uitrusting MG schutter

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door michiel01 »

Waarvoor denk je dat het doekje is wat op het onderhoudstasje zit?
Ssst niet helpen, straks raadt hij het zelf nog..... :evil:
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door iknowdintoo »

:|
Weet je wat, ik ga hier niet eens meer op reageren..
SJORS-SJORS
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:14
Locatie: Oudheusden

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door SJORS-SJORS »

Om zn kont af te vegen :bonk:
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door Rick de G. »

Het klopt inderdaad dat laat in de oorlog vrijwel alles werd gedragen.
Reken er wel op dat camouflagespul erg schaars was.

Een Mantel met daarover een Zeltbahn kan goed.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door SiNiStEr »

iknowdintoo schreef::|
Weet je wat, ik ga hier niet eens meer op reageren..
Jongens! Plaag die jongen niet zo, hij stelde een normale vraag! ;)

Het doekje op de onderhoudstas is inderdaad bedoeld om de loop te verwisselen. Er zijn echter ook een soort van handschoenen geweest welke hetzelfde doel hebben gehad. Deze waren in ieder geval van hetzelfde materiaal. Het is dus helemaal niet ondenkbaar wat je zegt. Zal eens zien of ik foto's van die handschoenen kan vinden. :)
Rick de G. schreef:Reken er wel op dat camouflagespul erg schaars was.
Vraag me af of het waar is wat je zegt. Of reken je splittertarn -en sumpftarn kleding, handschoenen, helmovertrekken, enz. niet tot de catogorie camoflage spul?
Volgens mij viel het reuze mee met het gebrek aan camoflagespul het was alleen niet in alle gebieden even nuttig. Zo zal dit dit veel meer voor zijn gekomen aan het oostfront en in bijvoorbeeld de Ardennen dan in stedelijke gebieden.
En naast al het officieel uitgereikte spul was er natuurlijk ook nog veel huis en front vlijt op dat gebied.


De combinatie van mantel met daaroverheen zeltbahn lijkt mij in ieder geval ook zeer gangbaar. Je zou killingspree, een andere gebruiker van dit forum eens moeten vragen naar foto's van zijn oude collectie. Hij had ook een hele mooie pop staan waarop deze combinatie te zien was. Ik wil echter de foto's hiervan niet zonder zijn toestemming plaatsen maar het is als voorbeeld voor je eigen samen te stellen pop wel erg leuk natuurlijk. :D
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door jurgen »

Gisteren heb ik een mooie patronenband gekocht (50 stuks) en die kan al mooi dienen voor het hulpje. Mijn helm zonder binnenwerk heb ik vol krantenpapier gestopt, en die blijft nu ook mooi staan op mijn buste, dan hebben we eens wat afwisseling he.

Foto's zijn helaas niet zo scherp.

Nu wil ik gelijk nog eens een vraag lanceren, kan ik even goed één van de twee soldaten in plaats van een helm, een M43 veldpet geven of iets dergelijks? werd dat ook gedragen of droeg iedereen een helm tijdens de strijd.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jurgen op 07 mar 2009, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door Rick de G. »

Als je liever geen geperforeerd hoofd wilt hebben dan draag je een helm ja.
Het kon natuurlijk voorkomen dat je werd aangevallen in je kampement of onder een mars, dan zouden er wel een paar een veldmuts op kunnen hebben.

Let wel, helmen dienden niet tegen kogels maar tegen scherven!

EDIT:
Woon je trouwens in Nederland?
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door S1991 »

Rick de G. schreef:EDIT:
Woon je trouwens in Nederland?
Hij woont in België ;)
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door Sander89 »

Rick de G. schreef:Als je liever geen geperforeerd hoofd wilt hebben dan draag je een helm ja.
Het kon natuurlijk voorkomen dat je werd aangevallen in je kampement of onder een mars, dan zouden er wel een paar een veldmuts op kunnen hebben.

Let wel, helmen dienden niet tegen kogels maar tegen scherven!

EDIT:
Woon je trouwens in Nederland?
MG schutters en Gruppenfuhrers mochten ook in het gevecht de feldmutze dragen. Dit heeft er mee te maken dat een helm je zicht en gehoor ernstig kan belemmeren waardoor de voordelen van enkel een pet dragen opwegen tegen de nadelen.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door Rick de G. »

Sander, bedankt voor je uitleg.
Grenadier Markus Schenk
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door jurgen »

bedankt, dan geef ik mijn schutter wel een feldmutze (welke modellen zijn daar allemaal van eigenlijk?) en zoek ik voor de helper wel een mooie M42 ofzo.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door S1991 »

jurgen schreef:bedankt, dan geef ik mijn schutter wel een feldmutze (welke modellen zijn daar allemaal van eigenlijk?) en zoek ik voor de helper wel een mooie M42 ofzo.
Als ik mij niet vergis had je M-36 feldmütze, M-40 feldmütze, M-43 feldmütze en M-44 feldmütze. Maar ben me er niet zeker van !
Corrigeer mij maar als ik fout zit.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door jurgen »

Vier soorten feldmutzen? Zeker, want ik ken de M43 wel, en van deM40 ben ik ook al iets tegengekomen maar de rest zegt me niets.
Ik was gisteren zelfs met een verzamelaar aan het praten en die zei dat er maar één model was, de M43, en dat de rest schuitjes en dergelijke waren.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door JimK »

Voor een heer pop heb je een M43 feldmutze nodig.
Je had daarvoor inderdaad schuitjes. Voor de M43 mütze kwam de Feldmütze M42, dit was een M43 zonder klep. Deze zijn erg zeldzaam en moeilijk te vinden. Een M44 feldmütze is er niet.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: uitrusting MG schutter

Bericht door Rick de G. »

mgschutze schreef: Voor de M43 mütze kwam de Feldmütze M42, dit was een M43 zonder klep. Deze zijn erg zeldzaam en moeilijk te vinden.
Was dat niet een schuitje met oorkleppen?
Grenadier Markus Schenk
Plaats reactie