Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gesloten
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door S1991 »

coco schreef:Schap = schaap neem ik aan?
Maar je kan het toch ook gewoon in de kast zetten ofzo en dan ernaar kijken, ik ga toch ook niet (binnenshuis) met een luftwaffe koppel rondlopen...

mvg,
Een schap is een plank van een kast ;) Wordt ook wel een schap genoemd...
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door jeroen wo2 »

Dit is weer het begin van zo'n zinloze discussie.
Wat is het probleem dat hij thuis af en toe en repro SS petje opzet.
Ik heb ook wel eens een Duitse helm op me hoofd gezet...
Heb jij er last van?
Kijk, als iemand open en bloot ermee buiten gaat rondlopen kan ik eenigzins begrijpen dat er dan frustratie's komen maar als hij dat zo leuk vind en binnen graag doet is dat toch zijn probleem.
Never Back Down
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door coco »

Ja oke daar heb je ook wel weer een punt Jeroen ;)

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door SiNiStEr »

Erik S. schreef:
merkloos schreef: Re actors zijn toch ook geen neo nazi's en die lopen er toch ook mee rond.
Wat wil je hiermee zeggen? Dat er in Nederland Algemeine SS gere-enact word?

Laat me niet lachen.
Mag ik niet hopen!
Hoewel, dan heb je wel mooi meteen een groep mensen bij mekaar die je heel goed in de gaten moet houden, maakt het voor de politie ook makkelijker als ze zo herkenbaar zijn. ;)
Nee, maar zoiets kun je gewoon niet serieus reenacten zonder associaties en ik snap ook niet dat je dat zou willen. Ben het er meer dan 100% mee eens dat dit niet getoloreerd wordt.
Waffen SS vind ik persoonlijk ook een slecht idee zelfs al gaat het puur om de uitbeelding.

Ben het er trouwens niet helemaal mee eens dat reenacters die Duits Wehrmacht of W-SS reenacten geen neo-naties zijn. Er zijn er een boel die dit niet of niet echt zijn. Maar ik weet ook zeker dat ze er wel tussen lopen.


En om toch ook nog even on-topic te gaan. Ik snap de mensen niet die een repro Algemeine SS uniform thuis willen hebben staan. Dit heeft geen enkele historische waarde en alleen omdat het er mooi uitziet vind ik geen reden. Om morele redenen zou ik het niet eens willen, je weet ten slotte wat die organisatie allemaal gedaan heeft toentertijd. Ook het verzamelen ervan vind ik niks maar dat is persoonlijk. Ik kan wel begrijpen dat er voor het originele materiaal verzamelaars zijn.

Waarom wil je dan in godsnaam zo'n repro SS pet bijvoorbeeld hebben? Om aan je vriendjes te kunnen laten zien hoe die petten er toentertijd uitzagen??? Om ze na aanleiding van die pet te kunnen laten zien wat de SS allemaal heeft gedaan voor en tijdens WW2? Onzin! Dit heeft helemaal niks met het geschiedkundige element van dergelijke objecten te maken. Je vind het gewoon "cool" of "vet" om zo'n ding te hebben liggen en het "shockkeer-effect" dat er van zo'n pet of uniformstuk uit gaat. Persoonlijk vind ik dat behoorlijk sneu. :r :
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door merkloos »

SiNiStEr schreef:Waarom wil je dan in godsnaam zo'n repro SS pet bijvoorbeeld hebben? Om aan je vriendjes te kunnen laten zien hoe die petten er toentertijd uitzagen??? Om ze na aanleiding van die pet te kunnen laten zien wat de SS allemaal heeft gedaan voor en tijdens WW2? Onzin! Dit heeft helemaal niks met het geschiedkundige element van dergelijke objecten te maken. Je vind het gewoon "cool" of "vet" om zo'n ding te hebben liggen en het "shockkeer-effect" dat er van zo'n pet of uniformstuk uit gaat. Persoonlijk vind ik dat behoorlijk sneu. :r :
Persoonlijk denk ik dat iedereen zijn verzameling cool en vet vind wat het ook mag zijn.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door Kugelblitz »

Ach ach, wat gaat het weer de trieste kant op met dit topic...

