vraag over stof

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

vraag over stof

Bericht door Nick U »

Kan iemand mij vertellen van welke stof de duitsers van die witte sneeuwhelmcovers maakte? of gebruikte ze simpelweg elke witte stof die ze konden vinden? Laat ik even als voorbeeld Stalingrad nemen)

linkerman is het voorbeeld.

Afbeelding

bij voorbaat dank.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: vraag over stof

Bericht door Nick U »

Sorry, misschien moet deze verplaatst worden naar eenheden en uitrusting.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: vraag over stof

Bericht door coco »

Waarschijnlijk is het wit papier (of een papier achtig iets) of gewoon een stuk witte stof wat ze met een rubberen band om de helm deden.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: vraag over stof

Bericht door Nick U »

okey bedankt... , ik heb eigenlijk nog nooit zo'n helmcover in sneeuwuitvoering gezien, als ze er zijn zullen ze zeldzaam zijn denk ik. dit is mooier vind ik, en net zo effectief, veel duitsers hadden er blij mee geweest denk ik toch.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: vraag over stof

Bericht door iknowdintoo »

Lijkt me geen papier, dat gaat meteen kapot lijkt me..
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: vraag over stof

Bericht door Westwall »

Het was gewoon een lap witte stof met een touw, of zoals Coco al zij, een rubberen band erom heen gebonden. Dit werd niet zo vaak gedaan en meestal ging er eerder een lik witte verf over de helmen. Vroeger, maar ook tegenwoordig, word er wel eens op de zelfde manier inplaats van een lap witte stof, een stuk jutten-zak over de helm gebonden. Dat stuk werd dan ook gecamoufleerd met bijvoorbeeld takjes.


Hier nog een voorbeeldje van de witte doek.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: vraag over stof

Bericht door Nick U »

okey, bedankt voor de antwoorden, hoeft nog geen slotje op, misschien zijn er nog specifieke details die iemand wil opmerken. stoer model trouwens, echt vet!
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: vraag over stof

Bericht door coco »

iknowdintoo schreef:Lijkt me geen papier, dat gaat meteen kapot lijkt me..
Er bestaan hele stuge papiersoorten die ze echt wel gebruikt kunnen hebben, overigens neem ik ook eerder aan dat het stof is ;)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: vraag over stof

Bericht door racefiets »

Er als de nood hoog was dan voldeed een stuk beddesprei die ze bv in een huis tegen kwamen ook.
Doornewaard
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 mei 2007, 17:17
Locatie: Oosterwolde

Re: vraag over stof

Bericht door Doornewaard »

@ Westwall. Dit was geen witte verf. Maar een mengsel van kalk en water (ook wel White Wash genaamt). officieel was het volgensmij verboden om de helmen echt te verven. Dit werdt dan gedaan met kalk, wat dan ook weer makkelijk er af te halen is. En daardoor zijn het zeldzame helmen geworden, die veel geld opleveren.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: vraag over stof

Bericht door Westwall »

Doornewaard schreef:@ Westwall. Dit was geen witte verf. Maar een mengsel van kalk en water (ook wel White Wash genaamt). officieel was het volgensmij verboden om de helmen echt te verven. Dit werdt dan gedaan met kalk, wat dan ook weer makkelijk er af te halen is. En daardoor zijn het zeldzame helmen geworden, die veel geld opleveren.
Oh dat wist ik niet. Bedankt voor de info! :)

mvg,
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: vraag over stof

Bericht door Nick U »

bedankt voor de intressante informatie.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Plaats reactie