Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Heb precies de zelfde lamp liggen, eens gekocht op een rommelmarkt al weer een aantal jaren terug.
Heb bij mij geen fabrieks naam merk erop gezien, mijne is leger groen.
Zal eens een foto maken :idea:

Hier nog een mooie foto die ik op het net tegen kwam.
Een Duitse Sodaat Wo1 met zaklamp!

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Mijn zaklamp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@Destruction Mooie foto van een 1WO soldaat tevens ook een gaaf Cobar exemplaar in Groen heb ik ze nog niet eerder gezien. :o .De Cobar fabriek bestaat nog steeds maar hebben enkel een andere naam gekregen ik dacht Barco of zoiets en maken ook geen zaklampen meer.ik heb al eens geprobeerd contact met ze te krijgen maar geven nooit antwoord ...enkel als je een bestelling van vele $$$$$$$$ doet zullen wellicht gaan reageren :lol:Ik weet wel de zaklamp witte kat uit de 30e /40e jaren een gelijk binnenwerk heeft als Cobar maar kan niet precies zeggen wie bij wie heeft afgekeken. Maar mij vermoeden ligt bij Cobar omdat Witte Kat in de 30e jaren een Belgische constructeur in dienst had waar zij mee samenwerkten en wellicht vandaar duidelijke deze constructie overeenkomt Cobar - Witte Kat kijk en overtuig zelf zie tevens de gelijke reflector bevestiging.

Witte Kat 1930Afbeelding

Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Rick de G. »

Hier een foto van mijn zaklamp "in actie":
Afbeelding
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Hoi Rick.

Deze Scan opname valt mij natuurlijk gelijk op en Ik ga er dan ook even vanuit dat je deze bijgevoegde foto gemaakt hebt met de Nikon beeldprofessionals ''lagship Super COOLSCAN 9000 ED'' zo ja dan een compliment hiervoor, deze opname _/-\o_ ziet er zeer gedateerd en professional uit ....super gedaan vertel eens iets meer over deze foto wie is wat :wink: .

Groet. custom

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 08 apr 2009, 16:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Schijnwerper »

Ja leuk gedaan zo man! Alleen zou die zaklamp iets hoger hangen :)
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Rick de G. »

custom schreef:Hoi Rick.

Deze Scan opname valt mij natuurlijk gelijk op en Ik ga er dan ook even vanuit dat je deze bijgevoegde foto gemaakt hebt met de Nikon beeldprofessionals ''lagship Super COOLSCAN 9000 ED'' zo ja dan een compliment hiervoor, deze opname _/-\o_ ziet er zeer gedateerd en professional uit ....super gedaan vertel eens iets meer over deze foto wie is wat :wink: .

Groet. custom

Afbeelding
De Super COOLSCAN 9000 ED zal niet al te veel foto's maken, het is namelijk een negatievenscanner van Nikon... :D
Het feit dat de foto er gedateerd uitziet is omdat deze voor zover ik heb begrepen met een originele camera is gemaakt.

We zien op de foto ondergetekende als Panzergrenadier ergens in oktober '44.
Aan de Y-riem hangt een "Dorette", een KleinFunkSprecher D.
Dit was de allerkleinste militaire zender/ontvanger die het Duitse leger toen kende.
Het bedienen van Dorette is doodeenvoudig, er zitten namelijk maar 2 knoppen op: De uit/ontvangen/zenden knop en de frequentieknop.
Zoals gezegd werd de radio dus aan de y-riem gehangen. De batterijkast, welke achter aan de Koppel hing, was bijna even groot en woog 10 gram meer dan de Dorette, namelijk 1,5 kg.

De bandantenne behoort zo'n 1,6 meter lang te zijn en is op te vouwen, vergelijkbaar met een rolmeter (waar de "surrogaatantenne" op de foto ook van gemaakt is).
Verder draag ik een koptelefoon en lijkt het alsof er nog eentje in mijn nek ligt.
Dit is een keelmicrofoon, een stuk compacter en omgevingsgeluid vrijer dan de microfoons die naar de mond toe lopen die we nu vaak gebruiken.
Soms was vroeger wél beter!
Destruction schreef:Ja leuk gedaan zo man! Alleen zou die zaklamp iets hoger hangen :)
Hij hangt aan de jas omdat je op die manier je handen vrij hebt. Waarom hij aan de onderste knoop hangt was omdat anders de kabels in de war konden raken, maar ook omdat het moeilijker is om me te spotten als ik iets aflees in het donker (zoals het boekje "Hinweise für das Fernsprechbetriebspersonal" wat tussen mijn Koppel steekt of een melding).
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door JimK »

