M40 bovo

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

M40 bovo

Bericht door seeadler »

Hallo iedereen,

Afkomstig uit het gooi, door werkzaamheden aan het infrastructuur,
Na behandeling lijkt hij wel een luftwaffe kleur te hebben, Ook zijn er andere sporen van verf.

Wie weet meer van die verfsporen ?

Mvg, Mark.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: M40 bovo

Bericht door Westwall »

Hallo,

Het lijkt wel op de 3 kleur Normandy Camo...

mvg,

Jan
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: M40 bovo

Bericht door Rick de G. »

Jan, de andere kleuren lijken mij meer corrosie e.d.
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: M40 bovo

Bericht door seeadler »

Hallo iedereen, bedankt voor de reactie's.

Het bruine op de helm is echter geen roest maar in mijn ogen een onbekende "verf"soort. Ik had er al teveel van afgehaald, daaronder zat het grijs.
Mvg, Mark.
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: M40 bovo

Bericht door seeadler »

Hallo iedereen,

Ik ben er zelf reeds achter gekomen wat voor een helm deze kon wezen.

Deze helm had +- 5 lagen verf waaronder 3a4 diverse grijsblauwe kleuren. De drager vond het ook nodig deze helm te overtrekken met ijzerdraad, (als een gesneden taart in acht stukken) bevestigd aan de binnenkant van de drie splitpennen. waarover hij weer een dikke laag over schilderde(????).

Als u meer informatie heeft lees ik het graag.

Mvg, Mark.
Gebruikersavatar
Rick de G.
Lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 23 jan 2008, 16:32
Locatie: Weert, op de fiets met Justin achterop

Re: M40 bovo

Bericht door Rick de G. »

Het gebruik van staaldraad was, net als het overtrekken van de helm met kippengaas, heel normaal.
Wat is precies de vraag?
Grenadier Markus Schenk
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: M40 bovo

Bericht door seeadler »

Lees wat er staat !!!

Natuurlijk weet ik dat kippengaas en ijzerdraad gebruikt kan worden om er camo aan te hangen, MAAR, hij had er nogmaals een dikke laag over geschilderd, zodoende dat het ijzerdraad NIET zichtbaar was. Vandaar die inkeepsporen. Waarom had de helmdrager niet eerst het draad verwijderd en dan overschilderd??? Kan die bovenste laag van zimmerit zijn??

Noot, kippengaas of ijzerdraad om de helm:

Gewoon was het niet, het kwam voor. Een helm van groen of blauw was gewoon.
Men gebruikte alles wat voorhanden was in het veld, ook leren en stoffen bandjes, veters, etc.
Veel foto's uit die periode bewijzen dat.

Mvg, Mark
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: M40 bovo

Bericht door iknowdintoo »

Seeadler, waarom zou hij zimmerit op een helm doen? De kans dat er een magnetische mijn op word geplakt lijkt me te verwaarlozen :P .
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: M40 bovo

Bericht door Kugelblitz »

Ik zie zelf geen sporen van eventueel kippengaas op de helm? Wel zitten er wat inkepingen en krassen op, maar dat kan van alles zijn..
Vanwaar het vermoeden dat er kippengaas op zat?

Bovendien lijkt het me niet handig als je met dikke verf, laat staan Zimmerit, over dat kippengaas gaat verven, want dat gaat dan namelijk aan de helm plakken, waardoor de hele functie (namelijk er camouflagerotzooi tussen steken) weg wordt genomen...

Groeten, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: M40 bovo

Bericht door seeadler »

Bedankt voor de reactie's,

Deze bovo had ik voor E.30- gekocht. Hij was groen van kleur en stonk verschrikelijk. Het groen was een zeer dik aangekoekt slib. Deze bovo had circa 50 jaar onder water in de bagger, in een slotgracht gelegen. Aangetroffen tijdens uitgraving van grachten. De ontdekkers, volgens de verkoper, het hele binnenwerk eruit trokken en aangezien deze verbonden was met het ijzerdraad die als een gesneden taart gespannen was aan de buitenkant, vernielde ze meteen de helm, zonde! Hij stonk zo erg dat de verkoper hem toch kreeg. Hij had hem proberen te reinigen, wat hem aardig gelukt was maar bood hem via MP te koop aan. (feb. dit jaar)

Ik had de buiten laag behandeld met Jiff en schuurspons wat resulteerde dat de ijzerdraad sporen voor een groot deel verdween. Echter kwam er een grijs/blauw kleurschakel tervoorschijn. Op de foto zie je dat aan de rechterbuitenkant van de helm ter hoogte van je slaap een diep ingetrokken spoor. De sporen aan de achterkant zijn ook nog zichtbaar, kan je nagaan hoe deze helm eruit zag voor behandeling.
Ik heb er echt spijt van dat ik hiervan geen foto rapportage gemaakt heb.

Noot: In mijn persoonlijke ervaringen bij de KL moet ik u mededelen dat wij die helmen zo af en toe daar ook mishandelden of zomaar bekliederen, vooral op oefening, dus sluit niets uit totdat er zekerheid is.

Mvg, Mark

3 mei BOVO M40 VERKOCHT VOOR HETZELFDE BEDRAG AAN EEN DUITSE BOVO VERZAMELAAR.
Plaats reactie