Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag zaklampen liefhebbers

ik wil jullie even melden als alles goed verloopt dat ik een lotje zaklampen binnen kryg,die ik verder wens te verkopen

het zou gaan om de welbekende daimon telko trio met origineel doosje,ik denk ene van de meest bekende duitse zaklampen 2 de wereldoorlog

de prys is wel 90 euro dit is niet weinig maar ik denk dat je waar krygt voor je geld,vele hebben al naoorlogse gekocht voor een oorlogse en dat is zeker weggegooid geld (heb ik vroeger ook gedaan,want ik wist niet beter)deze lamp zal altyd zyn waarde behouden

moesten er geintreseerden zyn mogen ze me altyd mailen ,als ik de lampen dan heb kan ik ze meer fotos sturen van de lamp waarover het gaat

bruno.franck@telenet.be

dit is een foto van de lamp,normaal zouden ze er zo allemaal moeten uitzien


dit is nog onder voorbehoud maar geintreseerden kunnen me al mailen en dan neem ik later contact met ze op



Afbeelding


groetjes bruno
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Dat ziet er Suuuuuuuuuper uit moet ik zeggen en dat kom je maar zelden tegen .Ik heb het onlangs ook nog gehad opheffing vanuit een ijzerwaren winkel rijwielen ....ect in Duitsland ..de mond viel mij echt open waanzinnige gewoon het spul is er nog steeds je moet het enkel weten waar het zit. Ik ben tevens voor een maand terug bij een verzamelaar in Duitsland geweest die had een Duitse M35 Stahlhelm 100%nieuw in vetpapier als je zoiets ziet dan denk je dat kan niet waar zijn is een repro. Maar niets is minder waar fonkel nieuw nooit gebruikt enkel in opslag gelegen de Decals waren iets aangetast door inwerking v/h vetpapier maar nergens beschadigt ,ik had dit in 40 jaar verzamelen ook nog nooit eerder gezien.. :shock:.. maar nogmaals Bruno dit is ook een mooie vangst hou er maar een voor mij apart als je wilt aub.

Udate..hopelijk zitten de Daimon certificaat briefjes er ook nog bij met een controle nummer dat was tevens het garantiebewijs van de lamp, zit meestal in het batterijenvak mee verpakt. Als deze lampen voor overheidstaken bestemd waren bv v/d de Wehrmacht dan waren deze in grijs karton verpakt zonder Daimon opschrift enkel met het Type no 2218 mGH. De lampen voor de civiele markt waren verder gelijk maar zaten dan verpakt in Doosjes met Daimon kleurendruk opschrift in de kleuren Rood - Blauw - Wit bijgaand een verpakking voor een militaire order tevens leuk om te weten dat deze lampen destijds RM 2,50 kosten :wink: .

NB:De tekst op het briefje is in oud Duitse schrift en letter type voor degenen die het niet zo kan lezen hier de vertaling daarvan.

''Bei etwaigen Beanstandungen mit Hülle einsenden''
''Bij enige Klachten met de huls deze meezenden''




Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Erg mooi ja om aan zo iets komen Bruno! Ik laat zo iets aan mij voor bij gaan voor 90 euro, zeker in deze huidige onzekere tijd :/
Kan er voor 90 euro er 3 stuks voor kopen Wo2 zaklampen. Laatst had ik er een voor 10 euro incl zelfdzame hoofdlampje, ik boel maar :) mijn voorkeur gaat uit meer van gebruikte zaklampen Wo2.
Maat vondt er een vorig jaar voor me' van 1 euro op een rommel markt :) Een Pertrix ( No 679 L) In hele mooie gbruikte staat.
Zo probeer ik het een beetje te doen.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Destruction :)

bedankt voor je reactie,ik begryp je volkomen,90 euro is veel geld maar ik heb ze ook moeten kopen,maar voorstellen zyn altyd welkom ,reserveren of op zy leggen daar valt altyd over te praten daar maak ik geen probleem van ,als ik ze volgende week heb (hopelyk) zal ik meer fotos zetten op de topic hier

grts bruno
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hier de beloofde Daimon Nr 2262 braun luftschutz lampe 1936 voor de Wehrsport dit is een fraaie lamp die iets afwijkt betreffende leer aanhang normaal zit op dit type een gestanst stalen frame voor meerdere mogelijkheden en of op het uniform te hangen ect..Maar deze Wehrsport lamp heeft maar een leren riempje maar kan tevens aan de knoop bevestigd worden ik heb deze lamp nog niet eerder gezien in deze uitvoering.zie foto’s voor verschil met het andere type 2262 die in 1940 is gepromoot aan de NL bevolking als luchtbeschermingslamp is verder gelijk enkel op de aanhang na dan.