Beste ''SS-Collector'', ik denk dat jij het best nog eens goed kan nadenken over het bijeen brengen van een SS uniform! Volgens mij had je namelijk niet echt verwacht dat het zó duur zou zijn en dat is ook begrijpelijk. Ik ken je financiële positie en die van je familie niet, maar ik neem aan dat je een origineel compleet uniform wel kunt vergeten. Om ruim €20.000,- bijeen te krijgen is op deze leeftijd eigenlijk onmogelijk... (Misschien later als je oud bent en een goede baan hebt, maar zelfs dan kunnen velen het niet eens opbrengen, want je hebt ook nog voldoende andere kosten, zoals je gezin, je hypotheek, benzine en dergelijke... :mrgreen: )

Een logische gedachte is dan inderdaad een repro uniform bijeen te brengen, waar je al een beetje mee bezig bent. Of dit zonde van je geld is heeft slechts te maken met hoe je er zelf over denkt... Je moet begrijpen dat velen hier geen objectief oordeel kunnen geven over het ''verzamelen'' van repro. Je zit hier tussen verzamelaars die walgen van namaak, dus kon je zulke reacties (helaas en onterecht) verwachten...

Als jij een repro SS uniform wilt hebben moet je dat gewoon doen! Ik begrijp heel goed dat je dat mooi vindt en ik geef je groot gelijk. Hoezo is het onzin om een repro SS uniform te hebben? Net alsof iedereen daarmee gaat pimpen voor zijn vriendjes, houd toch op zeg... :?
Als je dat toch gewoon mooi vind, door de uitstraling of welke persoonlijke reden dan ook moet je dat gewoon doen. Helaas is zelfs een repro uniform al vrij prijzig, dus bedenk wel goed of het je dat waard is... De andere forumleden hebben namelijk groot gelijk als ze zeggen dat je repro nooit voor de ankoopprijs weer kwijt kunt, bij origineel is dit wel het geval, vaak krijg je er zelfs meer voor dan je betaald hebt! :)

Ook het thuis rondlopen met die Schirmmütze schijnt voor veel oproer te zorgen. Hoezo roept dit meteen negatieve en vreemde gedachten bij iedereen op, alsof jullie zelf nog nooit iets van jullie verzameling hebben aangetrokken... Laat het nu net een SS Schirmmütze zijn, so what? Hij doet het toch niet vanuit fascistisch oogpunt, vreemd dat de meesten meteen beschuldigende conclusies gaan trekken.

Als de jongen zegt geen fascistische bedoelingen te hebben, waarom hem dan niet geloven? Tot nog toe heb ik niks vreemds aan zijn posts kunnen opmerken...
Wel denk ik dat hij nog eens goed moet overdenken waar hij mee bezig is en goed beseffen dat een origineel uniform waarschijnlijk altijd een droom zal blijven. Laat je niet beïnvloeden door hebberigheid of koopdwang, van zulke aankopen krijg je altijd spijt! Interesses veranderen ook met de tijd, denk goed na voordat je aan zo'n grote en dure hobby begint, maar doe vooral wat je zelf het beste lijkt! _/-\o_

En als je dan toch orgineel wilt verzamelen, dan zou ik inderdaad met Wehrmacht beginnen. Natuurlijk is het handig om referentieboeken te hebben, maar iedereen weet dat het leuker is voor €30,- een medaille te kopen dan een boek dat alleen nog maar meer wensen creëert... Je kunt een hoop leren via fora en andere internetsite's en je kunt genoeg kopen zonder eerst een vermogen aan boeken uit te geven.
Ik zelf heb bijvoorbeeld nooit een referentieboek gekocht, maar gewoon via internet alle nodige informatie gezocht, die ik nodig had een veilige aankoop te doen en tot op heden nog geen misstap gemaakt!

Groeten, Kugelblitz :wink:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door Rick de G. »

Zo, mensen als Kugelblitz moeten we er meer hebben.
Gewoon rustig uitleggen wat je bedoelt en niet lopen schreeuwen.

Als je hier net op het forum en in "het wereldje" komt is het moeilijk te begrijpen waarom iedereen je zo aanvalt, ga eens terug naar de tijd dat jullie zelf voor het eerst met een idee aankwamen zetten!

Kugelblitz, petje (of helm, of Schirmmütze, of уша́нка...) af!
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door Kugelblitz »

Rick de G. schreef:Zo, mensen als Kugelblitz moeten we er meer hebben.
Gewoon rustig uitleggen wat je bedoelt en niet lopen schreeuwen.

Als je hier net op het forum en in "het wereldje" komt is het moeilijk te begrijpen waarom iedereen je zo aanvalt, ga eens terug naar de tijd dat jullie zelf voor het eerst met een idee aankwamen zetten!

Kugelblitz, petje (of helm, of Schirmmütze, of уша́нка...) af!
Dank u, een gelijkgestemde geest! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
SS collector
Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 jan 2009, 21:45

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door SS collector »

Kugelblitz schreef:
Rick de G. schreef:Zo, mensen als Kugelblitz moeten we er meer hebben.
Gewoon rustig uitleggen wat je bedoelt en niet lopen schreeuwen.

Als je hier net op het forum en in "het wereldje" komt is het moeilijk te begrijpen waarom iedereen je zo aanvalt, ga eens terug naar de tijd dat jullie zelf voor het eerst met een idee aankwamen zetten!

Kugelblitz, petje (of helm, of Schirmmütze, of уша́нка...) af!
Dank u, een gelijkgestemde geest! :)
Erg bedankt voor jullie steun, ik heb besloten jullie advies op te volgen en zal de SS voor later bewaren en mij nu richten op de Heer. Dat kan ook mooi zijn.
Zijn er hier mensen die op 1 maart ook naar de beurs in Antwerpen gaan ?
A single spark of courage, can ignite the fires of hope
Gebruikersavatar
Jonkerman
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 25 jan 2009, 22:36

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door Jonkerman »

Mag ik nog één ding zeggen over of de SS wel mag of niet?
Bekijk het zo, als Duitsers hadden gewonnen en Amerika de 'vijand' was, was het nu ook taboe geweest om met een Amerikaanse helm te gaan marcheren. Ik snap dat de SS veel verkeerd heeft gedaan ,maar de Amerikanen ook (ga ik niet beargumenteren).
Ik heb gehoord over een groep in Engeland die de SS re-enact en waar er verschillende van zijn vervolgd dat ze echt Nazi waren.
Ik weet zeker dat een forumlid hier wel op de naam komt, Second Battle Group ofzoiets...

Ik ben op het moment ook aan het sparen voor een Heer uniform. Als je wilt bekijk mijn topic dan even, wordt door verschillende mensen handige informatie gegeven.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door Rick de G. »

Dat wordt inderdaad vaak gezegd, en het enige verschil is dat het dan niet "moreel verboden" is, maar gewoon bij wet verboden.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door SiNiStEr »

Nog maar even een reactie van mijn kant om het af te leren. Ik geef toe dat ik wat hard en wellicht ook wat kort door de bocht was in mijn vorige post in dit topic. Vandaar nog even deze reactie om mijn standpunten nog wat te verduidelijken. Ik ben het voor een deel met hetgeen je zegt eens Kugelblitz, op de andere dingen reageer ik even.
Kugelblitz schreef:Als jij een repro SS uniform wilt hebben moet je dat gewoon doen! Ik begrijp heel goed dat je dat mooi vindt en ik geef je groot gelijk. Hoezo is het onzin om een repro SS uniform te hebben? Net alsof iedereen daarmee gaat pimpen voor zijn vriendjes, houd toch op zeg... :?
Als je dat toch gewoon mooi vind, door de uitstraling of welke persoonlijke reden dan ook moet je dat gewoon doen.
Dit ben ik gewoon absoluut niet met je eens. Als een serieuze (amateur)historicus die begaan is met de wereld en omgeving om hem heen kun je zoiets niet willen. Je kunt dan zo'n uniform nog wel mooi vinden maar door de beladenheid van de context waarin een dergelijk uniform (terecht) geplaatst wordt wil je zoiets niet in huis hebben. Je weet hoeveel leed de organisatie heeft aangericht wiens mensen deze uniformen droegen en je weet hoeveel mensen zeer pijnlijke en zeer emotionele herinneringen hebben bij het zien van deze uniformen en de symbolen daarop. Ik kan me daarom niet voorstellen dat je zoiets wilt hebben. Enkel domheid, ontwetendheid of wereldvreemd zijn vind ik een verklaring voor het hebben van een dergelijk repro uniform.
Nogmaals, ik heb het daarbij niet over de originele uniformen, natuurlijk dit roept ook deze herinneringen op maar dit zijn objecten met een historisch belang en zijn onderzoekswaardig. Deze moeten behouden blijven voor de toekomst omdat ze een verhaal vertellen over hoe het niet moet en wat er gebeurd wanneer de ene bevolkingsgroep de andere vogelvrij verklaren. Dit is een verhaal wat bij reprokleding volledig ontbreekt.
Kugelblitz schreef:Helaas is zelfs een repro uniform al vrij prijzig, dus bedenk wel goed of het je dat waard is... De andere forumleden hebben namelijk groot gelijk als ze zeggen dat je repro nooit voor de ankoopprijs weer kwijt kunt, bij origineel is dit wel het geval, vaak krijg je er zelfs meer voor dan je betaald hebt! :) .
Deels waar hoewel het natuurlijk wel ligt aan de compleetheid, de staat en de zeldzaamheid van een origineel item. Ook kunnen de fabrikant, eventuele aanpassingen, jaartal en nog vele andere kenmerken hier nog invloed op uitoefenen.
Kugelblitz schreef:Ook het thuis rondlopen met die Schirmmütze schijnt voor veel oproer te zorgen. Hoezo roept dit meteen negatieve en vreemde gedachten bij iedereen op, alsof jullie zelf nog nooit iets van jullie verzameling hebben aangetrokken... Laat het nu net een SS Schirmmütze zijn, so what? Hij doet het toch niet vanuit fascistisch oogpunt, vreemd dat de meesten meteen beschuldigende conclusies gaan trekken.

Als de jongen zegt geen fascistische bedoelingen te hebben, waarom hem dan niet geloven? Tot nog toe heb ik niks vreemds aan zijn posts kunnen opmerken...
Wel denk ik dat hij nog eens goed moet overdenken waar hij mee bezig is en goed beseffen dat een origineel uniform waarschijnlijk altijd een droom zal blijven. Laat je niet beïnvloeden door hebberigheid of koopdwang, van zulke aankopen krijg je altijd spijt! Interesses veranderen ook met de tijd, denk goed na voordat je aan zo'n grote en dure hobby begint, maar doe vooral wat je zelf het beste lijkt! _/-\o_ .
Hierin geef ik je inderdaad gelijk. Iedereen trekt wel eens iets aan en kijkt hoe het staat. Hier is niks vreemds aan. Het was wat raar door hem geformuleerd(door het huis rondlopen met deze kleding aan) waardoor het wat kinderlijk en dom overkwam maar zo heeft hij het waarschijnlijk ook niet bedoeld. Mijn excusses dan ook voor mij felle reactie daarop.
Kugelblitz schreef:En als je dan toch orgineel wilt verzamelen, dan zou ik inderdaad met Wehrmacht beginnen. Natuurlijk is het handig om referentieboeken te hebben, maar iedereen weet dat het leuker is voor €30,- een medaille te kopen dan een boek dat alleen nog maar meer wensen creëert... Je kunt een hoop leren via fora en andere internetsite's en je kunt genoeg kopen zonder eerst een vermogen aan boeken uit te geven.
Ik zelf heb bijvoorbeeld nooit een referentieboek gekocht, maar gewoon via internet alle nodige informatie gezocht, die ik nodig had een veilige aankoop te doen en tot op heden nog geen misstap gemaakt!
Natuurlijk is het mogelijk alles via internet op te zoeken maar het is vaak lang niet zo mooi geillustreerd, verhalen zijn lang niet altijd (juist) onderbouwd en de informatie komt vaak in erg kleine flarden die je moet bundelen. Daarnaast moet je alles nog verifieren oftewel, is het wel correct wat er gezegd wordt?
Hierdoor is het verzamelen van info via internet een vaak lastig en langzaam proces voor een verzamelaar terwijl hij met een paar goede referentieboeken al deze info prachtig gebundeld heeft en ten alle tijden direct over deze kennis kan beschikken zonder dat je eerst nog helemaal moet uitzoeken welke informatie correct is en bruikbaar.

