Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Erik S. »

Ik heb nu een topic aangemaakt voor allen die wat willen leren over het fotograferen van militaria. Dit heb ik het laatste jaar zelf opgestoken omdat ik zelf veel bezig ben met fotografie, en wilde dit met jullie delen.

Wat heb je nodig:

- Een wit stuk papier*, mat
- Een digitale camera, maakt niet uit wat voor een precies, zolang het maar geen crappy webcam is
- Zonlicht buiten, of een tweetal lampen
- Een aantal A 4'tjes
- Wasknijpers en/of Tape

Leg je papier neer op een plek waar rechtstreeks zonlicht aanwezig is buiten, dus niet in de schaduw. Voor je raam is soms ook goed genoeg.
Door het papier ergens tegenaan te laten leunen creëer je een holle achtergrond, dus een achtergrond zonder horizon, zodat de kijker niet van het onderwerp afgeleid word. Met de wasnkijpers zal het papier niet wegglijden, je kunt natuurlijk ook iets anders gebruiken. Ook raad ik het af om met flits te fotograferen. Probeer de macro stand in je camera te vinden. Dit is meestal een knopje met een bloemetje erop.

Hieronder mijn opstelling:

Afbeelding

En het Resultaat:
Afbeelding

Het fotograferen van de kleinste details, stempels en dergelijke:

Je kunt eens een vergrootglas tegen de lens van de camera houden, dan kun je héél dichtbij foto's nemen. ( natuurlijk in combinatie met de macro instelling op je camera )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mvg Erik

* Je kunt dit blad natuurlijk zo groot maken als je wilt!
Laatst gewijzigd door Erik S. op 06 mar 2009, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door JimK »

Een andere optie is een iets geavanceerder camera aan te schaffen.
Zelf maak ik close ups met een Sony camera met speciale macro lens van Carl Zeiss. Ik kan de lens op het object zetten en nog scherp fotograferen.
Als je dan een camera met iets meer functies hebt, hebben sommigen ook vast wel maar weten niet hoe die werkt. Dan kun je vaak de wit-balans nog regelen. Dan kun je zelfs top foto's maken onder een nachtkastlampje met geel licht. Zo moeilijk is het inderdaad niet.

Laatste tip, gebruik als het echt niet wil photoshop, ga naar afbeelding, belichting. Daar kun je heel simpel zonder het verder te hoeven snappen de foto al een beetje toonbaarder maken.

Gr. Jim
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Erik S. »

Ja, ik heb zelf ook een professionele camera die ik dagelijks gebruik. En natuurlijk ook voor het fotograferen van militaria. Binnekort ga ik de schuur opruimen en daar een "echte" studio bouwen.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door patrickh »

En dan foto's plaatsen op 640x480 als je imageshack gebruikt,hoef je tenminste niet te klikken op de foto voor vergroting,of te scrollen bij mega foto's!


http://www.imageshack.us

Goede tips,heren!Misschien dit topic STICKY maken!
Gebruikersavatar
ArjenS
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 18 nov 2007, 18:10
Gegeven: 1 keer

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door ArjenS »

Interessante topic, Erik!
Gebruikersavatar
Von Brand
Lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:35
Locatie: Rhenen

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Von Brand »

Erik, super bedankt voor deze bruikbare informatie , ik ga het eens uitproberen!
Ein Wiedersehen war seine und unsere Hoffnung........
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Schwerpunkt »

Zeer zinvolle topic Erik , vooral omdat de foto's op de meeste forums ermbarmelijk zijn en dat voor de 21ste eeuw.
Toch raad ik aan om naar 1024x768 foto's te gaan , 640x480 is toch nog te klein om echt alles mooi in detail te zien.

Je hoeft idd geen dure camera te hebben , een toestel van rond de 149 euro is al voldoende om alles mooi scherp te krijgen.

Hier mijn aanvullende tips :
- Alles altijd met de macro functie "aan" fotograferen (dat tulp symbool dat op elke camera staat activeren).
- Wil je je foto's enkel voor op een forum dan hoef je zelfs niet op 3 megapixels of hoger te fotograferen. Zet je camera op 1 megapixel en je kan je foto's direkt groot uploaden.
- Gebruik nooit de VGA of e-mail setting dan heb je te kleine foto's.
- Fotografeer altijd met voldoende licht , nooit met flits. Zet je flits op auto en als hij afgaat opnieuw proberen en meer belichten.
- Gebruik een lichte achtergrond.
- Kijk na of je foto scherp is door op je schermpje in te zoomen , een onscherpe foto direkt verwijderen en opnieuw proberen.

Hier een foto die ik binnen heb genomen.

Klik om groter te maken , de foto is 1024x768
lw68 001.jpg
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door patrickh »

Schwerpunkt schreef:
Hier een foto die ik binnen heb genomen.

Klik om groter te maken , de foto is 1024x768
lw68 001.jpg

Prachtige foto!Welk upload programma gebruik jij?
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Schwerpunkt »

Ik upload gewoon met de forum software hier onderaan , bijlage toevoegen en bladeren. Ik ben geen fan van Picture Hosting sites. Althans ik hoop dat dit je vraag was ;)
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Erik S. »

Heb je een softbox met een reflectieplaat gebruikt Schwerpunkt? Wat voor camera heb je?

Gave foto!

Erik
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Fahnenjunker
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 aug 2005, 20:55

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Fahnenjunker »

Ik wist niet eens dat die functie op dit forum bestond....maar ja ik ben dan ook digibeet. Goed topic en goede uitleg! Foto's zijn ook niet mijn sterkste kant.
Laatst gewijzigd door Fahnenjunker op 06 mar 2009, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Der Sammler wohnt nur ein Stockwerk hoher als der Wahnsinn...
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Schwerpunkt »

Erik , ik ben zelf ook maar amateur hoor. Geloof het of niet maar ik gebruik de glanzende achterkant van een geplastificieerde kaart van Europa. Die zet ik zoals jij dat doet tegen een muur.

Als belichting heb ik 1 halogeen lamp van 50w die ik van zo kortbij mogelijk de helm vanvoor laat belichten.

Mijn toestel is een oude (3 j) Sony W12 met Carl Zeiss lens , niks speciaal.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Het fotograferen van macro-opnamen

Bericht door asjemenou »

Leuk topic alleen ben ik het met sommige beweringen niet helemaal eens. Zo wordt er beweerd dat je geen flitser moet gebruiken bij macro-opnamen. Flitsen bij macro-opnamen kan wel degelijk zinvol zijn. Het flitslicht heft juist ongewenste schaduwpartijen op. Alleen is niet elke flitser geschikt voor macro-opnamen. De meeste ingebouwde flitsers zijn ongeschikt voor dit soort opnamen omdat ze meestal niet verstelbaar zijn. Beter is het om een camera te gebruiken met een losse flitser die je kunt verstellen. Wanneer je de flitser dan bijvoorbeeld naar een wit plafond richt dan krijg je al een beter resultaat. Je kunt ook een ringflitser gebruiken zie; http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html . Door de rondom gelijkmatige belichting ontstaan er geen schaduwpartijen op de foto. Gebruik een zo klein mogelijk diafragma (hoe groter het getal, hoe kleiner het diafragma) zo krijgt je foto meer scherptediepte. Vertrouw niet teveel op de automatische instelling van je camera. Beter is het om je camera handmatig in te stellen. Ook is het aan te raden om je camera op een statief of stevige ondergrond te plaatsen.

Afbeelding .

Op zich is zo'n egale achtergrond op de foto geen slecht idee. Een foto met allerlei storende elementen leid alleen maar af van het object. Zelf gebruik ik vaak voor dit soort macro-opnamen een marmeren vloertegel. De structuur van het marmer geeft de foto een mooie en rustige achtergrond.

Wat de grootte van de foto betreft, deze kan je het beste in het zo grootst mogelijke formaat maken. Bij voorkeur als RAW bestand (JPEG is een compressie-extensie en beschadigd je foto iedere keer wanneer je deze opent). Een foto kan je tenslotte altijd achteraf verkleinen maar vergroten zonder kwaliteitsverlies dus niet. Daarin is de digitale fotografie onverbiddelijk.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Het fotograferen van macro-opnamen

Bericht door Erik S. »

asjemenou schreef:Leuk topic alleen ben ik het met sommige beweringen niet helemaal eens. Zo wordt er beweerd dat je geen flitser moet gebruiken bij macro-opnamen. Flitsen bij macro-opnamen kan wel degelijk zinvol zijn. Het flitslicht heft juist ongewenste schaduwpartijen op. Alleen is niet elke flitser geschikt voor macro-opnamen. De meeste ingebouwde flitsers zijn ongeschikt voor dit soort opnamen omdat ze meestal niet verstelbaar zijn. Beter is het om een camera te gebruiken met een losse flitser die je kunt verstellen. Wanneer je de flitser dan bijvoorbeeld naar een wit plafond richt dan krijg je al een beter resultaat. Je kunt ook een ringflitser gebruiken zie; http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html . Door de rondom gelijkmatige belichting ontstaan er geen schaduwpartijen op de foto. Gebruik een zo klein mogelijk diafragma (hoe groter het getal, hoe kleiner het diafragma) zo krijgt je foto meer scherptediepte. Vertrouw niet teveel op de automatische instelling van je camera. Beter is het om je camera handmatig in te stellen. Ook is het aan te raden om je camera op een statief of stevige ondergrond te plaatsen.
Daar heb je gelijk in Asjemenou, maar ik zeg dit alleen omdat bijna iedereen de "ingebouwde" flitser gebruikt, zelf heb ik nog geen externe flitser.

Mooie foto, welke camera gebruik jij?
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Fotograferen van Militaria, Zo moeilijk is het niet.

Bericht door Schwerpunkt »

Het is ook wel afhankelijk van je object , voor helmen gebruik je best nooit de flits maar bvb voor medailles kan dit weer wel een goed resultaat opleveren.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Plaats reactie