Niet-joodse werkkampen?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
nederland1234

Niet-joodse werkkampen?

Bericht door nederland1234 »

Hallo allemaal, ik had enkele vragen over een verhaal dat mijn moeder me een keer vertelde.

Mijn opa was zover ik weet en onderzocht heb geen jood, maar m'n moeder vertelde mij een keer een verhaal dat ging over hem en wat hij mee had gemaakt, dus zal ik jullie dit ook even vertellen.

Mijn opa woonde in de achterhoek met mn oma en een schoonmaakster/vriendin van de familie, mijn opa had een brief ontvangen dat hij voor de duitsers moest werken, aangezien hij denk ik werkloos was, hij negeerde de oproep, en na een tijd kwam er een duitse delegatie voor zijn deur om hem mee te nemen, zn eigen neef had hem aangegeven, wat hem altijd pijn heeft gedaan.
Maar goed, ik weet niet precies waar hij heen is gegaan, maar hij moest dus werken voor de duitsers, wat hij ook deed.
Hij mocht gewoon om de paar weekenden naar huis, en dat deed hij dus ook, tot hij iemand in vertrouwen nam die 1 keer voor hem naar huis mocht, en nooit terug gekeerd is.
Hierdoor raakte hij in de problemen en mocht hij een tijd lang niet meer in de weekenden naar huis, in deze tijd is zijn moeder overleden.
Na enkele maanden mocht hij weer terug naar huis en daarna heeft hij geen enkele problemen met de duitsers meer gehad.
Ik weet zeker dat zijn moeder niet joods was, en ik heb geen enkele aanleiding om te vermoeden dat er uberhaupt een druppel joods bloed in de familie zat.

Mijn opa overleed helaas toen ik 3 was, dus ik heb de verhalen altijd via via moeten horen, maar ik heb toch enkele vragen.
Waarom moest mijn opa werken?
Waarom mocht die niet gewoon dagelijks naar huis?
Bestonden er kampen waar niet joden moesten werken?
Als mijn opa op een of andere manier toch joods zou zijn, waarom werd hij dan niet gedeporteerd?

Ik weet niet of iemand me kan helpen, of dat dit het verkeerde subforum is, maar ik kan ut altijd proberen.

Gegroet,
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Niet-joodse werkkampen?

Bericht door iknowdintoo »

Waar jouw opa heen moest was zeer waarschijnlijk de Arbeitseinsatz, de eerst grotendeels vrijwillige, maar later gedwongen arbeid in Duitsland. Ik heb zo uit m'n hoofd geen uitgebreide informatie, maar wel een aantal papieren van iemand die ook in de Arbeitseinsatz werkte. Klik op deze link om ze te bekijken (veel foto's, dus laad misschien wat traag), even naar beneden scrollen dan zie je ze wel: http://gebirgsjagercollector.webs.com/d ... emsww2.htm
merkloos
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 14 sep 2008, 14:21

Re: Niet-joodse werkkampen?

Bericht door merkloos »

Waarom moest mijn opa werken?
In 1943 bleken meer soldaten naar het front moesten dus dat werd opgevuld door duitse arbeiders. Hun plaats werd opgevult door buitenlandse werknemers.
Bestonden er kampen waar niet joden moesten werken?
Deze bestonden wel degelijk. Ik ben ook opzoek naar familie (oudoom) wat ook in een werkkamp zat. Mijn oudoom was niet jood en zat in een werkkamp. De meeste mensen die op transport werden gezet zaten meestal (dus niet altijd) in de leeftijds categorie van het jaartal 1920 - 1925. Want deze waren in de oorlog hoofdzakelijk niet getrouwde jongen mannen waardoor ze gemakkelijker gemist konden. Overens heeft mijn opa ook papieren van een andere oudoom waaruitblijkt dat zijn broer niet hoefde te komen omdat hij "belangrijk" werk had. Deze was ook geen jood.
Waarom mocht die niet gewoon dagelijks naar huis?
Omdat veel werkkampen gerelateerd waren aan een bedrijfstak. Bijvoorbeeld Junkers in berlijn. En havenwerk in kiel. Waren er vaak grote afstanden naar het thuisfront. Dit was ook lastig en duur om ze elke dag terug te laten sturen en het is ook onhandig. Maar ik weet niet zeker of je ook elk weekend terug mag. Kan natuurlijk ook aan de lokatie liggen.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Niet-joodse werkkampen?

Bericht door jurgen »

Dat je grootvader moest gaan werken heeft inderdaad helemaal niets te maken met wel of niet joods zijn.

Mijn overgrootvader langs moeders kant heeft bijna heel de oorlog aan het vluchten geweest omdat hij moest gaan werken in duitsland. Mijn overgrootvader langs vaders kant en broers/neven van hem moesten ook gaan werken, en ze verstoptten zich dan ook erg vaak als de duitsers langs kwamen.
Mijn broer heeft een tijd in het ziekenhuis gelegen en naast hem lag een oudere man en die vertelde ook dat hij en zijn broers in de oorlog werden opgeroepen om te gaan werken (ze zijn overigens allemaal thuis mogen blijven uiteindelijk).
Plaats reactie