info gezocht over (nazi-) bordelen Wo II

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Sommige vrouwen wisten dat ze een ziekte onder de leden hadden, maar ze gingen er prat op dat ze in korte tijd zoveel mogelijk militairen 'buiten gevecht' hadden gesteld.
Apparte manier van verzet plegen! :P
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Documentaire Nederland en de tweede wereldoorlog

Bericht door asjemenou »

Lucky-Angel schreef:Nuttige info :)
Wat is de bron?
En staat er niet bij dat destijds de nederlandse vrouwen niet express mee gingen met duitse soldaten om die uit dienst te stellen?
De tekst komt uit "Documentaire Nederland en de tweede wereldoorlog". Deze serie is in 1989/90/91 uitgegeven door Wanders Uitgeverij in samenwerking met het (toenmalige) Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie. Wat jouw vraag betreft, dit gegeven wordt er inderdaad niet bij vermeld.
Gebruikersavatar
Lucky-Angel
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:15
Locatie: Nistelrode

Re: Documentaire Nederland en de tweede wereldoorlog

Bericht door Lucky-Angel »

asjemenou schreef:
Lucky-Angel schreef:Nuttige info :)
Wat is de bron?
En staat er niet bij dat destijds de nederlandse vrouwen niet express mee gingen met duitse soldaten om die uit dienst te stellen?
De tekst komt uit "Documentaire Nederland en de tweede wereldoorlog". Deze serie is in 1989/90/91 uitgegeven door Wanders Uitgeverij in samenwerking met het (toenmalige) Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie. Wat jouw vraag betreft, dit gegeven wordt er inderdaad niet bij vermeld.
Oke bedankt :wink:
Gezocht; Amerikaans klein spul ( Ook Bajonetten )
Laura
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2006, 10:20
Locatie: Groningen

Bericht door Laura »

Van harte bedankt asjemenou voor de moeite die je hebt genomen om mij met informatie verder te helpen! Het is heel interessant wat jij (of de auteur - zou je mij misschien toch nog even de bron willen vermelden?) schrijft, en het komt ook overeen met wat ik tot nu toe weet of meen te weten. het is heel erg moeizaam om over dit onderwerp bronnen te vinden/ te verzamelen... Groetjes, Laura
Laura
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 nov 2006, 10:20
Locatie: Groningen

Bericht door Laura »

oh sorry, had nu pas gezien dat je de bronnen wel had vermeldt - bedankt nogmaals!!
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Toevallig kreeg ik vandag een exemplaar van Zijper Historie Bladen binnen, speciaal over de oorlog. Achterin vond ik het volgende: 12e jaargang, nummer 1: een artikel van Niek-Jan Grooff, 'Huize Buitenzorg ooit een Wehrmachtbordeel?'. Misschien kan je er iets mee!
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Berkhout

Re: info gezocht over (nazi-) bordelen Wo II

Bericht door Berkhout »

Beste Laura,

Van bordelen voor Duitse militairen in Nederland weet ik niets af. Dat klinkt misschien negatief voor jouw onderzoek, maar het volgende kan je misschien op weg helpen. Ik was oud genoeg tijdens de bezetting om te weten wat een bordeel was en waar het voor diende. Ook waar die zich in Den Haag bevonden (Geleenstraat, Groenewegje etc). Een ding weet ik zeker wat de Jong ook moge beweren. Door de buurt werd regelmatig gepatrouilleerd door een speciaal soort Duitse troepen. Ze droegen een halfrond metalen schild aan een ketting voor de borst. Je moet het onderdeel waartoe ze behoorden wel kunnen achterhalen. Ik denk iets in de zin van militaire politie of zo. Waar het omgaat is, dat zij daar liepen om toe te zien dat er geen Duitse soldaten een bezoekje aan een bordeel brachten. Heel vroeg tijdens de bezetting zouden ze de rij buiten hebben staan wachten op hun beurt en dat was natuurlijk het superieure Germaanse ras onwaardig. Dat zou er dus voor kunnen pleiten dat ze wel degelijk elders terecht konden (moesten)?

Vr. Groet Hans Berkhout
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Re: info gezocht over (nazi-) bordelen Wo II

Bericht door Rednas »

Duitse troepen met een halfrond schild op de borst is inderdaad militaire politie, of zoals de Duitsers het noemden:"Feldgendarmerie".

Wat ik over het bezoek aan bordelen door Duitse troepen heb gelezen was dat het -in tegenstelling tot bij bv Engelse troepen- niet verboden was door het opperbevel. Het werd aan de lokale commandanten overgelaten of ze vonden dat de soldaten wel of niet naar een bordeel mochten, de meeste commandanten keurden het dan ook goed.
De reden erachter was dat soldaten sowieso wel naar bordelen zouden gaan, maar dat ze beter naar legale (en gecontroleerde) bordelen dan naar illegale (en dus niet gecontroleerd, waar veel geslachtziektens zouden zijn) bordelen zouden gaan.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: info gezocht over (nazi-) bordelen Wo II

Bericht door Jim »

Bij de Britten was het niet veel anders. Echter een ziekte oplopen was strafbaar. Sommige bordelen waren verboden.
De gecontroleerde bordelen werden de dames medisch gecontroleerd en geholpen door de militaire arts van de eenheid die zat.

Maar dit topic is geopend eind 2006! Lijkt mij dat enige bijdrage min of meer zonde van de tijd is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Olievat

Re: info gezocht over (nazi-) bordelen Wo II

Bericht door Olievat »

ONDERZOEK BORDELEN van de Wehrmacht

Bron: Noordhollands Dagblad vrijdag 2 mei 2008

Door: Dimitri WALBEEK

GRONINGEN - Voor het eerst komt er een wetenschappelijk onderzoek naar sekshuizen die de Duitse bezetter exploeiteerde in de Tweede Wereldoorlog.

Het Instituut voor Cultuurwetenschappelijk Onderzoek Groningen heeft de Duitse onderzoekster Laura Fahnenbruck tot en met 2011 vrij baan gegeven om de Sexualitätspolitik en de Wehrmachtsbordelen langs de Hollandse kust in kaaert te brengen. Van Den Burg tot aan Wassenaar herbergden in de oorlog kustplaatsen sekshuizen waar Duitse soldaten terecht konden. In Den Helder moet er een gezeten hebben in de pastorie aan de Westgracht, De Stolpen (bij Schagen) zou huize Buitenzorg hebben moeten afstaan, Heilo had een Duits bordeel en de gemeente Velsen zijn zelfs drie plekken aangewezen als voormalige seksoorden (Forteiland, Villa Beau Soleil in Oud-IJmuiden en een pand aan de Driehuizerkwerkweg in Driehuis). Zandvoort, Heemstede en Wassenaar werden ook gefrequenteerd. Deze informatie komt bvan plaatselijke historische verenigingen.
De Hamburgse wetenschapster was stomverbaasd toen ze ontdekte dat in Nederland amper iets bekend is over de honderden prostitutiefabrieken doe de Duitsers in Europa hadden opgezet. Bij het Nederlandse Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) hing in het archief slechts een dun mapje over de bordelen. Lou de JONG ontkende in zijn standaardwerk over de Tweede Wereldoorlog het bestaan er van. Volgens hem waren er geen Wehrmachtsbordelen nodig vanwege het hoge gehalte aan "horizontale collaboratie". Een onterechte conclusie, meent Fahnenbruck. Zij vraagt zich af waarom Nederland zich het lot van de troostmeisjes in Azië zo massaal aantrekt, terwijl over de prostitutie dichter bij huis geen pen op papier is gezet.
Omdat er amper informatie over de bordelen inNederland voorhanden is, smeekt Fahnenbruck geuigen die de Wehrmachtbordelen hebben meegemaakt, zich te melden.

Opm.: Verder is er een publicatie in de "PLUS" bijlage van het Noordhollands Dagblad van zaterdag 3 mei 2008 Het grote zwijgen over nazi-bordelen
Jonny
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2008, 14:26

Re: info gezocht over (nazi-) bordelen Wo II

Bericht door Jonny »

Beste Laura !

Er bevinden zich gegevens over bordelen in dossiers van uitkeringsaanvragers (Vervolgeinsslachtoffers, welke onder de Wet Uitkeringvervolgingsslachtoffers (WUV) vallen. Mogelijk kun je toegang krijgen tot die gegevens, welke zich bij de UITKERINGSRAAD te Den Haag en bij de STICHTING 40-45 bevinden.
Veel succes !
69

Re: info gezocht over (nazi-) bordelen Wo II

Bericht door 69 »

Hee, Laura,

Ben je nog bezig met je WO2 Bordelen onderzoek?

Uit overlevering weet ik het volgende:
Er was zo'n bordeel gevestigd in "Huize Buitenzorg" aan de Stolperweg (Stolperweg 31) tussen De Stolpen en Callantsoog (Noord Holland). Later -na de oorlog- was dit volgens mij een bejaardentehuis of zo. Het pand is inmiddels na een brand gesloopt en heeft plaats gemaakt voor een appartementencomplex genaamd "Swanenwater" (Google-Earth coordinaten 52 58,879 - 4 43,298). Hier een link naar een foto van de brand in '79: http://www.zijpermuseum.nl/cgi-bin/nies ... 08b&iout=2

Als je nog meer (oude verhalen/annekdotes) wilt weten, kan ik wel eens in de buurt rondvragen of zo.

Succes!
69
Plaats reactie