Mein Kampf op site ja of nee ?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Mohnke
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2008, 20:03
Contacteer:

Mein Kampf op site ja of nee ?

Bericht door Mohnke »

ik heb de nederlandstalige versie van mein kampf ergens gedownload, ik zou deze willen plaatsen op mijn site bij verhalen of extra, mag dit ja of nee (in Belgie)

ik geloof dat dit in Nederland verboden is maar in Belgie net.. kan dit ? weet iemand hier iets meer over...?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Mein Kampf op site ja of nee ?

Bericht door michiel01 »

hij mag in België uitgegeven en verkocht worden. Maar mogelijk schendt je er auteursrechten mee.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Mein Kampf op site ja of nee ?

Bericht door JimK »

michiel01 schreef: Maar mogelijk schendt je er auteursrechten mee.
officieel vervalt auteursrecht 70 jaar na het overlijden van een persoon.

Maar zou de herdruk van MK in belgië iets afdragen, en aan wie dan?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Mein Kampf op site ja of nee ?

Bericht door michiel01 »

dat het na 70 jaar verviel wist ik niet. Er zal toch een uitgever zijn die de boeken nog uitgeeft/uitgaf die zal er toch iets voor opstrijken.

Maar ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe ze dat in België hebben geregeld.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Mein Kampf op site ja of nee ?

Bericht door patrickh »

Jim,

Bij de nederlandse versie van MK gaat dit niet op,de rechten hiervan zijn in handen vd Nederlandse Staat dacht ik.
Dit vond ik op internet:

Verspreiding en rechten
Tot de verkiezingen in 1928 werden er in Duitsland slechts 4000 exemplaren verkocht. In 1943 waren er ca. 10 miljoen exemplaren uitgegeven (zie kader boven). Van het boek bestaan ook vijftien luxe-uitgaven. Hitler gaf deze cadeau aan onder andere Arthur Seyss-Inquart.[1]

Tegenwoordig is het auteursrecht van Mein Kampf in handen van de Duitse deelstaat Beieren. Dit recht zal op 31 december 2015 eindigen en dus zal de tekst van het boek dan in het publieke domein terechtkomen. De regering van Beieren, in overeenstemming met de Federale Regering van Duitsland, staat tot dat moment noch kopiëren noch afdrukken van het boek in Duitsland toe en verzet zich ook in andere landen hiertegen, maar met minder succes.

De verkoop van het boek, ook tweedehands, is eveneens verboden in Duitsland en Nederland, maar bijvoorbeeld niet in België. Verhandelen van oude kopieën is wel weer toegestaan, behalve als het gebeurt om haat of oorlog te bevorderen. De meeste Duitse bibliotheken bezitten zwaar becommentarieerde en versies samengesteld uit uittreksels uit Mein Kampf. Ook in veel Nederlandse bibliotheken is het boek in te zien en te lenen.

In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk zijn geen beperkingen op de verkoop en handel van dit boek, omdat de auteursrechten erop voor 1939 aan uitgevers in die landen verkocht werden (in het geval van de Verenigde Staten aan uitgeverij Houghton Mifflin, in het geval van het Verenigd Koninkrijk aan uitgeverij Random House) en dus niet in het bezit van de Duitse deelstaat Beieren zijn. In 1999 meldde het Simon Wiesenthal Centrum, dat belangrijke internet-boekhandelaars, zoals Amazon.com en Barnes and Noble, Mein Kampf verkopen aan klanten in Duitsland. Na een openbaar protest gingen beide bedrijven akkoord om die verkoop te stoppen.


gr.Patrick
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Mein Kampf op site ja of nee ?

Bericht door LDO »

Wiki Weet Het:

When Mein Kampf was republished in Sweden in 1992, the government of Bavaria tried to put a ban on the book. The case went all the way to the Swedish Supreme Court. The court ruled in 1998 that the copyright could not be owned by the modern state of Bavaria. Since the publishing house that published Mein Kampf in the thirties had long gone out of business, Mein Kampf should be considered as being in a state of limbo (or even in the public domain). The case was won by the modern publisher, an outspoken anti-Nazi.

Ofwel: doe wat je niet laten kunt als het niet in strijd met de wet is.
Sowieso belachelijk dat de originele Mein Kampf in NL nog steeds in de ban zit.
Eén druk op de knop en je kunt er driehonderd notabene in DUITSLAND kopen, voor 100 euro ps.
In Duitsland waar elk swastikaatje netjes afgestickerd wordt...
Voor verzamelaarsdoeleinden natuurlijk, dus svp haarlok bij de betaling bijsluiten om aan te tonen dat je geen skinhead bent.

Ik bezit er twee (originele uitgaven in Duits en NL) en heb regelmatig gedacht: iedereen zou het eens moeten proberen te lezen.
Respect als je het uitleest, het is werkelijk een onverteerbaar dwaalschrift.
Merkwaardig als je besluit door dat onsamenhangende gezever rechtse sympathieën te krijgen.
Het is een tijdsdocument voor geschiedkundigen en een verzamelaarsobject, meer niet.

"Het spreekt vanzelf dat een herdruk volstrekt onaanvaardbaar is. Het is een lange belediging vol weerzinwekkende rassenwaan, oorlogshetze en aanvallen op de democratie. Er mag geen sprake van zijn dat dit boek - de kroon van de nazi-propaganda - in Nederland verschijnt." De Waarheid, 1974

De Waarheid liet gemakshalve achterwege dat de kroon van de nazi-propaganda zelfs niet gelezen werd door Hitlers naaste trawanten.
Maar ik ben volledig met ze eens: een nadruk voegt niets toe aan het werelderfgoed.
De originelen zijn er nog in overvloed, de tekst is in pdf gemakkelijk te vinden.

Het auteursrecht van de Nederlandse uitgave lag overigens bij de Amsterdamse Keurkamer en is na de teloorgang van deze uitgever aan de Nederlandse staat vervallen.
Kan je nog eens nalezen op: http://www.xs4all.nl/~jikje/Verbod/Boeken/kampf.html
Erg leuke site, er waren en zijn boeken verboden waar je het niet van zou denken.
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Mein Kampf op site ja of nee ?

Bericht door special air service »

Ga me niet vertellen dat Don Quichot echt een verboden boek is?

Staan dus idd boeken tussen waarvan ik sta te kijken dat ze verboden zijn.

Kuifje in het land van de Sovjets wil ik onder andere wel een keer lezen. :yes:
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mein Kampf op site ja of nee ?

Bericht door iknowdintoo »

Of De zoon van Dik Trom, ook verboden door de Duitsche Bezetter.. :P
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Mein Kampf op site ja of nee ?

Bericht door special air service »

En nog steeds niet v/d lijst gehaald.

Ach ja....
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Mein Kampf op site ja of nee ?

Bericht door Moengoman »

LDO schreef:Respect als je het uitleest, het is werkelijk een onverteerbaar dwaalschrift.
Volstrekt mee eens, ik heb het twee keer geprobeerd. De eerste keer kwam ik tot twee (tijdens Duitse les), de tweede keer tot drie bladzijden. Er is letterlijk niets van blijven hangen.
De beste manier om vatbare tieners voor eeuwig te genezen is ze verplicht een bladzijde te laten vertalen.
Plaats reactie