aan dit gebeuren bij site Hill 60 herinnert.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door special air service »

Staat dat monument naast de brug over het spoor?

Zoja dan heb ik daar nog bij gestaan 's middags voordat we naar Duinkerken gingen. Aangezien we weinig tijd hadden even (te) snel gelezen om het zeker te weten.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door coco »

Intersant allemaal!
Ik zat net nog even te lezen in het boekje, en daar staat:
De Werkendammers hadden in der tijd nooit kunnen voorspellen dat het huis daar bij het Kerkewiel ooit nog eens een Bedevaarts oord zou worden voor de Nationale Jeugdstorm.
Eens kijken of ik daar verder informatie over kan verschaffen.

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door sniper snoop »

special air service schreef:Staat dat monument naast de brug over het spoor?

Zoja dan heb ik daar nog bij gestaan 's middags voordat we naar Duinkerken gingen. Aangezien we weinig tijd hadden even (te) snel gelezen om het zeker te weten.
Inderdaad.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
RobinGLD
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jan 2009, 23:12
Locatie: Dieren GLD

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door RobinGLD »

Bij ons in Dieren GLD liep de verdedigingslijn bij de IJsel en het Apeldoorns kanaal. Tijdens de mobilisatie zijn er aan de IJssel snel een aantal kazamatten uit de grond gestampt met behulp van de inwoners. Deze kazematten waren echter zo opgestelt dat de Duitsers door een bunkertje of 3 uit te schakelen via de achterkant van deze verdedigingswerken alle bunkers konden veroveren. Typisch staaltje van Nederlandse oorlogsvoering :| .

Als laatste verdediging zijn bijna alle bomen langs het kanaal opgeblazen door de Nederlanders. Deze konden de opmars van de Duitsers niet stoppen. Een bulldozer doet wonderen natuurlijk.

P.S. interessante topic dit!
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door FW200 »

Hier in sint-amands a/d schelde heeft de kerktoren gediend, als observatie voor het fort van bornem, tijdens ww1.
in ww2 is hier ook een ju88 , neer gestort heeft te toren geschampt en op een huis naast de kerk beland, met burgerslachtoffers tot gevolg.
En dan is hier een canadees begraven, die tijdens ik denk operatie market-garden is neer gestort met zweefvliegtuig, tussen sint-amands en mariekerke.
en wat bunkers en forten betreft hier in klein-brabant staan er genoeg.
je hebt de forten bornem, liezele, en op grondgebied willebroek breendonk.
En 2 schansen puurs en letterheide behoort nu tot kalfort te puurs.
En allemaal voor zien van bijpassend kazematten.

grtj FW200
Heydrich
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door Erik »

Ik woon een paar honderd meter van Landing zone Z (Brig. Hicks) en drop zone X (Lathbury) Nu weinig spannend meer, de lufo's uit 1944 en febr 1945 geven een heel ander beeld! Bomkraters, loopgraven, the lot! Ook mooi (...) op de lufo's van 1945: de verbande plekken waar de gliders in de brand zijn gestoken...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door FW200 »

Wat nu wel spijtig is, dat er in nederland veel verdwenen is wat betreft ww2.
ik heb gehoort dat ze veel bunkers hebben laten zakken in de grond.
en dat ze nu wel spijt aan het krijgen zijn.
dat is mij ooit verteld door een voormalig nederlands oostfronter
Heydrich
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door hajos »

Waar ik woon was vroegah alleen water. Dus best kans dat er links en rechts een vliegtuig wrak gelegen heeft.

Waar ik vandaan kom is een ander verhaal. OKW der Wehrmacht was er onder andere gevestigd.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door FW200 »

Ik weet dat er in bornem in het oudgemeenthuis, een kommantatuur ofzo iets gezeten heeft.
want als je iets gedaan wou krijgen bij den duits, moest je dat daar gaan doen.
dat weet ik van mijn grootmoeder
Heydrich
Gebruikersavatar
Angelique95
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 feb 2015, 13:25

Re: Bijzondere gebeurtenissen in jouw stad of dorp.

Bericht door Angelique95 »

Ik kom uit Nieuw-Beijerland, maar aangezien mijn opa en oma geen originele Nieuw-Beijerlanders zijn, en hier dus ook niet gewoond hebben tijdens de oorlog weet ik alleen dat er veel families uit omliggende dorpen hierheen gekomen, aangezien ze dat gebied onder water wilde zetten en de inwoners daar weg moesten.

Burgemeester en nog een paar toen ondergedoken en toen kwam M.A Simonis als burgemeester. Hij heeft een razzia gehouden en enkele mannen opgesloten in onze Hervormde kerk. Vier mannen probeerden te ontsnappen via de consistorie hierna moesten ze de kerkgracht oversteken. Twee van de vier lukte het, de andere twee werd op geschoten maar hebben het wel overleefd. Dag erna kwamen er weer razzia's en zaten er ruim honderd mensen in de kerk opgesloten. Na sortering mochten er 40 weggaan en de rest werd op transport gezet.
De knokploeg zinkweg vond het tijd dat de burgemeester geliquideerd werd. Dit gebeurde op zaterdag 17 februari 1945. Dit had als gevolg dat er 10 gevangenen uit de strafgevangenis van Scheveningen naar Heinenoord gebracht werden en daar gefusilleerd werden. Dit gebeurde op de plek waar ze het lichaam van de burgemeester gevonden hadden. Hier staat nu het monument 'Moeder'.
Dit is het monument.
Dit is het monument.
naamloos.png (86.69 KiB) 940 keer bekeken
En onze pond van Nieuw-Beijerland naar Hekelingen is nog gezonken in de Tweede Wereldoorlog. Dit was op 18 December 1944. Eentje heeft het overleefd, van een ander werd het lichaam gevonden en van een ander is het lichaam nooit gevonden.
Wanting to be someone else is a waste of the person you are
Plaats reactie