Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

[quote="custom"]Graag wil ik deze fraaie nieuwe aanwinst hier delen de Daimon Telko Trio die afkomstig is uit een lot zaklampen van onze Bruno en die er een voor mij gereserveerd had. :wink:. da's gewoonweg een stukje vakwerk van Daimon het beste wat er destijds was op zaklampen gebied het is tevens duidelijk dat toen alles bij daimon nog op order was in 1936 kwaliteit ten top.

En zoals al eerder gemeld komen deze uit een opgeheven opslag vanuit Duitsland en zo kom je ze maar zelden nog tegen hebben ruim 70 jaar in opslag gelegen zonder vocht en of roestschade deze waren eens bedoelt voor de Wehrmacht..ect maar zijn daar nooit aangekomen, dat blijkt uit de miltaire code op het doosje in grijs karton is overheidsverpaking.Deze DaimonTelko's waren een van de belangrijkste Duitse Wehrmacht zaklampen samen met het Daimon model 2233 maar dit type Telko nr 2218 wijkt iets af van de normale Telko die meestal in glanzend zwart waren, deze is geheel in matzwart uitgevoerd en de stalen beslag delen zijn fraai geblauwd, zelfs de binnenzijde van de verduisteringskap zijn nog geblauwd. Bedankt nog Bruno. _/-\o_ .en ga zo door.. tevens zou ik zeggen kijk en geniet van dit stukje Daimon oorlogsproductie materiaal nog steeds in 100% nieuwstaat na ruim 70 J als of de tijd even stil heeft gestaan en het gisteren was gemaakt.


Ja echt heel erg mooier dan gewoon mooi :o :shock: Echt Ongelooflijk!!!
Mooi om zo iets inbezit te krijgen hebben ja.
Topic loopt weer lekker door zo leuk!
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hi Destruction :)

bedankt voor de attentie,maar ik ben er even bly mee als u _/-\o_

grts bruno
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja haha oké kan me voorstellen zo ja! :)
Mooi man zo echt leuk.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Graad gedaan weet je toch… :)

Deze zaklamp kent ook wel een ieder de Crone militaire uitvoering gebruikt bij de Wehrmacht..maar plots duikt er een Pertrix op in mij verzameling die 100 % gelijk is aan deze Crone enkel met een afwijkend kleuren filter verder geheel gelijk ra ,ra wat is hier aan de hand zou je zeggen. Ik heb een onderzoek gestart en heb contact gezocht met de Firma Crone in ''ludenscheid Duitsland'' want zij maken nog steeds zaklampen en waren erg behulpzaam en hebben de Archieven voor mij doorgespit. Dit type Crone is gemaakt vanaf 1938 geleverd aan de Wehrmacht..ect dit kon een oud Crone familie lid mij mededelen .

Maar het verdere antwoord was een complete verassing.De Firma Pertrix heeft in 1939 aan Crone gevraagd om een militaire zaklamp voor hun te gaan maken en dat hebben ze dan gedaan geen nieuw model maar gewoon vanuit het oude bestaande Crone model deze enkel te voorzien van het Pertrix logo de kleuren filters waren op bestelling te wijzigen..kijk en zo is dit raadsel ook weer mooi opgelost. _/-\o_ .nu nog enkele openstaande onbekende lampen te gaan maar die worden ook zeker eens opgelost..bijgaand de lampen gemaakt bij Crone in 1938 voor de Wehrmacht..deze Pertrix zaklamp zie je niet zo vaak.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Custom

mooi dat verhaal rond die crone en pertrix lamp,ik denk dat je daar een heel zeldzame lamp hebt die pertrix-crone lamp
het is wel mooi dat je medewerking kreeg van het fabriek,PRACHTIG ,dan hebben we al slechter meegemaakt zoals met de COBAR lamp ( nu BARCO) ,daar willen ze het hoofdstuk niet meer openen omdat ze zaklampen hebben gemaakt tydens de bezetting voor de duitsers !!!!!!!!!!!!!!!
hier wil ik jullie men nieuwe aanwinst even laten zien,het is een BONIO lamp,ik denk redelyk zeldzaam voorzien nog van het origineel potloodje
mischien dat je nog ergens een foto hebt van een soldaat met deze lamp Custom ????? want je hebt zoveel,dat hebben we nu al ondervonden tot ons groot geluk _/-\o_

geniet maar even mee
grts bruno

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Zo dan….. _/-\o_ da’s een mooie lampje die zie je niet zo vaak meer .Ik was even de naam kwijt omdat ik niet zo snel bij de info kan komen ik ben aan het opruimen vandaar, maar ik dacht dat het merk Bonio was maar het is een is een Duitsche Notieszaklamp voor militaire taken Wehrmacht ect met notieschrijfblok tevens met een geïntegreerd potlood vakje en verduisteringkap met dubbele leren aanhang de lamp was bedoelt voor officieren om in donkere omgevingen toch nog aantekeningen te kunnen maken .

Deze speciale lamp straalt bij gesloten verduisteringskap een bedekt licht over het gehele schrijfblok zonder dat het echt opvalt .de verduisteringskap is dan ook kleiner van uitvoering al bij een normale Duitse militaire lamp.De lamp was ook normaal te gebruiken met geopende verduisteringskap heeft verder een vast contact en morse licht robuuste uitvoering deze lamp is een stukje langer als een normale Duitse militaire zaklamp .

Notieszaklamp (Bonio) 1936 Wehrmacht
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 23 mar 2009, 23:48, 4 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

dag Custom

bedankt voor de info,met het verwyderen van de papiertjes,die volgens my origineel zyn ,heb ik een naam ontdekt,waarschynlyk van de eigenaar,ook een notitie blaadje met gegevens op ik denk dat dit uit de 2 de wo is omdat er opstaat RM ik denk reichsmark ???? ook een kleine stempel MADE IN GERMANY maar voor my is deze te klein om te fotograferen

grts bruno

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

groetjes bruno
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Kijk aan Bruno das mooi als zulke dingen verstopt zitten in een 2WO zaklamp heb ik ook al vele malen gevonden zulks briefjes en of een doosjes sigaretten werden er ook wel in bewaard maar ik heb er ook eens een rozenkrans in aangetroffen,als deze lampjes konden praten zou je bij sommige versteld staan denk ik :shock: .Het ene schrijven is idd de preis van de lamp destijds 3,30 RM.Het andere schrijven is wellicht het adres van de eigenaar van de lamp..met als spreuk ''Hals- und Beinbruch'' dat was oorspronkelijk een jiddischen uitdrukking die je iemand meegaf om hem geluk toe te wensen bij zijn of haar ondernemen en daar zal ongetwijfeld wel de 2WO mee bedoelt worden.het zegel in de lamp staat de naam van de eigenaar op ''Willi Aechtner''deze komt overeen met het geschreven adres op het kaartje ....wij kunnen zo bij Interpol in dienst Bruno :wink:
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Belangrijk nieuws !!!!!!

Het zaklampen forum is momenteel zo'n beetje uitgeraasd en staat op een erg laag pitje met weinig bezoekers de laatste tijd .Ik heb in die 3,5 jaar tijd honderen zaklampen besproken en afgebeeld vele vragen beantwoord voornamelijk van Duitse militaire zaklampen, die gebruikt zijn in de (2WO) door Wehrmacht SS -SA – HJ - Heer ..ect deze zijn allemaal eens de Revue gepasseerd .Maar ik ga vanaf nu geen nieuwe zaklampen items meer opstarten ,enkel nog maar vragen beantwoorden dat blijft nog wel gewoon doorgaan.

Tip.. :idea:dit toipic kan enkel blijven voortbestaan en niet wegzakken door vragen te blijven stellen over Militaire zaklampen en of je lampen en batterijen te tonen ect..De militaire zaklampen die toch al het stiefkindje is bij veel miltaire verzamelaars .En dat is ook wel gebleken in die 3,5 j heb ik vele foutieven zaklampen uit de 50/80 jaren hier en op Wehrmacht - Heer SA - HJ ... ect op poppen zien hangen zelfs nog in erkende musea's en miltairia beursen ect kwam en kom ik ze nog steeds weer tegen veel verzamelaars hebben dan ook geen kennis over dit zo belangrijke onderdeel de militaire zaklamp.

Met Verzamelgroet,
Laatst gewijzigd door custom op 25 mar 2009, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Zaklampen (2WO) Fake... orginal...ect

Bericht door Rick de G. »

Dit topic lees ik al een tijdje met veel plezier.
Nu je de oproep plaatst om vragen te stellen post ik hier ook eens wat met behulp van een door jou geplaatste foto:

Afbeelding

Ik heb zojuist de rechts afgebeelde zaklamp gekocht, een Cobar uit 1938? volgens voorgaande posts.
Hij is nog niet binnen, maar het lampje mist voor zover ik kan zien.
Hoe maak ik deze weer compleet?
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hoi Rick,

Wat bedoel je ...maar het lampje mist..bedoel je daarmee het gloeiilampje. Zo ja deze zijn nog normaal te verkrijgen 3,5 / 3,8 Volt moet er in de batterij is 4,5V deze kun je ook gewoon nog krijgen .als het anders is hoor ik het wel.

Groet,
Laatst gewijzigd door custom op 23 mar 2009, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Rick de G. »

Het gloeilampje mist inderdaad, bedankt voor de info.
Ik vroeg me meer af of er nog originele lampjes en batterijen in omloop zijn.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Ik zal toch maar weer voor even de draad opnemen want het zou jammer zijn dat dit topic geheel weg zou zakken ik was net op de helft met de zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect.Hier nog een zaklamp uit ''CZ'' 1939 Palaba deze fabriek heeft in de de oorlogsjaren ook voor het Duitse leger gewerkt deze zaklamp was dan ook in gebruik bij de Wehrmacht ect..Na de oorlog in 1946 heeft Daimon daar een voetje in gehad onder de naam Daimon - Bateria en nog later kwam My - Day er ook bij ect maar ik heb dat al eens eerder besproken het zit ook erg ingewikkeld in elkaar. Het zaklampen merk Bateria - Daimon 1950 wordt nog met regelmaat voor (2WO) lampen aangeboden.

Palaba CZ 1939-1945

Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze is ook de moeite waard je ziet ze niet zo veel meer Daimon hand - Kraftlampe nr 2263 /SP 1936 bedoelt als Wehrsport lamp met verstelbare focus met originele zuurstoflucht batterijen uit 1934..die lekken geen zuur zoals de huidige Alkaline..Bijgaand een blad uit de Hauptkatalog Daimon C/99 1935/1936 de kleuren v/d lamp waren schwarz - Oliv Grun - Braun een pracht verzamelstuk die nog 100% werkt in zeer robuuste uitvoerig die volgens de folder 18 uur licht kon geven en 120 meter ver kon schijnen.En dat laatste kan wel kloppen er zit een zeer precies focus afstelling op die naar een klein brandpunt versteld kan worden mooie techniek voor die tijd.

Daimon Kraftlampe nr 2263 /SP 1936
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

goedendag Custom

dat zyn 2 mooie lampen die je daar laat zien,zeker de daimon 2263 ,mooie techniek voor die tyd 120 meter pffffff,ik weet weer naar zoeken op de toekomstige beurzen :)
ik heb een vraagje voor je ik heb een paar pertrixen zaklampen 679 met daarom de letters L erop,ik denk dat dit staat voor LUFTSCHUTZ maar ik heb er ene met de letters LK erop maar ik weet niet waar de letter K voor staat geen flauw benul ?????

grts bruno

Afbeelding
Plaats reactie