Hey Rick,

Is die KleinFunksprecher D van jou zelf?
Zo ja, dan heb je wel echt een mooi item in je collectie _/-\o_

Onderstaand exemplaar is die van ons, compleet en in kist. Heb je dat er ook nog bij?
Helaas is onze kist na de oorlog overgeverft door een boer die hem heeft bewaart.
Afbeelding
Gr. Jim
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door Rick de G. »

Helaas, Dorette is niet van mij, deze is in bezit van Sjoerd van de Wal.
Hij is helemaal compleet, met uitzondering van de batterijkast welke we nog zoeken of zelf gaan maken.
Vorige oefendag zag ik wel een kist staan, volgens mij was het inderdaad de bijpassende.

Functioneert die van jullie nog helemaal? :evil:
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Heren ik vindt het heel mooi dat jullie deze Duitse Klein-Funksprecher aparatuur hier in dit zaklampen topic gaan delen met elkander .Maar Ik denk toch dat deze uitrustingstukken beter in het topic ''Verzamelaars & Collecties'' passen daar kun je het draadje dan net zo lang uitbouwen als je zelf wilt,want anders is de kans groot dat dit zaklampen topic hiermee off-topic gaat worden en da's natuurlijk niet de bedoeling en hopelijk hebben jullie daar ook begrip voor. :wink: .


Bvd,
Laatst gewijzigd door custom op 10 apr 2009, 18:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

Deze pertrix 678 luftschutz 1936 militaire lampen lijken op het eerste gezicht erg veel op elkaar maar daar zijn kleine afwijkingen de filters bv zijn voorzien van andere kleuren tevens is het leesvizier afwijkend..fraaie exemplaren voornamelijk voor Wehrmacht en luftwaffen bedoelt.

Pertrix 678 luftschutz 1936

Afbeelding
Afbeelding
Elke oorlog is er een teveel !
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door JimK »

Rick de G. schreef:Functioneert die van jullie nog helemaal? :evil:
Op zich zou die moeten functioneren, een boer heeft hem na de oorlog in Doesburg overgehouden na de terugtrekking van de Duitsers.
En verder is er niks meer mee gedaan, maar wij hebben hem niet getest. Compleet is hij in ieder geval :wink:

@Custom, Ik begrijp het helemaal.
Daarom onderstaand weer zaklamp gerelateerd :wink:

Bij ons in het museum hebben wij onlangs deze kist aan de collectie toe kunnen voegen. Het is een kist voor een Flugzeug Klempner (Vliegtuig plaatwerker) in redelijk complete toestand, veel gereedschap is nog aanwezig. Het instructieboekje van 1943 zit er nog in, en het grappige is dat er rechts een speciaal plekje is ingebouwd voor een Daimon zaklamp, in dit geval de Daimon 2000. Een leuke variatie in dit Topic denk ik :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
NB: Excuses voor de slechte foto's, ik heb een andere camera gebruikt van iemand anders en de instellingen niet helemaal goed gezet :oops: :P
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door custom »

@mgschutze ..
Da's een zeer fraaie aanwinst voor het museum deze kist en in welke staat gewoon super :roll: daar gaat elke verzamelhart van in de overslag, en ik ben weer geheel in mij element bij het zien van deze Daimon zaklamp uit de 2000 serie als bijbehorende inventaris in deze kist gewoonweg prachtig bedankt voor het delen...foto's zijn goed genoeg!
Elke oorlog is er een teveel !
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi mgschutze,dat is een mooie aanwinst die kist,prachtig _/-\o_

dag custom ik ga van de week ook eens naar men pertixen kyken,mischien als daar ook verschil tussen is

hiermede wil ik jullie ook allemaal een goede pasen wensen en nog veel verzamelgenot :) :) :) :)

groetjes bruno
BRUNO FRANCK
Lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 08 apr 2007, 14:22
Locatie: Merksem - Antwerpen

Re: Zaklampen info's (2WO) Fake - orginal...ect

Bericht door BRUNO FRANCK »

hoi Custom

ik heb hier myn 2 678 pertixen ook naast mekaar gefotografeerd en ook zie je verschillen,in het vooraanzicht ,het verschil in plaatsen van de naam pertrix en ook het verschil tussen beide zaklampen van de bediening van de kleuren schakelaars

groetjes bruno

AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie