Mijn SS Tunic

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gesloten
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door mtdr »

Ik geef de meeste van jullie gelijk, maar het is toch jammer dat op zo'n manier een forumlid vertrekt, al begrijp ik niet helemaal waarom, omdat mensen hun mening geven van wat zij van repro vinden?
Verzamel D-Day Soldbucher.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door johan willaert »

mtdr schreef:Ik geef de meeste van jullie gelijk, maar het is toch jammer dat op zo'n manier een forumlid vertrekt, al begrijp ik niet helemaal waarom, omdat mensen hun mening geven van wat zij van repro vinden?
Hij hoeft niet te vertrekken, het is zijn keuze....
Anderzijds post hij alleen maar over repro SS-jassen/uniformen en kepies...

Je kan vertrekken, of je kan iets constructiefs doen met de kritiek...
29th Let's Go!!!!!
SS collector
Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 jan 2009, 21:45

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door SS collector »

Ik heb al een bericht gestuurd naar een moderator en hij ging het met de staff overleggen ofdat het mogelijk is mijn profiel te verwijderen hopelijk lukt dat. Dus mocht ik vlug verwijderd zijn alvast vaarwel.

Thomas
A single spark of courage, can ignite the fires of hope
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door Kugelblitz »

Daar gaat het juist om,de essentie van het verzamelen. Het word gepresenteerd als zijnde "Mijn SS tuniek". Dat is het niet,en word het niet.

Mvg
Willem
Hoezo zou je het niet als ''Mijn SS Tuniek'' kunnen verwoorden? Hij heeft het toch gekocht, dus het is zijn eigendom! Dat hij het niet gedragen heeft in de oorlog spreekt voor zich, maar dat geldt voor vrijwel elke verzamelaar... Hoezo zou je je verzameling niet als je eigen bezit mogen bestempelen?
Ik ga ook geen foto's van mijn speelgoed ferarri op het Ferrari forum posten. Kan ook geen Ferrari betalen.
Het is maar een kwestie waar de moderators naartoe willen met dit forum , anders moet er mss een aparte forum sectie komen voor reproductie / re-enactment spullen ?
Dat is wel een erg vergaande vergelijking en ook niet bruikbaar als argument. Het verschil tussen een reproductie van iets en een schaalmodel is heel erg groot net als dat tussen een Ferrari en een SS jasje! Een apart forumonderdeel zou zo'n gek idee misschien nog niet zijn, dan kan er in ieder geval geen oproer ontstaan over het feit of het nu wel of niet toepasselijk is een repro item te posten...
De topicstarter vraagt nu wel net wat we van het jasje vinden en bijgevolg verwacht hij een antwoord op die vraag.
Dat velen onder jullie alleen maar positieve reacties verwachten, verklaart veel over de ernst waarmee jullie 'verzamelen'.
Als je geen kritiek kan verdragen, moet je helemaal geen berichten plaatsen om dit forum, en zeker geen repro-zooi in een 'VERZAMELAARS'-gedeelte.
Volgens mij heeft de topicstarter helemaal geen moeite met het accepteren van kritiek en geeft hij zelfs aan alleen maar te willen leren van het forum. Elke vorm van ruzie wil hij vermijden...
Net zoals sommigen het beu zijn om minachtende reacties te lezen van echte verzamelaars, ben ik het beu om geassocieerd te worden met 'erzatz' verzamelaars die vinden dat een repro-item dezelfde verzamelwaarde heeft als een origineel geschiedkundig item. Niet alleen worden door dit soort praktijken de serieuze verzamelaars met dezelfde meewarigheid bekeken als de repro-kopers; daarnaast lopen diezelfde serieuze verzamelaars het gevaar aanzien te worden voor mensen met extreme sympathieën en gedachtengoed.
In het algemeen heb je hier wel een punt, maar in dit geval gaat dit niet op... Ik kan zelf niets aanstootsgevends in de openingspost vinden, waardoor ik mij eventueel gedupeerd zou voelen. Volgens mij leidt deze ook niet tot een vertekend beeld van ''serieuze'' verzamelaars voor de buitenwereld.
Want laat ons de zaak eens nuchter bekijken.... Waarom koopt iemand een repro-uniform? De enige aanneembare redenen zijn voor het gebruik tijdens re-enactment en filmwerk. Maar ik kan me niet voorstellen dat men in de Lage Landen kan gaan re-enacten met een zwart politiek SS-uniform. Wat er dus overblijft is dat de eigenaar zich enigszins verbonden toont met de organisatie die destijds deze uniformen droeg. Ik overdrijf misschien en besef ook wel dat dit forumlid niet die bedoeling heeft, maar het is maar hoe het overkomt naar een buitenstaander toe. En laat het nu net die buitenstaanders zijn die wetten maken waarmee de echte verzamelaars geconfronteerd worden.
Zie onder andere mijn reactie op het vorige citaat. Bovendien vind ik het ronduit belachelijk en bekrompen om te stellen dat de enige redenen repro (in dit geval een SS jasje) te verzamelen met re-enactment en film te maken kan hebben... Eventuele verbondenheid met de destijdse dragers vind ik ook een ietwat aparte conclusie, je kunt toch iets uit interesse verzamelen zonder het met bijvoorbeeld politieke ideeën en achterliggende gedachten eens te zijn?
En het argument dat het echte werk onbetaalbaar is, gaat niet op. Alles is een kwestie van prioriteiten en gedrevenheid. Het is goed dat de prijzen van originele items zo duur zijn. Dan pas wordt het verzamelaarskaf van het koren gescheiden...
Of dachten jullie misschien dat degenen die over een grote verzameling originele spullen beschikken alles gratis hebben gekregen? Daarnaast is het aanbod van originele items en geloofwaardige informatie erover nooit groter geweest dan in het hedendaagse internettijdperk....
Over het algemeen geef ik je ook hierin gelijk, maar in dit geval vind ik het wederom niet van toepassing. Er is vrijwel niemand die dergelijke items gemakkelijk kan betalen, zonder hier enorm lang voor te moeten sparen en dan hebben we het over volwassenen! Prioriteiten spelen zeker mee en juist daarom kiezen waarschijnlijk meer mensen voor een auto of de afbetaling van een deel van hun hypotheek... Primaire levensbehoeften gaan toch wel voor de hobby mag ik hopen. Mooi als je een compleet uniform hebt voor € 50.000,- zonder een dak boven je hoofd en brood op de plank...

De prijs is zeker een goede manier om onderscheid te maken tussen serieuze verzamelaars en BOB-fans, maar wel tot een bepaald bedrag!
Namaak uniformen kun je aanschouwen op re-enactmentforum.nl. Dit is een wo2 forum, dus misschien zit je hier met een verkeerd doel?

PS. Je noemt jezelf een 'echte' verzamelaar... maar je hebt niet allemal 'echt' spul... Een 'echte' verzamelaar vind gewoon alles wat hij 'echt' wil hebben en wat 100% 'echt' is
Volgens mij is het hier niet verboden repro items te laten zien? Bovendien kun je wel degelijk een ''echte'' verzamelaar zijn met enkele repro dingen in je collectie, zolang je deze maar niet gelijk stelt met origineel bent en je bewust bent van het feit dát het repro is! Overigens vind je niet altijd alles wat je origineel wilt hebben, omdat sommige dingen nu eenmaal enorm schaars zijn of onbetaalbaar... Repro kan dan een oplossing zijn, waarmee ik niet per sé wil zeggen dat ik hiervoor zou kiezen...
Dit is toch een discussieforum! Dat is de bedoeling van een forum. Bovendien is de topicstarter een raar persoon, want hij vind het fijn om overdag met een SS muts op zijn hoofd rond te lopen. Meen dat Johan in dit topic een stukje schreef over de verloedering van het verzamelen en de daarop volgende maatregelen die de verschillende overheden nemen op dit moment. Zoals al vaker gezegd: Dit is een AS-mogelijkheden verzameltopic om je originele verzameling te showen. Kledij welke je koopt bij de Bart-Smit, Intertoys en Toys4Us vallen daar natuurlijk niet onder....Peter F
Ik heb hier ik al eens op gereageerd: Ook het thuis rondlopen met die Schirmmütze schijnt voor veel oproer te zorgen. Hoezo roept dit meteen negatieve en vreemde gedachten bij iedereen op, alsof jullie zelf nog nooit iets van jullie verzameling hebben aangetrokken... Laat het nu net een SS Schirmmütze zijn, so what? Hij doet het toch niet vanuit fascistisch oogpunt, vreemd dat de meesten meteen beschuldigende conclusies gaan trekken.

