Life kleurenfoto's Nazi-Duitsland

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Life kleurenfoto's Nazi-Duitsland

Bericht door okke »

Een indrukwekkende serie kleurenfoto's van Life Magazine kan je hier en hier bekijken.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Life kleurenfoto's Nazi-Duitsland

Bericht door viny »

Ik vind die foto rechts bovenin echt mooi, de grote Fuhrer onderuit gezakt in een stoel als een kleine kleuter, die andere foto van hem heb ik al geprobeerd een mobieltje in zen hand te plakken, nou ben ik niet zo goed met photoshop jammer genoeg :P ' Ja guttentag met de Fuhrer, waar kan ik u mee van dienst zijn?' :P
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Life kleurenfoto's Nazi-Duitsland

Bericht door okke »

En alle andere foto's op die twee links die ik gaf (eerste link en tweede link) niet vergeten natuurlijk.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Life kleurenfoto's Nazi-Duitsland

Bericht door asjemenou »

Schitterende foto's. Beter gezegd schitterende diapositieven, want dat zijn het. Het laat maar weer eens zien dat er meer kleurenbeeldmateriaal bestaat van de dertiger jaren en WOII dan we eigenlijk denken. Waar ik toch wat moeite mee heb dat is het copyright van deze afbeeldingen die worden geclaimd door het Life magazine. Het lijkt mij wel duidelijk dat de dia's destijds zijn gemaakt door een Duitse fotograaf en niet door een Amerikaanse. Na de oorlog kwam veel van dit Duitse beeldmateriaal in handen van de Amerikanen, die er meteen het copyright van opeisten. Als fotograaf heb ik daar dan ook wat moeite mee. Het blijft pronken met andermans veren.

Zo claimen de Amerikanen ook dat zij de eerste waren die gebruik maakten van de "meelopende camera". Een "meelopende camera" is een filmcamera die op een rails is gemonteerd en dan meeloopt met bijvoorbeeld hardlopers. Deze techniek wordt vandaag de dag nog steeds bij o.a. sportevenementen toegepast. In werkelijkheid werd deze filmtechniek niet door de Amerikanen uitgevonden maar door de Duitse cinaste Leni Riefenstahl. Zie, http://nl.wikipedia.org/wiki/Leni_Riefenstahl . Zij gebruikte deze filmtechniek voor het eerst in haar film "Olympia" uit 1936. Deze film is dus opgenomen gedurende de Olympische spelen in Berlijn 1936. Ten tijde van Hitler Duitsland.
Na de oorlog werd Leni Riefenstahl min of meer doodgezwegen. Ze werd toen bestempeld als een Mitläuferin van de nazi's. Iets wat ze tot haar dood altijd heeft ontkent. Mitläuferin of niet, ze heeft de wereld toch een aantal mooie tijdsdocumenten nagelaten. Films als "Triumph des Willens" etc. geven ons toch een goed beeld over de nazi ideologie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie