Truck, 15-cwt, 4x4 Morris-Commercial C8 / Compressor

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Truck, 15-cwt, 4x4 Morris-Commercial C8 / Compressor

Bericht door Miller »

`k Ben nu de trotse eigenaar van een Morris-Commercial C8.
Vermoedelijk bouwjaar 1943, maar dit moet ik nog gaan nazien.

Wat gegevens: (Historic Military Vehicles directory, B. Vanderveen)

4-cyl. 64-bhp engine (own 3494-cc sv) driving rear or all wheels via 5-speed gearbox and single-speed transfer box.
Hydraulic brakes. Leaf-spring suspension. Tyre size 9.00-16. Wheelbase 99in. Overall dimensions 177x79x102 in. Weight 5990 lb.
Chassis was similar to C8 FAT.

http://www.armyvehicles.dk/images/morriscomc8gs.jpg

Het is er exact zo-een, een door de REME gebruikte compressoruitvoering.
De compressor schijnt niet meer super te zijn. Ik haal die er zowieso uit, maar hou `m er wel bij.
Dan heb ik gewoon een vrachtwagentje.

Heeft er iemand adressen/links naar onderdelen handelaren in de UK, Noorwegen of Denemarken? Daar zijn ze veel gebruikt.
In Nederland is er van M-C niks te vinden, helaas.

Zodra ik `m hier heb maak ik foto`s.
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Re: Truck, 15-cwt, 4x4 Morris-Commercial C8 / Compressor

Bericht door Miller »

Er moet nog wel een hutje aan gebeuren.
- 1 klep in de motor zit vast
- Remmerij zit vast
- Nieuwe V-snaar erbij zoeken. (Ellendige niet-standaard maat...)
- Ding heeft geen kenteken, papieren of whatsoever. Gaat waarschijnlijk nog een touwtrekkerij met de RDW worden.

Verder moet er nog het nodige aan geschuurd en geschilderd worden, heeft hier en daar wat beginnende rotte plekjes.

De Morris-Commercial is bij zo`n beetje alle eenheden van het Britse leger ingezet en tot ongeveer midden jaren `50 gebruikt.

Aangezien ik hem toch moet schuren en schilderen denk ik dat ik `m Mickey Mouse pattern camouflage schilder.

Ook de Airborne Divisions zijn uitgerust geweest met 15-cwt voertuigen. (o.a. Morris-Commercial) Waarschijnlijk alleen tijdens manouvres en achter het front.

Na de oorlog zijn er heel veel M-C`s naar Denemarken en Noorwegen gegaan en door deze legers doorgebruikt. Tot wanneer precies weet ik nog niet.

Degene die ik nu overgenomen heb is een uitvoering met korte laadbak voorzien van een compressor. Deze zijn gebruikt door REME personeel.
De compressor haal ik er zowieso uit. Er zit ook een plaat bij waar de dan vrijgekomen ruimte mee kan worden afgedicht. De compressor hou ik er wel bij, mocht ik in de toekomst toch ineens REME-kriebels krijgen.

`k ga hem nu gebruiken voor onze Airborne Field Security Section impressie.

Mochten er mensen zijn die geld over hebben, dan hou ik mij ten zeerste aanbevolen. De onderdelen die ik er nog bij moet hebben gaan zeer prijzig zijn...... :lol:

Verder is alle hulp met sleutelen, schuren en schilderen t.z.t. van harte welkom. :wink:

Zodra ik `m hier thuis heb zal ik foto`s maken.

Is er trouwens iemand hier in de buurt met een auto-ambulance? Mijn andere optie is om met mijn trekker en een platte kar dat ding te gaan halen......
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Truck, 15-cwt, 4x4 Morris-Commercial C8 / Compressor

Bericht door jurgen »

gave wagen, dat zal wel weer wat gekost hebben.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Re: Truck, 15-cwt, 4x4 Morris-Commercial C8 / Compressor

Bericht door Skylighter »

Lekker belangrijk wat die gekost geeft, hobby's kosten gewoon geld! :mrgreen: Ben benieuwd naar de foto's.
jurgen schreef:gave wagen, dat zal wel weer wat gekost hebben.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: Truck, 15-cwt, 4x4 Morris-Commercial C8 / Compressor

Bericht door patrickh »

Ja,foto's!Ben ook zeer benieuwd,ben zelf op zoek naar een Dodge wo2...
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Re: Truck, 15-cwt, 4x4 Morris-Commercial C8 / Compressor

Bericht door koen »

Capt. Richard R. Miller schreef:Er moet nog wel een hutje aan gebeuren.
- 1 klep in de motor zit vast
- Remmerij zit vast
- Nieuwe V-snaar erbij zoeken. (Ellendige niet-standaard maat...)
- Ding heeft geen kenteken, papieren of whatsoever. Gaat waarschijnlijk nog een touwtrekkerij met de RDW worden.
Voor de klep zal je ben ik bang de kop er af moeten trekken, en dan hopen dat er voor de rest geen schade aangericht is door de klep.
Remmen gangbaar maken is ook wel te doen, zelfs als je nooit aan auto's sleutelt. Gewoon goed op letten hoe en wat je los haalt. En niet direct beide kanten los trekken zodat je een voorbeeld hebt. Of foto's maken natuurlijk.
Snaartje vervangen is het werk niet, tenzij je er zeer lastig bij komt. Lastige is al zoals je aangeeft de goede snaar vinden.

En ja, kenteken en papier kan lastig zijn, maar zeker niet onmogelijk. Je zal wel voor keuring naar de RDW gaan, mail die gasten maar eens anders.

Anyway, er is zeker nog wel een mooie wagen van te maken met enige moeite en liefde :wink:
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Re: Truck, 15-cwt, 4x4 Morris-Commercial C8 / Compressor

Bericht door Miller »

Nou, kennis van me werkt bij de RDW, die gaat es rondsnuffelen voor me.
We hebben in het verleden al heel wat legervoertuigen door de RDW heen gesleept, nu hopen dat dat met deze ook wil. :)
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Gebruikersavatar
MaBre
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2009, 13:39
Locatie: Wekerom

Re: Truck, 15-cwt, 4x4 Morris-Commercial C8 / Compressor

Bericht door MaBre »

Hallo Miller,

Heb je je nieuwe aanwinst al in huis?

Het zijn leuke voertuigen die Morris Commercials en je komt ze niet zo vaak tegen als al die Jeeps , Dodges en GMC's waar je zowat mee doodgereden wordt. :lol:


Groetjes Marc.
Gebruikersavatar
MaBre
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2009, 13:39
Locatie: Wekerom

Re: Truck, 15-cwt, 4x4 Morris-Commercial C8 / Compressor

Bericht door MaBre »

patrickh schreef:Ja,foto's!Ben ook zeer benieuwd,ben zelf op zoek naar een Dodge wo2...
Hallo Patrickh , volgens mij heeft Dirk Klok uit Ede nog een Dodge WC 51 te koop , deze Dodge is van mij geweest en die heb ik 15 jaar geleden in nieuw staat gerestaureerd en hij is nog steeds in zeer goede staat dus daar heb je een goede aan. Als je interesse hebt dan stuur ik je wel per PB zijn tel. nr.


Groetjes Marc.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Truck, 15-cwt, 4x4 Morris-Commercial C8 / Compressor

Bericht door JimK »

Erg gave aanwinst!

Succes met het RDW gebeuren en de restauratie.
Heeft Staman ook helemaal niets voor je?
Of hij weet misschien wel een adresje.

Gr. Jim
Plaats reactie