Werhsport luftschutz lampe Nr 2262 1936


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi Custom :)

wederom een prachtige lamp is wel een zeer speciale zeker met die bevestiging van achteren :roll: heb ik nog niet tegengekomen op de model 2262 lampen die ik heb zien liggen op de beurzen

grts bruno
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door patrickh »

Iets minder duidelijk,maar let op de 2de man van links,heeft ook een zaklamp op!
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Beste patrickh .Deze foto is idd niet al te best maar ik kan nog wel zien dat deze soldaat een Daimon Telko nr 2213 (2) sein op zijn uniform heeft hangen ik heb de foto ietsje uitvergroot en een gelijke foto met deze lamp bijgevoegd ....bedankt :wink:


[

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 23 mar 2009, 23:46, 10 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door patrickh »

De kenner heeft gesproken,perfect _/-\o_
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Nu even een ander land die ook wel fraaie lampen hebben gemaak ‘’Engeland’’bv.Hier een speciale Morse telegrafie sleutel-zaklamp van de Britse Marine die gebruikt is op de ‘’Safety Boats’’ in de (1WO) 1914 -1918.Deze lamp is geheel uit messing vervaardigd met een bruine lak afgewerkt voor (3) 1/5V (D) cellen ca 26 cm lang, de morsesleutel was te bedienen zowel als zaklamp met een vast licht en of om morse lichtsignalen af te geven.De lamp is zoutwater bestendigd en is 100% waterproof werkt tevens nog steeds na al die jaren, ik kan niet anders zeggen als een fraai stukje vakwerk van "Shimwell Alexander"& Co Londen voor die periode....deze lamp zal ons verzamelaars allen gaan overleven. :wink:

Shimwell telegrafie sleutel-morsezaklamp 1914 -1918
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door JimK »

mgschutze schreef: Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daar sluit deze eerder genoemde seinlamp dan weer bij aan :wink:
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Ja idd dat is hem ietsje ander model maar deze zal wellicht ook van Shimwell afkomstig zijn..en dan weet je nu ook dat deze lamp van jou tevens een laklaag heeft gehad ik heb ze ook al gezien geheel in rood-koper.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hierbij enkele foto's vanuit oude Daimon catalogussen 1936 met reclame speciaal voor de Wehrsport Hitler Jugend - BDM .De bedoeling is om vanuit deze groep je zaklampen eens hier te willen tonen indien je deze mocht bezitten natuurlijk .Ik heb deze al in verzameling maar wilde ook wel eens graag lampen van andere verzamelaars zien, maar dan enkel de lampen die deze eenheid tot haar beschikking had. :wink:

De HJ is in 1926 door Hilter als goed bevonden..ik zou zeggen laat maar eens zien wat je hiervan al in verzameling hebt het waren voornamelijk de merken Daimon en Pertrix.

Daimon kleinbeleuchtung Werbung HJ - BDM 1936
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Kom op jongens...... _/-\o_ heeft dan echt niemand een ''Hitler - Jugend'' zaklamp in zijn verzameling liggen om hier even te laten zien .De militaire zaklamp is toch al zo’n stiefkindje in het militaire verzamel gebeuren.Maar vergeet niet het was een belangrijk stukje uitrusting voor elke soldaat kaartlezen bv …in het donker gaat niet echt gemakkelijk zonder zaklamp morse sein ...ect het hoorde er gewoon allemaal bij.Mocht er dan echt niemand zo'n zaklamp bezitten van deze eenheid dan zal ik over enkele weken het assortiment zaklampen van deze HJ hier maar eens gaan plaatsen.

NB:De HJ dolken - armbanden-koppelriem bv ....ect die zullen zeker wel aanwezig zijn onder de verzamelaars ik wil ook niet flauw gaan doen, maar bedenk wel bij aanschaf van genoemde dat 70% daarvan wellicht Fake van kan zijn, vooral dit materieel wordt nog op grote schaal nieuw aangemaakt..maar dat wisten jullie natuurlijk allemaal al. :wink:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Restauratie Pertrix stab lampe 1930

Zoals belooft volgt hier onderstaand de gehele restauratie van deze pertrix stablampe 1930 van 18 cm lang en 4cm in doorsnede voor 2 dikke D cellen deze lamp was ook bij de nazi's in gebruik maar is in slechte staat waarvan de huls al op div plaatsen is doorgerot .Deze vroege pertrix lamp uit de 30e is het zeker waard om op een verantwoorde wijze geheel te gaan restaureren, bijgaand kunt u deze restauratie stap voor stap gaan volgen zodat het weer een museum - verzamelwaardige zaklamp zal gaan worden ...hier de eerste beelden alvast veel kijk plezier als er vragen zijn stel ze dan. :wink:

De zwarte lak is voor 95% verdwenen veel deuken op de gehele huls en roestvorming
Afbeelding
fraaie focus reflectorkop met veel mogelijkheden
Afbeelding
bij openen van de schroefdeksel blijken er de originele Pertrix stabbatterijen er nog in te zitten met het oude pertrix logo mopshond met zaklamp in zijn bek daar gaat elk verzamelhart sneller van slaan.
Afbeelding
batterijen in mooie staat nog
Afbeelding
Het originele Pertrix 2,8 V is nog steeds aanwezig de tand des tijds hebben wel de huls goed aan gevreten na ruim 70 jaar zijn de batterijen nog mooi ik denk dat een voorgaande lading eens gelekt heeft en zodoende de gaten in de huls heeft gevreten
Afbeelding
Deuken uit de huls verwijderen dmv Alu +hout gereedschap om verdere beschadigingen te voorkomen
Afbeelding
Het strak maken van het huls oppervlak dmv rollen om vervorming te voorkomen.
Afbeelding
ontroesten van de binnenzijde
Afbeelding
Afbeelding
solderen met tin van de gaatjes
Afbeelding
weer dicht gesoldeerdAfbeelding
conserveren en stoppen van de droge roestvorming dmv van een chemische vloeistof ''Noverox'' op te brengen die de roest omzet in een soort harslaag werkt perfect deze zal dan ook niet meer verder roesten na deze behandeling.
Afbeelding
Afbeelding
Afbijt opbrengen om de laatste verf resten te verwijderen maar de patina op de buitenkant v/d huls laat ik gewoon zitten je zult straks zien waaron.
Afbeelding
Het oude verflaagje laat zich gemakkelijk verwijderen met afbijtmiddel nu kan straks met de voorbewerking van het aflakken in zwart begonnen worden da's het mooiste werk en dan zie je de oude staaflamp uit de 30e jaren weer tot leven komen zoals die eens is geweest.
Afbeelding
De deuken zijn weer verdwenen de gaatjes weer gedicht geheel ontdaan van de verfresten enkel het kale metaal en messing zijn klaar voor de laglaag het overtollige tin is inmiddels weer vlakgeschuurd en deze restauratie zal straks na de verflaag niet meer te zien zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De eerste laklaag zit erop de lamp is nu erg steriel geworden zonder contouren en alles ziet er nog te nieuw uit morgen komt de moeilijkste truuk om de gebruiksporen weer aan te brengen zodat de lamp haar 70 Jaar oude patina weer terugkrijgt die er nu nog onder zit.ik gebruik altijd een Airbrush voor het lakwerk de verf is Ral /Teerschwarz nr E9983. De schroefdop heb ik niet meegespoten die was priecies naar mij zin,tevens heb ik de lamp weer aan het branden gekregen door een nieuwe massa verbindingen onzichtbaar aan binnenkant in te solderen het is altijd mooi als zo'n oude lamp kan branden.Ik streef er dan ook naar dat mij lampen kunnen branden dat is het eerste waarna ik kijk maar sommige hebben zeer hardnekkige storingen maar ik heb ze tot op heden allemaal nog aan het branden gekregen :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Na ruim 70 J het licht weer laten schijnen apart licht komt uit deze 40mm domlens
Afbeelding
Patina en gebruiksporen maken dmv thinner en een zelf gemaakt chemische vloeistof.
Afbeelding
De nieuwe laklaag daarna licht polijsten met fijne autowax en hij kan er weer 70 jaar tegen en hopelijk zal die weer eens ergens in een vitrine kast bij een andere verzamelaar en of museum terecht komen na mijn verzamelperiode...want bedenk wel.. :idea: je moet alles eens weer hier achterlaten als verzamelaar hoe dan ook en dat wordt nog wel eens vergten..
Afbeelding
Het verschil is erg groot na restauratie en toch is die in werkelijkheid mooier als op de foto en dat komt omdat een rond voorwerp in glazend zwart moeilijk is om te fotograveren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De oeroude staaflamp heeft zijn plaats weer gevonden na een zware restauratie marteling staat deze nu weer te pronken bij de vele andere oude staaflampen uit gelijke periode,ik denk wel eens konden deze lampen maar eens hun verhaal vertellen waar ze ooit hun licht moesten laten schijnen dan zou je zeker wel eens vreemd kunnen opkijken :shock: hopelijk hebt jullie genoten van deze restauratie voorlopig weer even rust.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 12 feb 2009, 19:24, 51 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Plaats reactie