Natuurlijk is het leuker om 30 EUR. aan objecten uit te geven dan aan boeken maar het leergeld dat verloren gaat aan miskopen zal vaak vele malen hoger liggen dan die 30 EUR. voor dat boek. Wellicht heb jij geluk gehad maar we hebben alleen op dit forum al vele voorbeelden gezien waar mensen minder geluk hadden...
Jonkerman schreef:Mag ik nog één ding zeggen over of de SS wel mag of niet?
Bekijk het zo, als Duitsers hadden gewonnen en Amerika de 'vijand' was, was het nu ook taboe geweest om met een Amerikaanse helm te gaan marcheren. Ik snap dat de SS veel verkeerd heeft gedaan ,maar de Amerikanen ook (ga ik niet beargumenteren). .
Dramatische en zeer pijnlijke vergelijking!! :shocked: In een oorlog worden ontzettend veel misdaden tegen de mensheid gepleegd dat is gewoon een feit maar er zitten ongelooflijke werelden van verschil tussen 2 bewapende legers die mekaar bevechten of een leger bewapende soldaten die vanuit een politieke ideologie 6 miljoen weerloze mannen, vrouwen, bejaarden en kinderen afslachten!!! :mad:
Ongelooflijk dat je dit naast mekaar durft te zetten... :/
Jonkerman schreef:Ik heb gehoord over een groep in Engeland die de SS re-enact en waar er verschillende van zijn vervolgd dat ze echt Nazi waren.
Ik weet zeker dat een forumlid hier wel op de naam komt, Second Battle Group ofzoiets...
Je bedoeld hier te zeggen dat ze de echte neo-nazies er uiteindelijk toch wel uitpikken? Ik hoop dat je gelijk hebt en dat ze dat hersenloze tuig inderdaad flink aanpakken maar ben bang dat, dat lang niet altijd gebeurd.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door Kugelblitz »

Maar even geen citaat (van de hele post) van mijn kant, anders wordt het te onoverzichtelijk... :wink:

Sinister, fijn te zien dat men hier fatsoenlijk over kan discussiëren, zonder elkaar te moeten aanvallen, dat getuigt van intelligentie! :)
Als een serieuze (amateur)historicus die begaan is met de wereld en omgeving om hem heen kun je zoiets niet willen. Je kunt dan zo'n uniform nog wel mooi vinden maar door de beladenheid van de context waarin een dergelijk uniform (terecht) geplaatst wordt wil je zoiets niet in huis hebben. Je weet hoeveel leed de organisatie heeft aangericht wiens mensen deze uniformen droegen en je weet hoeveel mensen zeer pijnlijke en zeer emotionele herinneringen hebben bij het zien van deze uniformen en de symbolen daarop. Ik kan me daarom niet voorstellen dat je zoiets wilt hebben. Enkel domheid, ontwetendheid of wereldvreemd zijn vind ik een verklaring voor het hebben van een dergelijk repro uniform.
Nogmaals, ik heb het daarbij niet over de originele uniformen, natuurlijk dit roept ook deze herinneringen op maar dit zijn objecten met een historisch belang en zijn onderzoekswaardig. Deze moeten behouden blijven voor de toekomst omdat ze een verhaal vertellen over hoe het niet moet en wat er gebeurd wanneer de ene bevolkingsgroep de andere vogelvrij verklaren. Dit is een verhaal wat bij reprokleding volledig ontbreekt.
Haha, grappig hoe de meningen hierover kunnen verschillen! Ik vind dat dit gewoon kan en ook een normale gedachte is... Uiteraard is een originieel uniform niet te vergelijken met repro. Een origineel item vertelt zijn geschiedenis en maakt deze tastbaarder voor mensen, een repro variant mist deze achtergrond en is hierdoor inderdaad niet echt van betekenis...
Wel vind ik dat je een repro item gewoon mooi kunt vinden, zelfs van zo'n omstreden organisatie. Je confronteert toch niet noodzakelijk mensen met deze spullen, mensen kiezen er zelf voor bij jou over de vloer te komen (en weten hoogstwaarschijnlijk dat je Duits WOII verzamelt). Zolang je deze spullen gewoon voor jezelf houdt en er geen mensen mee lastig valt vind ik dat totaal geen probleem...
Hoezo ben je wereldvreemd, dom of onwetend als je zoiets mooi vindt, dat vind ik een vreemde gedachte. Waarom kun je het niet mooi vinden, je valt er toch niemand mee lastig? Alleen omdat veel mensen er een slechte herinnering aan hebben en het een slechte naam heeft mag je het niet mooi vinden? Zolang de mensen die aanstoot nemen er geen last van hebben is er toch niks aan de hand? Overigens is het bij wet legaal...
Dramatische en zeer pijnlijke vergelijking!! In een oorlog worden ontzettend veel misdaden tegen de mensheid gepleegd dat is gewoon een feit maar er zitten ongelooflijke werelden van verschil tussen 2 bewapende legers die mekaar bevechten of een leger bewapende soldaten die vanuit een politieke ideologie 6 miljoen weerloze mannen, vrouwen, bejaarden en kinderen afslachten!!!
Ongelooflijk dat je dit naast mekaar durft te zetten...
Ja, deze vergelijking wordt wel vaker gemaakt... Hij zal het wel niet zo bedoelen, maar hij wil duidelijk maken dat men niet ''altijd'' alleen de Duitsers moet bekritiseren, maar dat ook de geallieerden dingen hebben gedaan. Ik vind ook dat dit zeker goed onthouden moet worden, want oorlog komt altijd van twee kanten... Natuurlijk is de SS niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Amerikaanse divisie, inderdaad een onfortuinlijke vergelijking maargoed...

Groeten, Kugelblitz! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jonkerman
Lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 25 jan 2009, 22:36

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door Jonkerman »

Kugelblitz schreef:
Dramatische en zeer pijnlijke vergelijking!! In een oorlog worden ontzettend veel misdaden tegen de mensheid gepleegd dat is gewoon een feit maar er zitten ongelooflijke werelden van verschil tussen 2 bewapende legers die mekaar bevechten of een leger bewapende soldaten die vanuit een politieke ideologie 6 miljoen weerloze mannen, vrouwen, bejaarden en kinderen afslachten!!!
Ongelooflijk dat je dit naast mekaar durft te zetten...
Ja, deze vergelijking wordt wel vaker gemaakt... Hij zal het wel niet zo bedoelen, maar hij wil duidelijk maken dat men niet ''altijd'' alleen de Duitsers moet bekritiseren, maar dat ook de geallieerden dingen hebben gedaan. Ik vind ook dat dit zeker goed onthouden moet worden, want oorlog komt altijd van twee kanten... Natuurlijk is de SS niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Amerikaanse divisie, inderdaad een onfortuinlijke vergelijking maargoed...
Kijk, zo bedoelde ik het, maar ik kon het alleen niet juist forumuleren. :mrgreen:
En met mijn 'vergelijking' bedoel ik niet dat de SS geen vreselijke dingen hebben gedaan, ik wil alleen duidelijk maken dat de Duitsers ook 'goede' dingen hadden gedaan (dan duid ik niet zozeer op Hitler, al heeft hij wel het Duitse volk uit een dal getrokken).
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Kosten voor Wehrmacht of SSers uniform

Bericht door johan willaert »

Kugelblitz schreef:Wel vind ik dat je een repro item gewoon mooi kunt vinden, zelfs van zo'n omstreden organisatie. Je confronteert toch niet noodzakelijk mensen met deze spullen, mensen kiezen er zelf voor bij jou over de vloer te komen (en weten hoogstwaarschijnlijk dat je Duits WOII verzamelt).
Waarbij je je natuurlijk moet afvragen of iemand die repro Duitse items koopt, een verzamelaar van Duits WOII is....
Ook daarover lopen de meningen heel erg uiteen....
29th Let's Go!!!!!
Gesloten