Groeten, Felix! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Peter F
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 jul 2008, 20:57

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door Peter F »

Uit respect alleen al zou je niet rondlopen met een SS pet op je hoofd... Laat staan dat je het nog leuk en lekker vind zitten... Vind ik persoonlijk verdacht, omdat het door de gedachte dat het een SS petje gewoon walgelijk maakt. En de combinatie met een repro SS jasje, vind ik verdacht... Ik hoop dat ik het mis heb, maar als hij dat jasje ook binnenshuis zou dragen, mag ik hopen dat die dat nooit buitenshuis zal doen...

---
Inmiddels vernomen dat dit niet zo is. Geruststelling :)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door johan willaert »

Kugelblitz schreef:Overigens vind je niet altijd alles wat je origineel wilt hebben, omdat sommige dingen nu eenmaal enorm schaars zijn of onbetaalbaar
Juist in deze internettijden is ALLES te vinden; en veel makkelijker en sneller dan vroeger.....
Tot pakweg 10 jaar geleden was je als verzamelaar afhankelijk van je lokale bronnen (lees nationale beurzen), aangevuld met hier en daar een advertentie van een handelaar in één of ander militariaboekje....
Met de komst van het internet is de wereld opengegaan voor de verzamelaar en zijn zowel goede informatie als mooie items slechts een muisklik verwijderd.

En inderdaad, als 17-jarige kan je je niet altijd de duurdere items veroorloven.... maar dat was vroeger ook reeds zo...
Maar het kopen van repro-items maakt je echter geen verzamelaar van WW2 spullen; en zal je nooit toegang verschaffen tot de groep van serieuze verzamelaars die elkaar door en door kennen, aan elkaar de goede items presenteren en verkopen, en hun bronnen voor (soms goedkope) buitenkansen delen. Het is maar door je te bewijzen als kieskeurige koper, met een grote kennis en zin voor detail dat je door die oudere verzamelaars 'aanvaard' wordt en dat je de kans zal krijgen om de duurdere en echt zeldzame stukken uit hun collecties te kunnen kopen.
De tijd van zoldervondsten en superitems op rommelmarkten ligt al geruime tijd achter ons. De superstukken zitten vast in collecties en wanneer ze te koop worden aangeboden, hoeft de verkoper ze zelfs niet te adverteren op Ebay of andere veilingsites. De koper is slechts een email/telefoontje verwijderd.
Het mooiste bewijs hiervan is het extreem lage percentage superstukken dat je tussen de crap op een site als Marktplaats vindt.

Als je wilt gaan verzamelen en het is de bedoeling om over een bepaalde periode (lees meerdere jaren) mooie originele stukken te gaan samen rapen, heb je er alle belang bij om je zo weinig mogelijk met repro in te laten, maar je eerder te concentreren op kleine betaalbare originele items (die je de feeling van echte items geven...), kennis te vergaren en contacten te leggen met ervaren verzamelaars van wie je kunt leren....
Wanneer een ervaren/oudere verzamelaar ziet dat je het meent en dat de jonge verzamelaar z'n best doet om met zijn soms beperkte middelen toch een kleine originele collectie te starten, zal deze eerder geneigd zijn om de jongere op sleeptouw te nemen, hem te helpen en hem al eens een buitenkans te gunnen.

De enige reden waarom men eigenlijk repro zou moeten kopen is 're-enactment'. Deze zwarte SS-uniformen kunnen eigenlijk alleen maar gedragen worden tijdens re-enactment evenementen in Engeland en dat degenen die daar dit soort uniformen dragen niet alleen mensen zijn met geschiedkundige motieven, heeft de BBC in 2007 ruimschoots aangetoond. Dat je een bepaalde stempel krijgt opgekleefd als je dit soort repro-uniformen koopt, is bijgevolg niet zo verwonderlijk....

'Mijn SS-Tuniek' waar in de titel van het topic naar verwezen wordt, is inderdaad het eigendom van de topicstarter, maar het gaat niet om bezit en of het al dan niet gedragen is.... Het IS GEEN SS-tuniek, maar een in elkaar geflansde lap stof voorzien van enkele insignes die voor de gemiddelde WW2 leek refereren naar een extreem en misdadig regime..... Probeer aan dat publiek maar eens uit te leggen dat je dat 'verzamelt'....

BTW ik moet nog een 6-tal jaar betalen aan mijn hypotheek.... :wink:
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door Kugelblitz »

Ik ben het nu volkomen met je eens Johan! :)
'Mijn SS-Tuniek' waar in de titel van het topic naar verwezen wordt, is inderdaad het eigendom van de topicstarter, maar het gaat niet om bezit en of het al dan niet gedragen is.... Het IS GEEN SS-tuniek, maar een in elkaar geflansde lap stof voorzien van enkele insignes die voor de gemiddelde WW2 leek refereren naar een extreem en misdadig regime..... Probeer aan dat publiek maar eens uit te leggen dat je dat 'verzamelt'....
Ik begrijp wel dat het in sommige ogen geen écht SS jasje is, maar het gaat dan ook wel weer erg om de definitie van het woord... Natuurlijk is het niet origineel uit de Tweede Wereldoorlog, maar het is in mijn ogen toch wel een SS tuniek, althans een reproductie.
Ik denk dat dit gewoon berust op een meningsverschil en dat wij hier in ieder geval geen overeenstemming in zullen vinden. Gelukkig hoeven we elkaar ook geen meningen op te dringen! :mrgreen:

Als je echt uitsluitend repro 'verzamelt' wordt het inderdaad wel een ander verhaal en is het steeds lastiger uit te leggen aan buitenstaanders. Duitse militaria verzamelen is opzich al vaak pijnlijk te verklaren, laat staan dat een van de belangrijkste argumenten: ''Vanuit historisch interesse!'', wegvalt. Maar bij een te overzien aantal items vind ik dit totaal geen probleem en hoeft men zich in mijn ogen ook niet te verantwoorden, zolang men niemand lastig valt...

Groeten, Kugelblitz!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door Cas »

johan willaert schreef:
Kugelblitz schreef:Overigens vind je niet altijd alles wat je origineel wilt hebben, omdat sommige dingen nu eenmaal enorm schaars zijn of onbetaalbaar
Juist in deze internettijden is ALLES te vinden; en veel makkelijker en sneller dan vroeger.....
Tot pakweg 10 jaar geleden was je als verzamelaar afhankelijk van je lokale bronnen (lees nationale beurzen), aangevuld met hier en daar een advertentie van een handelaar in één of ander militariaboekje....
Met de komst van het internet is de wereld opengegaan voor de verzamelaar en zijn zowel goede informatie als mooie items slechts een muisklik verwijderd.

En inderdaad, als 17-jarige kan je je niet altijd de duurdere items veroorloven.... maar dat was vroeger ook reeds zo...
Maar het kopen van repro-items maakt je echter geen verzamelaar van WW2 spullen; en zal je nooit toegang verschaffen tot de groep van serieuze verzamelaars die elkaar door en door kennen, aan elkaar de goede items presenteren en verkopen, en hun bronnen voor (soms goedkope) buitenkansen delen. Het is maar door je te bewijzen als kieskeurige koper, met een grote kennis en zin voor detail dat je door die oudere verzamelaars 'aanvaard' wordt en dat je de kans zal krijgen om de duurdere en echt zeldzame stukken uit hun collecties te kunnen kopen.
De tijd van zoldervondsten en superitems op rommelmarkten ligt al geruime tijd achter ons. De superstukken zitten vast in collecties en wanneer ze te koop worden aangeboden, hoeft de verkoper ze zelfs niet te adverteren op Ebay of andere veilingsites. De koper is slechts een email/telefoontje verwijderd.
Het mooiste bewijs hiervan is het extreem lage percentage superstukken dat je tussen de crap op een site als Marktplaats vindt.

Als je wilt gaan verzamelen en het is de bedoeling om over een bepaalde periode (lees meerdere jaren) mooie originele stukken te gaan samen rapen, heb je er alle belang bij om je zo weinig mogelijk met repro in te laten, maar je eerder te concentreren op kleine betaalbare originele items (die je de feeling van echte items geven...), kennis te vergaren en contacten te leggen met ervaren verzamelaars van wie je kunt leren....
Wanneer een ervaren/oudere verzamelaar ziet dat je het meent en dat de jonge verzamelaar z'n best doet om met zijn soms beperkte middelen toch een kleine originele collectie te starten, zal deze eerder geneigd zijn om de jongere op sleeptouw te nemen, hem te helpen en hem al eens een buitenkans te gunnen.

De enige reden waarom men eigenlijk repro zou moeten kopen is 're-enactment'. Deze zwarte SS-uniformen kunnen eigenlijk alleen maar gedragen worden tijdens re-enactment evenementen in Engeland en dat degenen die daar dit soort uniformen dragen niet alleen mensen zijn met geschiedkundige motieven, heeft de BBC in 2007 ruimschoots aangetoond. Dat je een bepaalde stempel krijgt opgekleefd als je dit soort repro-uniformen koopt, is bijgevolg niet zo verwonderlijk....

'Mijn SS-Tuniek' waar in de titel van het topic naar verwezen wordt, is inderdaad het eigendom van de topicstarter, maar het gaat niet om bezit en of het al dan niet gedragen is.... Het IS GEEN SS-tuniek, maar een in elkaar geflansde lap stof voorzien van enkele insignes die voor de gemiddelde WW2 leek refereren naar een extreem en misdadig regime..... Probeer aan dat publiek maar eens uit te leggen dat je dat 'verzamelt'....

BTW ik moet nog een 6-tal jaar betalen aan mijn hypotheek.... :wink:
Ik ben het in principe eens met je post Johan, alleen denk ik wel dat sommige items door de komst van SPR of BOB ineens in prijs zijn gestegen, verdubbeld of verdriedubbeld, ik denk dat jij met je enorme collectie dit toch wel zal kunnen beamen, dat deze prijzen vroeger toch echt wel anders waren of zit ik fout ?
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door johan willaert »

Cas schreef:Ik ben het in principe eens met je post Johan, alleen denk ik wel dat sommige items door de komst van SPR of BOB ineens in prijs zijn gestegen, verdubbeld of verdriedubbeld, ik denk dat jij met je enorme collectie dit toch wel zal kunnen beamen, dat deze prijzen vroeger toch echt wel anders waren of zit ik fout ?
Het is inderdaad de laatste jaren heel wat duurder geworden, maar maak je geen illusies, SS en US AB waren altijd al duur en quasi onvindbaar...
Ik heb in de jaren 80 nooit een origineel re-inforced pak te koop gezien, noch een US M2 D-Bale AB Helmet, om maar in de BoB sfeer te blijven...
Dat is nu net de reden waarom we de jongere verzamelaars altijd afraden om in 2009 nog met SS en/of AB spullen te beginnen. Het is duur, relatief onvindbaar, en massaal gefaket. Wat er is zit vast in collecties...

Er zijn zoveel andere mooie, betaalbare en interessante thema's om te verzamelen, maar iedereen wil een Peiper of Winters kostuum.....

Om een US voorbeeld te nemen: een gewone simpele complete Normandië type-GI, met naakt jasje en naakte helm kost je tegenwoordig al een 3000Euro.... Mij lijkt dat al een mooi beginnersproject om samen te rapen...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door S1991 »

johan willaert schreef:
Cas schreef:Ik ben het in principe eens met je post Johan, alleen denk ik wel dat sommige items door de komst van SPR of BOB ineens in prijs zijn gestegen, verdubbeld of verdriedubbeld, ik denk dat jij met je enorme collectie dit toch wel zal kunnen beamen, dat deze prijzen vroeger toch echt wel anders waren of zit ik fout ?
Het is inderdaad de laatste jaren heel wat duurder geworden, maar maak je geen illusies, SS en US AB waren altijd al duur en quasi onvindbaar...
Ik heb in de jaren 80 nooit een origineel re-inforced pak te koop gezien, noch een US M2 D-Bale AB Helmet, om maar in de BoB sfeer te blijven...
Dat is nu net de reden waarom we de jongere verzamelaars altijd afraden om in 2009 nog met SS en/of AB spullen te beginnen. Het is duur, relatief onvindbaar, en massaal gefaket. Wat er is zit vast in collecties...

Er zijn zoveel andere mooie, betaalbare en interessante thema's om te verzamelen, maar iedereen wil een Peiper of Winters kostuum.....

Om een US voorbeeld te nemen: een gewone simpele complete Normandië type-GI, met naakt jasje en naakte helm kost je tegenwoordig al een 3000Euro.... Mij lijkt dat al een mooi beginnersproject om samen te rapen...
Inderdaad, dat is ook een van mijn voornaamste redenen om te stoppen met AB verzamelen omdat het gewoon onvindbaar is en als je het vind gewoon te duur is. Daarom ben ik nu gewoon begonnen aan een normale US GI wat natuurlijk ook prijzig is maar goed het is niet onbetaalbaar. Als je dat ene stuk nog moet zoeken voor je verzameling dan zoek je en spaar je toch totdat je het vindt en dan heb je een nette en originele item waar je lange tijd voor gezocht hebt in je collectie.
Enerzijds kunnen we blij zijn dat er nog geen andere films over bepaalde divisies zijn gemaakt. Alleen nu al door de nieuwe BoB Pacific film zijn al talloze USMC verzamelaars al veel Marines Corps items aan het kopen en binnenkort zullen daar ook weer mensen dat gaan verzamelen en re-enacten misschien hier in Europa.

Grt
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Peter F
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 jul 2008, 20:57

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door Peter F »

Wat voor AB items heb je in je collectie zitten dan? Of heb je ooit gehad en nu verkocht?
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door S1991 »

Peter F schreef:Wat voor AB items heb je in je collectie zitten dan? Of heb je ooit gehad en nu verkocht?
Ja merendeel allemaal verkocht behalve de 2 AB patches wat ik van mijn vader gekregen heb.
Wat ik nog steeds heb is de M-1936 suspenders, M-43 jacket (niks van AB patches erop of iets dergelijks) en een M-1936 Musette bag wat ik nog steeds heb.
Maar goed, dit dwaalt beetje af of niet? Als je nog wat wilt weten mag je me gerust PB'en ! :yes:
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door Edgar »

Dat is toch helemaal niet specifiek AB...
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door S1991 »

Edgar schreef:Dat is toch helemaal niet specifiek AB...
Nee, maar wel door de AB ook gebruikt ;)
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Mijn SS Tunic

Bericht door iknowdintoo »

omgitsme schreef:
Edgar schreef:Dat is toch helemaal niet specifiek AB...
Nee, maar wel door de AB ook gebruikt ;)
Gesloten