Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Edgar.De vraag welke zaklampen de luftwaffe voornamelijk als uitrusting had waren de merken Pertrix – Daimon - Zeiler deze laatste was voor de officieren bedoelt vooral in het begin van de oorlog was alles nog streng geüniformeerd per Nazi eenheid, maar hoe verder de oorlog verliep viel dat geheel uiteen .Ik behoef je dan ook niet te vertellen dat toen alles maar ook echt alles is gebruikt in die laatste dagen vooral ook veel beute materiaal.De Wehrsport groep had wel zijn eigen materieel bv spec zaklampen - dolk - koppelriem ect en die bij geen enkel ander onderdeel in gebruik was als bij deze HJ hun zaklampen heb ik tevens allemaal hier al eens besproken.

De luftwaffe soldaten hadden in het begin van de oorlog de beschikking over (4) type Pertrix zaklampen zoals afgebeeld...maar de Wehrmacht SS Heer ect maakte daar ook wel gebruik van. De Daimon -Telko's en de Daimon nr 2233 Feldgrau of zwart waren de standaard lampen van de Wehrmacht SS Heer ect tja zo eenvoudig is zaklampen verzamelen nu ook weer niet.

NB: De Marine en luftwaffe waren de grootste verbruikers van accu' en batterijen Anode voor in de vliegtuigen en U-boten... ect voornamelijk Pertrix was in de 2WO de fabrikant die deze leverde, werden vaak gemaakt onder bare omstandigheden door Gevangenen die dwangarbeid moesten verrichten onder Pertrix veelal Poolse- Belgische - Nederlandse vrouwen die in oude kolenmijnen onder vrouwelijk SS bewakers deze accu's zonder enige bescherming vervaardigde omdat de Pertrix fabrieken in het Ruhr - gebied allemaal al waren gebombardeerd ..ik kom daar nog eens op terug indien gewenst.



Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 08 mar 2009, 13:08, 10 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag Miller :)

ik wil toch even reageren op je uitspraak (zie dat ik geen fouten tip) :?

ik vind het normaal dat er in een topic fouten worden gtypt ,waarschynlyk staan er hier ook in :?

maar ik vind het kinderachtig dat je hierop reageert of het moest zyn dat je niet ouder bent dan 6 jaar :+ en dan nog

grts bruno
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door ammo »

Miller schreef:Zeer mooi, informatief topic! 8)

Toch even zeuren: onbekent is met een d! " onbekend " :wink:
Floris zeur toch niet zo , je bent zelf ook niet foutloos
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze fraaie Pertrix staaflamp 1930 ca 22 cm lang 4cm dik voor 2 (D) cellen was ook bij de nazi' s in gebruik. Ik wil deze compleet gaan restaureren omdat de huls vol met deuken zit en de zwarte verf bijna geheel verdwenen is enkel de schroefdop met het oude Pertrix logo de mopshond met zaklamp in zijn bek is nog mooi en doe ik niets aan.De lamp lijkt op de foto kleiner als die in werkelijkheid is maar het is een flinke robuuste staaflamp.Indien er interessen voor is wil ik deze gehele restauratie van A-Z wederom hier gaan vastleggen...laat maar eens horen.

Pertrix stab lampe 1930
AfbeeldingAfbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door patrickh »

Ben ook nog een foto vd Wehrmacht tegengekomen uit mijn eigen collectie met zaklamp,helaas is mijn kennis te laag om
te zien welk type.

gr.Patrick (en nogmaals,geweldig topic!!!)

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@ patrickh..bedankt voor het delen van deze belangrijke informatie vanuit een oude foto van een Duitse Wehrmacht soldaat met zaklamp dat is het juiste info materiaal.Hierbij tevens een oproep aan alle bezoekers heb je nog foto's liggen met zaklampen op militaire uniformen uit de 1 + 2e WO deel ze dan samen hier in dit forum zodat een ieder daarvan kan leren.Wat de zaklamp betreft op jou foto ik denk dat het om een Pertrix H37 2 sein gaat groen rood nr 641 maar omdat de foto niet al te scherp is kun je het Pertrix logo moeilijk zien al hoewel deze lampen ook gemaakt zijn zonder dat logo.ik dacht dat onze ''Bruno'' er een in zijn bezit had zonder logo zo ja dan zal hij hem zeker hier gaan plaatsen.

NB:zie bijgaand genoemde Pertrix de foto heb ik iets uitvergroot en bijgewerkt en dan zie je de sein knoppen naast de domlens en morse aan uit schakelaar bovenop goed zitten kan niet missen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 23 mar 2009, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi Patrick,mooie foto :h dat is het mooiste bewys dat er is een foto om sommige zaklampen te bewyzen dat ze oorlogs of naoorlogs is

hier is een foto van wat waarschynlyk de lamp is dat de soldaat draagt,ook bedankt custom :)

Afbeelding


groetjes bruno
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Haplo »

Custom,

Zie de restauratie graag te gemoed.
Gezien de eerdere belooft ook dit weer wat.
Reageer niet veel, maar lees wel zeer zeker erg veel mee.
Top info.
Op naar de 30.000.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Wij gaan nog even door met foto's als bewijsmateriaal hier een fraai plaatje Wehrmacht soldaat met Daimon Telko Trio Wehrmacht 1936 en draadkniptang beter bewijs is er gewoon niet.hopelijk komen er nog meer foto van forum bezoekers los uiteraard graag met zaklampen. :wink:



Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 08 mar 2009, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Edgar »

Bedankt voor de info Custom! Mocht je nog eens een dergelijke, veel-voorkomende militaire, Duitse, ww2 lamp in de verkoop zetten hoor ik het graag.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier het Ambulancia type van Daimon 1939 was voor de Sanitaiter gemaakt. Deze lamp is in bijna nieuwstaat enkel met het blauwe luftschutz filter prachtige lampen waren het die Daimon destijds vervaardigde.Het was dan ook niet voor niets de grootste zaklampen fabrikant van Europa in die tijd Pertrix stond hiermee op de 2e plaats maar zij gebruikte een geheel eigen ontwerp en een andere constructie als Daimon, en zij hebben praktisch nooit bij elkander afgekeken wat andere fabrikanten toen op grote schaal wel deden.



Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 08 mar 2009, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

De ''Wif'' 1136 deze lamp is gemaakt in Oostenrijk. Op 13 maart 1938 proclameerde Hitler de Anschluss voor Oostenrijk bij Duitsland weerstand was er bijna niet.Deze Wif is gemaakt voor de Bundesheer van Osterreich er staat bovenop een dikke stempel met ''HEERESEIGENTUM'' dus deze lamp was in 1938 na de Anschluss een beute lamp voor de Wehrmacht zoals al het andere oorlogmaterieel van de Bundesheer, dit land gebruik heden nog steeds dezelfde code op hun militair materieel en dat kan verwarrend zijn bij verzamelen zo zijn er ook lampen van Premi uit de 70 jaren. Daar staat dit stempel ook in Premi was tevens een zaklampen. fabrikant uit Oostenrijk maar heeft nooit voor de Wehrmacht gewerkt ''Wif'' was een joodse familie en het bedrijf werd tijdens de Anschluss onteigend en moest toen voor de Wehrmacht produceren.



Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 29 jan 2009, 16:34, 13 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door JimK »

Leuk zo met de foto's. Ik zal eens zoeken of ik nog wat toe te voegen heb.
De Wif is een mooie lamp, alleen doet de foto het bij mij niet :?

Ik weet niet of de volgende foto hier al eens gepost is, volgens mij draagt hij de 2233
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

BRUNO FRANCK schreef:hoi Patrick,mooie foto :h dat is het mooiste bewys dat er is een foto om sommige zaklampen te bewyzen dat ze oorlogs of naoorlogs is

hier is een foto van wat waarschynlyk de lamp is dat de soldaat draagt,ook bedankt custom :)

Afbeelding


groetjes bruno
Ja idd Bruno die bedoelde ik..zonder logo maar verder geheel gelijk aan de Pertrix 641.je weet ook dat er ook Daimon telko's zijn zonder logo bedankt nog :wink:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Edgar schreef:Bedankt voor de info Custom! Mocht je nog eens een dergelijke, veel-voorkomende militaire, Duitse, ww2 lamp in de verkoop zetten hoor ik het graag.
@Edgar Als ik eens een mooie Wehrmacht lamp in verkoop doe zal ik je een seintje geven :wink: OK
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie