M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door S1991 »

Hallo,

Ik stel deze vraag voor iemand die heeft namelijk een Gebirgsjäger uniform die hij eventueel wilt verkopen. Mijn vraag nu is, welk model is het? Mij lijkt het dat de overjas een M-36 model is alleen ben het niet zeker. Zouden de kenners mij meer informatie kunnen verschaffen en of het een 100% origineel en goed jasje is? En wat de waarde van alles is ongeveer? Afzonderlijk van elkaar dan, dus feldblüse de waarde apart, overjas apart, broek apart, petje apart, uitrusting apart.
Alvast bedankt.

Hier de foto's:
Overjas:AfbeeldingAfbeelding

Feldblüse:AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Broek: AfbeeldingAfbeelding

Andere overjas met bont binnenin?:AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Eind resultaat: Afbeelding

De MP-40 is niet origineel maar na-oorlogs en is niet schietklaar, deze persoon woont in Amerika en hij heeft er een vergunning voor. Als iemand ongeveer kan zeggen wat de waarde is van de uitrusting wat hij erop gezet heeft en de uniform delen hartelijk dank !

Alvast bedankt,

Mvg,
Silvano
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door coco »

Om de originaliteit en waarde te kunnen bepalen:

Staan er stempels in de overjas?, heb je close-ups van de epauletten op de overjas?, heb je foto's van de achterkant van de kraag?
Staan er stempels in het veldjasje?, heb je foto's van de achterkant van de kraag?
Staan er stempels in de broek?
Staan er stempels in de 2de overjas?, heb je foto's van de achterkant van de kraag?

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door S1991 »

coco schreef:Om de originaliteit en waarde te kunnen bepalen:

Staan er stempels in de overjas?, heb je close-ups van de epauletten op de overjas?, heb je foto's van de achterkant van de kraag?
Staan er stempels in het veldjasje?, heb je foto's van de achterkant van de kraag?
Staan er stempels in de broek?
Staan er stempels in de 2de overjas?, heb je foto's van de achterkant van de kraag?

mvg,
Helaas die heb ik niet.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
BartF
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2009, 13:07

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door BartF »

Hoi Silvano,

Het model van het Nachrichtenjasje is niet in M36 of M40 te passen. Dit is een kleermakerstuk. Het jasje ziet mij er iets te nieuw uit ... begrijp me goed, het kan origineel zijn, maar met dit soort jasjes is dat je dat eigenlijk pas goed kan zien als je ze in eigen handen hebt. De 7 op het schouderstuk slaat niet op een GebirgsNachrichtenAbteilung .... dan zit je toch echt op de 54 of hoger. De Edelweiß op de mouw ziet er wel goed uit, maar wie zegt dat die er al meer dan 60 jaar op zit ... dan zal je toch echt naar verkleuring en slijtage moeten zoeken ...
Ik zou het laten liggen ...

De broek ... de voering ziet mij er ook veel te nieuw uit ... Ook weer een privé aanschaf ... moeilijk te zien weer ... maar deze heeft het voor mij niet.

Dan door naar de pet, tenminste ik neem aan dat die ook ter verkoop staat .... voor wat ik op de laatste foto kan zien zeg ik .... niedoen :frownno: ... Ik ben dol op Bergmützen, maar deze ziet er vanaf deze afstand voor mij al niet jofel uit.

De overjassen bemoei ik me niet mee, generaalsjassen zijn helemaal moeilijk te beoordelen, maar gezien mij inschatting over de overige zaken vrees ik er toch wel voor dat deze voor een echte verzamelaar van origineel materiaal niet interessant zijn.

Nou kan ik wel waardes aan gaan geven, maar volgens mij kan je deze 'aanbieding' beter laten liggen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

MvG,
Bart
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door JimK »

Hallo Silvano,

De eerste overjas valt niet te beoordelen van deze foto's, hiervoor zijn betere foto's/close ups nodig. De kleur is nachrichten, geen gebirgsjager.

De Generaals overjas valt ook moeilijk te beoordelen. En er valt al helemaal geen waarde aan toe te kennen. Daarvoor is meer informatie benodigd. Is het bekend van wie deze overjas geweest is, en zijn er foto's van dat die hem draagt. Dergelijke kleermakersstukken zijn op originele foto's terug te vinden. Die zouden het verhaal compleet kunnen maken of juist niet. :wink:

De feldbluse is een kleermakersaanmaak. Dit is imo een originele, montage lijkt mij origineel gedaan. De schouderstukken zijn innaai types en erg netjes gedaan en origineel. De kraagspiegels zijn origineel en lijken origineel op de jas te zitten, de slijtage (zie randjes van spiegels) en de ligging op/in de kraag zien er ok uit. Alleen het edelweiß is niet origineel op deze jas gemonteerd denk ik, aangezien de uitmonsteringen de waffenfarbe geel (zitrongelb) hebben. Dat is nachrichten en geen gebirgsjäger. de 7 lijkt mij dan van nachtrichten erzats abteilung 7. De waarde schat ik zo rond de 900 euro.

Deze broek lijkt mij een vroege Oost-Duitse broek en matcht niet met het wo2 model. In ieder geval zijn deze broeken met een wit biesje niet zo populair. Dit zou een M35 Tuchhose moeten zijn. Welke werd gedragen voor parade's. En niet onder deze opstelling/combinatie.

En de pet valt niet te zeggen met die foto's, maar hij oogt op deze afstand inderdaad wel zoals standaard repro.
De koppel kan ook na oorlogs zijn. Niet vanaf deze foto te bepalen.
MP40 tassen zijn ook niet te beoordelen vanaf deze foto's.




alleen de kleuren op mijn laptop scherm wijken nogal eens af van die op de pc. Dus over de waffenfarbe. Het lijkt mij nu nachrichten.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door S1991 »

Hartelijk bedankt Jim en Bart !
Ik ben niet van plan deze set te kopen, deze persoon vroeg aan mij of ik er misschien kon achterkomen wat de waarde er ongeveer van is.
Als jullie willen kan ik wel close-up foto's aanvragen bij hem en dat moet ik dan in het Engels vragen, kijken of ik er uit kom.
Als ik het goed begrijp is de Feldblüse privé aanmaak netzoals de 1e overjas? De broek zou eventueel een na-oorlogse zijn of een M-35 Tuchhose model zoals gebruikt bij parades, generaals overjas onbekend aangezien geen informatie over drager en uitrustingstukken net zoals de pet replica?
Hartelijk bedankt allemaal !

Grt,
Silvano
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door Kugelblitz »

omgitsme schreef:Hartelijk bedankt Jim en Bart !
Ik ben niet van plan deze set te kopen, deze persoon vroeg aan mij of ik er misschien kon achterkomen wat de waarde er ongeveer van is.
Als jullie willen kan ik wel close-up foto's aanvragen bij hem en dat moet ik dan in het Engels vragen, kijken of ik er uit kom.
Als ik het goed begrijp is de Feldblüse privé aanmaak netzoals de 1e overjas? De broek zou eventueel een na-oorlogse zijn of een M-35 Tuchhose model zoals gebruikt bij parades, generaals overjas onbekend aangezien geen informatie over drager en uitrustingstukken net zoals de pet replica?
Hartelijk bedankt allemaal !

Grt,
Silvano
Feldbluse, zonder de ü! Ook de hoofdletter is van belang...
Dit heeft niets te maken met overbodig corrigeren of een toevallig typefoutje, want de fout is al meermaals gemaakt!
Als serieuze verzamelaar lijkt het me een van de beginselen de originele benamingen te kunnen noemen/typen... :)

Verder ook geen kritiek, maar handig om te weten. Komt ook veel serieuzer over kan ik me indenken.

Groeten, Kugelblitz!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door coco »

Kugelblitz schreef:
omgitsme schreef:Hartelijk bedankt Jim en Bart !
Ik ben niet van plan deze set te kopen, deze persoon vroeg aan mij of ik er misschien kon achterkomen wat de waarde er ongeveer van is.
Als jullie willen kan ik wel close-up foto's aanvragen bij hem en dat moet ik dan in het Engels vragen, kijken of ik er uit kom.
Als ik het goed begrijp is de Feldblüse privé aanmaak netzoals de 1e overjas? De broek zou eventueel een na-oorlogse zijn of een M-35 Tuchhose model zoals gebruikt bij parades, generaals overjas onbekend aangezien geen informatie over drager en uitrustingstukken net zoals de pet replica?
Hartelijk bedankt allemaal !

Grt,
Silvano
Feldbluse, zonder de ü! Ook de hoofdletter is van belang...
Dit heeft niets te maken met overbodig corrigeren of een toevallig typefoutje, want de fout is al meermaals gemaakt!
Als serieuze verzamelaar lijkt het me een van de beginselen de originele benamingen te kunnen noemen/typen... :)

Verder ook geen kritiek, maar handig om te weten. Komt ook veel serieuzer over kan ik me indenken.

Groeten, Kugelblitz!
Sorry hoor maar dit gaat echt nergens over...

Silvano, als je hulp nodig hebt met engels mag je me aanspreken ;)

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door ammo »

coco schreef:
Kugelblitz schreef:
omgitsme schreef:Hartelijk bedankt Jim en Bart !
Ik ben niet van plan deze set te kopen, deze persoon vroeg aan mij of ik er misschien kon achterkomen wat de waarde er ongeveer van is.
Als jullie willen kan ik wel close-up foto's aanvragen bij hem en dat moet ik dan in het Engels vragen, kijken of ik er uit kom.
Als ik het goed begrijp is de Feldblüse privé aanmaak netzoals de 1e overjas? De broek zou eventueel een na-oorlogse zijn of een M-35 Tuchhose model zoals gebruikt bij parades, generaals overjas onbekend aangezien geen informatie over drager en uitrustingstukken net zoals de pet replica?
Hartelijk bedankt allemaal !

Grt,
Silvano
Feldbluse, zonder de ü! Ook de hoofdletter is van belang...
Dit heeft niets te maken met overbodig corrigeren of een toevallig typefoutje, want de fout is al meermaals gemaakt!
Als serieuze verzamelaar lijkt het me een van de beginselen de originele benamingen te kunnen noemen/typen... :)

Verder ook geen kritiek, maar handig om te weten. Komt ook veel serieuzer over kan ik me indenken.

Groeten, Kugelblitz!
Sorry hoor maar dit gaat echt nergens over...

Silvano, als je hulp nodig hebt met engels mag je me aanspreken ;)

mvg,
Slaat idd nergens op.
Nemo Me Impune Lacessit
BartF
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2009, 13:07

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door BartF »

mgschutze schreef:... De kleur is nachrichten, geen gebirgsjager ... Dat is nachrichten en geen gebirgsjäger ...
Correctie .... De Waffenfarbe is zitronengelb .... dit duidt Nachrichten aan ... echter dit kan Gebirgsnachrichten zijn ... Bij de Gebirgsjäger kwamen alle Waffenfarben voor ... zwart voor Gebirgspioniere, rood voor Gebirgsartillerie, enz ... hellgrün geeft alleen maar aan dat dit de 'Infanterie' van de Gebirgsjäger was ... wit komt dan ook niet voor :wink:

MvG,
Bart
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door S1991 »

Bedankt heren !
Zal doen Coco. Alleen die persoon uit Amerika is alleen maar 's avonds online. Maar kan hem wel waarschijnlijk gewoon een PB sturen.
Kugelblitz, ik weet niet waar je met je post op wilt aanduiden of zo. Maar het maakt toch niks uit hoe ik het schrijf? Zolang de mensen die dit topic lezen het maar begrijpen?

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door Rick de G. »

BartF schreef:hellgrün geeft alleen maar aan dat dit de 'Infanterie' van de Gebirgsjäger was ... wit komt dan ook niet voor :wink:
MvG, Bart
Volgens "Der Schütze Hilfsbuch" is de Waffenfarbe voor Jäger und Gebirgsjäger dunkelgrün.
Sander, misschien kun jij dit nog enigszins toelichten?
Grenadier Markus Schenk
BartF
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 feb 2009, 13:07

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door BartF »

Rick de G. schreef:Volgens "Der Schütze Hilfsbuch" is de Waffenfarbe voor Jäger und Gebirgsjäger dunkelgrün.
Sander, misschien kun jij dit nog enigszins toelichten?
Dan heeft "Der Schütze Hilfsbuch" het helaas fout .... :frownno:
De Reibert (1939/1940) heeft het over Gebirgs.Jg.Rgt. und Jäger Batallione ... hellgrün .... en die zullen het toch wel weten :wink:

Ik denk dat ik wel weet waardoor deze fout optreedt (en niet alleen daar) ... Gebirgsjäger waren hellgrün ... de latere Panzergrenadieren waren wiesengrün ... De laatste was echter lichter groen dan de hellgrün van de Gebirgsjäger ... Daarom maken sommige moderne boeken/verzamelaars de fout te denken dat Gebirgsjäger daaom dunkelgrün genoemd moesten worden ...

MfG,
Bart
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door JimK »

BartF schreef:
mgschutze schreef:... De kleur is nachrichten, geen gebirgsjager ... Dat is nachrichten en geen gebirgsjäger ...
Correctie .... De Waffenfarbe is zitronengelb .... dit duidt Nachrichten aan ... echter dit kan Gebirgsnachrichten zijn ... Bij de Gebirgsjäger kwamen alle Waffenfarben voor ... zwart voor Gebirgspioniere, rood voor Gebirgsartillerie, enz ... hellgrün geeft alleen maar aan dat dit de 'Infanterie' van de Gebirgsjäger was ... wit komt dan ook niet voor :wink:

MvG,
Bart
Ok, dat zou kunnen. Ik heb er geen boek bij gehad, en gebirgsjager is niet mijn verzamelrichting :P .
Ik had nog wel op andere pc gekeken, en nachrichten is het zeker.

@omgitsme
Als je betere foto's van de mantel kan krijgen zou dat helpen. Zeker close up rond de kraag, en meer als het kan.

@Kugelblitz,
Als jij het graag zo (Feldbluse) ziet zal ik er extra op letten.

Gr.Jim
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: M36 of M40 Leutnant Gebirgsjäger uniform?

Bericht door S1991 »

mgschutze schreef:@omgitsme
Als je betere foto's van de mantel kan krijgen zou dat helpen. Zeker close up rond de kraag, en meer als het kan.
Gr.Jim
Ik zal vragen Jim. Van de generaals mantel of de andere?

grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Plaats reactie