dolk

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: dolk

Bericht door Doornewaard »

mgschutze schreef:
dutchknive schreef:SS dolk: replica van een super zeldzame dolk, de bewerkingen zijn te grof, het hout( vermoedelijk kunststof) handvat ook, beter nog wat foto's van het merk (andere kant lemmet) plaatsen.

HJ: duidelijk nieuw leer, big lip aan de schede, en de HJ diamant lijnt op met het raster van het handvat, dit hoort niet.

LW: een duidelijk voorbeeld: In het midden van het lemmet versierselen, vreemde vorm handvat, plus windsels, het zou me niet verbazen dat in het merk Berlin voorkomt.(foto) is handig, leert de rest ook van.
Dat handvat van de SS dolk is kunstof. Dit is de meest voorkomende repro en een betere foto zal je alleen maar meer doen huilen. :wink:

En de LW dolk, als jij met Berlin hetzelfde bedoelt als ik dan is deze dok daar een te slechte repro voor. Bij de bekende berlin repro's van vlak na de oorlog zijn de details etc zo goed, dat de meeste verzamelaars er in zullen trappen zodra je er een goed lemmet op zet.
Zoals de bovenstaande post aangeeft zijn de meeste repro's met een kunstof handvat. Dit is 1 van de grootse fouten. Waarom: de orginele zijn van hout, en wat krijg je met gelakt hout als je ergens tegenaanstoot?. Dan krijg je geheid deukjes en krassen, en dat missen dan de repro's.
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Re: dolk

Bericht door dutchknive »

Van de "Berlin"dolken zijn in de jaren 70 er wat aardige gemaakt. Later zijn er wederom gekomen, ik meen met Weyersberg en nog eentje, Holler dacht ik, van nog mindere kwaliteit. Die kwamen met dat rare kunststoffen hangertje, wat nergens op lijkt. Bij het merk Holler moet je gewoon de streepjes van de termometer tellen, 21 of 23. Een repro komt niet verder dan 10-12.

Ik meen dat ze 25-35 euro doen op MP. Ik hoop nog op foto's van de makersmerken. Dan wordt het pas duidelijk met welke repro we te maken hebben, en kan de rest nog wat leren. Voorlopig zijn bij dit soort dolken de repro's op afstand te herkennen. Het zal niet lang duren voordat deze beter gaan worden. Dan wordt ook dit verzamelgebied een mijnenveld.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: dolk

Bericht door JimK »

dutchknive schreef: Voorlopig zijn bij dit soort dolken de repro's op afstand te herkennen. Het zal niet lang duren voordat deze beter gaan worden. Dan wordt ook dit verzamelgebied een mijnenveld.
Volgens mij vergeet je dan toch echt de dolken van direct na de oorlog. Deze zijn enkel te herkennen aan Holler Berlin lemmet, en er is nog een producent van toen, of dat weyersberg is weet ik niet zeker. Maar dat terzijde. Die exemplaren zijn van de hoogste kwaliteit repro, want de handvaten, onderdelen alles zijn gewoon op dezelfde mallen gemaakt als die van de oorlog, die fabrieken hebben namelijk doorgedraaid voor de Amerikaanse souvenir industrie. Dat zijn die die ik in mijn vorige post bedoelde, waarbij je het lemmet zou kunnen omwisselen en dan zie je het verschil niet. Niks meet te tellen of te voelen, het is gewoon hetzelfde. Ik hoop dat die mallen er niet meer zijn, of dat er niet zulke goede gemaakt zullen worden.... maar dat is afwachten.

Gr. Jim
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Re: dolk

Bericht door dutchknive »

Jim,
100 punten. Destijds zijn de zogenaamde dachau SS sabels ook ineens opgepopt. nergens beschreven, en voila, in een keer op de Amerikaanse markt......Intussen worden deze als echt verkocht, en daar schuilt dikwijls het gevaar, als de repro maar oud genoeg is, en het belang groot genoeg is, wordt de repro vanzelf echt.
En om het nog erger te maken. Een van de top handelaren, je weet wel ene Atwood, heeft alle delen opgekocht, en met de mallen onderdelen bijgemaakt, en een hele partij, niet van echt te onderscheiden dolken en sabels op de markt gebracht. Vervolgens een paar boerken uitgegeven, en de hele handel verkocht. Pas later is dit ontdekt, en zijn er velen in de snuifdoos geraakt. De mallen zijn ook gebruikt om door te gaan, let maar eens op de dolken van de Nederlandse marine en luchtmacht, en vergelijk die eens met de marinedolken. Wat wel opvalt dat in het oosten van Europa, nu veel goede repro ontstaat, blijkbaar zijn daar de mallen (ex oostblok) weer in gebruik. Al met al is dus kennis, veel boeken, maar zeker de kennis van anderen belangrijk.
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Re: dolk

Bericht door dutchknive »

En hoe gemakkelijk het is, zie hier:

http://cgi.ebay.de/SCHLAGSTEMPEL-PUNZEN ... 240%3A1318

Alle stempels, keurig nagemaakt. Door deze WA nummers te noteren, kun je als je ooit twijfelt aan items, met dezelfde stempels, weten waar ze vandaan komen.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: dolk

Bericht door jurgen »

volgens mij is het erg simpel, de "markten" die zo verzadigd zijn van repro worden naar een tijd gewoon niet interessant meer omdat het origineel toch niet meer is te onderscheiden van repro. Ik zelf zal ook nooit iets kopen als ik niet zeker ben dat het echt is, dus dolken, (camo)helmen, uniformen zal niet voor meteen zijn, ik heb gewoon geen zin om me daar jaren in te verdiepen en achteraf nog constateren dat het toch niet echt was.

Misschien moet ik me op wapens gaan concentreren, die worden nog zo niet nagemaakt over het algemeen...
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: dolk

Bericht door JimK »

jurgen schreef:Misschien moet ik me op wapens gaan concentreren, die worden nog zo niet nagemaakt over het algemeen...
Jawel :mrgreen:
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: dolk

Bericht door jurgen »

hmm, ik heb weet van mp40's die nogal eens repro te koop worden aangeboden, en ik heb is een gewehr43 gezien die uit japan kwam (maar die was nog duurder dan een originele dus niet commercieel interessant).

Hebt ge toevallig voorbeelden van wapens die op (grote) schaal nagemaakt worden.
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: dolk

Bericht door Doornewaard »

jurgen schreef:volgens mij is het erg simpel, de "markten" die zo verzadigd zijn van repro worden naar een tijd gewoon niet interessant meer omdat het origineel toch niet meer is te onderscheiden van repro. Ik zelf zal ook nooit iets kopen als ik niet zeker ben dat het echt is, dus dolken, (camo)helmen, uniformen zal niet voor meteen zijn, ik heb gewoon geen zin om me daar jaren in te verdiepen en achteraf nog constateren dat het toch niet echt was.

Misschien moet ik me op wapens gaan concentreren, die worden nog zo niet nagemaakt over het algemeen...
Dan doe je toch iets verkeert om er na een paar jaar achter te komen. Verzamelen draait om kennis en ervaring, en dan je het kaf van het koren scheiden.
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Re: dolk

Bericht door Von Brand »

Het scheelt ook al een hoop als je je spullen koopt bij betrouwbare mensen. Combineer dat met je eigen kennis, dan heb je al een grotere kans dat je orgineel spul te pakken hebt. Teminste zo ga ik meestal te werk.
Ein Wiedersehen war seine und unsere Hoffnung........
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: dolk

Bericht door JimK »

jurgen schreef:Hebt ge toevallig voorbeelden van wapens die op (grote) schaal nagemaakt worden.
Euhm... bijna alle Duitse wapens wel. En ook zeldzame Geallieerde. En stengun dempers, hoewel deze goed te herkennen zijn als je een origineel hebt (of kent).

Maar bij duitse wapens worden goede replica's gemaakt ter oplichting, maar ook veel voor de schietsport. Ook worden er genoeg wapens, denk aan lugers maar ook andere Duitse wapens in elkaar gezet met een mix van originele en fake onderdelen. Dat is toch jammer van je geld als het een in elkaar gezette mix blijkt te zijn.

Maar we dwalen af op dit topic. :wink:
Plaats reactie