D_Dutch's verzameling

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door D_Dutch »

Binnenkort nieuw, kleiner topic over mijn verzameling.
Laatst gewijzigd door D_Dutch op 28 nov 2009, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door Nico Roelofs »

Leuke foto's! Foto 3 is een soldaat van het Middlesex Regiment, geen Amerikaan dus maar een Brit. Kan van 4 divisies zijn geweest, 3rd, 15th, 43rd of 50th. Maar meest waarschijnlijk is 43rd of 50th. Deze hebben in de Betuwe gezeten en zijn door Nijmegen gekomen om daar te komen. Ze zijn er ook door terug gegaan. Aangezien hij een khaki baret draagt en geen General Service Cap gaat het hier om een officier.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door D_Dutch »

Tweede deel van nieuwe aanwinsten:

1. Bidprentje van Wim (Wilhelmus Andreas) en André (Andreas Emanuel) van der Veer.
Wim werd op 23 april 1919 geboren, en André twee jaar later, op 26 december 1921, beide te Nijmegen.
Hun vader had een eigen drukkerij in de Molenstraat te Nijmegen waar de twee broers in de oorlog illigale pamfletten drukte.
Op 2 mei 1943 werden ze samen opgepakt en door het Polizeistandgericht Gelderland-Overijssel te Hengelo veroordeeld tot de doodstraf.
De volgende dag, op 3 mei 1943 werd dit vonnis voltrokken.
ScannedImage.jpg
2. Bidprentje van de familie Holland-Giepmans, omgekomen bij het bombardement op Nijmegen, 22 februari 1944.
ScannedImage-3.jpg
ScannedImage-2.jpg
Laatst gewijzigd door D_Dutch op 13 mar 2009, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door D_Dutch »

Nico Roelofs schreef:Leuke foto's! Foto 3 is een soldaat van het Middlesex Regiment, geen Amerikaan dus maar een Brit. Kan van 4 divisies zijn geweest, 3rd, 15th, 43rd of 50th. Maar meest waarschijnlijk is 43rd of 50th. Deze hebben in de Betuwe gezeten en zijn door Nijmegen gekomen om daar te komen. Ze zijn er ook door terug gegaan. Aangezien hij een khaki baret draagt en geen General Service Cap gaat het hier om een officier.
Erg bedankt voor de aanvulling! :) Ik heb helaas niet zoveel verstand van Geallieerde militaria, maar bedankt voor de informatie!
Ook leuk omdat ik zelf in Nijmegen woon en nu een foto heb van een Britse soldaat die in Nijmegen geweest is. 8)
Deze foto zal trouwens wel na de bevrijding gemaakt zijn of niet? Aangezien hij er netjes uitzien, net uniform, en dat zag er niet zo uit tijdens de oorlog.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door Nico Roelofs »

D_Dutch schreef:
Nico Roelofs schreef:Leuke foto's! Foto 3 is een soldaat van het Middlesex Regiment, geen Amerikaan dus maar een Brit. Kan van 4 divisies zijn geweest, 3rd, 15th, 43rd of 50th. Maar meest waarschijnlijk is 43rd of 50th. Deze hebben in de Betuwe gezeten en zijn door Nijmegen gekomen om daar te komen. Ze zijn er ook door terug gegaan. Aangezien hij een khaki baret draagt en geen General Service Cap gaat het hier om een officier.
Erg bedankt voor de aanvulling! :) Ik heb helaas niet zoveel verstand van Geallieerde militaria, maar bedankt voor de informatie!
Ook leuk omdat ik zelf in Nijmegen woon en nu een foto heb van een Britse soldaat die in Nijmegen geweest is. 8)
Deze foto zal trouwens wel na de bevrijding gemaakt zijn of niet? Aangezien hij er netjes uitzien, net uniform, en dat zag er niet zo uit tijdens de oorlog.
Is wel een officier! :wink: Waren meestal niet zo smerig als de infanterie soldaat. Daarnaast had men natuurlijk ook wel eens de gelegenheid om zich te douchen en schone kleren aan te doen. De 43rd en 50th Division hebben nog voor de bevrijding in de Betuwe gezeten. Maar in 1944 zijn er een hele hoop foto's gemaakt in Nijmegen van soldaten. Zien er allemaal netjes uit, alle bijna 700 foto's. Heb deze allemaal een keer van het net op me pc opgeslagen.

Zelf heb ik ook een stuk of 12 foto's van Nijmegen. Maar allemaal zijn ze tussen 1940 en 1943. Helaas nog een bevrijdingsfoto's.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door D_Dutch »

Binnenkort nieuw, kleiner topic over mijn verzameling.
Laatst gewijzigd door D_Dutch op 28 nov 2009, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen wo2
Beste Signature 2008
Beste Signature 2008
Berichten: 2210
Lid geworden op: 25 mar 2006, 12:12
Locatie: Zuid-Holland

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door jeroen wo2 »

Als we dat eens konden achterhalen, ik heb zelf ook twee bidprentjes van soldaten die bij mij in de buurt in een Lazarett overleden zijn, ben ik ook erg benieuwd van waar ze zich verwond hebben.
Never Back Down
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door patrickh »

Vreemd,dat er staat Niederland,zou Niederlande moeten zijn...Drukfout misschien?
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door D_Dutch »

patrickh schreef:Vreemd,dat er staat Niederland,zou Niederlande moeten zijn...Drukfout misschien?
Het zou ook het Böhmisches Niederland, of het Schluckenauer Zipfel, nabij de Duits-Tsjechie grens kunnen zijn.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door patrickh »

Zou kunnen,hij staat iig niet geregistreerd bij de Volksbund.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door jurgen »

Mensen gaan niet enkel dood tijdens gevechten, er kunnen allerlei oorzaken zijn, een banaal ongeluk, een fatale blinde darm ontsteking, longonsteking, de lijst is eindeloos.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door Nico Roelofs »

D_Dutch schreef:
Nico Roelofs schreef:
Is wel een officier! :wink: Waren meestal niet zo smerig als de infanterie soldaat. Daarnaast had men natuurlijk ook wel eens de gelegenheid om zich te douchen en schone kleren aan te doen. De 43rd en 50th Division hebben nog voor de bevrijding in de Betuwe gezeten. Maar in 1944 zijn er een hele hoop foto's gemaakt in Nijmegen van soldaten. Zien er allemaal netjes uit, alle bijna 700 foto's. Heb deze allemaal een keer van het net op me pc opgeslagen.

Zelf heb ik ook een stuk of 12 foto's van Nijmegen. Maar allemaal zijn ze tussen 1940 en 1943. Helaas nog een bevrijdingsfoto's.
Zo leer je nog eens wat. :)
Wanneer zijn de soldaten van de 43rd en 50th Division weer vertrokken uit Nijmegen?
Zou ik even na moeten kijken. Weet het zo niet precies uit me hoofd.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door D_Dutch »

Binnenkort nieuw, kleiner topic over mijn verzameling.
Laatst gewijzigd door D_Dutch op 28 nov 2009, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door Nico Roelofs »

D_Dutch schreef:
Nico Roelofs schreef:
Zou ik even na moeten kijken. Weet het zo niet precies uit me hoofd.
Bedankt. :)
Heb even gekeken. De 43rd Wessex kwam in september 44 in de Betuwe tijdens Market Garden. Deze divisie verliet op 4 t/m 6 oktober 44 de Betuwe en kreeg posities rond Nijmegen. Enkel alleen de DCLI bleef in de Betuwe.

De 51st Highland kwam eind november 44 in de Betuwe. Op 7 december 44 was op twee battalions van de 154th Brigade na de 51th Highland uit de Betuwe terug getrokken.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: D_Dutch's verzameling

Bericht door D_Dutch »

Binnenkort nieuw, kleiner topic over mijn verzameling.
Laatst gewijzigd door D_Dutch op 28 nov 2009, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie