Duits schepje

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Duits schepje

Bericht door Nico Roelofs »

Kan iemand bevestigen of dit een Duits schepje is? Niet wanneer ik hem ga verkopen dat achteraf blijkt dat het om een Nederlandse gaat. :wink:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Duits schepje

Bericht door ammo »

Nico Roelofs schreef:Kan iemand bevestigen of dit een Duits schepje is? Niet wanneer ik hem ga verkopen dat achteraf blijkt dat het om een Nederlandse gaat. :wink:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Duits is het niet , Nederlands lijkt me ook niet.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Duits schepje

Bericht door Nico Roelofs »

ammo schreef:Duits is het niet , Nederlands lijkt me ook niet.
Als het ook geen Duits is dan ben ik wel benieuwd wat het dan wel is. Deze is ook wel anders dan de twee Duitse rechte schopjes die ik heb.
Gebruikersavatar
S1991
Lid
Berichten: 2347
Lid geworden op: 06 mei 2008, 19:07
Contacteer:

Re: Duits schepje

Bericht door S1991 »

Het schepje zou Zwitsers of Zweeds kunnen zijn. Die schepjes lijken namelijk veel op elkaar. Dit is ook al in een ander topic besproken geworden als ik mij niet vergis.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duits schepje

Bericht door coco »

Zwitsers is het zeker niet, dan is de knop veel groter en zeshoekig meen ik, ik denk dat het Zweeds of Noors is (vooral die laatste).
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duits schepje

Bericht door JimK »

Hey Nico,

Ik denk ook niet dat het Nederlands kan zijn. Die hebben geen klinknagel aan de buitenzijde, maar alleen de vijf om de bevestiging van de steel. Verder kan het inderdaad van alles zijn. De staat is ook niet al te best dus ik zou er niet wakker om liggen :wink:
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Duits schepje

Bericht door Nico Roelofs »

mgschutze schreef:Hey Nico,

Ik denk ook niet dat het Nederlands kan zijn. Die hebben geen klinknagel aan de buitenzijde, maar alleen de vijf om de bevestiging van de steel. Verder kan het inderdaad van alles zijn. De staat is ook niet al te best dus ik zou er niet wakker om liggen :wink:
Ben toch wel benieuwd wat het is! :wink: Maar deze gaat toch weer de deur uit. Vond hem vanmorgen op een rommelmarkt.
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Re: Duits schepje

Bericht door Auke J. »

Hallo,

Het kan ook heel goed een WO1 Duits schepje of een vroegoorlogs WO2 schepje zijn, staan er stempels in het hout? Aan de zijkant misschien, een kroontje? Deze schepjes zijn in WO2 veel doorgebruikt.

Ik snap niet wie er nou meteen roept dat het niet Duits is, deze schepjes komen wel vaker voor met originele Duitse schephoes, ze zijn dan gewoon doorgebruikt of vroegoorlogs productie, laatst stond er nog eentje op Collector's guild.

Het metaal dat om het hout zit loopt uit in een punt, bij een zwitsers schepje is dat rond, niet puntig. Verder is de houten steel glad en rond, bij een zwitserse steel is de steel in de lengte in vlakken verdeeld, dus niet glad en rond.

Natuurlijk lijken beide schepjes veel op elkaar, maar dat is nog geen reden om het meteen als 'Zwitsers' te bestempelen.

Een origineel Duits vroegoorlogs schepje:
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ght=shovel

M.v.g. Auke Jan
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duits schepje

Bericht door Schijnwerper »

Auke J. schreef:Hallo,

Het kan ook heel goed een WO1 Duits schepje of een vroegoorlogs WO2 schepje zijn, staan er stempels in het hout? Aan de zijkant misschien, een kroontje? Deze schepjes zijn in WO2 veel doorgebruikt.

Ik snap niet wie er nou meteen roept dat het niet Duits is, deze schepjes komen wel vaker voor met originele Duitse schephoes, ze zijn dan gewoon doorgebruikt of vroegoorlogs productie, laatst stond er nog eentje op Collector's guild.

Het metaal dat om het hout zit loopt uit in een punt, bij een zwitsers schepje is dat rond, niet puntig. Verder is de houten steel glad en rond, bij een zwitserse steel is de steel in de lengte in vlakken verdeeld, dus niet glad en rond.

Natuurlijk lijken beide schepjes veel op elkaar, maar dat is nog geen reden om het meteen als 'Zwitsers' te bestempelen.

Een origineel Duits vroegoorlogs schepje:
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ght=shovel

M.v.g. Auke Jan

Wel bijna mee eens alleen, hebje het mis met de Zwitserse pio schop heb er een uit 32 die waren voor 45 met gewoon rond steel van hout, pas naoorloge hebben de vlakken verdeeld.
Dit lijkt mij ook gewoon een 100% Duitse pio schop of Oosterrijks alleen geen idee van wel jaar nee misschien wel ver voor 1939 gemaakt.
Maat van me vondt er namelijk precies de zelfde model in de duinen een aantal jaren terug, en die lag er toch wel een tijdje!
Zal proberen er een foto van te krijgen :idea:
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Duits schepje

Bericht door JimK »

Auke J. schreef:Hallo,

Het kan ook heel goed een WO1 Duits schepje of een vroegoorlogs WO2 schepje zijn, staan er stempels in het hout? Aan de zijkant misschien, een kroontje? Deze schepjes zijn in WO2 veel doorgebruikt.

Ik snap niet wie er nou meteen roept dat het niet Duits is, deze schepjes komen wel vaker voor met originele Duitse schephoes, ze zijn dan gewoon doorgebruikt of vroegoorlogs productie, laatst stond er nog eentje op Collector's guild.

Het metaal dat om het hout zit loopt uit in een punt, bij een zwitsers schepje is dat rond, niet puntig. Verder is de houten steel glad en rond, bij een zwitserse steel is de steel in de lengte in vlakken verdeeld, dus niet glad en rond.

Natuurlijk lijken beide schepjes veel op elkaar, maar dat is nog geen reden om het meteen als 'Zwitsers' te bestempelen.

Een origineel Duits vroegoorlogs schepje:
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ght=shovel

M.v.g. Auke Jan
Er is niets als Zwitsers bestempeld in dit topic. Iemand gaf dat als optie, dat is alles.
De Collector's Guild is een beste man, en ik heb er wel eens wat gekocht, maar hij weet ook lang niet alles. Ik heb hem al meerdere malen geholpen met een aantal fakes op zijn site. Niet echt een referentie.

Het schepje op WAF is wel een goed Duits schepje, maar daar zijn er genoeg van. Het is alleen niet het model wat Nico heeft.

Gr. Jim
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duits schepje

Bericht door Schijnwerper »

Hier alvast een voorbeeld die ik tegen kwam.
Eerste schep is Noors doorgebruikt van daar zijn gehele groene overgespoten kleur, zoals je ze ook vaker wel eens aan treft bij de Duitse klapspaten.

Afbeelding

Hier nog de voorloper van de topic schep Wo1 model.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Schijnwerper op 04 apr 2009, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Duits schepje

Bericht door seeadler »

Hallo iedereen,

Ik kon laatst een Duits schepje met hoes kopen. Hij leek oke, en koste 60 Euro.Is deze prijs redelijk?
Hadden deze schepjes buiten de makerscode en datum, ook stempels van leger onderdelen?
Het lijkt mij een leuk verzamel item.

Mvg, Mark
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Duits schepje

Bericht door michiel01 »

Nico, je schepje is Reichswehr aanmaak voor zover ik weet, geproduceerd tot ergens in de jaren 30, zeker niet slecht voor een rommelmarkt vondst.

Mark, op basis van een dergelijke kale beschrijving en enkel een richtprijs valt er weinig over te zeggen, in dit forumdeel zijn meerdere topics besteed aan schepjes, blader die eens door dan heb je een basis aan informatie.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Duits schepje

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt voor jullie bijdrage allemaal! Ben weer een stuk wijzer geworden als ik naar de foto kijk die Destruction heeft geplaatst gaat het om de middelste zover ik kan beoordelen.
michiel01 schreef:Nico, je schepje is Reichswehr aanmaak voor zover ik weet, geproduceerd tot ergens in de jaren 30, zeker niet slecht voor een rommelmarkt vondst.
Neem aan dat die Reichswher hetzelfde is als de Reichsheer die als beschrijving staat bij de middelste schep op de foto?
Gebruikersavatar
Auke J.
Lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006, 19:51
Locatie: Alkmaar

Re: Duits schepje

Bericht door Auke J. »

mgschutze schreef:
Auke J. schreef:Hallo,

Het kan ook heel goed een WO1 Duits schepje of een vroegoorlogs WO2 schepje zijn, staan er stempels in het hout? Aan de zijkant misschien, een kroontje? Deze schepjes zijn in WO2 veel doorgebruikt.

Ik snap niet wie er nou meteen roept dat het niet Duits is, deze schepjes komen wel vaker voor met originele Duitse schephoes, ze zijn dan gewoon doorgebruikt of vroegoorlogs productie, laatst stond er nog eentje op Collector's guild.

Het metaal dat om het hout zit loopt uit in een punt, bij een zwitsers schepje is dat rond, niet puntig. Verder is de houten steel glad en rond, bij een zwitserse steel is de steel in de lengte in vlakken verdeeld, dus niet glad en rond.

Natuurlijk lijken beide schepjes veel op elkaar, maar dat is nog geen reden om het meteen als 'Zwitsers' te bestempelen.

Een origineel Duits vroegoorlogs schepje:
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ght=shovel

M.v.g. Auke Jan
Er is niets als Zwitsers bestempeld in dit topic. Iemand gaf dat als optie, dat is alles.
De Collector's Guild is een beste man, en ik heb er wel eens wat gekocht, maar hij weet ook lang niet alles. Ik heb hem al meerdere malen geholpen met een aantal fakes op zijn site. Niet echt een referentie.

Het schepje op WAF is wel een goed Duits schepje, maar daar zijn er genoeg van. Het is alleen niet het model wat Nico heeft.

Gr. Jim
Je hebt gelijk, het werd niet als 'Zwitsers' gedefineerd, het ging mij vooral om het feit dat het meteen als een niet Duits schepje werd gezien.

Ik ben blij dat er zoveel reacties zijn gekomen, waardoor er nu veel informatie in dit topic staat over het Duitse schopje, hoe het eruit zag, wanneer het gebruikt is enz. Toch zijn er zoveel schepjes die bijna identiek zijn, dat het altijd lastig blijft om de afkomst te bepalen.

Even off topic: ik vond vorig jaar op koninginedag precies zo een schepje ( maar dan het metaal rood geverfd) op de rommelmarkt, ook daarvan wist ik niet precies de afkomst, toch erg leuk dat je zoiets nog vind tegenwoordig!
Blessent mon coeur d’une langueur monotone.
Plaats reactie