bom

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
sturnbarnfurher
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mar 2009, 22:18
Locatie: gelderland

bom

Bericht door sturnbarnfurher »

beste menssen ik heb sinds kort een bom opgegraven.leeg en geen sluit dop onder de bom
met een koperekop 3 delig waar van er nog twee op zitten met de enigen tekens b.101 en een vaag steretje meer kan ik niet zien aleen puntje ontbreek, wat het nou is geen idee



mvg ron :)
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: bom

Bericht door sniper snoop »

Nu ben je heel gelukkig. Melden die bom! Er kunnen schadelijke stoffen bevatten, naarmate soort bom! Leeg betekend niet veilig. Ik heb genoeg lege bommen gevonden langs de weg die aantasten op alles wat ze leunen, zeker bomen.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
sturnbarnfurher
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mar 2009, 22:18
Locatie: gelderland

Re: bom

Bericht door sturnbarnfurher »

wat is het dan voor een heb hem in arnhem gevonden in het bos
sturnbarnfurher
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mar 2009, 22:18
Locatie: gelderland

Re: bom

Bericht door sturnbarnfurher »

maar hij lig er nog maatje van me heeft er ook twee daar gevonden met de koppen er nog op maar van onder allemaal leeg raar wel :P
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: bom

Bericht door racefiets »

Misschien eens een foto maken. Zo is het een beetje moeilijk te beoordelen wat je hebt.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: bom

Bericht door Ivo Wilms »

Klinkt als een 25Pdr. SMK.
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
sturnbarnfurher
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mar 2009, 22:18
Locatie: gelderland

Re: bom

Bericht door sturnbarnfurher »

foto is niet mogelijk hij lig er nog en wat is W.M.L dan geloof dat dat er ok staat
ik vraag het om dat er wel 3 liggen en meschien wel meer moet ik dit nu melden ook al zijn ze leeg
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: bom

Bericht door sniper snoop »

Ik ben geen expert in het pieten en ik begrijp ook wel dat niemand perfect is. Maar kan je eventjes meer deeltekens gebruiken? Want ik moet de teksten drie-vier keer herlezen om te begrijpen. Zie dit niet als een persoonlijke aanval, maar een tip. Hierdoor zullen wellicht meer mensen u kunnen helpen. :wink:
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: bom

Bericht door sniper snoop »

sturnbarnfurher schreef:foto is niet mogelijk hij lig er nog en wat is W.M.L dan geloof dat dat er ok staat
ik vraag het om dat er wel 3 liggen en meschien wel meer moet ik dit nu melden ook al zijn ze leeg

Britse markeringen. Staat o.a. ook op Mills granaten, zoals de mijne met T.A & S (T. Ashead & Sons.). Wat W.M.L betekend kan ik (nog) niet zeggen.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
sturnbarnfurher
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mar 2009, 22:18
Locatie: gelderland

Re: bom

Bericht door sturnbarnfurher »

oke dankje
ik weet nu iedergeval meer dat het om britshe bommen gaat.
en bedankt voor je tip
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: bom

Bericht door JimK »

Dat moeten haast wel 25 pdr smokes zijn. Deze vind je hier in de regio overal.

Lijkt die op de rechter?
Afbeelding
sturnbarnfurher
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mar 2009, 22:18
Locatie: gelderland

Re: bom

Bericht door sturnbarnfurher »

klopt als een bus inderdaad smokegranaten van britsh afkomst.
maar dat er nog zo veel liggen op een plek.
naar al die jaren er lopen elke dag veel menssen,
sturnbarnfurher
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mar 2009, 22:18
Locatie: gelderland

Re: bom

Bericht door sturnbarnfurher »

slotje
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: bom

Bericht door sniper snoop »

sturnbarnfurher schreef:klopt als een bus inderdaad smokegranaten van britsh afkomst.
maar dat er nog zo veel liggen op een plek.
naar al die jaren er lopen elke dag veel menssen,
betekend niet dat ze er wel of niet liggen. Een verstandige mens laat die liggen en ene nog verstandige mens meld die aan. Hier in Ieper komen jaarlijks duizenden mensen enkel voor de Eerste Wereldoorlog (Gemiddeld heeft Tyne Cot 200.000 tot 300.000 bezoekers per jaar). jaatlijks komen honderden (als het geen duizenden) granaten uit de grond geploegd door boeren. Die liggen langs de velden. Er liggen in de Ieperboog alleen circa 180 begraafplaatsen en minder dan 100 monumenten. Met andere woorden, er liggen hier vaak bommen en granaten maanden te wachten tot ze worden opgehaald omdat ze niet werden aangemeld. Ook al al die toeristen. Een druk bezochte bos, daar heb ik twee 4 Inch Stokes terug gevonden in een beekje bloot. Gelukkig heb ik ze gemeld en bovendien ook uit het water genomen. Want Stokes granaten zijn zeer gevoelig (ze werden gemaakt uit blik) en kunnen gauw door roesten wat gevaarlijk is. Nu zou je afvragen, waarom is het gevaarlijk? kruit word toch nat? In kruid kan schadelijke stoffen bevatten die een beek of omgeving kan aantasten. Bovendien weet je ook niet om welke granaat je het hebt. Bv de Stokes werden meestal gevuld met kruit die oplost in water om een gaswolk te ontwikkelen. Gas is schadelijk voor de longen, maar ook voor de huid en kunnen uw huid aantasten. Zowel in wolk als ook poeder, het is Chemish. Daarom mag je een onbekende granaat nooit met de blote hand aanraken, ook al is hij onschadelijk ook al is hij niet doorroest, er is altijd een gevaar. Natuurlijk, een granaat in bijvoorbeeld een museum is veilig.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: bom

Bericht door ammo »

sniper snoop schreef:
sturnbarnfurher schreef:klopt als een bus inderdaad smokegranaten van britsh afkomst.
maar dat er nog zo veel liggen op een plek.
naar al die jaren er lopen elke dag veel menssen,
betekend niet dat ze er wel of niet liggen. Een verstandige mens laat die liggen en ene nog verstandige mens meld die aan. Hier in Ieper komen jaarlijks duizenden mensen enkel voor de Eerste Wereldoorlog (Gemiddeld heeft Tyne Cot 200.000 tot 300.000 bezoekers per jaar). jaatlijks komen honderden (als het geen duizenden) granaten uit de grond geploegd door boeren. Die liggen langs de velden. Er liggen in de Ieperboog alleen circa 180 begraafplaatsen en minder dan 100 monumenten. Met andere woorden, er liggen hier vaak bommen en granaten maanden te wachten tot ze worden opgehaald omdat ze niet werden aangemeld. Ook al al die toeristen. Een druk bezochte bos, daar heb ik twee 4 Inch Stokes terug gevonden in een beekje bloot. Gelukkig heb ik ze gemeld en bovendien ook uit het water genomen. Want Stokes granaten zijn zeer gevoelig (ze werden gemaakt uit blik) en kunnen gauw door roesten wat gevaarlijk is. Nu zou je afvragen, waarom is het gevaarlijk? kruit word toch nat? In kruid kan schadelijke stoffen bevatten die een beek of omgeving kan aantasten. Bovendien weet je ook niet om welke granaat je het hebt. Bv de Stokes werden meestal gevuld met kruit die oplost in water om een gaswolk te ontwikkelen. Gas is schadelijk voor de longen, maar ook voor de huid en kunnen uw huid aantasten. Zowel in wolk als ook poeder, het is Chemish. Daarom mag je een onbekende granaat nooit met de blote hand aanraken, ook al is hij onschadelijk ook al is hij niet doorroest, er is altijd een gevaar. Natuurlijk, een granaat in bijvoorbeeld een museum is veilig.
Ik wil hier toch ff op reageren, Projectielen bevatten geen kruit, maar explosieve of explosief brandstichtende (fosfor )lading , gas , rook,
branstichtende lading.
Beetje dom om de 4 inch stokes uit het water te halen , ze bevatten gas of een fosfor lading, en zijn zo onstabiel als maar kan,
een verkeerde beweging en het kan verkeerd gaan.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie