Excuses voor bombardement Nijmegen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Thom
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 dec 2008, 00:33
Locatie: Utrecht / Hamburg

Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Thom »

Excuses voor bombardement Nijmegen

NIJMEGEN - Nijmegen heeft zondag het bombardement dat 65 jaar geleden de Waalstad trof, herdacht. Een vertegenwoordiger van de Amerikaanse ambassade bood zijn excuses aan voor het verwoestende bombardement.

Amerikaanse piloten losten hun bommen in 1944 boven Nijmegen. Daarbij kwamen 800 burgers om het leven. Duizenden mensen raakten gewond. Een groot van het centrum van Nijmegen lag in puin.

Na de herdenking in de St. Stevenskerk was er een stille tocht naar het monument De Schommel. Daarna luidden de kerkklokken en volgden er drie minuten stilte.
Door mijn afkomst (het Nagasaki van Europa, aldus ene Arthur Harris die de inwoners van mijn stad vergeleek met de inwoners van Sodom en Chomorra) heb ik bombardementen altijd het meest fascinerende gevonden van de oorlog.
Maar dit soort gebeurtenissen zijn tevens maar moeilijk te verkroppen. Zo ook in dit geval, de oudste stad van Nederland, gebombardeerd, eeuwig zonde.
Tot 1994 was de lezing dat "het stratenpatroon té veel gelijkenissen vertoonde met die van de naburige Duitse stad Kleve om rekening te houden met een foutief doelwit.".
Het is hard dat het spooremplacement bij Nijmegen de reden bleek om 90 procent van het oude centrum te vernietigen.
En ik begrijp ontzettend goed waarom men er in die tijd, en de jaren erna liever niet over sprak. Een soortgelijke situatie hebben wij thuis ook gehad.

Hier zien jullie de schade in kaart gebracht.
Afbeelding

Over deze verschrikkelijke fout van de Amerikanen, is nu een boek geschreven.
Hij lijkt me zeker de moeite waard, en vandaar zet ik hier even een artikel over het boek neer.
NIJMEGEN - Het laatste oorlogsjaar van Nijmegen wordt belicht in een nieuw boek over de recente geschiedenis van de stad.

Joost Rosendaal, docent aan de Radboud Universiteit schreef het boek Nijmegen '44. Verwoesting, verdriet en verwerking.

Het verschijnt op 22 februari, de datum waarop Nijmegen in 1944 werd getroffen door een bombardement van de Amerikanen. De auteur beschrijft niet alleen het verwoestende bombardement, maar ook de oorlogshandelingen in september van dat jaar. Toen kwam de stad opnieuw onder vuur te liggen en werd maanden frontstad.

Het boek verschijnt bij de Nijmeegse uitgeverij Vantilt. Het eerste exemplaar wordt tijdens de herdenkingsbijeenkomst in de St.-Stevenskerk aangeboden aan premier Jan Peter Balkenende en burgemeester Thom de Graaf.
Afbeelding

Niemals mehr Bombenpolitik!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bombardement Nijmegen

Bericht door asjemenou »

Door de (lucht) bombardementen gedurende WOII is helaas veel cultureel erfgoed vernietigd. Zoals je al schrijft werd altijd beweerd dat het bombardement op Nijmegen in februari 1944 een vergissing was. De stad zou zijn aangezien voor de Duitse stad Kleve. Nu blijkt dat het spoorwegemplacement van Nijmegen de reden voor het bombardement te zijn geweest.
Achteraf praten is altijd makkelijk. Hadden de Amerikanen nu wel of niet dit spoorwegemplacement moeten bombarderen?! Waarschijnlijk werd het spoorwegemplacement ook door de Duitsers gebruikt. Dit zou een reden voor de Amerikanen kunnen zijn geweest om het te bombarderen. Moeilijk om te zeggen natuurlijk maar in een oorlog moet je afwegingen maken. De geallieerden hadden immers een vijand te verslaan. Nu hebben we het over Nijmegen maar hoeveel steden zijn er gebombardeerd als voorbereiding op de landing in Normandië? Hierbij zijn ook vele onschuldige Franse slachtoffers gevallen. Was het dit allemaal waard? Het is helaas de tol die betaald moest worden om Europa te bevrijden van de nazi's.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Thom
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 dec 2008, 00:33
Locatie: Utrecht / Hamburg

Re: Bombardement Nijmegen

Bericht door Thom »

asjemenou schreef:Was het dit allemaal waard? Het is helaas de tol die betaald moest worden om Europa te bevrijden van de nazi's.
Denk je ergens niet, dat je bepaalde zaken té veel generaliseerd, en hierdoor de toedracht van dit hele boek enigszins laat liggen?
Je kan er nog zo veel andere voorbeelden bij halen, Nijmegen is natuurlijk niet te vergelijken met een stad aan het Kanaal van Dover, de situatie was totaal anders. Des te interessanter is de reactie en de gevolgen op het moreel op de burgers van Nijmegen. Ergens zou ik mij kunnen voorstellen dat de mensen uit jouw voorbeeld, die het hebben overleefd, kunnen terugdenken aan puinhopen voor een geslaagde operatie. Met de beste wil van de wereld zou ik het bombardement op Nijmegen niet kunnen rijmen met een situatieverbetering van de geallieerden. Of je moet de -stomtoevallig- niet vernietigde Waalbrug erbij rekenen.
Het kwam bijzonder goed uit dat deze gespaard is. Als enig markant bouwwerk van de oude stad en voor de Engelsen en de Amerikanen tevens het belangrijkste bouwwerk. Ik insinueer hier echter niks mee hoor, ik vind het alleen heel erg frapant. Gotha was overigens de bestemming tijdens deze fatale missie, vanwege munitie industrie. Deze stad lag op 3,5 uur vliegen vanaf Nijmegen.

Ik veronderstel dat jij je schaart achter het motto "het doel heiligt de middelen"?
Dat zou ik ergens wel kunnen begrijpen namelijk.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door jurgen »

Een halve stad plat leggen voor een spoorwegemplacement vind ik gewoon achterlijk, en zeker als er duizenden burgerslachtoffers zijn, wat men vooraf zeker wist als men iets wil bombarderen.
Als ik het trouwens goed heb zijn er hierbij evenveel doden gevallen als bij de bombardementen op rotterdam, 4 jaar eerder.

Ik hoop maar dat het centrum van nijmegen nu ook niet zo gatlelijk is als dat van Rotterdam.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door patrickh »

jurgen schreef:Een halve stad plat leggen voor een spoorwegemplacement vind ik gewoon achterlijk, en zeker als er duizenden burgerslachtoffers zijn, wat men vooraf zeker wist als men iets wil bombarderen.
Als ik het trouwens goed heb zijn er hierbij evenveel doden gevallen als bij de bombardementen op rotterdam, 4 jaar eerder.

Ik hoop maar dat het centrum van nijmegen nu ook niet zo gatlelijk is als dat van Rotterdam.
Gebeurd nog steeds,kijk maar eens wat onze Amerikaanse "vrienden"in Irak hebben gedaan...

ps Het oude stadsgedeelte van Nijmegen is prachtig!
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door merkloos »

Dit soort dingen van plat gooien van steden deden de amerikanen naar mijn idee niet echt super moeilijk over net zoals de duitsers. Hier is bijvoorbeeld het Nijmegen. Maar wat bijvoorbeeld de amerikanen ook hebben gedaan is het platschieten van de stad Tiel met artillerie. (Niet echt bekend bij de Nederlanders) Daar staan geloof ik maar 3 gebouwen in het centrum wat nog afkomstig is van voor (tijdens) de oorlog de rest is plat geschoten door Amerikaans vuur. Omdat er Duitsers in de stad zaten. Weleens waar weinig mensen omgekomen door evacuatie maar zowat de hele culturele erfgoed van mijn stad is er aan. Kan er bijna geen foto's over vinden maar heb er 1 gevonden.

http://www.oudheidkamer-tiel.nl/images/ ... foto34.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bombardement Nijmegen

Bericht door asjemenou »

Kurt Student schreef:Ik veronderstel dat jij je schaart achter het motto "het doel heiligt de middelen"?
Dat zou ik ergens wel kunnen begrijpen namelijk.
Het is een motto waar ik mij overigens niet altijd achter wil scharen. Blijkbaar was het bombardement dus geen vergissing maar een doelbewust strategisch bombardement geweest. Wat ik met mijn vorige reactie wil zeggen is dat het bombardement toch een oorlogshandeling is geweest van de Amerikanen. Het vernietigen van een spoorwegemplacement. Men heeft destijds de afweging gemaakt om toch te bombarderen terwijl men zeker ook moet hebben geweten dat er onschuldige slachtoffers bij zouden gaan vallen. Dat is het moeilijke van zo'n beslissing denk ik. Het geeft maar weer eens aan hoe verschrikkelijk een oorlog is.

Je haalt in je reactie de niet vernietigde Waalbrug aan. Ik weet niet wat je hiermee precies wilt zeggen maar bedoel je te beweren dat men de brug heeft gespaard omdat hij later zou kunnen worden gebruikt door de geallieerden? In februari 1944 was een operatie zoals Market Garden nog helemaal niet aan de orde. Men moest immers nog de landing op de Franse kust gaan uitvoeren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door jurgen »

Om er nog even op door te bomen, ook Mortsel is in WO2 door de Amerikanen platgegooid, op klaarlichte dag nog wel. (963 doden)

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... d=gruae5bn

Ook mechelen kreeg verschillende keren bezoek van Amerikaanse en Britse bommenwerpers
http://home.scarlet.be/~flipdoms/FransB ... sBally.htm

Al gaat hij bij deze laatste om minder doden, maar toch nog altijd 150-200.
Thom
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 dec 2008, 00:33
Locatie: Utrecht / Hamburg

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Thom »

merkloos schreef:Dit soort dingen van plat gooien van steden deden de amerikanen naar mijn idee niet echt super moeilijk over net zoals de duitsers. Hier is bijvoorbeeld het Nijmegen. Maar wat bijvoorbeeld de amerikanen ook hebben gedaan is het platschieten van de stad Tiel met artillerie. (Niet echt bekend bij de Nederlanders) Daar staan geloof ik maar 3 gebouwen in het centrum wat nog afkomstig is van voor (tijdens) de oorlog de rest is plat geschoten door Amerikaans vuur. Omdat er Duitsers in de stad zaten. Weleens waar weinig mensen omgekomen door evacuatie maar zowat de hele culturele erfgoed van mijn stad is er aan. Kan er bijna geen foto's over vinden maar heb er 1 gevonden.

http://www.oudheidkamer-tiel.nl/images/ ... foto34.jpg
Steden als Leiden, en Gouda zijn ook door hun bredere stations vroeger deels in vlammen opgegaan.
De foeilelijke bebouwing om het station van Leiden herinnert hier nog aan en ook is een groot deel van de oude stationsbuurt van Gouda in vlammen opgegaan.

Ik heb overigens nog een boekje over Tiel in oorlogstijd.
Het valt van ellende uit elkaar, maar het is nog goed te lezen. Er staan goede beschrijvingen in over het geschut in de polders van Wamel, een dorp aan de overkant van Waal. Van hieruit is Tiel aan gruzelementen geschoten.
merkloos schreef:
Je haalt in je reactie de niet vernietigde Waalbrug aan. Ik weet niet wat je hiermee precies wilt zeggen maar bedoel je te beweren dat men de brug heeft gespaard omdat hij later zou kunnen worden gebruikt door de geallieerden? In februari 1944 was een operatie zoals Market Garden nog helemaal niet aan de orde. Men moest immers nog de landing op de Franse kust gaan uitvoeren.
Ik had nog helemaal niet gedacht aan de link met Market Garden. Los van het feit dat ze wel dankbaar gebruik hebben gemaakt van deze brug, maar dat zou sowieso zijn gebeurd.
Maar de Waalbrug was een duidelijk strategisch doelwit geweest. En ja, als je dan die foto's ziet van die uitgebrande stad met die nog volledig intacte brug, dan gaat er ergens in mijn hoofd wel iets zoemen. Het deed mij een beetje denken aan de Dom van Keulen die ook relatief goed uit de oorlog kwam. Maar dat was wél afgesproken werk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Westwall »

Kurt Student schreef:
merkloos schreef:Dit soort dingen van plat gooien van steden deden de amerikanen naar mijn idee niet echt super moeilijk over net zoals de duitsers. Hier is bijvoorbeeld het Nijmegen. Maar wat bijvoorbeeld de amerikanen ook hebben gedaan is het platschieten van de stad Tiel met artillerie. (Niet echt bekend bij de Nederlanders) Daar staan geloof ik maar 3 gebouwen in het centrum wat nog afkomstig is van voor (tijdens) de oorlog de rest is plat geschoten door Amerikaans vuur. Omdat er Duitsers in de stad zaten. Weleens waar weinig mensen omgekomen door evacuatie maar zowat de hele culturele erfgoed van mijn stad is er aan. Kan er bijna geen foto's over vinden maar heb er 1 gevonden.

http://www.oudheidkamer-tiel.nl/images/ ... foto34.jpg
Steden als Leiden, en Gouda zijn ook door hun bredere stations vroeger deels in vlammen opgegaan.
De foeilelijke bebouwing om het station van Leiden herinnert hier nog aan en ook is een groot deel van de oude stationsbuurt van Gouda in vlammen opgegaan.

Ik heb overigens nog een boekje over Tiel in oorlogstijd.
Het valt van ellende uit elkaar, maar het is nog goed te lezen. Er staan goede beschrijvingen in over het geschut in de polders van Wamel, een dorp aan de overkant van Waal. Van hieruit is Tiel aan gruzelementen geschoten.
merkloos schreef:
Je haalt in je reactie de niet vernietigde Waalbrug aan. Ik weet niet wat je hiermee precies wilt zeggen maar bedoel je te beweren dat men de brug heeft gespaard omdat hij later zou kunnen worden gebruikt door de geallieerden? In februari 1944 was een operatie zoals Market Garden nog helemaal niet aan de orde. Men moest immers nog de landing op de Franse kust gaan uitvoeren.
Ik had nog helemaal niet gedacht aan de link met Market Garden. Los van het feit dat ze wel dankbaar gebruik hebben gemaakt van deze brug, maar dat zou sowieso zijn gebeurd.
Maar de Waalbrug was een duidelijk strategisch doelwit geweest. En ja, als je dan die foto's ziet van die uitgebrande stad met die nog volledig intacte brug, dan gaat er ergens in mijn hoofd wel iets zoemen. Het deed mij een beetje denken aan de Dom van Keulen die ook relatief goed uit de oorlog kwam. Maar dat was wél afgesproken werk.

Afbeelding
Hallo,

Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft u echt een afkeer tegen de Geallieerde Strijdkrachten die ons hebben bevrijdt van het walgelijke Nazisme.
Ik kan er natuurlijk ook naast zitten maar in uw berichten in verschillende topics waaronder deze, vertelt u alleen maar negatiefs over onze bevrijders...

mvg,

Jan
Roland
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 mei 2006, 23:00
Locatie: Brielle

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Roland »

Wel grappig, Jan, want ik dacht hetzelfde. Natuurlijk vallen er onnodige slachtoffers, en ja natuurlijk is dat vreselijk, maar uiteindelijk werd het Nazisme verslagen en hoeveel levens zou dat hebben bespaard?? ...................Juist dat dacht al, we moeten het e.e.a. met het juiste perspectief blijven bekijken.
rendevouz with destiny
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Westwall »

Roland schreef:Wel grappig, Jan, want ik dacht hetzelfde. Natuurlijk vallen er onnodige slachtoffers, en ja natuurlijk is dat vreselijk, maar uiteindelijk werd het Nazisme verslagen en hoeveel levens zou dat hebben bespaard?? ...................Juist dat dacht al, we moeten het e.e.a. met het juiste perspectief blijven bekijken.
Ik ben het volkomen met je eens! _/-\o_

mvg,

Jan
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door patrickh »

Roland en Jan,het zullen maar net jullie broers,zussen,pap of mam zijn,bij die onnodige slachtoffers",nou dan piepen jullie wel anders!Overigens waren vele van de bombardementen totaal niet nodig om de oorlog te verkorten,hadden vaak geen strategische of militaire doeleinden...Hoe je t ok draait of keert,op zich waren dat ook OORLOGSMISDADEN!!!In Engeland kreeg Bomber Harris een standbeeld,eigenlijk is het een oorlogsmisdadiger.Maar ja,doel heiligt de middelen volgens jullie...

Nagasaki,Hiroshima,Dresden,geweldige prestaties,petje af!
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door merkloos »

patrickh schreef:Roland en Jan,het zullen maar net jullie broers,zussen,pap of mam zijn,bij die onnodige slachtoffers",nou dan piepen jullie wel anders!Overigens waren vele van de bombardementen totaal niet nodig om de oorlog te verkorten,hadden vaak geen strategische of militaire doeleinden...Hoe je t ok draait of keert,op zich waren dat ook OORLOGSMISDADEN!!!In Engeland kreeg Bomber Harris een standbeeld,eigenlijk is het een oorlogsmisdadiger.Maar ja,doel heiligt de middelen volgens jullie...

Nagasaki,Hiroshima,Dresden,geweldige prestaties,petje af!
Mee eens veel steden zijn nutteloos kapot gemaakt van uit die steden is alles verdwenen. In die steden kunnen makkelijk familie leden van een betreft forum lid dood zijn gegaan. Daar mag hij van mij gerust een reactie / mening overgeven. In mijn mening ben je dan niet direct een nazi als je kritiek geeft over de stijl waar in het gebeurd is. Dit waren hoofdzakelijk niet echt relevante bombardementen voor de oorlog. Want zijn er best wat Nederlandse burger slachtoffers omgekomen tijdens bombardementen van de Amerikaanse luchtmacht /Engelse.
Bijvoorbeeld

Rotterdam 31 maart 1943: Bommen vallen om een woonwijk vergissing gemaakt ze hadden emplacement bij de Keilehaven moeten raken 200 slachtoffers. Het lijkt mij eerlijk gezegd wel een verschil een woonwijk of emplacement.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Westwall »

merkloos schreef:
patrickh schreef:Roland en Jan,het zullen maar net jullie broers,zussen,pap of mam zijn,bij die onnodige slachtoffers",nou dan piepen jullie wel anders!Overigens waren vele van de bombardementen totaal niet nodig om de oorlog te verkorten,hadden vaak geen strategische of militaire doeleinden...Hoe je t ok draait of keert,op zich waren dat ook OORLOGSMISDADEN!!!In Engeland kreeg Bomber Harris een standbeeld,eigenlijk is het een oorlogsmisdadiger.Maar ja,doel heiligt de middelen volgens jullie...

Nagasaki,Hiroshima,Dresden,geweldige prestaties,petje af!
Mee eens veel steden zijn nutteloos kapot gemaakt van uit die steden is alles verdwenen. In die steden kunnen makkelijk familie leden van een betreft forum lid dood zijn gegaan. Daar mag hij van mij gerust een reactie / mening overgeven. In mijn mening ben je dan niet direct een nazi als je kritiek geeft over de stijl waar in het gebeurd is. Dit waren hoofdzakelijk niet echt relevante bombardementen voor de oorlog. Want zijn er best wat Nederlandse burger slachtoffers omgekomen tijdens bombardementen van de Amerikaanse luchtmacht /Engelse.
Bijvoorbeeld

Rotterdam 31 maart 1943: Bommen vallen om een woonwijk vergissing gemaakt ze hadden emplacement bij de Keilehaven moeten raken 200 slachtoffers. Het lijkt mij eerlijk gezegd wel een verschil een woonwijk of emplacement.
Hallo,

Ik denk niet dat het nutteloze bombardementen waren, tactiek van de verschroeide aarde noemen ze het. Kijk naar Hiroshima, nadat Amerika die atoombom had gegooid, gaven ze zich gelijk over. En natuurlijk is het verschrikkelijk al die bombardementen, ik vind het ook erg voor die gewone onschuldige mensen die er in zijn omgekomen maar het is nu eenmaal oorlog en oorlog is walgelijk.

mvg,

Jan
Plaats reactie